VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

backe skrev:
Tror dom sa typ 2700 pound eller nåt sånt på usa-premiären, det blir väl ca 1200 kg?
Ja, det sa de. Up to 2700 pounds. AWD antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
thnis skrev:
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör
Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.
Enyaq iV 80 kostar från ca 550 tkr. ID.4 1st med samma batteri från 514900 kr.
På den europeiska marknaden kommer ID.4 att först lanseras i två begränsade upplagor: ID.4 1st och ID.4 1st Max. Från och med den 24 september finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker sedan runt årsskiftet.

I Sverige ligger priserna på 514 900 kronor respektive 614 900 kronor innan avdrag för klimatbonus.
Värmepump, som effektivt kan värma och kyla kupén, samt dragkrok är också standard.
Elenergin i de båda ID.4 1ST-modellerna lagras i ett batteri som har en kapacitet på 77 kWh (netto). Batteriet väger 493 kg och ger en räckvidd på upp till 520 km.
https://pressrum.volkswagen.se/?page=0& ... drivna+SUV
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 2 gång.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Eller en ID4 awd? Även om du inte vill ha awd.. :)
AWD kommer ju inte förrän till sommarn eller så. Det betyder (1) att man troligen åker på den högre förmånsskatten efter 1 juli och (2) att man tvingas köpa en onödigt dyr bil med ännu högre förmånsvärde. Då kan jag lika gärna behålla min e-tron leasingen ut och titta på nåt helt annat sen.
Hoppas att Hyundai kan leverera en vettigt prissatt bil med drag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Vet inte vad jag ska säga om premiären (USA). De verkar försöka få oss att tro på att 208 hk versionen (RWD) är mer sportbil än SUV. ”Best in class” hit och dit. Gällde även interiören.

Känns som fel fokus med tanke på biltypen och specifikationerna.

Björn Nylands Enyaq video gav betydligt mer ha-begär. Fokus på rätt saker.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

mati skrev:
thnis skrev:
Eller en ID4 awd? Även om du inte vill ha awd.. :)
AWD kommer ju inte förrän till sommarn eller så. Det betyder (1) att man troligen åker på den högre förmånsskatten efter 1 juli och (2) att man tvingas köpa en onödigt dyr bil med ännu högre förmånsvärde. Då kan jag lika gärna behålla min e-tron leasingen ut och titta på nåt helt annat sen.
Hoppas att Hyundai kan leverera en vettigt prissatt bil med drag.
Ja just ja. Glömde de nya reglerna.. blir privatleasing på nästa bil för oss.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
backe
Inlägg: 1847
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Har någon hört när id4 awd ska börja levereras? Kommer rwd vid årsskiftet kanske man kan lyckas få en awd innan 1/7?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

backe skrev:
Har någon hört när id4 awd ska börja levereras? Kommer rwd vid årsskiftet kanske man kan lyckas få en awd innan 1/7?
De ska börja leverera RWDn innan årsskiftet. Perfekt hade ju varit om man hade kunnat få den mellan 1 april och 30 juni. Men jag skulle aldrig våga chansa. Volkswagens leveranstider är alldeles för oförutsägbara och risken att man åker på den höjda förmånsskatten är på tok för hög. Det handlar ju inte bara om några kronor. Man förlorar många tusenlappar på det. Det är troligen så att man får överväga köpa bilen privat istället. Och jag vill inte att detta beslut hänger på leveransdatumet, för det går inte att ändra i efterhand.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1847
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

mati skrev:
backe skrev:
Har någon hört när id4 awd ska börja levereras? Kommer rwd vid årsskiftet kanske man kan lyckas få en awd innan 1/7?
De ska börja leverera RWDn innan årsskiftet. Perfekt hade ju varit om man hade kunnat få den mellan 1 april och 30 juni. Men jag skulle aldrig våga chansa. Volkswagens leveranstider är alldeles för oförutsägbara och risken att man åker på den höjda förmånsskatten är på tok för hög. Det handlar ju inte bara om några kronor. Man förlorar många tusenlappar på det. Det är troligen så att man får överväga köpa bilen privat istället. Och jag vill inte att detta beslut hänger på leveransdatumet, för det går inte att ändra i efterhand.
Sant, blir lite att ta ställning till. På ett sätt så kan jag tänka mig en RWD nu, id4 eller enyaq, saknar jag awd för mycket sen så får jag bara värdera det och byta igen om ett år eller så.

