Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Moderator: Redaktion
Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?
Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.
Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg
Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja
Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg
Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?
Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.
Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg
Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja
Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg
Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Ioniq 5 har inte ens lanserat och ligger antagligen minst ett år bort och vi ska börja jämföra den med existerande bilar som levereras och bilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Svenssons skrev:Ioniq 5 har inte ens lanserat och ligger antagligen minst ett år bort och vi ska börja jämföra den med existerande bilar som levereras och bilar?
https://www.ludego.com/hyundai-45/Teknisk data:
Beställningsdatum: Q4 2020
Släppdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €
https://www.carwow.co.uk/news/4680/hyun ... lease-date2021 Hyundai Ioniq 5 price and release date
Hyundai has confirmed the Ioniq 5 will go on sale in early 2021, but hasn’t said how much it’ll cost.
However, both the Skoda Enyaq iV and Nissan Ariya are expected to come with price tags in excess
of £40,000 when they go on sale in late 2020 or early 2021, and it’s likely the new Hyundai Ioniq 5 will set you back a similar amount.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
DVS rykten att den kommer i början av 2021 men inget officiellt från Hyundai och än mindre en bil som kan testas. Den borde alltså jämföras med en Model Y från Berlin. Bara att välja och vraka vilka rykten man ska ta för sanning...Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Ioniq 5 har inte ens lanserat och ligger antagligen minst ett år bort och vi ska börja jämföra den med existerande bilar som levereras och bilar?https://www.ludego.com/hyundai-45/Teknisk data:
Beställningsdatum: Q4 2020
Släppdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €
https://www.carwow.co.uk/news/4680/hyun ... lease-date2021 Hyundai Ioniq 5 price and release date
Hyundai has confirmed the Ioniq 5 will go on sale in early 2021, but hasn’t said how much it’ll cost.
However, both the Skoda Enyaq iV and Nissan Ariya are expected to come with price tags in excess
of £40,000 when they go on sale in late 2020 or early 2021, and it’s likely the new Hyundai Ioniq 5 will set you back a similar amount.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Från Hyundai själva.
"IONIQ 5 midsize CUV that will launch in early 2021"
kan tyvärr betyda vad som helst.
"IONIQ 5 midsize CUV that will launch in early 2021"
kan tyvärr betyda vad som helst.
https://www.hyundai.com/worldwide/en/co ... 0000016505IONIQ 5 / IONIQ 6 / IONIQ 7
Hyundai will be launching a range of numerically named EVs under the new brand, with the even numbers used for sedans and the odd numbers for SUVs.
The first model under the IONIQ brand will be the IONIQ 5 midsize CUV that will launch in early 2021. IONIQ 5 is based on the concept EV ‘45’, which Hyundai unveiled at the International Motor Show (IAA) 2019 in Frankfurt as a homage to its very first concept car. IONIQ 5’s designers took inspiration from the past and integrated it with cutting-edge parametric pixels, a unique design element that Hyundai designers will continue to incorporate into future IONIQ models.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Ludego vill trycka på biltillverkare att ta fram rätt volymer, så att det inte blir långa väntetider.
Information om tillverkaroberoende reservationer via Ludego
Notera:
Denna reservation är " tillverkaroberoende och sker inte på tillverkarens vägnar" . Ludego gör en reservation för att vi vill förhindra tillverkare från att bli förvånade över efterfrågan eller att kunna gömma sig bakom påstådd låg efterfrågan för att motivera otillräckliga villkor och kapacitet. Vi antar inte nödvändigtvis detta för fordon som till exempel e-tron quattro, men vi vill definitivt förhindra en kontingentfördelning på 60% för Norge och 40% för resten av Europa, som var fallet med Ampera-e.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Hur som helst kommer det bli spännande att se när de kommer (och sedan med tester och recensioner) där man får vända och vrida och diskutera bilarna.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Om den ”spöar” MY så måste det ju vara en väldigt bra bil, klart intressant att titta närmare på. Man kan ju alltid hoppas
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
https://www.hyundai.no/modeller/45/45 / IONIQ 5En elektrisk konseptbil.
