INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Rejält höjda priser?
Moderator: Redaktion
Re: Rejält höjda priser?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Rejält höjda priser?
Dyraste? Det är en Model 3 LR AWD, vit (gratisfärgen), med dragkrok och 19” fälgar. Ingen FSD eller performance. Bilen är ungefär jämförbar i prestanda med S85 (längsta räckvidden när den fanns, ungefär samma utrustningsnivå, svart gratisfärg, träpanel och teknikpaket förvisso (som kostade typ 20k då)).Banane skrev:point1 skrev:Tesla är fortfarande apdyra, min Model S85 2014 kostade kring 780k, min Model 3 typ 710k.taliz skrev:Det är väl en fullt naturligt utveckling.
I början var elbilar apdyra, men driftskostnaderna extremt låga vilket gjorde att många kunde räkna hem det ändå.
Nu börjar elbilar komma ner i normala prisnivåer. Det finns inte längre någon stor marginal för tillverkarna att "sponsra" laddning med.
Hur man än vänder och vrider på det så blir TCO lägre för normalbilisten.
Cherry picking... Välja ett för länge sen utspelat pris på Model S med den dyraste Model 3 känns inte så seriöst. Fanns en tid då den billigaste Model S (75D) kostade över en miljon också.
Att den Model S kostat över 1 miljon var ju anledningen till att jag inte valde den igen.
Re: Rejält höjda priser?
SR+ klår väl S85 i det mesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
Nej därför skulle jag nog inte välja en elbil som nästa bil. Och skulle det bli en elbil så har tesla tappat sin USP.Banane skrev:point1 skrev:Håller helt med, speciellt osäkerhetsfaktorn som vissa tycker är självklar. Om Tesla SuC kommer kosta 4,5 kr/kWh nästa år eller vad de nu hittar på för något så kanske de året efter ligger på 9 kr/kWh, och då är ju IONITY med abonnemang billigare för mitt resemönster. Och då väljer nog hellre än en annan elbil. Teslas USP har varit räckvidd och laddnätverk, räckvidden är inte längre någon större skillnad mot andra märken och om osäkerheten kring dubbleringar av pris osv fortgår så har de tappat sin USP.LarsL skrev:Nej, när man laddar så pass lite som jag gör på Supercharger så har det ”bara” en psykologisk effekt på mitt nästa bilval. Kanske resonerar jag (undermedvetet) nästa gång jag köper bil att Supercharger är ju lika dyrt som alla andra så jag kan lika gärna köpa en Skoda istället för en Model Y. Men Tesla har ju fräcka funktioner som FSD, nja inte om du inte vill slänga ut 100000kr till på bilen. Så har Skodan laneassist och adaptivfarthållare så är den ju likvärdig... hmm. Inte ett smart drag av Tesla här alltså.
Det där tror du inte ens på själv.
Både räckvidd och laddnätverk är fortfarande mycket bättre. Du har inga garantier för att Tesla fortsätter höja priserna säger du? Men har du garantier från tillverkarna bakom Ionity att de inte höjer sina priser? Knappast. Dessutom handlar det inte bara om pris utan även om tillgänglighet. Med en Tesla kan du ladda både på superchargers och på Ionity. Kan ju vara värd någon krona att slippa vänta på laddning eller slippa ta en omväg också.
Re: Rejält höjda priser?
Teslas dyrare pris på Ödeshög är fortfarande billigare än vad Clever (numera Bee) tog för 50 kW-laddning. Själv påpekade jag då att 5:-/kWh inte var något hutlöst dyrt utan något man skulle vänja sig vid men många var vana vid att ladda gratis då, på både Tesla SuC och andra nybyggda stationer. Jag står kvar vid att jag tycker att 5:- per kWh inte är något överpris men är glad att Tesla inte tar ut så mycket ens i deras dyraste taxa i Sverige.mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Rejält höjda priser?
Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Re: Rejält höjda priser?
Ja och vad kommer hända när priserna går upp, tror du folk kommer köpa det rakt av? Det tror inte jag. Inte om man ser hur många som tycker det är dyrt att köpa en elbil idag, de kommer nog inte välja en elbil om även driften blir dyr.Svenssons skrev:Teslas dyrare pris på Ödeshög är fortfarande billigare än vad Clever (numera Bee) tog för 50 kW-laddning. Själv påpekade jag då att 5:-/kWh inte var något hutlöst dyrt utan något man skulle vänja sig vid men många var vana vid att ladda gratis då, på både Tesla SuC och andra nybyggda stationer. Jag står kvar vid att jag tycker att 5:- per kWh inte är något överpris men är glad att Tesla inte tar ut så mycket ens i deras dyraste taxa i Sverige.mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Re: Rejält höjda priser?
I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
Driften blir ju inte dyr. Själv har jag nu kört över 2000 mil sedan jag snabbladdade sist. Tror det är så för väldigt många. Man snabbladdar någon/några enstaka ggr om året. Dvs även med ionitys priser blir det låg TCO.point1 skrev:Ja och vad kommer hända när priserna går upp, tror du folk kommer köpa det rakt av? Det tror inte jag. Inte om man ser hur många som tycker det är dyrt att köpa en elbil idag, de kommer nog inte välja en elbil om även driften blir dyr.Svenssons skrev:Teslas dyrare pris på Ödeshög är fortfarande billigare än vad Clever (numera Bee) tog för 50 kW-laddning. Själv påpekade jag då att 5:-/kWh inte var något hutlöst dyrt utan något man skulle vänja sig vid men många var vana vid att ladda gratis då, på både Tesla SuC och andra nybyggda stationer. Jag står kvar vid att jag tycker att 5:- per kWh inte är något överpris men är glad att Tesla inte tar ut så mycket ens i deras dyraste taxa i Sverige.mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Med priser under 5kr/kWh blir det billigare även om man skulle köra 100% SUC. Dvs även i värsta extremfallet blir det billigare än med avgasbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.taliz skrev:I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Re: Rejält höjda priser?
mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Tesla har höjt priset på en station under vissa timmar och det är antagligen bara för höstlovets skull.
Ionity har fina abonnemang för sina kunder. Jag betalar hellre 1000-2000 spänn per år och ha en ganska hög tillgänglighet än behöva trängas och vänta. Tycker helt klart Ionity gör precis rätt saker. Har man inget abonnemang får man fortfarande utnyttja deras stationer som nödladdning om inte annat. Helt ok för mig.
Vi lever i en marknadsekonomi. Tar aktörerna överpris så kommer någon att utnyttja det. Det är så fri konkurrens fungerar. Finns där inget utrymme till lägre priser så är det så det ser ut. Då får man betala vad det kostar. Vem skulle annars betala för era bilresor?
Re: Rejält höjda priser?
Det är ditt körmönster, men eftersom jag reser mycket till fjällen kanske 8 gånger per år för att åka skidor/cykel och ned till Europa på semester för att cykla varje sommar så snabbladdar jag mycket mer. Om ni ändå inte använder snabbladdare varför har ni då så starka åsikter och vet vad som räcker för andra? För dig kanske inte priset spelar roll, men om man laddar 1500 mil på SuC per år så är det en väldigt stor skillnad på att betala 9 kr/mil som jag gör nu mot att betala 15 kr eller som på IONITY 26 kr/mil.taliz skrev:Driften blir ju inte dyr. Själv har jag nu kört över 2000 mil sedan jag snabbladdade sist. Tror det är så för väldigt många. Man snabbladdar någon/några enstaka ggr om året. Dvs även med ionitys priser blir det låg TCO.point1 skrev:Ja och vad kommer hända när priserna går upp, tror du folk kommer köpa det rakt av? Det tror inte jag. Inte om man ser hur många som tycker det är dyrt att köpa en elbil idag, de kommer nog inte välja en elbil om även driften blir dyr.Svenssons skrev:Teslas dyrare pris på Ödeshög är fortfarande billigare än vad Clever (numera Bee) tog för 50 kW-laddning. Själv påpekade jag då att 5:-/kWh inte var något hutlöst dyrt utan något man skulle vänja sig vid men många var vana vid att ladda gratis då, på både Tesla SuC och andra nybyggda stationer. Jag står kvar vid att jag tycker att 5:- per kWh inte är något överpris men är glad att Tesla inte tar ut så mycket ens i deras dyraste taxa i Sverige.mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Med priser under 5kr/kWh blir det billigare även om man skulle köra 100% SUC. Dvs även i värsta extremfallet blir det billigare än med avgasbil.
Re: Rejält höjda priser?
Förstår inte hur du lyckades ta dig fram med S85 om du har så extremt hög förbrukning med en M3. S85 drar ju betydligt mer + laddar mkt långsammare.point1 skrev:Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.taliz skrev:I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
5kr/kWh är fortfarande okej, ja. Men har man en gång öppnat pandoras ask så vet jag inte varför detta inte skulle fortsätta. Ionity har ju visat hur man gör. Och som du säger så är SuC fortfarande billigt i jämförelse. Men det börjar bli jobbigt när snabbladdning kostar mer än diesel.Svenssons skrev:Teslas dyrare pris på Ödeshög är fortfarande billigare än vad Clever (numera Bee) tog för 50 kW-laddning. Själv påpekade jag då att 5:-/kWh inte var något hutlöst dyrt utan något man skulle vänja sig vid men många var vana vid att ladda gratis då, på både Tesla SuC och andra nybyggda stationer. Jag står kvar vid att jag tycker att 5:- per kWh inte är något överpris men är glad att Tesla inte tar ut så mycket ens i deras dyraste taxa i Sverige.mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rejält höjda priser?
Problemet är att de inte är öppna med det. Hade de sagt att vi kommer börja ta 50% mer betalt innan så hade man kunnat veta det innan man köpte bilen.Banane skrev:mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Tesla har höjt priset på en station under vissa timmar och det är antagligen bara för höstlovets skull.
Ionity har fina abonnemang för sina kunder. Jag betalar hellre 1000-2000 spänn per år och ha en ganska hög tillgänglighet än behöva trängas och vänta. Tycker helt klart Ionity gör precis rätt saker. Har man inget abonnemang får man fortfarande utnyttja deras stationer som nödladdning om inte annat. Helt ok för mig.
Vi lever i en marknadsekonomi. Tar aktörerna överpris så kommer någon att utnyttja det. Det är så fri konkurrens fungerar. Finns där inget utrymme till lägre priser så är det så det ser ut. Då får man betala vad det kostar. Vem skulle annars betala för era bilresor?
Re: Rejält höjda priser?
Så du tror inte att bensin och dieselpriserna kommer gå upp?point1 skrev:Ja och vad kommer hända när priserna går upp, tror du folk kommer köpa det rakt av? Det tror inte jag. Inte om man ser hur många som tycker det är dyrt att köpa en elbil idag, de kommer nog inte välja en elbil om även driften blir dyr.
Själv tror jag att Teslas prissättning är en konsekvens av kraftigt höjda effektpriser på vissa platser. Lösningen långsiktigt för Tesla är Powerpacks och solceller vid stationerna tillsammans med registrering av att vara elleverantör. De kommer då kunna kapa effekttopparna samtidigt som de kommer kunna tjäna pengar på elleveranser.
Vad är lösningen för avgasbilsindustrin? Fler oljeplattformar? Skulle inte bli förvånad om dieselpriset är det dubbla mot dagens om 10 år pga skatter och minskad produktion. Hur kommer andrahandsvärdet för avgasbilar se ut när bränslepriset stiger?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Rejält höjda priser?
Den drog faktiskt inte mer än Model 3 med cyklar på kroken. Så det gick helt ok, man kom ungefär lika långt med dom.taliz skrev:Förstår inte hur du lyckades ta dig fram med S85 om du har så extremt hög förbrukning med en M3. S85 drar ju betydligt mer + laddar mkt långsammare.point1 skrev:Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.taliz skrev:I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Re: Rejält höjda priser?
Jag tror inte S85 var WLTP-klassad alls och definitivt inte till 502 km. Det var nog NEDC.point1 skrev:Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.taliz skrev:I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Tror du får lämna cyklarna hemma. Så gör jag. Då kommer du nog 10 mil längre med din LR.
Re: Rejält höjda priser?
Tror inte det kommer öka med 50% tills imorgon eller 300% efter årsskiftet som skedde med IONITY.Svenssons skrev:Så du tror inte att bensin och dieselpriserna kommer gå upp?point1 skrev:Ja och vad kommer hända när priserna går upp, tror du folk kommer köpa det rakt av? Det tror inte jag. Inte om man ser hur många som tycker det är dyrt att köpa en elbil idag, de kommer nog inte välja en elbil om även driften blir dyr.
Själv tror jag att Teslas prissättning är en konsekvens av kraftigt höjda effektpriser på vissa platser. Lösningen långsiktigt för Tesla är Powerpacks och solceller vid stationerna tillsammans med registrering av att vara elleverantör. De kommer då kunna kapa effekttopparna samtidigt som de kommer kunna tjäna pengar på elleveranser.
Vad är lösningen för avgasbilsindustrin? Fler oljeplattformar? Skulle inte bli förvånad om dieselpriset är det dubbla mot dagens om 10 år pga skatter och minskad produktion. Hur kommer andrahandsvärdet för avgasbilar se ut när bränslepriset stiger?
Re: Rejält höjda priser?
point1 skrev:Det är ditt körmönster, men eftersom jag reser mycket till fjällen kanske 8 gånger per år för att åka skidor/cykel och ned till Europa på semester för att cykla varje sommar så snabbladdar jag mycket mer. Om ni ändå inte använder snabbladdare varför har ni då så starka åsikter och vet vad som räcker för andra? För dig kanske inte priset spelar roll, men om man laddar 1500 mil på SuC per år så är det en väldigt stor skillnad på att betala 9 kr/mil som jag gör nu mot att betala 15 kr eller som på IONITY 26 kr/mil.
Jag är inte det minsta sugen på att sponsra dina cykelresor. Blir det för dyrt, välj flyg eller fossilbil. Jaha, det blev ännu dyrare sett över helåret? Tough luck. Åk inte på resor du inte har råd med. Antingen betalar man för sina egna nöjen eller så får man låta bli. Enkelt.
Re: Rejält höjda priser?
Driver du eller? Vad skulle det vara för kass semester? Utan cyklar? Skulle ju inte vara så kul att åka ned till alperna och rivieran om man inte kunde cykla. Vad är ditt nästa påhitt, åka till fjällen utan skidor? Det fungerar utmärkt att åka med en LR AWD på semester med cyklar. Så förstår inte varför jag skulle lämna dom hemma. Hela poängen med semestern är ju att cykla eller åka skidor.Banane skrev:Jag tror inte S85 var WLTP-klassad alls och definitivt inte till 502 km. Det var nog NEDC.point1 skrev:Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.taliz skrev:I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Tror du får lämna cyklarna hemma. Så gör jag. Då kommer du nog 10 mil längre med din LR.
Rejält höjda priser?
Du betalar inte för mina resor, jag har råd att resa, vad håller du ens på med? Är du kränkt för att jag inte håller med om IONITYs och Teslas nya prissättning?Banane skrev:point1 skrev:Det är ditt körmönster, men eftersom jag reser mycket till fjällen kanske 8 gånger per år för att åka skidor/cykel och ned till Europa på semester för att cykla varje sommar så snabbladdar jag mycket mer. Om ni ändå inte använder snabbladdare varför har ni då så starka åsikter och vet vad som räcker för andra? För dig kanske inte priset spelar roll, men om man laddar 1500 mil på SuC per år så är det en väldigt stor skillnad på att betala 9 kr/mil som jag gör nu mot att betala 15 kr eller som på IONITY 26 kr/mil.
Jag är inte det minsta sugen på att sponsra dina cykelresor. Blir det för dyrt, välj flyg eller fossilbil. Jaha, det blev ännu dyrare sett över helåret? Tough luck. Åk inte på resor du inte har råd med. Antingen betalar man för sina egna nöjen eller så får man låta bli. Enkelt.
Har du bara reggat dig här för att trolla?
Senast redigerad av point1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Rejält höjda priser?
Du är ingen normalbilist helt enkelt. Dels kör du väldigt långt och ofta, dels har du väldigt hög förbrukning.point1 skrev:Det är ditt körmönster, men eftersom jag reser mycket till fjällen kanske 8 gånger per år för att åka skidor/cykel och ned till Europa på semester för att cykla varje sommar så snabbladdar jag mycket mer. Om ni ändå inte använder snabbladdare varför har ni då så starka åsikter och vet vad som räcker för andra? För dig kanske inte priset spelar roll, men om man laddar 1500 mil på SuC per år så är det en väldigt stor skillnad på att betala 9 kr/mil som jag gör nu mot att betala 15 kr eller som på IONITY 26 kr/mil.
Hursomhelst:
9x1500 = 13500
15x1500 = 22500
Det skulle alltså kosta 9k mer, om Tesla höjde priserna med samma procentsats överallt(vilket är högst osannolikt). Är det en stor skillnad? Jag tycker nog inte det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
OT men hur utnyttjar marknaden att Google äger 99.99999% av sökmotormarknaden och vi konsumenter för sälja vår själ till dem. För att marknaden ska fungera måste det finnas en marknad, och det gör det ju knappt vare sig på elbilsladdning eller sökmotorer.Banane skrev:mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Tesla har höjt priset på en station under vissa timmar och det är antagligen bara för höstlovets skull.
Ionity har fina abonnemang för sina kunder. Jag betalar hellre 1000-2000 spänn per år och ha en ganska hög tillgänglighet än behöva trängas och vänta. Tycker helt klart Ionity gör precis rätt saker. Har man inget abonnemang får man fortfarande utnyttja deras stationer som nödladdning om inte annat. Helt ok för mig.
Vi lever i en marknadsekonomi. Tar aktörerna överpris så kommer någon att utnyttja det. Det är så fri konkurrens fungerar. Finns där inget utrymme till lägre priser så är det så det ser ut. Då får man betala vad det kostar. Vem skulle annars betala för era bilresor?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Rejält höjda priser?
Det beror ju på att det inte går att få bensin eller diesel gratis, till låg fast kostnad eller till självkostnadspris som är fallet för det du jämför med.point1 skrev:Tror inte det kommer öka med 50% tills imorgon eller 300% efter årsskiftet som skedde med IONITY.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.