Prisbild begagnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
En begagnad Tesla Model 3 med FSD kommer under detta årtionde med stor sannolikhet inte att säljas för under 400.000kr, oavsett antal mil körda. Förutsatt att bilen i övrigt är i gott skick. ;)
Varför då?
För att priset för FSD kommer att öka i snabbare takt än vad andrahandsvärdet sjunker. FSD kan komma att vara värt närmare miljonen när den är fullt fungerande.
Betala en miljon för att slippa styra bilen?
Verdi

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av Verdi »

Sabbe skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
En begagnad Tesla Model 3 med FSD kommer under detta årtionde med stor sannolikhet inte att säljas för under 400.000kr, oavsett antal mil körda. Förutsatt att bilen i övrigt är i gott skick. ;)
Varför då?
För att priset för FSD kommer att öka i snabbare takt än vad andrahandsvärdet sjunker. FSD kan komma att vara värt närmare miljonen när den är fullt fungerande.

Varför då? Med tusentals bilar ute kommer konkurrensen vara mördande även om den där "pipe dream"-grejen om robot-taxi någonsin skulle bli verklighet. Tror det blir svårt att tjäna in el och däck.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14589
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Sabbe skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
En begagnad Tesla Model 3 med FSD kommer under detta årtionde med stor sannolikhet inte att säljas för under 400.000kr, oavsett antal mil körda. Förutsatt att bilen i övrigt är i gott skick. ;)
Varför då?
För att priset för FSD kommer att öka i snabbare takt än vad andrahandsvärdet sjunker. FSD kan komma att vara värt närmare miljonen när den är fullt fungerande.

Varför då? Med tusentals bilar ute kommer konkurrensen vara mördande även om den där "pipe dream"-grejen om robot-taxi någonsin skulle bli verklighet. Tror det blir svårt att tjäna in el och däck.
Alla lär inte vilja hyra ut sina bilar. De första som kommer försvinna är ju vanliga, manuella, taxis. Hur många tusen sånna finns i trafik?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8676
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av Pontus »

pefreli skrev:
Det hade varit intressant att höra vilka nivåer bilarna faktiskt sålts på i Sverige.

Någon som vill dela med sig? ;)
Jag sålde ju min för ganska precis 530 det var en LR RWD ca 9 månader gammal.
Tror inte någon lyckas sälja en SR+ för mer än 500 idag. Sen kan dom ju ligga ute för mer på Blocket med det är ju inte säljpriset.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
En begagnad Tesla Model 3 med FSD kommer under detta årtionde med stor sannolikhet inte att säljas för under 400.000kr, oavsett antal mil körda. Förutsatt att bilen i övrigt är i gott skick. ;)
Varför då?
För att priset för FSD kommer att öka i snabbare takt än vad andrahandsvärdet sjunker. FSD kan komma att vara värt närmare miljonen när den är fullt fungerande.

Varför då? Med tusentals bilar ute kommer konkurrensen vara mördande även om den där "pipe dream"-grejen om robot-taxi någonsin skulle bli verklighet. Tror det blir svårt att tjäna in el och däck.
Alla lär inte vilja hyra ut sina bilar. De första som kommer försvinna är ju vanliga, manuella, taxis. Hur många tusen sånna finns i trafik?
Med tanke på att en stor del av taxiresorna idag är färdtjänst där chaffören gör mer än bara kör bilen tror jag det dröjer innan dom försvinner.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14589
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Med tanke på att en stor del av taxiresorna idag är färdtjänst där chaffören gör mer än bara kör bilen tror jag det dröjer innan dom försvinner.
Den marknaden är viktig för vissa bolag, särskilt på landsbygden. Men för branschen i stort är det knappast "en stor del".
Nio av tio manuella taxibilar skulle lätt kunna ersättas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Med tanke på att en stor del av taxiresorna idag är färdtjänst där chaffören gör mer än bara kör bilen tror jag det dröjer innan dom försvinner.
Den marknaden är viktig för vissa bolag, särskilt på landsbygden. Men för branschen i stort är det knappast "en stor del".
Nio av tio manuella taxibilar skulle lätt kunna ersättas.
Har inga siffror men inbillar mig att majoriteten av alla färdtjänstresor sker i storstäderna p.g.a. det är där det bor flest människor.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14589
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Med tanke på att en stor del av taxiresorna idag är färdtjänst där chaffören gör mer än bara kör bilen tror jag det dröjer innan dom försvinner.
Den marknaden är viktig för vissa bolag, särskilt på landsbygden. Men för branschen i stort är det knappast "en stor del".
Nio av tio manuella taxibilar skulle lätt kunna ersättas.
Har inga siffror men inbillar mig att majoriteten av alla färdtjänstresor sker i storstäderna p.g.a. det är där det bor flest människor.
Ja, men där finns också en betydligt större marknad för "vanliga" taxiresor...
Kommuner brukar ha avtal med specifika bolag, vilket ofta är det lokala bolaget på landsbygden. I städerna finns det alltså gott om bolag utan färdtjänstavtal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Pontus skrev:
pefreli skrev:
Det hade varit intressant att höra vilka nivåer bilarna faktiskt sålts på i Sverige.

