Så under tiden jag ägde min S så var servicen väldigt bra. Fick alltid en lånebil och trevligt bemötande. Var aldrig några problem och dom åtgärdade tillochmed olika prylar på bilarna som man inte ens hade anmärkt.
Så nu har jag haft min X i lite över två år och funderar på att byta. Så jag tar såklart en ordentlig look på bilen så att nästa ägare får en schysst bil. Upptäcker att det har oxiderat under lacken på två ställen, väldigt små. Typ tum-nagelstorlek. Bokar en service där jag tar upp detta och vill att dom kör en generell "koll" på bilen eller service (vilket dom numera inte gör på bilarna, varken årlig eller vartannat. det är väl fine).
Man får ett sms innan besöket där de står att man inte får en lånebil(?!) för att besöket BARA tar 4 timmar. Well, okej då. Jag hoppas att det kanske går lite snabbare så jag stockar upp med laptop så jag klarar mig. Åker bort på dagen och lämnar in den och väntar. 5 timmar senare undrar jag lite hur det går och påpekar att det har gått över 4 timmar. Då börjar dom fumla och springa runt och fråga sitt folk om hur det går med bilen. Har dom kollat på lacken? Nix (trots att dom bett om att få flera bilder skickade till sig och vi pratade om detta när bilen lämnas in 5 timmar tidigare). Dom har börjat mecka med bromsar och menar på att delar behöver bytas(ööh då går väl detta på garanti, den e ju fan bara 2 år och bromsarna är kassa, detta är ju trots allt en tesla. nä, får pröjsa pengar för att dom smörjer lite utan att byta något för att dom saknar delarna..). Dom kollar på lacken lite snabbt medans jag väntar och deras "lackspecialist" tycker det är bubbler mellan lacken och folieringen (som är transparent). För alla som har folierade bilar, ni är rätt många på detta forum. Så vet nog nästan alla hur bubbler ser ut och hur dom känns mot lacken. Detta var alltså inte bubbler i folieringen utan oxidering i aluminiumet under lacken. Så jag blev instruerad att åka till min folierare och åtgärda detta eller ta bort folieringen. Sagt och gjort kommer jag tillbaka till tesla efter detta och åter igen nästan 3 timmars väntan (helt ärligt, varför har man en bokad tid på halvtimmen när dom inte ens kan kolla på lacken på en bil direkt när man kommer? Eller iaf inom 30 minuter). Denna gången ändrar dom sin story, då är det inte bubbler i folien (onekligen, jag har ju tagit bort den som dom själva instruerat enligt deras "lackspecialist" instruktioner). Nej, denna gången har folieraren förstört lacken och det täcks inte av garanti. Man kan klart och tydligt se på ett ställe att det har oxiderat utan att det är några kanter eller något annat i anslutning till oxidationen(dom menar på att han skurit genom hela lacken in till alu-karossen). Man har hört mycket om att det är problem med lacken på teslabilarna, jag har alltid undrat vad folk snackar om. Nu vet jag
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Orkar verkligen inte åka fram och tillbaka till tesla och sitta och vänta i 3-5 timmar på att dom snabbt skall kolla och säga att det är någon annans fel.
Fan, fattar dom inte att folk folierar sina dyra bilar för att skydda dom mot yttre påverkan?
Snubben som sitter i deras reception gav intrycket av att han spelade dum hela tiden när jag ställde frågor till honom och bad honom utlåta sig om olika påståenden kring lack och foliering.
Oproffsigt, vet han inte så kan han ju hämta ut sin "lackspecialist" och be honom snacka med mig då. Men det blir väl pinsamt som fan med alla dumma utlåtanden som han gör som jag tänkte konfrontera honom med.
Nu löser jag detta på egen hand och på egen bekostnad, det lär inte ens vara speciellt dyrt men detta är en principsak.
Förväntar inte ni er ganska bra service när man har garantitid på en bil för 1,4MSEK?