Efter många års väntan på ngt bättre/billigare samt att barnen växt upp (från barnvagn) beslutade jag mig till slut för en M3 LR. Jag kör framförallt kortresor i Stockholm samt 1-2 ggr per år ner till Skåne. Så ville ha en bil som kunde lösa båda uppgifterna. Har tidigare kört BMW X5 hybrid, därefter Volvo XC60 och frugans krav var att sitta högt vilket jag sket i när jag beställde.
Jag la en beställning i början på September efter att ha provkört såväl M3 som MX där X för mig kändes för stor och nästan som en minibuss på steroider. Eftersom det var en "lagerbil på väg" nästintill garanterade säljaren leverans senast sista september. Teslas intäktsregler skiljer sig från branschen så tillvida att de inte tar intäkten för bilen förrän den blivit uthämtad, så man kan vara nästintill säker på att bilarna levereras vid kvartalsslut. Däremellan kan det lätt bli lite hur som....
Medan jag väntade på bilen läste jag runt på detta forum och byggde successivt upp en känsla av oro kring Teslas kvalitét och servicekänsla baserat på skriverier på detta forum. Jag har en nära vän som arbetar på BMW och som givetvis varnade mig för Tesla. Jag har några andra vänner som kör Tesla och prisade bilen till skyarna.
Jag skulle fått bilen levererad på en måndag, men fredagskvällen före fick jag plötsligt ett sms från Tesla med meddelandet "Din leverans har tyvärr blivit försenad, vi återkommer med ny leveranstid". Lite senare på kvällen fick jag ett mail med leverans två dagar senare, hör och häpna den sista september

På leveransdagen åker jag ut till Trosta norr om Stockholm som när man kommer fram verkligen inte känns premium... men omhändertagandet känns personligt och bra och snart går jag ut till min nya bil tillsammans med en leveranstjej. Jag frågar henne hur det är med kvallan nuförtiden och om jag borde inspektera bilen. Svaret är att de redan har gått igenom bilen och de kvalitetsproblem som tidigare fanns inte är så vanliga längre. Trots svaret drar jag upp min checklista (som jag hittade på detta forumet) och kör igång. Jag fokar framförallt på lack/plastdetaljer. Hittar en hel del plast kvar men i övrigt ser allt bra ut. När jag böjer mig ner ser jag att stötfångaren är slarvigt lackad vilket bekräftas av leverans. De lägger in en concern och säger att service kommer åtgärda detta. I övrigt ser det bra ut så jag rullar hemåt. Känslan är grym!
Bilen funkar smärtfritt och jag bokar servicebesök. Dagen före besöket ringer service upp och bara stämmer av att jag vet var jag ska lämna bilen. När jag lämnar in bilen byter de stötfångaren till en ny. Jag klagar också på en list på insidan som de omedelbart byter. Mycket bra service, väldigt kundorienterat och personligt. Vi skämtar lite om att de ser fram emot att slippa amerikansktillverkade bilar när den tyska fabriken väl kommer igång. De avslutar med att påminna att det bara är att komma in om jag hittar något mer...
Jag har sedan dess inte haft några problem med bilen. Har kört toR Stockholm- Skåne samt småturer i Stockholm. Är fantastiskt nöjd med allt. Tycker kvalitén är helt ok/bra. Visst heljusassistenten går inte att använda (än) om man inte vill hamna i bråk med alla lastbilar på vägarna. Men overall är helhetsintrycket mkt bra.
Har passat på att montera på stänkskydd fram och bak (de förmonterade är ju skit) samt att lägga på en opticoat hos Johan (kan rekommendera honom starkt).
Jag skulle positionera Teslas kvalitetsintryck som bättre än min Volvo men inte i klass med en BMW. Kupéljudet i BMW är i en klass för sig men Teslan är relativt behaglig upp till ca 110 km/h.
Det märks att organisationen kring Tesla är rel ung men kundupplevelsen och bemötandet har för mig varit förstklassig hela vägen.
Visst är det lite surt att om jag hade väntat med beställningen en månad så hade jag fått automatisk baklucka etc men samtidigt om man låser fast sig på såna saker ska man nog inte ha en Tesla utan köpa en bil baserat på traditionella modellcykler.
Sist men inte minst en eloge till detta forum där jag hittat väldigt mycket matnyttig information. Min fru blev förresten nöjd med då hon känner det som hon sitter högt i bilen (hon menar egentligen sikten framåt men skit samma)