Hålla inställd laddningsnivå

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenkeG
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2020 12:34

Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av HenkeG »

Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.

Vänliga hälsningar,
Henrik
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av maccis »

Min fyller på med jämna mellanrum, men det där tror jag kan bero på laddstolpe också.
Vissa stolpar måste jag koppla loss från för att få igång laddningen igen.
Användarvisningsbild
HenkeG
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2020 12:34

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av HenkeG »

Ok, tack för svar! Min är inkopplad hemma genom Tesla Wall Connector.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av MarkusL »

HenkeG skrev:
Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.

Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Användarvisningsbild
HenkeG
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2020 12:34

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av HenkeG »

Tack! Intressant, det hade jag inte koll på!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av Gustafsson »

HenkeG skrev:
Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.

Vänliga hälsningar,
Henrik
Finns säkert ett gränsvärde för hur mycket laddningen kan sjunka innan strömmen ”slås på” igen och laddar batteriet till inställt värde. Minladdar alltid 44 mil på 90% numera men kan sjunka till ca 43. Lägre har jag inte sett att den sjunker, så någonstans där är min gissning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av kenjon »

MarkusL skrev:
HenkeG skrev:
Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.

Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av MarkusL »

kenjon skrev:
MarkusL skrev:
HenkeG skrev:
Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.

Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om man sätter på klimatanläggningen UTAN att samtidigt ladda så går batterförvärmningen också igång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8126
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av fth »

kenjon skrev:
MarkusL skrev:
HenkeG skrev:
Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.

Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen:
heat.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av kenjon »

OK, bara om det behövs, men inte manuellt då, eller?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8126
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av fth »

kenjon skrev:
OK, bara om det behövs, men inte manuellt då, eller?
Nej, det finns inget sätt att manuellt slå på batterivärmning, varken på väg till SuC eller hemma, bilen slår på det själv vid behov.

Det enda undantaget är väl att slå på "Ludicrous/bring it on" om man har P?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av MarkusL »

fth skrev:
kenjon skrev:
MarkusL skrev:
HenkeG skrev:
Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.

Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen:
heat.jpg
/fth
Ingen sådansymbol på 3an då den inte har separat batterivärmare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8126
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av fth »

MarkusL skrev:
fth skrev:
kenjon skrev:
MarkusL skrev:
HenkeG skrev:
Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.

Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen:
heat.jpg
/fth
Ingen sådansymbol på 3an då den inte har separat batterivärmare.
Nej ingen separat värmare, men Model 3 använder ju motorn/statorn som batterivärmare, menar du att symbolen inte visas alls när Model 3 förvärmer batteriet?

Det låter väldigt märkligt, varför skulle inte det visas i appen? Konstigt beslut av Tesla i så fall.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av wector »

fth skrev:
MarkusL skrev:
fth skrev:
kenjon skrev:
MarkusL skrev:
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen:
heat.jpg
/fth
Ingen sådansymbol på 3an då den inte har separat batterivärmare.
Nej ingen separat värmare, men Model 3 använder ju motorn/statorn som batterivärmare, menar du att symbolen inte visas alls när Model 3 förvärmer batteriet?

Det låter väldigt märkligt, varför skulle inte det visas i appen? Konstigt beslut av Tesla i så fall.

/fth
Exakt. Den visas inte i 3an.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av Bjelke »

3:an är ju en budgetbil så... :lol: ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av Arn »

Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?

Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av ChristerSjo »

Arn skrev:
Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?

Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Har ställt om till % istället då räckvidden enligt "displayen" alltid är överskattad.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av Legato »

Arn skrev:
Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?

Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.

Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
Arn skrev:
Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?

Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.

Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
Arn skrev:
Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?

Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.

Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.
Aha ok, du har nog rätt i att det var så hen menade.

Dock är ju ändå något fel om han verkligen inte kör Sentry och ingen "annan energitjuv", dvs inga tredjepartsappar eller liknande. Model 3 har ju extremt lite Vampire Drain i grunden, avsevärt mindre än S & X.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
Arn skrev:
Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?

Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.

Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.
Aha ok, du har nog rätt i att det var så hen menade.

Dock är ju ändå något fel om han verkligen inte kör Sentry och ingen "annan energitjuv", dvs inga tredjepartsappar eller liknande. Model 3 har ju extremt lite Vampire Drain i grunden, avsevärt mindre än S & X.
Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordet ;) ) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
Arn skrev:
Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?

Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.

Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.
Aha ok, du har nog rätt i att det var så hen menade.

Dock är ju ändå något fel om han verkligen inte kör Sentry och ingen "annan energitjuv", dvs inga tredjepartsappar eller liknande. Model 3 har ju extremt lite Vampire Drain i grunden, avsevärt mindre än S & X.
Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordet ;) ) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på.
Det gör ingen skillnad i detta avseende att ha % eller km. Båda är direkt kopplade till BMSens uppskattning av tillgängligt antal kWh.

20 km motsvarar ca 4%, dvs väldigt mycket mer än 1%...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av Arn »

Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket

Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av ChristerSjo »

Arn skrev:
Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?

Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Du har inga appar eller webtjänster som ligger och pollar bilen så den aldrig får sova?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av Legato »

Arn skrev:
Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket

Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
Som jag skrev nyss så gör det ingen som helst skillnad om du byter till %.

Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.

Förstår dock inte riktigt när du pratar om temperaturväxlingar. Om din bil påverkas av det så står den väl ute? Står den ute så antar jag att du förvärmer den och då försvinner givetvis mycket energi...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar