Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Moderator: Redaktion
Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Klotet p1 idag handlade om vätgas bl.a. bilar, fullt med 1/2 sanningar, då hittade jag denna fining
ms 76132 "Eleamore"
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Den skiljer sig rejält från Mirai och alla andra bilar Toyota har. Verkar som de vill sälja denna bil om den kommer.12man skrev:Det är designen, vi kopierar designen, men vi vill ha en rediger grill, mirai 2021, concept?
Klotet p1 idag handlade om vätgas bl.a. bilar, fullt med 1/2 sanningar, då hittade jag denna fining
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Äntligen en Toyota som man kan titta på utan att det gör ont .
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Den ser 15 år gammal ut, blek kopia av Audi A5. Daterad.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Allt är snyggare än dagens MiraiBrooklynS skrev:Den ser 15 år gammal ut, blek kopia av Audi A5. Daterad.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Tycker den påminner om Ford Mondeo. Fin för att vara en Toyota.
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Det står väl indirekt i första inlägget och sedan ser man på den gigantiska grillen att det är en vätgasbil.StefL skrev:Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Lite Ioniq också?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.Teslaspolen skrev:Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.zyax skrev:Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.Teslaspolen skrev:Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Sorry, nu ser jag det till slut...Svenssons skrev:Det står väl indirekt i första inlägget och sedan ser man på den gigantiska grillen att det är en vätgasbil.StefL skrev:Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
Det är under alla omständigheter en rejäl förbättring designmässigt (vilket inte nödvändigtvis betyder att jag vill köpa en...)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Man behöver inte komprimera alls i samma grad som när det ska sparas på utrymmet för bilar. Istället för 700 bar kan man köra 250 bar eller till och med lägre än det. Det blir dock inte små tankar. 8000 liter blir 150 kg vätgas vid 250 bar.RagWal skrev:Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.zyax skrev:Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.Teslaspolen skrev:Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
https://www1.eere.energy.gov/hydrogenan ... cm01r0.pdf
För Mirai med 700 bar så rymmer 122,4 liter ca 5 kg dvs 24,5 l/kg vid 700 bar mot 53,3 l/kg vid 250 bar.
https://www.toyota.com/mirai/assets/cor ... 0Specs.pdf
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Komprimeringen av gas för lagring för andra ändamål kan göras otroligt mycket billigare och mer storskaligt. För att få trycket som Svenssons så bra beskrev ovan krävs massivt tryck och det tar både tid, plats och kostar pengar för mer än både tid och plats så det en otrolig flaskhals.
Ska SSAB göra stål med hjälp av vätgas är det gigantiska tankar av gas i mycket mindre komprimering som krävs. Ju större desto billigare kan man säga även om det inte kommer direkt gratis. Jag spår att den typen av applikationer kommer kunna sälja tillbaka el till marknaden om de har tillräckligt för sin egen produktion och elpriset är rätt något man får svårt att göra om man är Toyota och ska pressa in det i en bil...
Ska SSAB göra stål med hjälp av vätgas är det gigantiska tankar av gas i mycket mindre komprimering som krävs. Ju större desto billigare kan man säga även om det inte kommer direkt gratis. Jag spår att den typen av applikationer kommer kunna sälja tillbaka el till marknaden om de har tillräckligt för sin egen produktion och elpriset är rätt något man får svårt att göra om man är Toyota och ska pressa in det i en bil...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Svenssons skrev:Man behöver inte komprimera alls i samma grad som när det ska sparas på utrymmet för bilar. Istället för 700 bar kan man köra 250 bar eller till och med lägre än det. Det blir dock inte små tankar. 8000 liter blir 150 kg vätgas vid 250 bar.RagWal skrev:Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.zyax skrev:Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.Teslaspolen skrev:Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
https://www1.eere.energy.gov/hydrogenan ... cm01r0.pdf
För Mirai med 700 bar så rymmer 122,4 liter ca 5 kg dvs 24,5 l/kg vid 700 bar mot 53,3 l/kg vid 250 bar.
https://www.toyota.com/mirai/assets/cor ... 0Specs.pdf
En container på 18 ton rymmer 400kg vätgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Tycker den ser bra ut framifrån. Men inte bakifrån. Det är två linjer som inte möts baktill på Mirai. Den hade sett mycket bättre ut bakifrån om de 'blendat' linjerna som Audi t.ex. gör i designen av A7. Nu hålls de här två linjerna istället separerade och det tycker jag blir mindre bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
De har lyckats att trycka in ett halvt säte till jämfört med första Mirai så bilen har 4,5 säten skulle man kunna säga. Ratten har mer än dubbelt så många knappar än vad som finns i en hel Tesla exklusive fönsterhissarna. Räckvidd vågar de inte skriva om än men gissar att deb ligger mellan Model 3 LR och Model S LR, en bra bit från Model S Plaid. Bränsletanken har de inte gjort något med när det kommer till garantier så antingen blir det att skrota bilen efter 15 år eller ett antagligen mycket dyrt byte av bränsletankar:
https://www.toyota.com/upcoming-vehicles/mirai/
https://www.toyota.com/upcoming-vehicles/mirai/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2
Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
https://aca.st/81d3a2
Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.[JM] skrev:Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2
Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Det är väl inte vätgas? Ett par vätgasatomer (H2) tar ju bra mycket mindre plats än metangas (CH4) eller naturgas. Ett tunt lager med stål som gaslagret i Halmstad använder för att stoppa gasen lär inte hålla för vätgas under längre tid.Kevork skrev:Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.[JM] skrev:Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2
Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Nej visst det är inte H2 i Skallen, gav mest som ett exempel på hur en anläggning för gaslagring kan se ut.Svenssons skrev:Det är väl inte vätgas? Ett par vätgasatomer (H2) tar ju bra mycket mindre plats än metangas (CH4) eller naturgas. Ett tunt lager med stål som gaslagret i Halmstad använder för att stoppa gasen lär inte hålla för vätgas under längre tid.Kevork skrev:Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.[JM] skrev:Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2
Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij
Om stålet i Skallen fungerar för H2 eller inte beror på vilket stål man valt att använda i kombination med tryck och temperatur osv. Så det går inte kategoriskt säga att bara för det var primärt konstruerat för metan fungerar det inte för H2. Många gaslagringslösningar verkar idag använda austenitiskt rostfritt stål med låg kolhalt så som AISI 316L, vilket även verkar fungera bra i H2 sammanhang. Det verkar utgöra större problem med täthet i pumpar och ventiler om man konverterar från metan till H2.