Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Fick en offert idag, tyvärr är inte ramavtalsrabatter och dyl klara än men med alla tillval som finns landar den på 676'.
Inte fått någon riktning på levtider heller, mer än att dom vill att man beställer nu och löser ovan sen :=)
Inte fått någon riktning på levtider heller, mer än att dom vill att man beställer nu och löser ovan sen :=)
- Martin E-tron
- Teslaägare
Var inställd på en Enyaq när den presenterades, dock tycker jag 600 tkr + är för mycket för vad bilen är..
ID4 eller E-tron Q4 lockar med o mer nu för egen del.
Ja, man får ju en maxad Id4 för strax över 600k. Dessutom med betydligt kortare leveranstid för den som har förbokat.Martin E-tron skrev:Var inställd på en Enyaq när den presenterades, dock tycker jag 600 tkr + är för mycket för vad bilen är..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Martin E-tron
- Teslaägare
Personligen tycker jag även att ID4 e en elegantare bil med snyggare former, Skodan verkar ha mycket fina "lull lull" såsom självparkering m.m som jag gillar förvisso.mati skrev:Ja, man får ju en maxad Id4 för strax över 600k. Dessutom med betydligt kortare leveranstid för den som har förbokat.Martin E-tron skrev:Var inställd på en Enyaq när den presenterades, dock tycker jag 600 tkr + är för mycket för vad bilen är..
Dock avtar mitt tycke för designen mer o mer gällandes skodan, synd att de inte höll konceptbilen mer till verkligheten.
Personlig åsikt som sagt

Jag håller med dig. Utsidan på ID4 tilltalar mig mycket mer än Enyaq. Den har ett trevligare "ansikte" och nättare former. Insidan ät lite mer svårbedömd, det verkar ju som att Enyaq är mer ombonad på nåt vis, men skillnaden är i mina ögon ganska liten. Och det är alltid svårt att bilda sig en uppfattning om en bils interiör bara utifrån några bilder.Martin E-tron skrev:Personligen tycker jag även att ID4 e en elegantare bil med snyggare former, Skodan verkar ha mycket fina "lull lull" såsom självparkering m.m som jag gillar förvisso.mati skrev:Ja, man får ju en maxad Id4 för strax över 600k. Dessutom med betydligt kortare leveranstid för den som har förbokat.Martin E-tron skrev:Var inställd på en Enyaq när den presenterades, dock tycker jag 600 tkr + är för mycket för vad bilen är..
Dock avtar mitt tycke för designen mer o mer gällandes skodan, synd att de inte höll konceptbilen mer till verkligheten.
Personlig åsikt som sagt
Självparkering är ointressant för mig. Har inte ID4 det menar du? Vi har det i e-Golfen, och visst är det imponerande. Det funkar klockrent. Men använder vi den funktionen? Nej. Såklart inte. Jag kan parkera själv. Dessutom har ID4 3D-vy eller vad det heter hos VW. Jag har det i e-tron och det är bara fullständigt underbart. Den som inte klarar av att parkera en bil trots att man ser den uppifrån, ska nog hellre ta bussen.
- Martin E-tron
- Teslaägare
Haha, jo ha håller med, kan man inte parkera stora bilar ska man inte köra stora bilar!mati skrev:Jag håller med dig. Utsidan på ID4 tilltalar mig mycket mer än Enyaq. Den har ett trevligare "ansikte" och nättare former. Insidan ät lite mer svårbedömd, det verkar ju som att Enyaq är mer ombonad på nåt vis, men skillnaden är i mina ögon ganska liten. Och det är alltid svårt att bilda sig en uppfattning om en bils interiör bara utifrån några bilder.Martin E-tron skrev:Personligen tycker jag även att ID4 e en elegantare bil med snyggare former, Skodan verkar ha mycket fina "lull lull" såsom självparkering m.m som jag gillar förvisso.mati skrev:Ja, man får ju en maxad Id4 för strax över 600k. Dessutom med betydligt kortare leveranstid för den som har förbokat.Martin E-tron skrev:Var inställd på en Enyaq när den presenterades, dock tycker jag 600 tkr + är för mycket för vad bilen är..
Personlig åsikt som sagt
Självparkering är ointressant för mig. Har inte ID4 det menar du? Vi har det i e-Golfen, och visst är det imponerande. Det funkar klockrent. Men använder vi den funktionen? Nej. Såklart inte. Jag kan parkera själv. Dessutom har ID4 3D-vy eller vad det heter hos VW. Jag har det i e-tron och det är bara fullständigt underbart. Den som inte klarar av att parkera en bil trots att man ser den uppifrån, ska nog hellre ta bussen.
Om jag förstod det så kan man gå ur bilen o sen se till att den parkerar.. Har "assistant parkering" på min E-tron, som sagt, kul grej men för mig, helt värdelös.
360-kameran e lull lull nog för mig

Har bokat en demo-körning av ID4 i december, ska bli spännande!
-
- elbilist
Men det gäller jo mycket som är extra/standardutrustning på dagens bilar.Martin E-tron skrev:Haha, jo ha håller med, kan man inte parkera stora bilar ska man inte köra stora bilar!mati skrev:Jag håller med dig. Utsidan på ID4 tilltalar mig mycket mer än Enyaq. Den har ett trevligare "ansikte" och nättare former. Insidan ät lite mer svårbedömd, det verkar ju som att Enyaq är mer ombonad på nåt vis, men skillnaden är i mina ögon ganska liten. Och det är alltid svårt att bilda sig en uppfattning om en bils interiör bara utifrån några bilder.Martin E-tron skrev:Personligen tycker jag även att ID4 e en elegantare bil med snyggare former, Skodan verkar ha mycket fina "lull lull" såsom självparkering m.m som jag gillar förvisso.mati skrev:Ja, man får ju en maxad Id4 för strax över 600k. Dessutom med betydligt kortare leveranstid för den som har förbokat.Martin E-tron skrev:Var inställd på en Enyaq när den presenterades, dock tycker jag 600 tkr + är för mycket för vad bilen är..
Personlig åsikt som sagt
Om jag förstod det så kan man gå ur bilen o sen se till att den parkerar.. Har "assistant parkering" på min E-tron, som sagt, kul grej men för mig, helt värdelös.
360-kameran e lull lull nog för mig![]()
Har bokat en demo-körning av ID4 i december, ska bli spännande!
Farthållare? Kan man inte hålla farten på motorvägen, så ska man inte köra bil.
Autosteer, automatväxellåda, tre blink med blinkersen?
Alla är verktyg för att göra bilkörning så avslappnande/säker som möjlig, jag älskar autopark, och jag hoppas att Enyaqens ”learned parking” gör att jag släpper missa optimala placeringen i luckan På uppfarten, som jag brukar göra ungefär var 20 parkering. Ändå viktigare blir den placeringen när laddboxen kommer upp.
Inte bara klantigt, det strider dessutom mot GDPR så det bara visslar om det.mati skrev:Jag fick också ett mejl från vår lokala Skoda åf. Och i mejlet ser man alla mejladresser till alla som har förbokat en Enyaq häromkring. 17 personer. Så jäkla klantigt gjort alltså. Ska man klicka på "svara alla" och skriva nåt trevligt kanske?![]()

Tänkte det samma, du kan nog stämma handlaren för att ge ut din mailadress till en mängd personer utan ditt tillåtande.Jerker skrev:Inte bara klantigt, det strider dessutom mot GDPR så det bara visslar om det.mati skrev:Jag fick också ett mejl från vår lokala Skoda åf. Och i mejlet ser man alla mejladresser till alla som har förbokat en Enyaq häromkring. 17 personer. Så jäkla klantigt gjort alltså. Ska man klicka på "svara alla" och skriva nåt trevligt kanske?![]()
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag fick också mejl idag:
"För att anpassa ŠKODA ENYAQ iV till Sveriges klimat och förhållanden har alla bilar en utökad standardutrustning"
Tydligen anses AWD inte höra till den svenskanpassade standardutrustningen. Inte heller är möjlighet att snabbladda med 100+ kW standardutrustning.
Undrar vad en Enyaq med största batteriet, AWD och snabbladdning kommer att kosta?
"För att anpassa ŠKODA ENYAQ iV till Sveriges klimat och förhållanden har alla bilar en utökad standardutrustning"
Tydligen anses AWD inte höra till den svenskanpassade standardutrustningen. Inte heller är möjlighet att snabbladda med 100+ kW standardutrustning.
Undrar vad en Enyaq med största batteriet, AWD och snabbladdning kommer att kosta?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- elbilist
Kvalificerat gissning baserat på norska prislistan?mikebike skrev:Jag fick också mejl idag:
~527000kr +57000kr i "Sverigepaketet" ~584000kr
Varför skulle AWD vara standardutförandet? Även om det är en fördel vid snö och is så är det knappast något som alla är villiga att betala extra för. Att Škoda dessutom endast erbjuder AWD tillsammans med stora batteriet gör ju inte saken bättre, skulle de skippa sälja bilen med 62 kWh batteri i Sverige?mikebike skrev:Jag fick också mejl idag:
Škoda tror också att fyrhjulsdrift kommer sänka räckvidden med nästan 10%, än en anledning till att inte ta det. Låt köparna välja vad de vill ha.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, fast nu kan man ju inte välja, inte än. Det kan ju inte göra med Model Y heller, men i det fallet passar det mig.vigge50 skrev:Varför skulle AWD vara standardutförandet? Även om det är en fördel vid snö och is så är det knappast något som alla är villiga att betala extra för. Att Škoda dessutom endast erbjuder AWD tillsammans med stora batteriet gör ju inte saken bättre, skulle de skippa sälja bilen med 62 kWh batteri i Sverige?mikebike skrev:Jag fick också mejl idag:
Škoda tror också att fyrhjulsdrift kommer sänka räckvidden med nästan 10%, än en anledning till att inte ta det. Låt köparna välja vad de vill ha.

Jag anser att en SUV skall ha AWD, jag har haft AWD sedan 2000, även i "vanliga" kombibilar.
Det är motsatt strategi hos VW/Skoda jämfört med Volvo/Polestar. Den ena koncernen lanserar basmodeller och utlovar varianter med fler motorer senare och den andra lanserar dyraste varianten först och utlovar billigare senare.
Volvo PV 544 Special 1963
-
Coupeversionen skall ju lanseras senare. Och den kommer ju vara mer lik konceptbilen.Martin E-tron skrev:Personligen tycker jag även att ID4 e en elegantare bil med snyggare former, Skodan verkar ha mycket fina "lull lull" såsom självparkering m.m som jag gillar förvisso.mati skrev:Ja, man får ju en maxad Id4 för strax över 600k. Dessutom med betydligt kortare leveranstid för den som har förbokat.Martin E-tron skrev:Var inställd på en Enyaq när den presenterades, dock tycker jag 600 tkr + är för mycket för vad bilen är..
Personlig åsikt som sagt
Precis som Audi E-tron Q4 också kommer i coupeversion.
Spionbilder här:
https://www.motor1.com/news/442817/skod ... py-photos/
-
Norska kunder har informerats om att tillvalen Sound System, och vad det verkar även Crystal Face, kommer att innebära framskjuten leverans mot vad man först sagt. Vid eventuell beställning kommer i alla fall jag att höra mig för en extra gång om vilka val som försinkar leverans.
Spännande. Jag fick en offert i går från säljare och ska kolla vilka mer grejer jag vill plocka på, däribland sound system. Värt att kolla så att det inte blir senare. Riskerar ju att hamna efter 1a juli i så fall kanskeFreddaStair skrev:Norska kunder har informerats om att tillvalen Sound System, och vad det verkar även Crystal Face, kommer att innebära framskjuten leverans mot vad man först sagt. Vid eventuell beställning kommer i alla fall jag att höra mig för en extra gång om vilka val som försinkar leverans.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
-
Ja, det blir genast en vääääldigt dyr ljuduppgradering om man utan den skulle ha fått leverans innan den föreslagna skattehöjningen på 25% på förmånsbilar den 1/7Jontez skrev:Spännande. Jag fick en offert i går från säljare och ska kolla vilka mer grejer jag vill plocka på, däribland sound system. Värt att kolla så att det inte blir senare. Riskerar ju att hamna efter 1a juli i så fall kanskeFreddaStair skrev:Norska kunder har informerats om att tillvalen Sound System, och vad det verkar även Crystal Face, kommer att innebära framskjuten leverans mot vad man först sagt. Vid eventuell beställning kommer i alla fall jag att höra mig för en extra gång om vilka val som försinkar leverans.

Allting, verkligen allting hänger nu på detta. Man kanske tar till och med en dyrare -eller sämre- bil än man i vanliga fall hade tänkt sig, bara för att inte åka på en förmånsskattesmäll som heter duga. Detta kan ju i många fall handla om flera tiotusentals kronor över en treårsperiod.
Enligt Skoda så ger värmepumpen "upp till" 30% längre räckvidd...
Kan det stämma???
Kan det stämma???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Garanterat, kör du VÄLDIGT sakta vid rätt temperatur så kan du nog till och med få större effekt.bonath skrev:Enligt Skoda så ger värmepumpen "upp till" 30% längre räckvidd...
Kan det stämma???
Det stod specat någonstans att det gällde vid -20 C. Känns inte orimligt om vi pratar om landvägshastigheter.bonath skrev:Enligt Skoda så ger värmepumpen "upp till" 30% längre räckvidd...
Kan det stämma???
Fick bekräftat idag att Skoda sound system inte går att välja förrän i de bilar som tillverkas vecka 14. Å andra sidan verkar man inte veta vilken tillverkningsvecka som en beställd bil idag kommer att få... Således just nu omöjligt att veta hur stor skillnaden blir på leveransdatum.FreddaStair skrev:Ja, det blir genast en vääääldigt dyr ljuduppgradering om man utan den skulle ha fått leverans innan den föreslagna skattehöjningen på 25% på förmånsbilar den 1/7Jontez skrev:Spännande. Jag fick en offert i går från säljare och ska kolla vilka mer grejer jag vill plocka på, däribland sound system. Värt att kolla så att det inte blir senare. Riskerar ju att hamna efter 1a juli i så fall kanskeFreddaStair skrev:Norska kunder har informerats om att tillvalen Sound System, och vad det verkar även Crystal Face, kommer att innebära framskjuten leverans mot vad man först sagt. Vid eventuell beställning kommer i alla fall jag att höra mig för en extra gång om vilka val som försinkar leverans.
Såg även att det ännu senare nästa år kommer att gå att välja ljudsystem från Canton.
Det är även flera skillnader i vilka paket/innehåll i de samma som faktiskt går att välja på vid beställning hos återförsäljare jämfört med bilkonfiguratorn på hemsidan.
Mycket som är ovisst och oklart än så länge.
-
Ja, det är mycket som är snurrigt, inte bara kring tillvalen som ibland försvinner, förändras, heter olika saker beroende på var man läser om dem etc.Fick bekräftat idag att Skoda sound system inte går att välja förrän i de bilar som tillverkas vecka 14. Å andra sidan verkar man inte veta vilken tillverkningsvecka som en beställd bil idag kommer att få... Således just nu omöjligt att veta hur stor skillnaden blir på leveransdatum.
Såg även att det ännu senare nästa år kommer att gå att välja ljudsystem från Canton.
Det är även flera skillnader i vilka paket/innehåll i de samma som faktiskt går att välja på vid beställning hos återförsäljare jämfört med bilkonfiguratorn på hemsidan.
Det jag fått fram angående ljudet är att det finns tre paket, men i dagsläget får man nöja sig med standardpaketet, de övriga två går i produktion senare. Alltså finns:
- Standardpaketet med 8 passiva högtalare
- Skoda Sound System med 10 högtalare (centerhögtalare på instrumentpanelen samt sub)
- Canton-system med 12 högtalare sannolikt (10 st finns det tidigare uppgifter på, men det verkar inte troligt), men det kommer inte att börja sättas in i några bilar förrän i slutet av 2021.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Har de snott Tesla anställda som rör till det med utrustning och vad man erbjuderFreddaStair skrev:Ja, det är mycket som är snurrigt, inte bara kring tillvalen som ibland försvinner, förändras, heter olika saker beroende på var man läser om dem etc.Fick bekräftat idag att Skoda sound system inte går att välja förrän i de bilar som tillverkas vecka 14. Å andra sidan verkar man inte veta vilken tillverkningsvecka som en beställd bil idag kommer att få... Således just nu omöjligt att veta hur stor skillnaden blir på leveransdatum.
Det jag fått fram angående ljudet är att det finns tre paket, men i dagsläget får man nöja sig med standardpaketet, de övriga två går i produktion senare. Alltså finns:
- Standardpaketet med 8 passiva högtalare
- Skoda Sound System med 10 högtalare (centerhögtalare på instrumentpanelen samt sub)
- Canton-system med 12 högtalare sannolikt (10 st finns det tidigare uppgifter på, men det verkar inte troligt), men det kommer inte att börja sättas in i några bilar förrän i slutet av 2021.

-
Tills Skoda Sverige översatt broschyren som det tidigare länkats till i en engelsk variant, finns nu en norsk version:
ENYAQ iV brosjyre
ENYAQ iV brosjyre