Min bil är så dyr nu och vid årsskiftet när nedsättning försvinner så skulle det vara skönt med något mer rimligt...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Synd den är så slö bara.
Är man van vid avgasbilar så känns den säkert pigg dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: VW I.D

Inlägg av Limbster »

mati skrev:
backe skrev:
Har någon hört när id4 awd ska börja levereras? Kommer rwd vid årsskiftet kanske man kan lyckas få en awd innan 1/7?
De ska börja leverera RWDn innan årsskiftet. Perfekt hade ju varit om man hade kunnat få den mellan 1 april och 30 juni. Men jag skulle aldrig våga chansa. Volkswagens leveranstider är alldeles för oförutsägbara och risken att man åker på den höjda förmånsskatten är på tok för hög. Det handlar ju inte bara om några kronor. Man förlorar många tusenlappar på det. Det är troligen så att man får överväga köpa bilen privat istället. Och jag vill inte att detta beslut hänger på leveransdatumet, för det går inte att ändra i efterhand.
En lösning kan vara att du som kund oxå kommer med ett avtal som säljaren får skriva på. Kan ni inte leverera bil innan detta datum blir det ingen affär.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Limbster skrev:
En lösning kan vara att du som kund oxå kommer med ett avtal som säljaren får skriva på. Kan ni inte leverera bil innan detta datum blir det ingen affär.
Kan man göra så tro? Borde väl iofs vara möjligt kan man tycka, just eftersom det handlar om så stora pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

backe skrev:
Min bil är så dyr nu och vid årsskiftet när nedsättning försvinner så skulle det vara skönt med något mer rimligt...
Ja, samma här. Efter nyår passerar förmånsvärdet för min e-tron med god marginal 9000kr. Tillsammans med leasingen blir det helt groteska pengar som bilen kostar varje månad. Det är det visserligen redan nu, men höjningen av förmånsvärdet blir sista droppen liksom. Det är största kostnaden jag har i företaget. Inte min lön eller så, nej, bilen. Och då är den ändå en hel del billigare än vad Teslan var innan. Det är helt sjukt.
Nej, det är dags att återgå till en billigare bil. Och detta måste ske innan 1 juli.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1847
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

mati skrev:
Limbster skrev:
En lösning kan vara att du som kund oxå kommer med ett avtal som säljaren får skriva på. Kan ni inte leverera bil innan detta datum blir det ingen affär.
Kan man göra så tro? Borde väl iofs vara möjligt kan man tycka, just eftersom det handlar om så stora pengar.
Ganska smart ändå, och den borde gå att sälja för dom om jag hoppar av.

Fördelen med dom här om man ska sälja vidare till någon annan borde vara att dom är färdigpaketerade, inte så mycket tillval. 1st max har allt inkl dragkrok :)
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: VW I.D

Inlägg av Skyvandrare »

taliz skrev:
Synd den är så slö bara.
Är man van vid avgasbilar så känns den säkert pigg dock.
Fördelen är man uppskattar sin M3 ännu mer efter att ha provkört ID3.

Jag tyckte det var som att köra en Golf, ingen känsla av high tech alls. Så ID3 blir säkert en bra brygga från fossilbil till elbil för många.

Stod på VW och lyssnade på den stackars säljaren som skulle förklara för en oinvigd att det är enkelt att ladda elbil. Verkar som många tror att man måste stå 45 min vid en snabbladdare varje gång man ska ”tanka”. Inte konstigt då att så många fortfarande köper nya bensinbilar.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

... Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad) 1
1 vid 12% lutning
Förresten, vad menas med det? 12% är faktiskt ganska brant och inget problem såvida man inte kör i alperna, vilket vi aldrig kommer göra. Blir dragvikten mer när man håller sig på slätten? I så fall är det inget bekymmer.
*hoppas*
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Du kommer kunna ladda batteriet för specialpriset 6,29kr/kWh hos IONITY med We Charge Go utan någon månadskostnad. Om du kör mycket så kan det snabbt löna sig med vårt premiumavtal We Charge Plus. Då betalar du 3,40/kWh hos IONITY med en månadskostnad på 115 kr.
Mycket billigare än Audis premium-trams som gör exakt samma sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1847
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

mati skrev:
... Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad) 1
1 vid 12% lutning
Förresten, vad menas med det? 12% är faktiskt ganska brant och inget problem såvida man inte kör i alperna, vilket vi aldrig kommer göra. Blir dragvikten mer när man håller sig på slätten? I så fall är det inget bekymmer.
*hoppas*
Enyaq tror jag klarar 200 kg till om man håller sig under 8% lutning. Vet dock inte om man kan ha såna regler i Sverige? Låter konstigt, ska polisen ha kontroll i en backe då för att kolla ev. överträdelse
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

12% är en standardiserad lutning för att vi konsumenter ska ha något att jämföra med, bilen ska klara start från stillastående, stanna och stå still.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Skyvandrare skrev:
taliz skrev:
Synd den är så slö bara.
Är man van vid avgasbilar så känns den säkert pigg dock.
Fördelen är man uppskattar sin M3 ännu mer efter att ha provkört ID3.

Jag tyckte det var som att köra en Golf, ingen känsla av high tech alls. Så ID3 blir säkert en bra brygga från fossilbil till elbil för många.

Stod på VW och lyssnade på den stackars säljaren som skulle förklara för en oinvigd att det är enkelt att ladda elbil. Verkar som många tror att man måste stå 45 min vid en snabbladdare varje gång man ska ”tanka”. Inte konstigt då att så många fortfarande köper nya bensinbilar.
Ja, jag var ute och levde jävel med min M3P nyss. Fick tummen upp av en BMW som försökte hänga på. Det är en sinnesjukt kul bil att köra hårt med.
Även om jag långt ifrån alltid kör som en tok(well, alla andra kör ju vaaaaansinnigt sakta :lol: ) så skulle jag nog inte stå ut med <600hk igen. 8-)
Grattis alla som inte har det problemet. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Du kommer kunna ladda batteriet för specialpriset 6,29kr/kWh hos IONITY med We Charge Go utan någon månadskostnad. Om du kör mycket så kan det snabbt löna sig med vårt premiumavtal We Charge Plus. Då betalar du 3,40/kWh hos IONITY med en månadskostnad på 115 kr.
Mycket billigare än Audis premium-trams som gör exakt samma sak.
Blir man bunden på 12mån tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


Bagageutrymmet i ID.4 är väl tilltaget och rymmer 543 liter. Med baksätets ryggstöd fällda sväljer bilen 1 575 liter. ID.4 får också dragkrok, vilket är standard på lanseringsversionerna 1st. Maximal dragvikt uppgår till 1 000 kilo.

Enyaq rymmer 1.711 liter Bagage.
Märkligt att ID4 blir så mycket mindre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20200923-230634_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen ID3 ID.4 ID4 1Edt. 77kWh/204Hk *Dr
514 899 kr
(411 919 kr ex. moms)




https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... r/92125532

ser ut som följer:

ID.4 1st 514.900 kronor.
ID.4 1st Max 614.900 kronor.
Privatleasing: Från 5.425 kr/månad



Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
12% är en standardiserad lutning för att vi konsumenter ska ha något att jämföra med, bilen ska klara start från stillastående, stanna och stå still.
Jag har aldrig sett detta förut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar