Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Sabbe skrev:
josve skrev:
Alltid intressant att följa denna typ av aktier, för cirka ett år sedan var aktien värderad till 215, nu ca 2000. Helt orimlig värdering men behöver inte betyda att resan är över. Men det kan också gå fruktansvärt fort utför... Vill påstå att det är lika troligt att aktien står i 2500 eller 1000 om några månader. Den som lever får se.
Skulle bli överlycklig om den når 1000$ om några månader, det är mer än 100% upp från dagens kurs :D
Den satt bra Sabbe!! :D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Sabbe skrev:
pejvic skrev:
hooked skrev:
Jag sticker ut och säger att aktien är NER runt 60 dollar sedan öppning! Tänkte att den här trenden att det bara rapporteras uppgång här i tråden börjar bli tjatig :lol:

sjukt 133 dollar ner. Känner mig sjukt fattig. Förlorat stora summor idag. Undra vad som hänt. Tur man spridit riskerna till AAPL också. De är lite upp.
Varför sålde du med förlust? Tror du inte på uppgång på lång sikt? :roll:
Har ej sålt. Men brukar känna att jag tjänar pengar när kursen går upp. Man känner sig då rikare och kan realisera om man vill. Tvärtom då så känner man sig fattig idag.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Oktavos »

Aktien är otrolig och resan är nog inte över på långa vägar.
Tänkte handla några aktier på avanza, har ni några råd när det är bäst att handla
eller kanske när man inte skall handla :D tänker då på öppning eller stängning.
Där är väl fördröjning när man väl köpt?
Sabbe
Inlägg: 1357
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Oktavos skrev:
Aktien är otrolig och resan är nog inte över på långa vägar.
Tänkte handla några aktier på avanza, har ni några råd när det är bäst att handla
eller kanske när man inte skall handla :D tänker då på öppning eller stängning.
Där är väl fördröjning när man väl köpt?
Är du långsiktig så spelar några dollar hit eller dit inte så stor roll.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anonymous FTW »

Kom ihåg att ju mer man satsar ju mer tjänar man.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla gör inte en "riktig vinst".
Därför ska inte Tesla få komma in i S&P500 säger Datatrek.


Tesla’s S&P 500 Inclusion Hinges on
Earnings Quality: DataTrek.

Bloomberg) -- Tesla Inc. has posted four quarters of positive earnings. That’s enough to get it into the S&P 500, right? Not necessarily, says DataTrek Research.
https://consent.yahoo.com/v2/collectCon ... 564109046c
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Tesla gör inte en "riktig vinst".
Därför ska inte Tesla få komma in i S&P500 säger Datatrek.


Tesla’s S&P 500 Inclusion Hinges on
Earnings Quality: DataTrek.

Bloomberg) -- Tesla Inc. has posted four quarters of positive earnings. That’s enough to get it into the S&P 500, right? Not necessarily, says DataTrek Research.
https://consent.yahoo.com/v2/collectCon ... 564109046c
Länken funkar inte för mig.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Tesla gör inte en "riktig vinst".
Därför ska inte Tesla få komma in i S&P500 säger Datatrek.


Tesla’s S&P 500 Inclusion Hinges on
Earnings Quality: DataTrek.

Bloomberg) -- Tesla Inc. has posted four quarters of positive earnings. That’s enough to get it into the S&P 500, right? Not necessarily, says DataTrek Research.
https://consent.yahoo.com/v2/collectCon ... 564109046c
Oavsett betyder inte fyra vinstkvartal att man automatiskt kommer in.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Oktavos skrev:
Aktien är otrolig och resan är nog inte över på långa vägar.
Tänkte handla några aktier på avanza, har ni några råd när det är bäst att handla
eller kanske när man inte skall handla :D tänker då på öppning eller stängning.
Där är väl fördröjning när man väl köpt?
Det kan vara en ”mid morning dip” strax efter Nasdaqbörsens öppning 1530 svensk tid. Det är dock inte alls säkert. Men gå in på tex Yahoo Finance och kolla på grafen där kan du kolla hur dagarna brukar se ut. Så vill du tjäna några slantar vid köp kan du ju försöka med det.

Men som någon sa: är du långsiktig spelar det ingen roll. Då är det bättre att köpa snabbt innan priset stiger. Men det kan ju lika gärna sjunka. Oerhört svårt att veta....

Bästa diskussionerna om prisrörelser är på TMC forum om du är intresserad av detta.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

Hur gör man för att undvika växlingsavgift usd/sek och vice versa vid köp/sälj? Är bättre om likviden alltid är i usd. Har avanza och nordnet.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Tellus skrev:
Hur gör man för att undvika växlingsavgift usd/sek och vice versa vid köp/sälj? Är bättre om likviden alltid är i usd. Har avanza och nordnet.
Kan man ha likvid i usd?

Jag brukar inte bry mig om valutan. Det påverkar så lite jämfört med hur aktien Tesla rör sig. Det hade varit skillnad om det varit en mer försiktig värdeaktie. Man bettar liksom inte på Tesla för att bry sig om några procent hit eller dit.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Tesla gör inte en "riktig vinst".
Därför ska inte Tesla få komma in i S&P500 säger Datatrek.


Tesla’s S&P 500 Inclusion Hinges on
Earnings Quality: DataTrek.

Bloomberg) -- Tesla Inc. has posted four quarters of positive earnings. That’s enough to get it into the S&P 500, right? Not necessarily, says DataTrek Research.
https://consent.yahoo.com/v2/collectCon ... 564109046c
Och vilka är Datatrek? Är inte detta bara ännu en av dessa rådgivningsfirmor? De har ingen makt och kan inte påverka. Den enda anledningen till att de har en åsikt om Tesla är för att få gratispublicitet och göra reklam för sina rådgivningstjänster. Totalt meningslöst.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10391
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Hur gör man för att undvika växlingsavgift usd/sek och vice versa vid köp/sälj? Är bättre om likviden alltid är i usd. Har avanza och nordnet.
Har man vanlig depå så har man valutakonton och växlar när man vill. Har man ISK/KF tror jag inte man kan slippa undan växlingar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av josve »

Anonymous FTW skrev:
Kom ihåg att ju mer man satsar ju mer tjänar man.
Alternativt;

Kom ihåg att ju mer man satser ju mer riskerar man att förlora.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av josve »

Tellus skrev:
Hur gör man för att undvika växlingsavgift usd/sek och vice versa vid köp/sälj? Är bättre om likviden alltid är i usd. Har avanza och nordnet.
Jag tror inte du kan komma runt detta tyvärr.
Både Avanza och Nordnet tjänar stora pengar på växlingsavgifterna...
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

tvärtom, det finns inget billigare sätt att växla än Nordnet. När jag köpte min lägenhet i spanien så växlade jag allt på Nordnet till Eur, sen förde jag över Eur till ett konto i Swedbank och sen betalade jag lägenheten. Tror jag sparade typ 20.000:- Det är oerhört billigt att växla där. Man kan ju också om man tror på aktien växla och ha en bunt Dollars liggande i depån. Dessvärre har ju kronan stärkts länge nu så jag skulle ej våga det. Alltid en valutarisk att handla aktier i andra valutor.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Aktien TSLA

Inlägg av slugger75 »

Så. Vad händer med aktiekursen efter spliten då? Nån som vill spekulera?

Många borde väl passa på att köpa in sig när den blir billigare.

Å andra sidan borde väl många sälja av lite för att ta hem vinst.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

slugger75 skrev:
Så. Vad händer med aktiekursen efter spliten då? Nån som vill spekulera?

Många borde väl passa på att köpa in sig när den blir billigare.

Å andra sidan borde väl många sälja av lite för att ta hem vinst.
Ligger kvar på $2000.... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av josve »

pejvic skrev:
tvärtom, det finns inget billigare sätt att växla än Nordnet. När jag köpte min lägenhet i spanien så växlade jag allt på Nordnet till Eur, sen förde jag över Eur till ett konto i Swedbank och sen betalade jag lägenheten. Tror jag sparade typ 20.000:- Det är oerhört billigt att växla där. Man kan ju också om man tror på aktien växla och ha en bunt Dollars liggande i depån. Dessvärre har ju kronan stärkts länge nu så jag skulle ej våga det. Alltid en valutarisk att handla aktier i andra valutor.
Tycker du att det är billigt att betala 0,25% vid köp och därefter 0,25% vid försäljning i valutaväxlingsavgift?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

pejvic skrev:
Man kan ju också om man tror på aktien växla och ha en bunt Dollars liggande i depån.
Hur då? Det jag skulle vilja är att de aldrig växlar in dollarna jag får vid försäljning utan låter dem ligga kvar så att jag kan köpa på Nasdaq igen utan växling. Det kostar fruktansvärda pengar att hålla på och växla fram och tillbaka.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

josve skrev:

Tycker du att det är billigt att betala 0,25% vid köp och därefter 0,25% vid försäljning i valutaväxlingsavgift?
Detta beror på växlingskursen. Forex säger säkert att de inte har någon valutaväxlingsavgift men det hjälper inte om deras kurs skiljer mer än 0,25% från stängningskursen. Snabb koll så verkar Forex växlingskurs tex ligga 7,7% över senaste stängningskursen som Avanza har och 8,2% över nuvarande kurs så 0,25% är ju då rätt billigt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pro-Z »

Jerker skrev:

Hur då? Det jag skulle vilja är att de aldrig växlar in dollarna jag får vid försäljning utan låter dem ligga kvar så att jag kan köpa på Nasdaq igen utan växling. Det kostar fruktansvärda pengar att hålla på och växla fram och tillbaka.
https://www.avanza.se/kundservice.html/ ... goryId=359
https://www.avanza.se/kundservice.html/ ... goryId=360
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Pro-Z skrev:
Jerker skrev:

Hur då? Det jag skulle vilja är att de aldrig växlar in dollarna jag får vid försäljning utan låter dem ligga kvar så att jag kan köpa på Nasdaq igen utan växling. Det kostar fruktansvärda pengar att hålla på och växla fram och tillbaka.
https://www.avanza.se/kundservice.html/ ... goryId=359
https://www.avanza.se/kundservice.html/ ... goryId=360
OK, tack! Så då kan man alltså köpa och sälja från och till från ett aktie- & fondkonto och kunna göra det i dollar och slippa växlingsavgiften. Men då missar man den förmånliga beskattningen som ISK-kontot har. Då får man gräva i vad det skulle innebära.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av leiflodde »

Såhär kan man ju också uttrycka sig ;)

Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pro-Z »

Jerker skrev:

OK, tack! Så då kan man alltså köpa och sälja från och till från ett aktie- & fondkonto och kunna göra det i dollar och slippa växlingsavgiften. Men då missar man den förmånliga beskattningen som ISK-kontot har. Då får man gräva i vad det skulle innebära.
Varsågod :)
Ja precis. Du handlar valutorna manuellt och till en lägre avgift än Avanzas automatiska valutaväxling. Säljer du tex Teslaaktier så får du dollar på kontot. Vill du ha SEK så måste du manuellt växla och det är först då du åker på växlingsavgift.
Anledningen till att jag kör mina aktiva spekulationer på ett Aktie och fondkonto beror dels på detta med valuta men även att det inte går att blanka på ISK. Allt mitt passivt sparande sker dock på ISK.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Skriv svar