Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av wcarlsson »

apkungen skrev:
wcarlsson skrev:
apkungen skrev:
Jag slog nyligen till på ett Ruby Steel från crypto.com. Kortet ger 2 procent återbäring direkt på alla köp. Det ger också 100 procent återbäring på Spotify. Återbäringen ges i kryptovalutan cro men men kan direkt göra om dem till eur om man vill. Därifrån är det inga avgifter att ta ut dem i sek.

För att få kortet måste man köpa 5
1000 cro (motsvarande cirka 1400 kr) och hålla dem i 6 mån. Helt klart för att skapa en efterfrågan på valutan. Gör man det med en refferal får den som lämnade den och den som använder den 50 usd som man kan ta ut direkt om man vill. Jag köpte eutherium för dem. Hade lite kryptovaluta i en annan app, coinbase, som jag tog ut för att köra detta istället. Så de pengarna är ändå bara chansinvesteringspengar.

Man kan också låna ut sina cro och få en ränta på 16 procent.

Jag tänker mig att jag låter pengarna ligga där och så nyttjar jag alla förmåner så mycket jag kan. Kanske är det ett luftslott men det känns för genomarbetat för att vara det. Jag tror på att det kan bli detta alla använder om några år.

Tror också att det kan bli en statusgrej. Deras svarta kort, som ger 5 procent återbäring, innebär att man stakar 7 miljoner SEK i 6 mån. Så att hala fram det kommer att innebära status helt klart om detta blir en grej.

Ni kan skicka PM om ni vill prata om refferalprogrammet. Vet att det kan vara känsligt att skriva om här. Annars är det bara att fråga på här i tråden!
Jag fattar inte riktigt om de har ett prepaidkort och ett kredit? Om kredit, hur betalar man fakturan? Med krypto som dras från deras wallet?

Är den underliggande valutan på kortet CRO så alla köp växlas mot CRO eller har kortet en underliggande fiat och det enda som har med krypto att göra är cashback?
Kortet är ett kontokort. Man laddar ett konto med eur vilken är den underliggande valutan. Växlingen till sek sker helt utan påslag när man handlar. Växlingen till alla stödda valutor sker utan påslag.

Cashbacken kommer i kryptovalutan cro.
OK! Ja cashbacken är ju bra och förmånerna kring streamingtjänster lika så. Dock är ju en motprestation och en risk inblandad vilket normalt inte förekommer.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

OfarligTesla skrev:
apkungen skrev:

Kortet är ett kontokort. Man laddar ett konto med eur vilken är den underliggande valutan. Växlingen till sek sker helt utan påslag när man handlar. Växlingen till alla stödda valutor sker utan påslag.

Cashbacken kommer i kryptovalutan cro.
Dock får man tänka på att man då tar en valutarisk med pengarna som går till hushållsutgifter när de ligger i EUR. Som det varit senaste tiden hade valutakursförändringarna ätit upp all bonus för mig (och mer därtill). Kan ju vara okej om man redan ville investera i EUR från början men det höll iaf jag mig ifrån senaste året med tanke på var kursen låg.

Och om man redan innan inte vill investera i cro så tar man ju dessutom en extra risk med insatt kapital också.

Sen saknas ju alla fördelar som vanligtvis kommer av att man köper på kreditkort som köpskydd, försäkringar, räntefri kredit osv. Allt som allt låter det inte som en speciellt fördelaktigt kort faktiskt.
Det är absolut en risk med det hela. Därför jag tycker att man inte ska satsa för mycket. Cro har dock gått upp väldigt mycket så där har folks värden ökat markant.

Sen behöver man ju inte ladda kortet med så himla mycket euro, bara det man ska handla för stunden. Då riskerar man inte speciellt mycket i valutavariationer.

Jag har aldrig haft nytta för köpskydd och försäkringar etc. Så jag värderar inte det så högt. Och gällande kredit så lånar jag gratis om jag vill via Avanza så där tjänar jag inget heller. Men alla har ju olika preferenser så klart!
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av LasseTM »

OfarligTesla skrev:
apkungen skrev:

Kortet är ett kontokort. Man laddar ett konto med eur vilken är den underliggande valutan. Växlingen till sek sker helt utan påslag när man handlar. Växlingen till alla stödda valutor sker utan påslag.

Cashbacken kommer i kryptovalutan cro.
Dock får man tänka på att man då tar en valutarisk med pengarna som går till hushållsutgifter när de ligger i EUR. Som det varit senaste tiden hade valutakursförändringarna ätit upp all bonus för mig (och mer därtill). Kan ju vara okej om man redan ville investera i EUR från början men det höll iaf jag mig ifrån senaste året med tanke på var kursen låg.

Och om man redan innan inte vill investera i cro så tar man ju dessutom en extra risk med insatt kapital också.

Sen saknas ju alla fördelar som vanligtvis kommer av att man köper på kreditkort som köpskydd, försäkringar, räntefri kredit osv. Allt som allt låter det inte som en speciellt fördelaktigt kort faktiskt.
Jag har haft ett liknande kort innan, jag använde det i stort sett bara för internetköp.
Skulle jag köpa något för 5k satte jag in typ 5050:- och handlade på en gång så slapp man tänka på valutan.
Dock är det mycket jobb för lite pengar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av OfarligTesla »

apkungen skrev:
Det är absolut en risk med det hela. Därför jag tycker att man inte ska satsa för mycket. Cro har dock gått upp väldigt mycket så där har folks värden ökat markant.

Sen behöver man ju inte ladda kortet med så himla mycket euro, bara det man ska handla för stunden. Då riskerar man inte speciellt mycket i valutavariationer.

Jag har aldrig haft nytta för köpskydd och försäkringar etc. Så jag värderar inte det så högt. Och gällande kredit så lånar jag gratis om jag vill via Avanza så där tjänar jag inget heller. Men alla har ju olika preferenser så klart!
Om man skall hålla på och föra över massa hela tiden faller hela idén med ett kort iaf för mig, det blir helt enkelt jobbigt och kostar tid. Jag har ett kort för att det förenklar och ger bonus, det där kortet blir ju ganska omständigt och har en risk inblandat men ger trots det en rätt låg bonus.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Curik »

OfarligTesla skrev:
apkungen skrev:

Kortet är ett kontokort. Man laddar ett konto med eur vilken är den underliggande valutan. Växlingen till sek sker helt utan påslag när man handlar. Växlingen till alla stödda valutor sker utan påslag.

Cashbacken kommer i kryptovalutan cro.
Dock får man tänka på att man då tar en valutarisk med pengarna som går till hushållsutgifter när de ligger i EUR. Som det varit senaste tiden hade valutakursförändringarna ätit upp all bonus för mig (och mer därtill). Kan ju vara okej om man redan ville investera i EUR från början men det höll iaf jag mig ifrån senaste året med tanke på var kursen låg.

Och om man redan innan inte vill investera i cro så tar man ju dessutom en extra risk med insatt kapital också.

Sen saknas ju alla fördelar som vanligtvis kommer av att man köper på kreditkort som köpskydd, försäkringar, räntefri kredit osv. Allt som allt låter det inte som en speciellt fördelaktigt kort faktiskt.
Ja verkligen. Det är ju ingen liten risk heller när det gäller en kryptovaluta med så låg volym och hög volatilitet. Man måste binda sin första insättning i minst 6 månader och när man väl tar ut pengarna så blir man av med sina "förmåner" som cashback (vilket inte är en riktig cashback eftersom du manuellt måste växla in den till ursprungsvalutan först), Netflix och Spotify.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

Tycker att ni är onödigt negativa. Släng in 10-20 kkr och låt det ligga där. Handlar man för typ 100 kkr om året så ska det mycket till om euron skulle gå ned så pass mycket att man förlorar på det, 20-40 procent ned måste euron gå. Den kan lika gärna gå upp.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av taliz »

Jag fortsätter rekommendera kompletts mastercard.
2% på alla nätköp, 1% på övrigt, 4% på allt man köper på komplett.se.
Ingen kostnad samt sedvanliga försäkringar ingår. Dessutom får man Apple/Google pay.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

taliz skrev:
Jag fortsätter rekommendera kompletts mastercard.
2% på alla nätköp, 1% på övrigt, 4% på allt man köper på komplett.se.
Ingen kostnad samt sedvanliga försäkringar ingår. Dessutom får man Apple/Google pay.
Jag fick avslag på den så jag handlade min nya dator på webhallen. Har 99 av 100 hos UC. Vettefasen varför man fick avslag på 20k kredit liksom....
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av OfarligTesla »

apkungen skrev:
Tycker att ni är onödigt negativa. Släng in 10-20 kkr och låt det ligga där. Handlar man för typ 100 kkr om året så ska det mycket till om euron skulle gå ned så pass mycket att man förlorar på det, 20-40 procent ned måste euron gå. Den kan lika gärna gå upp.
10-20 kkr räcker inte långt för oss om man skall slippa föra över flera gånger i månaden så skulle behöva hålla betydligt mer än så på kortet vilket påverkar valutarisken avsevärt. Sen är 2% bonus för lågt oavsett, tar ju ut det i resor med nuvarande kort och då får jag tillbaka runt 4-5% istället.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

OfarligTesla skrev:
apkungen skrev:
Tycker att ni är onödigt negativa. Släng in 10-20 kkr och låt det ligga där. Handlar man för typ 100 kkr om året så ska det mycket till om euron skulle gå ned så pass mycket att man förlorar på det, 20-40 procent ned måste euron gå. Den kan lika gärna gå upp.
10-20 kkr räcker inte långt för oss om man skall slippa föra över flera gånger i månaden så skulle behöva hålla betydligt mer än så på kortet vilket påverkar valutarisken avsevärt. Sen är 2% bonus för lågt oavsett, tar ju ut det i resor med nuvarande kort och då får jag tillbaka runt 4-5% istället.
Om du handlar för så mycket så är det ju bättre om du stakar mer cro så att du får ut åtminstone 3 eller 4 procent.

Jag har aldrig orkat hålla på med typ amex eller sånt. För att få ut 4-5 procent måste man tänka smart och använda flera förmåner på varandra. Här får man ut pengar, direkt. Men funkar det bra för dig med det du har så kör på det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
taliz skrev:
Jag fortsätter rekommendera kompletts mastercard.
2% på alla nätköp, 1% på övrigt, 4% på allt man köper på komplett.se.
Ingen kostnad samt sedvanliga försäkringar ingår. Dessutom får man Apple/Google pay.
Jag fick avslag på den så jag handlade min nya dator på webhallen. Har 99 av 100 hos UC. Vettefasen varför man fick avslag på 20k kredit liksom....
Haha genialiskt att vägra kredit hos en av de tuffaste konkurrenterna.

Tar liksom bensinkortens "ingen bonus hos konkurrerande mack" ett rejält steg längre :lol:

Jag använder Komplett-kortet och tycker det är bra. Dock har jag inte sett någon autogiromöjlighet? Irriterande att behöva komma ihåg att lägga in fakturan.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Remuz skrev:
taliz skrev:
Jag fortsätter rekommendera kompletts mastercard.
2% på alla nätköp, 1% på övrigt, 4% på allt man köper på komplett.se.
Ingen kostnad samt sedvanliga försäkringar ingår. Dessutom får man Apple/Google pay.
Jag fick avslag på den så jag handlade min nya dator på webhallen. Har 99 av 100 hos UC. Vettefasen varför man fick avslag på 20k kredit liksom....
Haha genialiskt att vägra kredit hos en av de tuffaste konkurrenterna.

Tar liksom bensinkortens "ingen bonus hos konkurrerande mack" ett rejält steg längre :lol:

Jag använder Komplett-kortet och tycker det är bra. Dock har jag inte sett någon autogiromöjlighet? Irriterande att behöva komma ihåg att lägga in fakturan.
Ja enda nackdelen jag hittat hittills är att de skickar faktura på e-post, så man måste manuellt knappa in. Vore trevligt med efaktura som allt annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av bat »

Det är nog ingen slump. Det är säkert ett visst antal varje månad som missar att betala fakturan och får påminnelse avgift. Blir en extra intäkt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Legato »

bat skrev:
Det är nog ingen slump. Det är säkert ett visst antal varje månad som missar att betala fakturan och får påminnelse avgift. Blir en extra intäkt.
Absolut. Blir ju inte bara påminnelseavgift utan även skyhög ränta...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

Menade att Komplett vägrade mig ett kort så jag handlade inte hos komplett utan gick till webhallen istället. Blev någon procent dyrare, men det blev en principsak för mig.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av dd88 »

Remuz skrev:
Menade att Komplett vägrade mig ett kort så jag handlade inte hos komplett utan gick till webhallen istället. Blev någon procent dyrare, men det blev en principsak för mig.
Komplett äger Webhallen
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Remuz »

dd88 skrev:
Remuz skrev:
Menade att Komplett vägrade mig ett kort så jag handlade inte hos komplett utan gick till webhallen istället. Blev någon procent dyrare, men det blev en principsak för mig.
Komplett äger Webhallen
Noooooooooooo :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
dd88 skrev:
Remuz skrev:
Menade att Komplett vägrade mig ett kort så jag handlade inte hos komplett utan gick till webhallen istället. Blev någon procent dyrare, men det blev en principsak för mig.
Komplett äger Webhallen
Noooooooooooo :(
:lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Menade att Komplett vägrade mig ett kort så jag handlade inte hos komplett utan gick till webhallen istället. Blev någon procent dyrare, men det blev en principsak för mig.
Ahh ok! :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Remuz skrev:
Menade att Komplett vägrade mig ett kort så jag handlade inte hos komplett utan gick till webhallen istället. Blev någon procent dyrare, men det blev en principsak för mig.
Komplett äger Webhallen
Sånt där kul. Har en kompis som tycker det är kul att hålla koll på vilka företag som har samma ägare. Ovan scenario utspelar sig ofta när han är med. Dessutom byter han bank, försäkring, kort och mobilabonnemang mycket ofta. Han brukar inte nöja sig innan han får bonus från minst två ställen på varje köp.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Curik »

apkungen skrev:
Tycker att ni är onödigt negativa. Släng in 10-20 kkr och låt det ligga där. Handlar man för typ 100 kkr om året så ska det mycket till om euron skulle gå ned så pass mycket att man förlorar på det, 20-40 procent ned måste euron gå. Den kan lika gärna gå upp.
Haha, skojar du nu eller? Vad har detta med euron att göra? Du investerar din "stake" i en kryptovaluta som kan devaluera långt innan låsperioden för din "stake" är slut och då ser du inte dina pengar igen någonsin.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

Nej det var inte det jag svarade på. Jag kan svara på det också men jag börjar med att förklara vad jag svarade på.

Det ansågs att det var en risk att ha ett visa kort som är knuten till ett konto som har euro. Visa kortet har alltså euro så om man har massa pengar på kortet och euron går ned så förlorar man pengar. Därför är det bra att inte ha mer än att man gör av med det på en månad typ. Då blir en eventuell förlust (eller vinst också för den delen) liten.

Gällande stakningen av kryptovalutan cro så om man vill ta minimal risk där så stakar man bara för ett 2 % kort. Då behöver man bara satsa motsvarande 1400 kr. Direkt när man gjort det får man 450 kr tillbaks (om man använt en refferal) så man ligger 50 procent plus på en gång iom det och kan bara förlora som mest 950 kr om cro skulle gå ned till noll.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av apkungen »

Nu har CRO gått ned lite så nu kostar det bara 1200 eller 12000 att skaffa ett 2 % kort eller 3 % kort. Spotify gratis på 2 % kortet och på 3 % kortet är även Netflix gratis och man får tillgång till lounge på flygplatser. Och så 50 usd bonus vid registrering som man kan använda direkt och 10 % årlig ränta på det man stakar. :)
Skriv svar