Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Borkaxx
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 jun 2020 17:31

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Borkaxx »

metchristian skrev:
Borkaxx skrev:
Någon verkade ha laddat mer än 120kw i juli (Markaryd?). Kan det vara olika på olika laddare?
Jag har fått mindre än 120 på (förutsättningarna var goda för >120):
Löddeköpinge
Gävle
Uppsala
Sollentuna
Ulricehamn
Norrköping
Ödeshög
Mellbystrand
Falkenberg
Supercharger i Sollentuna???? Inte så du menar Upplands Väsby?
Ja, Upplands Väsby är väl mer sant men den heter Sollentuna Supercharger (på Tesla's hemsida och app).
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av robpow »

Den ligger faktiskt i Sollentuna med 10 meters marginal! Kommungränsen går vid infarten till Max ungefär.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Det är många som använder Tapatalk och där syns inte signaturerna, tyvärr. Så det är inte alltid till hjälp.
Det verkar ju inte vara så svårt att få med en signatur med tanke på alla signaturer med vilken sorts mobiltelefon man skriver på :?
Fast det är ju inte signaturer, det är extra reklam som Tapatalk lägger till i själva brödtexten i inläggen. Det är därför de är så irriterande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Det är många som använder Tapatalk och där syns inte signaturerna, tyvärr. Så det är inte alltid till hjälp.
Det verkar ju inte vara så svårt att få med en signatur med tanke på alla signaturer med vilken sorts mobiltelefon man skriver på :?
Fast det är ju inte signaturer, det är extra reklam som Tapatalk lägger till i själva brödtexten i inläggen. Det är därför de är så irriterande.
Man kan ju ändra reklamen som ligger förinlagd till en egen signatur med vilken bil man har. Jag skriver detta i Tapatalk och aktiverade och ändrade signaturen:

Röd Tesla model 3 SR+ med drag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
bylund skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Det är många som använder Tapatalk och där syns inte signaturerna, tyvärr. Så det är inte alltid till hjälp.
Det verkar ju inte vara så svårt att få med en signatur med tanke på alla signaturer med vilken sorts mobiltelefon man skriver på :?
Fast det är ju inte signaturer, det är extra reklam som Tapatalk lägger till i själva brödtexten i inläggen. Det är därför de är så irriterande.
Man kan ju ändra reklamen som ligger förinlagd till en egen signatur med vilken bil man har. Jag skriver detta i Tapatalk och aktiverade och ändrade signaturen:

Röd Tesla model 3 SR+ med drag.
Fast även det är dåligt, då man luras att läsa detta varje inlägg, då det läggs in i brödtexten. Om du absolut vill göra så, gör det åtminstone i mindre storlek eller något som visar att det inte är en del av inlägget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
bylund skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Det är många som använder Tapatalk och där syns inte signaturerna, tyvärr. Så det är inte alltid till hjälp.
Det verkar ju inte vara så svårt att få med en signatur med tanke på alla signaturer med vilken sorts mobiltelefon man skriver på :?
Fast det är ju inte signaturer, det är extra reklam som Tapatalk lägger till i själva brödtexten i inläggen. Det är därför de är så irriterande.
Man kan ju ändra reklamen som ligger förinlagd till en egen signatur med vilken bil man har. Jag skriver detta i Tapatalk och aktiverade och ändrade signaturen:

Röd Tesla model 3 SR+ med drag.
Fast även det är dåligt, då man luras att läsa detta varje inlägg, då det läggs in i brödtexten. Om du absolut vill göra så, gör det åtminstone i mindre storlek eller något som visar att det inte är en del av inlägget.
Det verkar inte gå, iaf inte i gratisversionen av Tapatalk. Tanken med att lägga den infon där var att då ser alla som använder Tapatalk detta också, utan att behöva klicka på avataren. Men jag tänker inte ha det så, så du kan sova lugnt! ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Gustafsson »

Effekten på laddningen har strypts tänker jag. Provade på en V3 laddare i veckan. Den maxade exakt på 350 A och låg kvar där länge. Ska lägga upp ett par laddkurvor på V3 och V2 snart. Bilen laddade drygt 130 kW och höll det till ca 45% SOC
I april fick jag 145 kW typ. Och det på V2.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Jwe »

Batterierna tål ju inte snabbladdning.
Det står det ju till och med i instruktionsboken sedan 2018 vilket Tesla hänvisar till när man klagar på långsam laddning.
I övrig info ser det bra ut med max laddhastigheter och på nya bilar har det tillämpats tills bilarna individuellt strypts.
Kanske tar Tesla nu konsekvensen och stryper laddhastigheten för hela flottan genom att det är SuC som stryps??
Få kommer att klaga om laddningen ändå går på samma tid som en snabblunch , mycket gnäll att förvänta när laddningen kräver trerätters med efterföljande powernap innan det är färdigladdat för att åka vidare ty då kunde man ju lika gärna köpt elbil av annat märke.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Gustafsson »

Det som är onödigt i allt detta är ju att Tesla inte bidrar med kunskap om varför man gör som man gör. Det skulle vara lättare att acceptera ändringen om man också förstår motivet bakom.
För min del är det OK med 130 kW till 50%, men i början fick ju några > 170 kW på V3 laddare. Det hade varit nice.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Bjelke »

Tesla i ett nötskal..............
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av krabbe »

Idéen med att höja effekten(V3 ) var väl at det skulle gå fortare att ladda, nu begränsar Tesla igen Bilens förmågan.

Misstänker att dom vill Introducera något speciellt på batteri day. (Så vi alla vill butanolen igen)

Når jag beställde min 1. Tesla i August 2014 då var informationen, bara snabb lada så mycket du vill...

Exat samma information i 2017 när jag köpta min Model X.

Tvär har jag inte Owners manual eller screen short från hemsidan där laddkurvor , laddtid visas.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Elof »

Ja, man vill ju veta varför. Har inte det minsta problem med max 116 kW, speciellt inte om mer effekt tär på batterilivslängden, men varför skrävla om 250 kW om man inte får ens hälften?
Dags att Elon tar bladet från munnen.
Vet vi om detta är ett svenskt fenomen eller om det är samma i USA? Vad säger teslaägarna där isf?
Verdi

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Verdi »

Elof skrev:
Ja, man vill ju veta varför. Har inte det minsta problem med max 116 kW, speciellt inte om mer effekt tär på batterilivslängden, men varför skrävla om 250 kW om man inte får ens hälften?
Dags att Elon tar bladet från munnen.
Vet vi om detta är ett svenskt fenomen eller om det är samma i USA? Vad säger teslaägarna där isf?
116 kW är bra nog om det dessutom kan hållas högre upp i SOC. Det här med 140+kW på S/X är ju mest en siffergrej. Problemet är ju att 70 kW blir vanligare och vanligare när SuC blir mer och mer belastat.

Tror inte alla SuC är begränsade då jag fick 141kW i Markaryd. Ganska länge också faktiskt.

Så om man får välja på 70 kW på SuC och nästan garanterat 150+ kW på Ionity och andra HPC-laddare som inte delar på effekten med en annan så kommer tyvärr Tesla att tappa i attraktion.

Visst kan man gnälla om att man ska behöva betala ett par tusen per år till Ionity för att få ladda till skäligt pris men det kommer nog vara bland det första man kommer "pruta till sig" i framtiden.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av hooked »

Elof skrev:
Ja, man vill ju veta varför. Har inte det minsta problem med max 116 kW, speciellt inte om mer effekt tär på batterilivslängden, men varför skrävla om 250 kW om man inte får ens hälften?
Dags att Elon tar bladet från munnen.
Vet vi om detta är ett svenskt fenomen eller om det är samma i USA? Vad säger teslaägarna där isf?
Fast detta gäller inte Superchargers med 250kW

läste om någon som igår laddade med full effekt där samt även 190kw på Ionity vilket tyder på att bilarna inte är strypta.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Elof »

hooked skrev:
Elof skrev:
Ja, man vill ju veta varför. Har inte det minsta problem med max 116 kW, speciellt inte om mer effekt tär på batterilivslängden, men varför skrävla om 250 kW om man inte får ens hälften?
Dags att Elon tar bladet från munnen.
Vet vi om detta är ett svenskt fenomen eller om det är samma i USA? Vad säger teslaägarna där isf?
Fast detta gäller inte Superchargers med 250kW

läste om någon som igår laddade med full effekt där samt även 190kw på Ionity vilket tyder på att bilarna inte är strypta.
Aha! Bra, då är det inte bilarna det är fel på åtminstone.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Toja »

Det kan ju bero på att elleverantörerna strypt också. Framförallt i södra Sverige.
Det är ju elbrist där
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Erxon
elbilist
Inlägg: 411
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Erxon »

Vi Bilägare har gjort något reportage

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... bbladdning
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av hooked »

Erxon skrev:
Vi Bilägare har gjort något reportage

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... bbladdning
Reportage? :lol:

De har läst i den här tråden samt en artikel på InsideEVs.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Bjelke »

Och Teslas svar var lika intetsägande som vanligt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av PhR34k »

Korkat svar från Tesla i artikeln. Varför ska man låta kunden låta som en idiot istället för att säga A. sanningen B. Kontrollera skiten själva. Det är ju bara att sätta sig i en Tesla och åka till SuC så får dom se att hastigheten bara når 115kW.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av TeslaM3 »

Har abetterrouteplanner någon data för 2020 jmf med 2019 i Sverige att jämföra med?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Credde »

Bjelke skrev:
Och Teslas svar var lika intetsägande som vanligt :lol:
Väl tyvärr vanligt för Tesla inte att vara transparenta och aldrig bekänna kulör.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av EnTraktor »

Toja skrev:
Det kan ju bero på att elleverantörerna strypt också. Framförallt i södra Sverige.
Det är ju elbrist där
Jag har kört Sthlm-Kiruna-Haparanda-Ystad-Stockholm förra veckan och besökt alla elområden och flertal laddare som levererat 145 kW innan. Numera får jag bara 116 kW i 2 olika bilar. Det har inget med elbrist att göra. Har t.ex. laddat ensam i Arvidsjaur, Gävle, Ödeshög, Töre och Markaryd. Aldrig 1 kW över 116 kW.
Om Töre kan leverera 8x75 kW så ska en bil som laddar själv kunna få mer än 116 kW, eller Ödeshög kan leverera 14x75 kW på dagen, så ska en enda stolpe kunna leverera 120-145 kW till en ensam bil på natten. Tesla har uppenbarligen strypt. Finns ingen annan förklaring.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av helix »

EnTraktor skrev:
Toja skrev:
Det kan ju bero på att elleverantörerna strypt också. Framförallt i södra Sverige.
Det är ju elbrist där
Jag har kört Sthlm-Kiruna-Haparanda-Ystad-Stockholm förra veckan och besökt alla elområden och flertal laddare som levererat 145 kW innan. Numera får jag bara 116 kW i 2 olika bilar. Det har inget med elbrist att göra. Har t.ex. laddat ensam i Arvidsjaur, Gävle, Ödeshög, Töre och Markaryd. Aldrig 1 kW över 116 kW.
Om Töre kan leverera 8x75 kW så ska en bil som laddar själv kunna få mer än 116 kW, eller Ödeshög kan leverera 14x75 kW på dagen, så ska en enda stolpe kunna leverera 120-145 kW till en ensam bil på natten. Tesla har uppenbarligen strypt. Finns ingen annan förklaring.
Tydligt sammanfattat och Tesla har definitivt sänkt hastigheten i hela Europa på SuC.

Lite spekulation från min sida... Har ofta noterat att 1-2 stall per station varit "Out of service" senaste månaderna, vilket man ser i bilen på respektive SuC på kartan. Nu när jag av ren nyfikenhet kollade runt på olika stationer hittade jag ingen SuC som har stall som är "out of service", där det definitivt varit så från och till tidigare.

Kan det vara så att den ökade effekten till ett enskilt stall från 120kW -> 150kW gjort att hårdvaran inte orkar med? Skulle i så fall kunna vara anledningen att Tesla (åtminstone temporärt) dragit ner effekten medan man hittar en lösning. De kanske har resonerat så att det är bättre att alla stall fungerar stabilt och kör på lägre effekt än att det finns risk att flera stall blir out of service?

Det skulle också kunna vara något som introducerats när alla SuC fick dubbla kablar som vi är ensamma om här i Europa. SuC v3 kör ju endast CCS och uppenbarligen kör alla dessa stationer fortfarande med full effekt.

Bara gissningar såklart, men skulle inte detta kunna vara en möjlig orsak? Kanske därför Tesla inte heller gjort något utlåtande än då man inte vill erkänna att det är tekniskt fel med SuC och begränsning i hårdvaran?
Verdi

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Verdi »

Det var ju när dubbla kablar kom som de höjde effekten. Fram till förra hösten var ca 116 kW max. Men så ändrade de laddkurvan så man fick lite mer i början. Dock sänktes effekten snabbare också vid högre SOC så på en 0-80 laddning gjorde det varken från eller till.

Jag har dock fått 140+ kW i sommar.
Skriv svar