Någon som vill dela med sig? ;)
Jag sålde ju min för ganska precis 530 det var en LR RWD ca 9 månader gammal.
Tror inte någon lyckas sälja en SR+ för mer än 500 idag. Sen kan dom ju ligga ute för mer på Blocket med det är ju inte säljpriset.
En LR RWD ligger på drygt 550' i bud just nu på KVD, plus slagavgift då - går ut om två dagar. 1100 mil, 10 månader gammal.

De ligger alltså fortfarande högt, och säljs fortfarande dyrt. Jag tror inte det prutas ner så himla mycket på blocket. En tia kanske, eller ner till jämnaste avrundning. Det ingår ju iofs däck, mattor och annat lull-lull osv för typ 20'+, som man inte tänker på jfrt nypris, men ändå.

Det låg ute en SR+ i Norrköping för 440' som jag tänkte smygkika på, men det hann jag inte - den bara försvann :D Det är den med ganska bred marginal billigaste SR+ jag sett.
Jag kanske letar på fel ställe iofs...
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av mastodontfilmsmats »

mastodontfilmsmats skrev:
En LR RWD ligger på drygt 550' i bud just nu på KVD, plus slagavgift då - går ut om två dagar. 1100 mil, 10 månader gammal.
Den gick till slut för 587500 plus slagavgift 9375kr
alltså 598 675 kr..

Förvisso extrautrustad med strategiska folieringar och med vinterhjul, men med däck som har gått en säsong vardera.

En long range kostar ny 609 080 kr.. plus vinterhjul ca 17k från megahjul inklusive världens tredje dyraste frakt, och 10k extra för strategisk foliering, så typ 640kSEK då.
Men då får du istället AWD, fler hästar och en helt ny bil, för 42kSEK extra.
Prisbilden på beggad M3 är magiskt hög..
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av pefreli »

mastodontfilmsmats skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
En LR RWD ligger på drygt 550' i bud just nu på KVD, plus slagavgift då - går ut om två dagar. 1100 mil, 10 månader gammal.
Den gick till slut för 587500 plus slagavgift 9375kr
alltså 598 675 kr..

Förvisso extrautrustad med strategiska folieringar och med vinterhjul, men med däck som har gått en säsong vardera.

En long range kostar ny 609 080 kr.. plus vinterhjul ca 17k från megahjul inklusive världens tredje dyraste frakt, och 10k extra för strategisk foliering, så typ 640kSEK då.
Men då får du istället AWD, fler hästar och en helt ny bil, för 42kSEK extra.
Prisbilden på beggad M3 är magiskt hög..
LR RWD ger dock bästa räckvidden - 600 km WLTP. ;)

Men att betala nästan 600 k begriper jag mig inte på. Det överstiger nypriset.

Min LR RWD kostade 570 k ny efter miljöbilsrabatten. Inklusive 19 tum sportfälg samt färgtillval. Med tredjeparts vinterdäck på 19 tum så landade det på 585 k...

Hur lång är leveranstiden på en ny bil? Kan det vara långa/osäkra leveranstider som trycker upp priserna?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av Eliard »

Åhh det kliar i fingrarna att sälja och köpa en P
Undrar jag vad jag får för en röd LR AWD med vit inredning ,19" ,2200 mil ,FSD ,tonade rutor och Chrome delete .. Borde vara lättsåld. :mrgreen:

Till en vit P utan FSD .. Då lär jag inte behöva lägga mycket emellan på företagsleasing
Senast redigerad av Eliard, redigerad totalt 3 gång.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

pefreli skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
En LR RWD ligger på drygt 550' i bud just nu på KVD, plus slagavgift då - går ut om två dagar. 1100 mil, 10 månader gammal.
Den gick till slut för 587500 plus slagavgift 9375kr
alltså 598 675 kr..

Förvisso extrautrustad med strategiska folieringar och med vinterhjul, men med däck som har gått en säsong vardera.

En long range kostar ny 609 080 kr.. plus vinterhjul ca 17k från megahjul inklusive världens tredje dyraste frakt, och 10k extra för strategisk foliering, så typ 640kSEK då.
Men då får du istället AWD, fler hästar och en helt ny bil, för 42kSEK extra.
Prisbilden på beggad M3 är magiskt hög..
LR RWD ger dock bästa räckvidden - 600 km WLTP. ;)

Men att betala nästan 600 k begriper jag mig inte på. Det överstiger nypriset. /...
Den bilen går ju inte att få tag på ny längre...

Det kanske var två eller flera som verkligen ville ha kombon stora batteriet och bakhjulsdrift...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Eliard skrev:
Åhh det kliar i fingrarna att sälja och köpa en P
Undrar jag vad jag får för en röd LR AWD med vit inredning ,19" ,2200 mil ,FSD ,tonade rutor och Chrome delete .. Borde vara lättsåld. :mrgreen:

Till en vit P utan FSD .. Då lär jag inte behöva lägga mycket emellan på företagsleasing
Köp en P utan FSD, sälj den begagnad och köp en P med FSD....
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av apkungen »

Låter som en affärsidé är köpa begagnade model 3or från Tyskland och sälja i Sverige?
P85
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av P85 »

Eliard skrev:
Åhh det kliar i fingrarna att sälja och köpa en P
Undrar jag vad jag får för en röd LR AWD med vit inredning ,19" ,2200 mil ,FSD ,tonade rutor och Chrome delete .. Borde vara lättsåld. :mrgreen:

Till en vit P utan FSD .. Då lär jag inte behöva lägga mycket emellan på företagsleasing
PM
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av nx00 »

Rek beg pris SR+, vit interiör med drag?
Senast redigerad av nx00, redigerad totalt 1 gånger.
P85
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av P85 »

Gick väl en SR+ (vet ej om med drag dock) för 470k och har även sett under våren för 440/450k.
Tänk på att en ny med krok kostar 581k innan miljöbonusen och det verkar som att leverans sker ganska snabbt.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Den som är RWD är samma som gick tidigare för tot 596875.. Undrar vad som hände där, varför den är uppe igen?
P85
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av P85 »

Vinnande budgivare tackade nej.
2a på listan var en bilhandlare som vanligtvis är med på många auktioner och trissar upp priserna.

3e på listan tackade nej dåd det skulle gå för priset innan vinande budgivare och näst på tur trissade upp priserna.

KVD är hit/miss - räkna med att säljarens polare eller närstående är med och inflaterar priserna.

En annan grej - titta en tidigare tråd om RWD vs AWD så kanske du får en bättre uppfattning om vad du får, det är inte jämförbart med en AWD LR, I mitt tycke.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av mastodontfilmsmats »

P85 skrev:
Vinnande budgivare tackade nej.
2a på listan var en bilhandlare som vanligtvis är med på många auktioner och trissar upp priserna.

3e på listan tackade nej dåd det skulle gå för priset innan vinande budgivare och näst på tur trissade upp priserna.

KVD är hit/miss - räkna med att säljarens polare eller närstående är med och inflaterar priserna.

En annan grej - titta en tidigare tråd om RWD vs AWD så kanske du får en bättre uppfattning om vad du får, det är inte jämförbart med en AWD LR, I mitt tycke.
trodde buden var bindande.. ? lär ju vara straffavgift om man tackar nej va?
P85
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av P85 »

Märkligt nog, så är de ej bindande.
Vinner du får du" rätten" att inspektera bilen och därefter dra dig ur.

KVD opererar med en 2 strike policy så om du inte följer upp vinnande bud så "kan man bli avstängd".
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Jösses.
Jag trodde det bara gällde större fel som KVD inte fotat eller informerat om..

Torde ju driva upp priserna ordentligt i slutändan. Bra för säljarna iofs.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av ducce916 »

Tycker också att det är svagt att de inte redovisar slutpriserna. Det gör alla auktionsföretag i min bransch, konst o antikviteter. Beror säkert på att det är en massa bilhandlare inblandade i auktionerna.
Skriv svar