Konseptbilen 45 danner grunnlaget for den helt nye elbilen, IONIQ 5, som kommer på markedet tidlig i 2021. IONIQ 5 blir en stor familie-SUV med god plass. Bilen er basert på Hyundais helt nye elbilplattform EGMP.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Tänk om biltillverkarna skulle behålla åtminstone 10% från sina konceptbilar i den riktiga produktionen, vad mycket roligare det skulle vara.Zalman3 skrev:https://www.hyundai.no/modeller/45/45 / IONIQ 5En elektrisk konseptbil.
Konseptbilen 45 danner grunnlaget for den helt nye elbilen, IONIQ 5, som kommer på markedet tidlig i 2021. IONIQ 5 blir en stor familie-SUV med god plass. Bilen er basert på Hyundais helt nye elbilplattform EGMP.
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Zalman3 skrev:Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?
Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.
Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg
Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja
Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg
Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?
Med +100kWh 4680 batterier så går Tesla modell Y om Ioniq 5.
VW ID4 och Skoda Enyaq måste komma med större och bättre
batterier, som går att ladda i +200kW.
Max 125kW duger inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Hur snabbt kan Ioniq 5 ladda?
https://forococheselectricos.com/2020/0 ... -eg80.html
Specifikationerna för den första av dem, som kommer att säljas i Europa i början av 2021, läcktes nyligen utöver aspekter som dess autonomi (under den strikta koreanska homologeringscykeln kommer den att uppnå 354 km med ett 58 kWh och 450 batteri km med en annan på 73 kWh, eventuellt motsvarande cirka 400 km respektive 500 km under den europeiska WLTP-cykeln) eller dess höga laddningseffekt (400 kW i likström, återhämtar 80% av sitt räckvidd på bara 12 minuter), det som var mest överraskande var dess storlek.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Kul att de dragit tjocka kablar, men. Var skall bilägaren ladda? Är Koreanerna delägare i Ionity? Om inte.. Så...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Räknar dom med ett C-värde på rund 5 eller tom mer som max? Vilken teknik kör dom med isf, som ingen annanZalman3 skrev:Hur snabbt kan Ioniq 5 ladda?
https://forococheselectricos.com/2020/0 ... -eg80.html
Specifikationerna för den första av dem, som kommer att säljas i Europa i början av 2021, läcktes nyligen utöver aspekter som dess autonomi (under den strikta koreanska homologeringscykeln kommer den att uppnå 354 km med ett 58 kWh och 450 batteri km med en annan på 73 kWh, eventuellt motsvarande cirka 400 km respektive 500 km under den europeiska WLTP-cykeln) eller dess höga laddningseffekt (400 kW i likström, återhämtar 80% av sitt räckvidd på bara 12 minuter), det som var mest överraskande var dess storlek.
har dessutom... ??
Japp det låter troligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Kia och Huyndai är delägare i IonityPapaD skrev:Kul att de dragit tjocka kablar, men. Var skall bilägaren ladda? Är Koreanerna delägare i Ionity? Om inte.. Så...
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Det står det inget om på Ionitys hemsida. Där står vilka som grundat ionity och vilka som är partners. Det står inget om Koreanerna.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
https://www.elbilen.org/hyundai-och-kia ... -i-ionity/
Snabbladdningsoperatören Ionity har fått ombord ännu en biltillverkare i ägargruppen: Hyundai Motor Group, där både Kia och Hyundai ingår.
Ionity, som har lovat att etablera ett nätverk av 400 supersnabbladdare i Europa till 2020, grundades för två år sedan av BMW-gruppen, Daimler, Ford, Volkswagen gruppen och Porsche.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Lugn nu. Läs artikeln, inte rubriken. Koreanerna har beslutat att samverka m ionity. Det betyder inte att ionity gått med på ngt. Och var ser ni faktiska erbjudanden för Koreanerna? Det verkar som det inte blev ngt av det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Bättre att gå till källan än artiklar i tidningar, journalister misstolkar tyvärr ofta.PapaD skrev:Lugn nu. Läs artikeln, inte rubriken. Koreanerna har beslutat att samverka m ionity. Det betyder inte att ionity gått med på ngt. Och var ser ni faktiska erbjudanden för Koreanerna? Det verkar som det inte blev ngt av det.
https://ionity.eu/en/news-storage/hyundai-on-board.html
Samt pressreleasen artikeln baseras på:IONITY WELCOMES NEW SHAREHOLDER HYUNDAI MOTOR GROUP ON BOARD
MUNICH, 09.09.2019 – IONITY, the joint venture between BMW Group, Ford
Motor Company, Daimler AG, and the Volkswagen Group with Porsche AG,
today welcomes new shareholder Hyundai Motor Group on board –
accelerating IONITY’s mission to make long distance EV travel across Europe a
reality.
Since its foundation in November 2017, IONITY’s core mission has been to
establish and operate a High-Power Charging Network along the main highways
in Europe. IONITY facilitates long distance EV travel and makes it an everyday
reality for everyone.
IONITY is delighted to welcome onboard Hyundai Motor Group as their latest
strategic partner in the joint venture. Hyundai Motor Group which includes the
Hyundai and Kia brands will be joining existing partners BMW Group, Daimler
AG, Ford Motor Company and the Volkswagen Group with Porsche AG - further
strengthening IONITY.
https://news.hyundaimotorgroup.com/Medi ... ng-network
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Tack, det var ju besked från rätt källa. Men varför är de inte listade på Ionitys hemsida ännu? Jag laddar billigt m min vw på Ionity med abonnemang , kan ni som kör koreansk göra det?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Man får inte stirra sig blind på maxladdningen i kW, laddkurvan är imho det mest intressanta.Zalman3 skrev:Zalman3 skrev:Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?
Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.
Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg
Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja
Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg
Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?
Med +100kWh 4680 batterier så går Tesla modell Y om Ioniq 5.
VW ID4 och Skoda Enyaq måste komma med större och bättre
batterier, som går att ladda i +200kW.
Max 125kW duger inte.
MY kan på pappret ladda snabbare i maxfart än tex Enyaq, men om man ställer båda på en SuC V2, så kommer båda att ladda 10-80% på ~30 minuter. Så in real life, med MY på SuC V2 och Enyaq på Ionity, så kommer båda ladda lika snabbt.
MY kan ladda snabbare, men kostar minst 150000 mer, är 8 minuter snabbare från 10-80% värd det?
Och vad gör +200kW med batteridegraderingen?
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
De har nog bara varit slöa med att underhålla webbsidan hos Ionity. Förmodligen så fokuserar de mer och försöker prioritera att få ut så många laddstationer som de tänkt sig.PapaD skrev:Tack, det var ju besked från rätt källa. Men varför är de inte listade på Ionitys hemsida ännu? Jag laddar billigt m min vw på Ionity med abonnemang , kan ni som kör koreansk göra det?
Hyundai kommer garanterat med liknande lösning för deras ägare (finns en orsak till att de köpt in sig som investerare i Ionity).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Enyaq verkar vara en ganska bra bil och är relativt snygg men skulle aldrig betala 630 000 för den bilen. Och då är den bara tvåhjulsdriven. Man kommer snabbt upp i ett väsentligt högre pris än baspriset. I basutförande för 490 000 är Enyaq inte särskilt lockande.
Model Y Long Range
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Inte omöjligt att koreanerna kan ha liknande rabatt men inget är klart förrän det är klart.
Vilket pris skall ioniq 5 få?
Vilket pris skall ioniq 5 få?
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Mickep skrev:Inte omöjligt att koreanerna kan ha liknande rabatt men inget är klart förrän det är klart.
Vilket pris skall ioniq 5 få?
Från tidigare i tråden:
Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
Ionity 5
Pris från 45.000 euro
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension