Elkostnad hemma
Moderator: Redaktion
Elkostnad hemma
Många hävdar ju att dom har kostnader på runt 30-40öre/kWh speciellt Tibber anslutna anser sig ju ladda billigt.
Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.
Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.
Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.
Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.
Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elkostnad hemma
Jag vet inte vilket avtal som är "bäst", men ditt pris låter lite högt, jag snittar på 1.20:-/kWh totalkostnad där jag betalar för laddning (landet, norr om Gävle).
Detta helt utan att ens försöka optimera priset, omförhandla eller byta avtal.
/fth
Detta helt utan att ens försöka optimera priset, omförhandla eller byta avtal.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Elkostnad hemma
Kolla den här tråden.Esterox skrev:Många hävdar ju att dom har kostnader på runt 30-40öre/kWh speciellt Tibber anslutna anser sig ju ladda billigt.
Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.
Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.
Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
viewtopic.php?f=27&t=22495
Kortfattat kan man säga att det finns två läger, de som vill ha med alla elkostnader även de fasta, och de (som jag) som menar det är extrakostnaden med elbil som får räknas. Jag tycker att räkna in de två årsavgifterna blir fel, de har du även om du säljer bilen.
Finns i huvudsak två sätt att teckna elavtal om du vill ha spotpris; genomsnitt per månad, eller timpris. Om du laddar mycket hemma på natten, så kan timdebitering vara en lösning, typ via Tibber. Elpriset om natten kan vara under 10 öre per kWh, men om du laddar under hälften av din årsförbrukning, så kan det vara svårt att räkna hem; du får kolla lite historiska data på nordpool, och se om du kan styra förbruk av el till natten, annars kanske månadssnittet är mer gynnsamt.
Annars har Skellefteåkraft bra avtal om du äger Tesla, men jag tror också VW/Audi också har något avtal. Skellefteåkrafy bjuder på 1500 mils laddning i 3 år, typ 150kr i månaden, det kan vara svårslaget.
Re: Elkostnad hemma
Jo förvisso har vi fasta avgifter oavsett. Men tar jag då bort den hamnar jag på 1,38 per kWh. Fortfarande rätt högt i jämförelse med vad vissa säger. Får kika i tråden!heldiggrisen skrev:Kolla den här tråden.Esterox skrev:Många hävdar ju att dom har kostnader på runt 30-40öre/kWh speciellt Tibber anslutna anser sig ju ladda billigt.
Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.
Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.
Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
viewtopic.php?f=27&t=22495
Kortfattat kan man säga att det finns två läger, de som vill ha med alla elkostnader även de fasta, och de (som jag) som menar det är extrakostnaden med elbil som får räknas. Jag tycker att räkna in de två årsavgifterna blir fel, de har du även om du säljer bilen.
Finns i huvudsak två sätt att teckna elavtal om du vill ha spotpris; genomsnitt per månad, eller timpris. Om du laddar mycket hemma på natten, så kan timdebitering vara en lösning, typ via Tibber. Elpriset om natten kan vara under 10 öre per kWh, men om du laddar under hälften av din årsförbrukning, så kan det vara svårt att räkna hem; du får kolla lite historiska data på nordpool, och se om du kan styra förbruk av el till natten, annars kanske månadssnittet är mer gynnsamt.
Annars har Skellefteåkraft bra avtal om du äger Tesla, men jag tror också VW/Audi också har något avtal. Skellefteåkrafy bjuder på 1500 mils laddning i 3 år, typ 150kr i månaden, det kan vara svårslaget.
Jag har beställt en Audi så får kolla upp om dom har något sånt där avtal du säger. Tack
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Elkostnad hemma
Förlåt, det var Seat som har skrivit avtal med Skellefteå kraft, inte VW/Audi, men allt är jo VAG, så det kostar inget att fråga.Esterox skrev:Jo förvisso har vi fasta avgifter oavsett. Men tar jag då bort den hamnar jag på 1,38 per kWh. Fortfarande rätt högt i jämförelse med vad vissa säger. Får kika i tråden!heldiggrisen skrev:Kolla den här tråden.Esterox skrev:Många hävdar ju att dom har kostnader på runt 30-40öre/kWh speciellt Tibber anslutna anser sig ju ladda billigt.
Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.
Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.
Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
viewtopic.php?f=27&t=22495
Kortfattat kan man säga att det finns två läger, de som vill ha med alla elkostnader även de fasta, och de (som jag) som menar det är extrakostnaden med elbil som får räknas. Jag tycker att räkna in de två årsavgifterna blir fel, de har du även om du säljer bilen.
Finns i huvudsak två sätt att teckna elavtal om du vill ha spotpris; genomsnitt per månad, eller timpris. Om du laddar mycket hemma på natten, så kan timdebitering vara en lösning, typ via Tibber. Elpriset om natten kan vara under 10 öre per kWh, men om du laddar under hälften av din årsförbrukning, så kan det vara svårt att räkna hem; du får kolla lite historiska data på nordpool, och se om du kan styra förbruk av el till natten, annars kanske månadssnittet är mer gynnsamt.
Annars har Skellefteåkraft bra avtal om du äger Tesla, men jag tror också VW/Audi också har något avtal. Skellefteåkrafy bjuder på 1500 mils laddning i 3 år, typ 150kr i månaden, det kan vara svårslaget.
Jag har beställt en Audi så får kolla upp om dom har något sånt där avtal du säger. Tack
El är verkligen ”buyers market” jag fick 500kr i sign on rabatt när jag bytte senast.
Lycka till
Re: Elkostnad hemma
El är verkligen en soppa att förstå, så mycket olika kostnader för samma sak. Och påslag på moms och överföring m.mheldiggrisen skrev:Förlåt, det var Seat som har skrivit avtal med Skellefteå kraft, inte VW/Audi, men allt är jo VAG, så det kostar inget att fråga.Esterox skrev:Jo förvisso har vi fasta avgifter oavsett. Men tar jag då bort den hamnar jag på 1,38 per kWh. Fortfarande rätt högt i jämförelse med vad vissa säger. Får kika i tråden!heldiggrisen skrev:Kolla den här tråden.Esterox skrev:Många hävdar ju att dom har kostnader på runt 30-40öre/kWh speciellt Tibber anslutna anser sig ju ladda billigt.
Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.
Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.
Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
viewtopic.php?f=27&t=22495
Kortfattat kan man säga att det finns två läger, de som vill ha med alla elkostnader även de fasta, och de (som jag) som menar det är extrakostnaden med elbil som får räknas. Jag tycker att räkna in de två årsavgifterna blir fel, de har du även om du säljer bilen.
Finns i huvudsak två sätt att teckna elavtal om du vill ha spotpris; genomsnitt per månad, eller timpris. Om du laddar mycket hemma på natten, så kan timdebitering vara en lösning, typ via Tibber. Elpriset om natten kan vara under 10 öre per kWh, men om du laddar under hälften av din årsförbrukning, så kan det vara svårt att räkna hem; du får kolla lite historiska data på nordpool, och se om du kan styra förbruk av el till natten, annars kanske månadssnittet är mer gynnsamt.
Annars har Skellefteåkraft bra avtal om du äger Tesla, men jag tror också VW/Audi också har något avtal. Skellefteåkrafy bjuder på 1500 mils laddning i 3 år, typ 150kr i månaden, det kan vara svårslaget.
Jag har beställt en Audi så får kolla upp om dom har något sånt där avtal du säger. Tack
El är verkligen ”buyers market” jag fick 500kr i sign on rabatt när jag bytte senast.
Lycka till
Tack. Får förhandla hårt.
Re: Elkostnad hemma
Jag betalar 77 öre i överföringsavgift inkl moms och sedan varierar ju elkostnaden mellan -5 öre till upp emot 35öre när man laddar på natten.
Vissa dagar går spotprist upp mot 50-70öre per kWh på dagen, men på nätterna brukar spotriset i SE3 ligga på -5öre till runt 20 öre.
Då hamnar vi på en kostnad på lite under 1:- per kWh.
Jag har inte säkrat upp mitt hus när jag skaffade elbil utan ligger kvar på 16A huvudsäkring utan lastbalanserar istället, ofta innebär detta att jag kan ladda med runt 9-10kW istället för 11, kör jag ugn är jag nere på 7kW laddning.
EDIT: Har tibber
Vissa dagar går spotprist upp mot 50-70öre per kWh på dagen, men på nätterna brukar spotriset i SE3 ligga på -5öre till runt 20 öre.
Då hamnar vi på en kostnad på lite under 1:- per kWh.
Jag har inte säkrat upp mitt hus när jag skaffade elbil utan ligger kvar på 16A huvudsäkring utan lastbalanserar istället, ofta innebär detta att jag kan ladda med runt 9-10kW istället för 11, kör jag ugn är jag nere på 7kW laddning.
EDIT: Har tibber
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Elkostnad hemma
VW har något liknande med Jämtkraft. https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/ ... kraft.html
Ioniq 5 FE AWD
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Elkostnad hemma
Skellefteåkraft har erbjudande med seat/cupra och Tesla eller menar du att det finns något annat elbolag som har erbjudande med VW/Audi?heldiggrisen skrev:Kolla den här tråden.Esterox skrev:Många hävdar ju att dom har kostnader på runt 30-40öre/kWh speciellt Tibber anslutna anser sig ju ladda billigt.
Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.
Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.
Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
viewtopic.php?f=27&t=22495
Kortfattat kan man säga att det finns två läger, de som vill ha med alla elkostnader även de fasta, och de (som jag) som menar det är extrakostnaden med elbil som får räknas. Jag tycker att räkna in de två årsavgifterna blir fel, de har du även om du säljer bilen.
Finns i huvudsak två sätt att teckna elavtal om du vill ha spotpris; genomsnitt per månad, eller timpris. Om du laddar mycket hemma på natten, så kan timdebitering vara en lösning, typ via Tibber. Elpriset om natten kan vara under 10 öre per kWh, men om du laddar under hälften av din årsförbrukning, så kan det vara svårt att räkna hem; du får kolla lite historiska data på nordpool, och se om du kan styra förbruk av el till natten, annars kanske månadssnittet är mer gynnsamt.
Annars har Skellefteåkraft bra avtal om du äger Tesla, men jag tror också VW/Audi också har något avtal. Skellefteåkrafy bjuder på 1500 mils laddning i 3 år, typ 150kr i månaden, det kan vara svårslaget.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Elkostnad hemma
Verkar inte gälla Audi. Får kanske ringa dit och förhandla lite. Som vi Audikunder är vana att göra.MrRun skrev:VW har något liknande med Jämtkraft. https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/ ... kraft.html
Re: Elkostnad hemma
Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.Esterox skrev:Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
Jag tycker Tibber är bäst då jag betalar spotpris utan påslag. Tibber lever sedan på månadsavgiften, fair.
Re: Elkostnad hemma
Man kan räkna på massor av sätt, men jag brukar räkna på den totala rörliga kostnaden, men inte bokföra om fasta kostnader (då de inte för mig påverkar varken ägandet av elbil, och framför allt inte den rörliga drivmedelskostnaden). Dvs jag räknar på rörligt elpris, rörlig nätavgift, och moms.Esterox skrev:Många hävdar ju att dom har kostnader på runt 30-40öre/kWh speciellt Tibber anslutna anser sig ju ladda billigt.
Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.
Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.
Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
Har tidigare hamnat på ca 1,50 / kWh, men har nyss bytt till Tibber, så skall se om jag kan hamna neråt 1,10 eller liknande (vågar inte ta ut för mycket i förskott).
Skaffar du en väggbox från Tibber så kan de styras till att ladda när det är som billigast på dygnet. Har en Tesla WC sedan tidigare, men nu köpt en Easee laddbox från Tibber som jag skall få uppmonterad av elektriker i slutet på månaden. Går även att styra mjukvarumässigt till Teslakontot, men är inte så förtjust att koppla ihop det så. Blir även en fördel att jag får en märkesoberoende laddlösning som kan ladda vilken Typ 2 elbil som helst med lägsta dygnspris tack vare Easee-boxen och kopplingen till Tibber-elavtalet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elkostnad hemma
Jag tycker inte man ska ta med den fasta kostnaden för abonnemanget i kostnaden för att ladda elbilen. Det är kostnader man har oavsett om man kör elbil eller inte. Om man nu ändå envisas med att inkludera kostnaden för abonnemanget i milkostnaden för bilen så bör man även ta i beaktande att det blir billigare att rosta bröd och köra torktumlaren när man skaffar elbil, då en stor del av abonnemangskostnaden överförs till att ladda bilen.LarsL skrev:Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.Esterox skrev:Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Elkostnad hemma
0:88/kWh exklusive avgiften för säkring. Kör Kundkraft med Nordic Energy som operatör i år. Bor i Göteborg.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Elkostnad hemma
Har någon siffror för hur övergången till timdebitering påverkar?
Hur många mil/kWh laddning om natten vs totalförbrukning el.
Jag använder ungefär 4000kWh och räknat med att ladda för det samma.
Säljer ungefär 3000kWh solel.
Hur många mil/kWh laddning om natten vs totalförbrukning el.
Jag använder ungefär 4000kWh och räknat med att ladda för det samma.
Säljer ungefär 3000kWh solel.
Re: Elkostnad hemma
I diagrammet längst ner här kan du se hur min fördelning är: https://offpeak.se/snaps/pdguMjpMbdCsWg06Fykt/graphsheldiggrisen skrev:Har någon siffror för hur övergången till timdebitering påverkar?
Hur många mil/kWh laddning om natten vs totalförbrukning el.
Jag använder ungefär 4000kWh och räknat med att ladda för det samma.
Säljer ungefär 3000kWh solel.
Just nu kör jag väldigt lite pga föräldraledighet, så skillnaden kan vara mycket större än så.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Elkostnad hemma
Snyggt.dhogborg skrev:I diagrammet längst ner här kan du se hur min fördelning är: https://offpeak.se/snaps/pdguMjpMbdCsWg06Fykt/graphsheldiggrisen skrev:Har någon siffror för hur övergången till timdebitering påverkar?
Hur många mil/kWh laddning om natten vs totalförbrukning el.
Jag använder ungefär 4000kWh och räknat med att ladda för det samma.
Säljer ungefär 3000kWh solel.
Just nu kör jag väldigt lite pga föräldraledighet, så skillnaden kan vara mycket större än så.
Tråkigt att man måste ta steget över till timdebitering innan man får se sin egen besparing (eller ökat pris om man har ”fel” förbrukningsmönster).
Ska prata med Eon, kanske de kan få fram några siffror åt mig?
Re: Elkostnad hemma
Precis man måste välja om man ska jämföra. Tar jag med fasta abonnemangskostnaden så har jag ju faktiskt fått lite billigare uppvärmning när jag skaffade elbil.iAkita skrev:Jag tycker inte man ska ta med den fasta kostnaden för abonnemanget i kostnaden för att ladda elbilen. Det är kostnader man har oavsett om man kör elbil eller inte. Om man nu ändå envisas med att inkludera kostnaden för abonnemanget i milkostnaden för bilen så bör man även ta i beaktande att det blir billigare att rosta bröd och köra torktumlaren när man skaffar elbil, då en stor del av abonnemangskostnaden överförs till att ladda bilen.LarsL skrev:Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.Esterox skrev:Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
Det mest korrekta är att räkna med det rörliga elpriset plus skatter och överföring, alltså 0,98kr/kWh för mig sedan 1år tillbaka. Skulle jag räkna TCO så borde så klart alla kostnader tas med i beräkningen men det är ju en annan historia.
Re: Elkostnad hemma
Der är pga Tibbers api, de gav mig möjlighet att bygga en app inte bara till mig själv utan som alla kan logga in på med sitt tibberkonto.heldiggrisen skrev:Snyggt.
Tråkigt att man måste ta steget över till timdebitering innan man får se sin egen besparing (eller ökat pris om man har ”fel” förbrukningsmönster).
Ska prata med Eon, kanske de kan få fram några siffror åt mig?
Om någon annan leverantör erbjuder snarlika funktioner så kan jag utöka appen och lägga till fler datakällor.
Men det är ingen bindning på abonnemanget så det är hyfsat riskfritt att testa. Vågar påstå att de flesta som har planerbar konsumtion sparar pengar, eftersom all el köps per timme någonstans. Om man inte har individuell mätning per timme har man kollektiv mätning per timme, och kan därmed bli bestraffad (kostnadsmässigt) för andras dåliga vanor
Om du testar Tibber tack vare mitt arbete med offpeak.se så får du gärna ange min värvningskod vid registrering. så får vi båda 500 kr att handla prylar för. https://invite.tibber.com/647bcfa
Re: Elkostnad hemma
Från 2020-01-01 är energiskatten på el 35,3 öre/kWh exl. moms, vilket blir 44 öre inkl moms.
Min avgift för elöverföring från nätägaren är 31,25 öre/kWh inkl moms vilket ger 75 öre/kWh som inte går att komma ifrån.
Sen Tibber på det som tar ca 5-30 öre/kWh inkl moms på natten vilket ger totala kostnaden ca 80-110 öre/kWh.
Abbonemangsavgifter blir som tidigare påpekat märkligt att lägga på elbilen då du antagligen skulle ha kvar el som tjänst även om du säljer bilen.
Min avgift för elöverföring från nätägaren är 31,25 öre/kWh inkl moms vilket ger 75 öre/kWh som inte går att komma ifrån.
Sen Tibber på det som tar ca 5-30 öre/kWh inkl moms på natten vilket ger totala kostnaden ca 80-110 öre/kWh.
Abbonemangsavgifter blir som tidigare påpekat märkligt att lägga på elbilen då du antagligen skulle ha kvar el som tjänst även om du säljer bilen.
Model 3 Performance.
Re: Elkostnad hemma
Rörigt det här med el, vi har elnätkostnader till Eon och rörligt elpris hos Vattenfall så kollade lite på Vattenfalls sajt. Det jag konstaterar är att själva grundpriset varierar enormt, i juni kostade det t.ex. 12 öre medan det nu kostar 38 öre. Den stora frågan är om vårt hushåll som enligt prognos (innan elbilen) gör av med ca 18000 kWh/år kommer att tjäna på att gå över till Tibber, bilen kommer nästan uteslutande att laddas hemma över natten och köras ca 7 mil vardagar (med undantag för någon långresa då och då)?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Elkostnad hemma
Har du andra storförbrukare du kan styra till natten?holden skrev:Rörigt det här med el, vi har elnätkostnader till Eon och rörligt elpris hos Vattenfall så kollade lite på Vattenfalls sajt. Det jag konstaterar är att själva grundpriset varierar enormt, i juni kostade det t.ex. 12 öre medan det nu kostar 38 öre. Den stora frågan är om vårt hushåll som enligt prognos (innan elbilen) gör av med ca 18000 kWh/år kommer att tjäna på att gå över till Tibber, bilen kommer nästan uteslutande att laddas hemma över natten och köras ca 7 mil vardagar (med undantag för någon långresa då och då)?
Din laddning med bilen kommer uppskattningsvis vara 7milx2kWhx10%laddförlustx260 dagar=4000kWh + långkörningar, tveksamt om "gratis" laddning om natten ger så mycket eftersom du får dyrare el på resterande 18000 (om stor del av den inte kan flyttas till "lågpristid")
Re: Elkostnad hemma
Anade nästan det, har inga andra storförbrukande prylar som kan flyttas till lågpristid. Tack för svar.heldiggrisen skrev:Har du andra storförbrukare du kan styra till natten?holden skrev:Rörigt det här med el, vi har elnätkostnader till Eon och rörligt elpris hos Vattenfall så kollade lite på Vattenfalls sajt. Det jag konstaterar är att själva grundpriset varierar enormt, i juni kostade det t.ex. 12 öre medan det nu kostar 38 öre. Den stora frågan är om vårt hushåll som enligt prognos (innan elbilen) gör av med ca 18000 kWh/år kommer att tjäna på att gå över till Tibber, bilen kommer nästan uteslutande att laddas hemma över natten och köras ca 7 mil vardagar (med undantag för någon långresa då och då)?
Din laddning med bilen kommer uppskattningsvis vara 7milx2kWhx10%laddförlustx260 dagar=4000kWh + långkörningar, tveksamt om "gratis" laddning om natten ger så mycket eftersom du får dyrare el på resterande 18000 (om stor del av den inte kan flyttas till "lågpristid")
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Elkostnad hemma
Ja men det är ju en stor glädje för mig att tänka att min rostade macka med smör och honung på fortfarande är lika god men nu även liiiiite billigare bara för att jag kör elbiliAkita skrev:Jag tycker inte man ska ta med den fasta kostnaden för abonnemanget i kostnaden för att ladda elbilen. Det är kostnader man har oavsett om man kör elbil eller inte. Om man nu ändå envisas med att inkludera kostnaden för abonnemanget i milkostnaden för bilen så bör man även ta i beaktande att det blir billigare att rosta bröd och köra torktumlaren när man skaffar elbil, då en stor del av abonnemangskostnaden överförs till att ladda bilen.LarsL skrev:Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.Esterox skrev:Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?
Vilket elavtal är ”bäst”?
(Har enbart sagt att det blir lite ENKLARE för folk att räkna så. Inte att det är rätt eller fel. Men jag accepterar att de flesta verkar anse att det är FEL )
Re: Elkostnad hemma
Fast detta är vad många missar med timdebitering. Minsta lilla man kan lägga planerbar konsumtion på natten så spar man pengar, och elbil är en stor planerbar konsument. Effekten är nämligen inte bara att det du laddar blir billigare, du undviker också att din icke-planerbara konsumtion blir dyrare*.holden skrev:Anade nästan det, har inga andra storförbrukande prylar som kan flyttas till lågpristid. Tack för svar.heldiggrisen skrev:Har du andra storförbrukare du kan styra till natten?
Din laddning med bilen kommer uppskattningsvis vara 7milx2kWhx10%laddförlustx260 dagar=4000kWh + långkörningar, tveksamt om "gratis" laddning om natten ger så mycket eftersom du får dyrare el på resterande 18000 (om stor del av den inte kan flyttas till "lågpristid")
* Kom ihåg att all el köps per timme, och om du inte har individuell mätning anses du har konsumerat som snittet, vilket ofta är som mest på de dyra timmarna.