VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
While not revealing specifics, in order to keep future Tesla product launches as surprising as possible, Musk confirmed that “it would be reasonable to assume that we would make a compact vehicle of some kind and probably a higher-capacity vehicle of some kind”.

Although likely to be some way off – given that Tesla still has to start production of its Semi lorry, Roadster supercar and Cybertruck pick-up – a more affordable model than the Model 3 will be crucial to ensure that the brand can compete on real terms with the new Volkswagen ID 3 and Peugeot e-208 hatchbacks.

The former will eventually start from around £27,500 for the entry-level 45kWh model, while the cheapest Model 3 available in the UK today costs £43,490 (both prices are before the UK government’s £3000 grant for electric cars).
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... wagen-id-3

27.500pund=313.000kr före stöd.
Blir 253.000kr efter stöd.
Vore coolt om man kan köpa en Tesla för dom pengarna nästa år.
Där står inget om tidshorisont, vad är sannolikheten att den skulle börja produceras i volym samtidigt som Model Y för Europa? Den kanske visas nästa år men skulle inte ens förvänta mig det. Produktion blir senare än så.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Men konkurrensen är tuff.
MG ZS EV är ju inte prissatt i Tyskland än.
Gissar på ca 30.000 euro innan stöd.

Den kostar ju 17.990 euro i Frankrike nu med stöd.

Och MG ZS EV kommer ju med 73kWh batteri och ca 500km i räckvidd i slutet av nästa år.

Då måste ju VW vara hyfsat nära den prisklassen och med den räckvidden för att vara konkurrenskraftig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Men konkurrensen är tuff.
MG ZS EV är ju inte prissatt i Tyskland än.
Gissar på ca 30.000 euro innan stöd.

Den kostar ju 17.990 euro i Frankrike nu med stöd.

Och MG ZS EV kommer ju med 73kWh batteri och ca 500km i räckvidd i slutet av nästa år.

Då måste ju VW vara hyfsat nära den prisklassen och med den räckvidden för att vara konkurrenskraftig.
VW har väl aldrig varit den billigaste bilen på marknaden. Faktum är ju att det sällan gått så bra för den billigaste bilen på marknaden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Men konkurrensen är tuff.
MG ZS EV är ju inte prissatt i Tyskland än.
Gissar på ca 30.000 euro innan stöd.

Den kostar ju 17.990 euro i Frankrike nu med stöd.

Och MG ZS EV kommer ju med 73kWh batteri och ca 500km i räckvidd i slutet av nästa år.

Då måste ju VW vara hyfsat nära den prisklassen och med den räckvidden för att vara konkurrenskraftig.
VW har väl aldrig varit den billigaste bilen på marknaden. Faktum är ju att det sällan gått så bra för den billigaste bilen på marknaden.
Teslas elbilar är inte den billigaste på marknaden.
Och kommer, gissar jag aldrig vara den billigaste på marknaden.
Men om kunder tycker att hen får valuta för pengen.
Då säljer produkten bra.

Se bara hur det går nu för Nissan Leaf.
Folk tycker inte att den är så prisvärd.
Därför kostar leasing i Tyskland bara 75 euro i månaden för en Leaf. Men det visar med all önskvärd tydlighet att man kan sälja riktigt billiga elbilar om man bara vill.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Men konkurrensen är tuff.
MG ZS EV är ju inte prissatt i Tyskland än.
Gissar på ca 30.000 euro innan stöd.

Den kostar ju 17.990 euro i Frankrike nu med stöd.

Och MG ZS EV kommer ju med 73kWh batteri och ca 500km i räckvidd i slutet av nästa år.

Då måste ju VW vara hyfsat nära den prisklassen och med den räckvidden för att vara konkurrenskraftig.
VW har väl aldrig varit den billigaste bilen på marknaden. Faktum är ju att det sällan gått så bra för den billigaste bilen på marknaden.
Teslas elbilar är inte den billigaste på marknaden.
Och kommer, gissar jag aldrig vara den billigaste på marknaden.
Men om kunder tycker att hen får valuta för pengen.
Då säljer produkten bra.

Se bara hur det går nu för Nissan Leaf.
Folk tycker inte att den är så prisvärd.
Därför kostar leasing i Tyskland bara 75 euro i månaden för en Leaf. Men det visar med all önskvärd tydlighet att man kan sälja riktigt billiga elbilar om man bara vill.
När du är ute och säljer det du nu säljer, är det alltid det billigaste som går bäst då?
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Men konkurrensen är tuff.
MG ZS EV är ju inte prissatt i Tyskland än.
Gissar på ca 30.000 euro innan stöd.

Den kostar ju 17.990 euro i Frankrike nu med stöd.

Och MG ZS EV kommer ju med 73kWh batteri och ca 500km i räckvidd i slutet av nästa år.

Då måste ju VW vara hyfsat nära den prisklassen och med den räckvidden för att vara konkurrenskraftig.
VW har väl aldrig varit den billigaste bilen på marknaden. Faktum är ju att det sällan gått så bra för den billigaste bilen på marknaden.
Teslas elbilar är inte den billigaste på marknaden.
Och kommer, gissar jag aldrig vara den billigaste på marknaden.
Men om kunder tycker att hen får valuta för pengen.
Då säljer produkten bra.

Se bara hur det går nu för Nissan Leaf.
Folk tycker inte att den är så prisvärd.
Därför kostar leasing i Tyskland bara 75 euro i månaden för en Leaf. Men det visar med all önskvärd tydlighet att man kan sälja riktigt billiga elbilar om man bara vill.
Om det är något Leaf i så fall visar med all önskvärd tydlighet är att när konkurrensen hårdnar hjälper det inte så långt med ett lågt pris. Tesla har ju visat med all önskvärd tydlighet att man inte behöver vara billigast för att sälja.
Användarvisningsbild
MartinEmil
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 jun 2020 21:22
Ort: Malmö

Re: VW I.D

Inlägg av MartinEmil »

Zalman3 skrev:
Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg
’OTA - Over The Counter update’ :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Det kan nog vara så. ID3 har utvecklats med extremt klen budget. Den fick inte kosta nåt, skulle gå att tillverkas så billigt som möjligt. VW visste ju inte hur den skulle mottas av kunderna. Det är ju ett risktagande och troligen var de fega. Det fanns säkert en massa interna stridigheter och bakåtsträvare som inte ville att detta skulle bli av överhuvudtaget. Det kan vi nog utgå ifrån att det var så.
Nu har de sett alla förbokningar och hur stort intresset för bilen är och då kan de ta betalt, trots att det är en budgetbil. Det kan mycket väl bli så att de piffar upp den så småningom.
Som sagt, vi får avvakta hur ID4 ter sig på insidan. Troligen har den inte tagits fram med samma klena budget som ID3.
En grej jag kom att tänka på är att mycket av det som ger det billiga intrycket är de stora panelerna bakom ratten mot frontrutan och över hela bilens bredd samt på dörrarnas insida. Man kanske kan foliera med skinn eller alcantarafolie? Då tror jag det skulle bli nåt helt annat. Då kanske man får en lite mer hemtrevlig känsla istället för tupperware?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Att privatleasa för ca 3500 kr/mån 1000 mil/år 3 år. Bra erbjudande? (1500 för ca 200 kr/mån till)
Liknande finns för Leaf (eller var det zoe). För ung liknande kan man leasa volvo xc40, men då är det en svag T2 och ... bensin.
Är det en bra deal? (om man är osäker på att köpa).
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: VW I.D

Inlägg av Eldsig »

Det beror på vad som ingår. Tumregeln är väl att om leasingavgiften är mindre än 1% av listpriset så är det intressant att titta vidare på. Sen är det individuella förutsättningar som bör avgöra. Jag tycker det låter som gränsfall.

