Vilken bil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Vilken bil?

Inlägg av pubbe »

Vi ska få tillökning i familjen, jag har 2 barn (6 & 10) och ska nu få barn #3. Har en Model S och en Model 3 för tillfället men tror det kan bli tufft med 3 barn och barnvagn i S:en. Sen är den inte så lätt att få in barnvagnen i.

Förmånsvärdet på Model X gör att jag helst inte vill köpa den, och jag tycker beg-priserna ligger för högt. Jag behöver bilen om 3 månader så Model Y kommer lite sent tror jag.

Jag kan tänka mig sälja en eller båda bilarna jag har just nu.

Har lite olika tankar, men det är svårt att komma fram till vilken bil jag ska köpa. 6 eller 7 sits känns som bästa valet. Helst elbil men kan leva med en hybrid i några år.

Någon som har tankar, eller 3 barn, och kan ge lite feedback?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vilken bil?

Inlägg av Laban »

Är inte kraven på utseende, räckvidd, snabbladdning så höga och det är "i väntan på..." så kanske:

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... valia.html

7 sits. 40 kWh batteri numera så det bör fungera för allt dagligt bruk. Från 444k får väl anses vara förhållandevis billigt, bortsett från utseendet då.

Men tycker man att bilsemester är kul och gillar att köra längre sträckor mer regelbundet så skulle jag satsa på en X ändå. Som du säger så är begpriserna ganska höga men det betyder också att andrahandsvärdet är högt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Elbilisten
Inlägg: 457
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vilken bil?

Inlägg av Elbilisten »

EQV
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vilken bil?

Inlägg av Laban »

Gissar på att en begagnad X är en betydligt bättre affär än EQV som har ett utgångspris på 885k. Men vill man ha en riktigt stor bil så..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10418
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken bil?

Inlägg av Legato »

Model Y är ju klart mindre än S.

Ur mitt perspektiv (dock 4 barn) är det bara X som är aktuellt om man vill ha utrymme.

Med 4 barn är det dock bra tight på långresa även med vår 7 sits X.

Med 3 barn skulle jag noga överväga en 5-sits faktiskt. Det är den enda som ger riktigt massivt med lastutrymme och dessutom lite lägre pris/förmån.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Vilken bil?

Inlägg av pubbe »

Tack för tipsen, hade inte sett varesig Mercedes eller Nissan innan.

Begagnad X känns inte alls prisvärd, finns ju inte någon under 800k om man vill ha 2018 eller senare (MCU 2). En ny kostar 1 050 000, tar man bort SMB på 75k (60k ex moms) landar den på 975k. Jag skulle aldrig köpa en begagnad X till dom priserna. Skulle kunna tänka mot en ny men 9500 i förmånsvärde svider rätt så hårt.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Vilken bil?

Inlägg av pubbe »

Legato skrev:
Model Y är ju klart mindre än S.

Ur mitt perspektiv (dock 4 barn) är det bara X som är aktuellt om man vill ha utrymme.

Med 4 barn är det dock bra tight på långresa även med vår 7 sits X.

Med 3 barn skulle jag noga överväga en 5-sits faktiskt. Det är den enda som ger riktigt massivt med lastutrymme och dessutom lite lägre pris/förmån.
Det är en bra poäng, 5-sits kanske skulle fungera.

Sjukt svårt det här...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vilken bil?

Inlägg av Laban »

pubbe skrev:
Begagnad X känns inte alls prisvärd, finns ju inte någon under 800k om man vill ha 2018 eller senare (MCU 2). En ny kostar 1 050 000, tar man bort SMB på 75k (60k ex moms) landar den på 975k. Jag skulle aldrig köpa en begagnad X till dom priserna. Skulle kunna tänka mot en ny men 9500 i förmånsvärde svider rätt så hårt.
Det var till att vara kräsen, jag tänkte 60D, 90D X för runt 700k :-)

Är det ok med 5 sits så kanske en e-Tron 50 ? Om den är enklare att ha att göra med med barnvagn låter jag vara osagt. Men den har relativt lågt förmånsvärde samt pris. Räckvidden är sisådär dock.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8692
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilken bil?