Ett grovt räkneexempel: Säg att bilens listpris är 370.000, du får 60.000 i bonus, den tappar 50% på 3år. Då landar du på en värdeminskning på 3.472:-/mån.

Ingen av de bilar jag kollat på senaste åren har tappat 50% på tre år, men det blir ju lite spekulation. Utöver bilen ska du ju räkna in däck, service, känslan att äga, möjligheten att sälja/ha kvar längre, möjligheten till rabatt m.m. m.m.

//D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
En grej jag kom att tänka på är att mycket av det som ger det billiga intrycket är de stora panelerna bakom ratten mot frontrutan och över hela bilens bredd samt på dörrarnas insida. Man kanske kan foliera med skinn eller alcantarafolie? Då tror jag det skulle bli nåt helt annat. Då kanske man får en lite mer hemtrevlig känsla istället för tupperware?
Plast istället för tyg eller skinn ser ju alltid tråkigt ut, och är det slät plast blir intrycket extra billigt. Enyaq har ju tyg eller nåt liknande på panelerna, vilket troligen ger en bättre känsla. Det är kanske inte omöjligt att klä in panelerna i ID3 med nåt tygaktigt. Men om det ska bli bra så får man nästan anlita nån som kan sånt, jag skulle inte våga göra det själv, och då blir det inte billigt. Bättre att köpa en annan bil istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det kan nog vara så. ID3 har utvecklats med extremt klen budget. Den fick inte kosta nåt, skulle gå att tillverkas så billigt som möjligt. VW visste ju inte hur den skulle mottas av kunderna. Det är ju ett risktagande och troligen var de fega. Det fanns säkert en massa interna stridigheter och bakåtsträvare som inte ville att detta skulle bli av överhuvudtaget. Det kan vi nog utgå ifrån att det var så.
Nu har de sett alla förbokningar och hur stort intresset för bilen är och då kan de ta betalt, trots att det är en budgetbil. Det kan mycket väl bli så att de piffar upp den så småningom.
Som sagt, vi får avvakta hur ID4 ter sig på insidan. Troligen har den inte tagits fram med samma klena budget som ID3.
ID.4 är byggd på samma plattform, samma axelavstånd, batteripack osv. Har samma skärm/infotainment. Växelväljaren vid ratten är också samma som ID.3, antar då även skärmen vid ratten. ID.4 är väl i princip en Golf kombi där ID.3 är Golfen. Så budgeten för framtagningen av bilen är nog ungefär densamma. Det gäller gissningsvis även tillverkningskostnaden och därav priset ?

Sen har man då försökt spara in på allt man kan för att hålla nere priset på grundmodellen av ID.3. Plastdetaljerna invändigt exempelvis.

Ska bli intressant att provköra den nu måste jag säga. Peder och Alrik tyckte inte att det var något stort problem med kvaliteten invändigt. Misstänker att jag kommer att hålla med där, är ingen panelknackare direkt. Sen återstår det att se vad jag kommer tycka om infotainment/gui'et.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Är säkert en vanesak. Och om bilen är bra för övrigt tänker man nog inte på det plastiga längre. Jag körde en Mazda CX-5 tidigare och den var nog ganska plastig i mångas ögon. Själv tänkte jag inte så mycket på det, jag upplevde det egentligen snarare som en fördel att den hade plast överallt istället för tyg. Den var mycket enklare att hålla ren inuti. Framförallt i bagaget där hundarna sitter. Så sett är det inte alltid en nackdel med plast.
Angående skärmen, är den inte större i ID4? Jag tycker att det ser ut så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Är säkert en vanesak. Och om bilen är bra för övrigt tänker man nog inte på det plastiga längre. Jag körde en Mazda CX-5 tidigare och den var nog ganska plastig i mångas ögon. Själv tänkte jag inte så mycket på det, jag upplevde det egentligen snarare som en fördel att den hade plast överallt istället för tyg. Den var mycket enklare att hålla ren inuti. Framförallt i bagaget där hundarna sitter. Så sett är det inte alltid en nackdel med plast.
Angående skärmen, är den inte större i ID4? Jag tycker att det ser ut så.
Jag tror också det är en vanesak. Zoe'n vi har är ju inte direkt ett under av premium kvalitet invändigt men vi tänker lite som dig där, lätt att hålla ren. När man väl kör bilen är det andra saker man tänker på. Sen är det en billig bil och vad man har som krav påverkas förstås därefter.

Hmm, har ID.4 större skärm. Har inte kollat specifikationerna måste jag erkänna. Men utseendemässigt så är dom väldigt lika, touch raden under, knapparna under den:

ID.3:

Bild

ID.4

Bild

Sen verkar GUI'et vara exakt samma. ID.3:
Screenshot 2020-09-10 at 09.48.28.png
ID.4 (
Screenshot 2020-09-10 at 09.48.38.png
Så om skärmen är 10" eller 12" spelar kanske mindre roll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Håller med Alrik och Peter vad gäller kvalitetskänslan interiört. Det som dock kändes plastigt och snålt var knapparna för tex volymen som sitter på ratten. Ingen bra känsla där.

Privatleasingpriset är ju riktigt bra om värdeminskningen blir den samma som för en fossilbil: (36*3700)/(420000-60000)=0,37 Allt under 0,4 är värt att titta på.

Dock kommer andrahandsvärdet vara bättre för ID3, så därför är dealen kanske inte riktigt lika attraktiv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag ska boka tid med säljaren så fort ID4 går att beställa. Då får vi se vad de kan tänka sig ge mig för e-tron i inbyte och först då avgörs det om det är värt att byta till den billigare ID4 eller Enyaq redan nu. Det är en konstig situation, och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här. Ju mer jag får för e-tron i inbyte desto billigare blir den ju totalt sett, dvs desto mindre anledning har jag att byta bort den och då kan jag lika väl behålla e-tron leasingperioden ut. Även om det svider i plånboken nu så får jag kanske en del tillbaka ändå när den ska säljas om drygt ett år. Men jag vet ju å andra sidan inte hur andrahandsvärdet ser ut då. Så sett är det kanske ändå bra att göra sig av med den nu och fortsätta köra en billigare bil redan nu. Det är den lätta biten. Får jag ett bra inbytespris så säljer jag den.

Om de däremot inte ger mig ett bra pris för e-tron så blir den alltså dyr att äga, precis som jag befarar, och då blir det troligen minst lika svettigt att sälja den om ett år. Men då måste jag ju lägga en massa pengar emellan och det blir ännu svettigare att skaffa en ny bil nu, trots att den nya bilen egentligen är mycket billigare. Då är det ju kanske klokare att behålla e-tron, för då känner man inte av värdeminskningen på samma sätt. Men samtidigt kostar den ju likt förbannat en massa pengar varje månad, både i leasing och i förmånsvärde. Det känns som att man bara flyttar problemet framför sig.

Rimligen borde det vara bättre att göra sig av med den dyrare bilen och gå över till en billigare bil, oavsett hur mycket man får i inbyte. Men är det verkligen alltid så? Hur ska man tänka här? Oavsett vilket så lär ju förmånsvärdet och försäkringen för en ID4/Enyaq vara mycket lägre, det är ju en garanterad besparing.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Jag ska boka tid med säljaren så fort ID4 går att beställa. Då får vi se vad de kan tänka sig ge mig för e-tron i inbyte och först då avgörs det om det är värt att byta till den billigare ID4 eller Enyaq redan nu. Det är en konstig situation, och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här. Ju mer jag får för e-tron i inbyte desto billigare blir den ju totalt sett, dvs desto mindre anledning har jag att byta bort den och då kan jag lika väl behålla e-tron leasingperioden ut. Även om det svider i plånboken nu så får jag kanske en del tillbaka ändå när den ska säljas om drygt ett år. Men jag vet ju å andra sidan inte hur andrahandsvärdet ser ut då. Så sett är det kanske ändå bra att göra sig av med den nu och fortsätta köra en billigare bil redan nu. Det är den lätta biten. Får jag ett bra inbytespris så säljer jag den.

Om de däremot inte ger mig ett bra pris för e-tron så blir den alltså dyr att äga, precis som jag befarar, och då blir det troligen minst lika svettigt att sälja den om ett år. Men då måste jag ju lägga en massa pengar emellan och det blir ännu svettigare att skaffa en ny bil nu, trots att den nya bilen egentligen är mycket billigare. Då är det ju kanske klokare att behålla e-tron, för då känner man inte av värdeminskningen på samma sätt. Men samtidigt kostar den ju likt förbannat en massa pengar varje månad, både i leasing och i förmånsvärde. Det känns som att man bara flyttar problemet framför sig.

Rimligen borde det vara bättre att göra sig av med den dyrare bilen och gå över till en billigare bil, oavsett hur mycket man får i inbyte. Men är det verkligen alltid så? Hur ska man tänka här? Oavsett vilket så lär ju förmånsvärdet och försäkringen för en ID4/Enyaq vara mycket lägre, det är ju en garanterad besparing.
Vet inte om det är bra för dig att ventilera frågorna här. Tänk om din säljare läser här och vet allt om hur du tänker den dagen ni sitter och förhandlar. Jag menar du är inte så anonym med din registreringsskylt :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Vet inte om det är bra för dig att ventilera frågorna här. Tänk om din säljare läser här och vet allt om hur du tänker den dagen ni sitter och förhandlar. Jag menar du är inte så anonym med din registreringsskylt :)
Han som ringde mig kände inte mig. Det var en annan säljare. Och min regskylt har jag inte kvar på bilen. Det är alltså lugnt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14589
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Jag ska boka tid med säljaren så fort ID4 går att beställa. Då får vi se vad de kan tänka sig ge mig för e-tron i inbyte och först då avgörs det om det är värt att byta till den billigare ID4 eller Enyaq redan nu. Det är en konstig situation, och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här. Ju mer jag får för e-tron i inbyte desto billigare blir den ju totalt sett, dvs desto mindre anledning har jag att byta bort den och då kan jag lika väl behålla e-tron leasingperioden ut. Även om det svider i plånboken nu så får jag kanske en del tillbaka ändå när den ska säljas om drygt ett år. Men jag vet ju å andra sidan inte hur andrahandsvärdet ser ut då. Så sett är det kanske ändå bra att göra sig av med den nu och fortsätta köra en billigare bil redan nu. Det är den lätta biten. Får jag ett bra inbytespris så säljer jag den.

Om de däremot inte ger mig ett bra pris för e-tron så blir den alltså dyr att äga, precis som jag befarar, och då blir det troligen minst lika svettigt att sälja den om ett år. Men då måste jag ju lägga en massa pengar emellan och det blir ännu svettigare att skaffa en ny bil nu, trots att den nya bilen egentligen är mycket billigare. Då är det ju kanske klokare att behålla e-tron, för då känner man inte av värdeminskningen på samma sätt. Men samtidigt kostar den ju likt förbannat en massa pengar varje månad, både i leasing och i förmånsvärde. Det känns som att man bara flyttar problemet framför sig.

Rimligen borde det vara bättre att göra sig av med den dyrare bilen och gå över till en billigare bil, oavsett hur mycket man får i inbyte. Men är det verkligen alltid så? Hur ska man tänka här? Oavsett vilket så lär ju förmånsvärdet och försäkringen för en ID4/Enyaq vara mycket lägre, det är ju en garanterad besparing.

Många(majoriteten?) fastnar ju i "sunk cost"-mentaliteten.
Troligen kommer ID4, Enyaq, Model Y mfl göra att etrons andrahandsvärde sjunker betydligt. Dvs rätt läge att sälja bör vara innan allmänheten fått upp ögonen för dem.
Om du inte måste ha den, sälj omedelbums.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Många(majoriteten?) fastnar ju i "sunk cost"-mentaliteten.
Troligen kommer ID4, Enyaq, Model Y mfl göra att etrons andrahandsvärde sjunker betydligt. Dvs rätt läge att sälja bör vara innan allmänheten fått upp ögonen för dem.
Om du inte måste ha den, sälj omedelbums.
Det är lite så jag tänker också. Den lär inte få ett bättre andrahandsvärde om ett år när det finns en massa hyfsat billiga elbilar i samma storlek som e-tron. Om inget annat så är ju norrmännen tydligen väldigt förtjusta i e-tron, än så länge i alla fall. Den borde alltså gå att sälja till ett bra pris, men troligen inte så länge till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14589
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Många(majoriteten?) fastnar ju i "sunk cost"-mentaliteten.
Troligen kommer ID4, Enyaq, Model Y mfl göra att etrons andrahandsvärde sjunker betydligt. Dvs rätt läge att sälja bör vara innan allmänheten fått upp ögonen för dem.
Om du inte måste ha den, sälj omedelbums.
Det är lite så jag tänker också. Den lär inte få ett bättre andrahandsvärde om ett år när det finns en massa hyfsat billiga elbilar i samma storlek som e-tron. Om inget annat så är ju norrmännen tydligen väldigt förtjusta i e-tron, än så länge i alla fall. Den borde alltså gå att sälja till ett bra pris, men troligen inte så länge till.
Skulle inte bli ett dugg förvånad om Audi kommer med ännu maffigare kampanjer nästa år... och sen vips slutar producera den, likt man gjorde nu med citigo/eup/mii.
Den har då fyllt sitt syfte. Framtiden har de ju själva sagt är elbilar byggda på elbilsplattformar. Q4 kommer nog ha lika bra utrymmen, men vara betydligt smidigare och billigare(inte minst att producera).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Skulle inte bli ett dugg förvånad om Audi kommer med ännu maffigare kampanjer nästa år... och sen vips slutar producera den, likt man gjorde nu med citigo/eup/mii.
Den har då fyllt sitt syfte. Framtiden har de ju själva sagt är elbilar byggda på elbilsplattformar. Q4 kommer nog ha lika bra utrymmen, men vara betydligt smidigare och billigare.
Nja, i så fall behöver de en ersättare, och det lär dröja lite till. Men visst, den kommer kanske inte tillverkas så hemskt länge till med tanke på att den bygger på en plattform som de inte tänker använda framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14589
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Skulle inte bli ett dugg förvånad om Audi kommer med ännu maffigare kampanjer nästa år... och sen vips slutar producera den, likt man gjorde nu med citigo/eup/mii.
Den har då fyllt sitt syfte. Framtiden har de ju själva sagt är elbilar byggda på elbilsplattformar. Q4 kommer nog ha lika bra utrymmen, men vara betydligt smidigare och billigare.
Nja, i så fall behöver de en ersättare, och det lär dröja lite till. Men visst, den kommer kanske inte tillverkas så hemskt länge till med tanke på att den bygger på en plattform som de inte tänker använda framöver.
Q4 ska ju presenteras i vår och börja säljas till sommaren. Dvs etron skulle kunna pensioneras till hösten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Q4 är mycket mindre . Mindre än en Q5, därav beteckningen. E-tron ligger nånstans mellan Q5 och Q7. Den borde heta Q6 egentligen.

Edit: menade Q7 såklart
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

mati skrev:
Q4 är mycket mindre . Mindre än en Q5, därav beteckningen. E-tron ligger nånstans mellan Q5 och Q5. Den borde heta Q6 egentligen.
Jag skulle riva av plåstret så fort som möjligt för att komma ner i månadskostnad både privat och på företaget. Jag tror också att e-tron kommer att drabbas av att det kommer nya elbilsmodeller i år o nästa år som är ”billigare”.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Skriv svar