Inlägg av Pontus »

pubbe skrev:
Tack för tipsen, hade inte sett varesig Mercedes eller Nissan innan.

Begagnad X känns inte alls prisvärd, finns ju inte någon under 800k om man vill ha 2018 eller senare (MCU 2). En ny kostar 1 050 000, tar man bort SMB på 75k (60k ex moms) landar den på 975k. Jag skulle aldrig köpa en begagnad X till dom priserna. Skulle kunna tänka mot en ny men 9500 i förmånsvärde svider rätt så hårt.
Nu är det väl ingen moms på SMB så bara 60 kkr rakt av. Dock har du ju rätt att 800 kkr för en två år gammal när ny bättre kostar typ 1000 kkr känns som väldigt mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Vilken bil?

Inlägg av pubbe »

Laban skrev:
pubbe skrev:
Begagnad X känns inte alls prisvärd, finns ju inte någon under 800k om man vill ha 2018 eller senare (MCU 2). En ny kostar 1 050 000, tar man bort SMB på 75k (60k ex moms) landar den på 975k. Jag skulle aldrig köpa en begagnad X till dom priserna. Skulle kunna tänka mot en ny men 9500 i förmånsvärde svider rätt så hårt.
Det var till att vara kräsen, jag tänkte 60D, 90D X för runt 700k :-)

Är det ok med 5 sits så kanske en e-Tron 50 ? Om den är enklare att ha att göra med med barnvagn låter jag vara osagt. Men den har relativt lågt förmånsvärde samt pris. Räckvidden är sisådär dock.
Har funderat på etron också, får gå och titta på en.

700K för en 3-4 år gammal bil som på alla sätt är sämre än en ny är fortfarande för dyrt, men sen är den åsikten förstås relaterad till vad man har råd med.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vilken bil?

Inlägg av Laban »

pubbe skrev:
700K för en 3-4 år gammal bil som på alla sätt är sämre än en ny är fortfarande för dyrt, men sen är den åsikten förstås relaterad till vad man har råd med.
Fungerar e-Tron så fungerar nog även Y. Tror den har större bagage än e-Tron, och längre om man behöver det pga ex barnvagn eller annat. Och den är sjukt mycket effektivare. Såg nyligen ett Model Y räkviddstest på youtube, 113 km/h i medelhastighet. Den drog 1.61 kWh/mil. e-Tron drar ~2.7+ kWh/mil i den hastigheten.

Så kanske en begagnad billig/sämre X i något år tills Y släpps i Europa ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Vilken bil?

Inlägg av pubbe »

Svårt att hitta en sämre X, så köper jag en X så blir det en ny, såvida jag inte hittar någon att byta min 3:a eller S med.

Vill gärna se vilka alternativ som finns därute innan jag bestämmer mig.
Elbilisten
Inlägg: 457
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vilken bil?

Inlägg av Elbilisten »

I Sverige har Maxus bara transportbilar på hemsidan. Men i Norge och Danmark finns även Euniq MPV med 7 säten.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Vilken bil?

Inlägg av swegarm »

Ja hade nog väntat och testat hur de funkar med S:en. Vår 1 åriga dotter sitter fortfarande i babyskyddet som tar betydligt mindre plats än en fast stol. Tiden man behöver en riktigt liggdel i vagnen är väldigt kort och finns bra mindre sitt vagnar som man får in i frunken.


Ja har en X och en 3a och känner också att förmånsvärdet svider en del på X:en men samtidigt är bilen helt överlägsen.

Jag hoppas på att Yn kommer kunna ersätta X:en. De mindre lastutrymmet får ersättas med permanent takbox
Skriv svar