Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av 12man »

MIR_MY21_0005_V003.jpeg
Det är designen, vi kopierar designen, men vi vill ha en rediger grill, mirai 2021, concept?

Klotet p1 idag handlade om vätgas bl.a. bilar, fullt med 1/2 sanningar, då hittade jag denna fining
MIR_MY21_0010_V001.jpeg
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
Det är designen, vi kopierar designen, men vi vill ha en rediger grill, mirai 2021, concept?

Klotet p1 idag handlade om vätgas bl.a. bilar, fullt med 1/2 sanningar, då hittade jag denna fining
Den skiljer sig rejält från Mirai och alla andra bilar Toyota har. Verkar som de vill sälja denna bil om den kommer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av nek0 »

Äntligen en Toyota som man kan titta på utan att det gör ont :) .
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av BrooklynS »

Den ser 15 år gammal ut, blek kopia av Audi A5. Daterad.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av nek0 »

BrooklynS skrev:
Den ser 15 år gammal ut, blek kopia av Audi A5. Daterad.
Allt är snyggare än dagens Mirai
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Anonymous FTW »

Tycker den påminner om Ford Mondeo. Fin för att vara en Toyota.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Gargamel »

Tycker att jag ser lite Model S i den..
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av StefL »

Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Svenssons »

StefL skrev:
Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
Det står väl indirekt i första inlägget och sedan ser man på den gigantiska grillen att det är en vätgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Teslaspolen »

Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av MSO »

Lite Ioniq också?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av zyax »

Teslaspolen skrev:
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av RagWal »

zyax skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.
Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
StefL skrev:
Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
Det står väl indirekt i första inlägget och sedan ser man på den gigantiska grillen att det är en vätgasbil.
Sorry, nu ser jag det till slut...
Det är under alla omständigheter en rejäl förbättring designmässigt (vilket inte nödvändigtvis betyder att jag vill köpa en...)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Svenssons »

RagWal skrev:
zyax skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.
Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
Man behöver inte komprimera alls i samma grad som när det ska sparas på utrymmet för bilar. Istället för 700 bar kan man köra 250 bar eller till och med lägre än det. Det blir dock inte små tankar. 8000 liter blir 150 kg vätgas vid 250 bar.
https://www1.eere.energy.gov/hydrogenan ... cm01r0.pdf

För Mirai med 700 bar så rymmer 122,4 liter ca 5 kg dvs 24,5 l/kg vid 700 bar mot 53,3 l/kg vid 250 bar.
https://www.toyota.com/mirai/assets/cor ... 0Specs.pdf
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av zyax »

Komprimeringen av gas för lagring för andra ändamål kan göras otroligt mycket billigare och mer storskaligt. För att få trycket som Svenssons så bra beskrev ovan krävs massivt tryck och det tar både tid, plats och kostar pengar för mer än både tid och plats så det en otrolig flaskhals.

Ska SSAB göra stål med hjälp av vätgas är det gigantiska tankar av gas i mycket mindre komprimering som krävs. Ju större desto billigare kan man säga även om det inte kommer direkt gratis. Jag spår att den typen av applikationer kommer kunna sälja tillbaka el till marknaden om de har tillräckligt för sin egen produktion och elpriset är rätt något man får svårt att göra om man är Toyota och ska pressa in det i en bil...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
RagWal skrev:
zyax skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.
Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
Man behöver inte komprimera alls i samma grad som när det ska sparas på utrymmet för bilar. Istället för 700 bar kan man köra 250 bar eller till och med lägre än det. Det blir dock inte små tankar. 8000 liter blir 150 kg vätgas vid 250 bar.
https://www1.eere.energy.gov/hydrogenan ... cm01r0.pdf

För Mirai med 700 bar så rymmer 122,4 liter ca 5 kg dvs 24,5 l/kg vid 700 bar mot 53,3 l/kg vid 250 bar.
https://www.toyota.com/mirai/assets/cor ... 0Specs.pdf

En container på 18 ton rymmer 400kg vätgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tycker den ser bra ut framifrån. Men inte bakifrån. Det är två linjer som inte möts baktill på Mirai. Den hade sett mycket bättre ut bakifrån om de 'blendat' linjerna som Audi t.ex. gör i designen av A7. Nu hålls de här två linjerna istället separerade och det tycker jag blir mindre bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Svenssons »

De har lyckats att trycka in ett halvt säte till jämfört med första Mirai så bilen har 4,5 säten skulle man kunna säga. Ratten har mer än dubbelt så många knappar än vad som finns i en hel Tesla exklusive fönsterhissarna. Räckvidd vågar de inte skriva om än men gissar att deb ligger mellan Model 3 LR och Model S LR, en bra bit från Model S Plaid. Bränsletanken har de inte gjort något med när det kommer till garantier så antingen blir det att skrota bilen efter 15 år eller ett antagligen mycket dyrt byte av bränsletankar:
No_refuel_after_15yr.png
https://www.toyota.com/upcoming-vehicles/mirai/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av [JM] »

Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2

Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Kevork »

[JM] skrev:
Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2

Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Svenssons »

Kevork skrev:
[JM] skrev:
Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2

Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij
Det är väl inte vätgas? Ett par vätgasatomer (H2) tar ju bra mycket mindre plats än metangas (CH4) eller naturgas. Ett tunt lager med stål som gaslagret i Halmstad använder för att stoppa gasen lär inte hålla för vätgas under längre tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Inlägg av Kevork »

Svenssons skrev:
Kevork skrev:
[JM] skrev:
Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2

Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij
Det är väl inte vätgas? Ett par vätgasatomer (H2) tar ju bra mycket mindre plats än metangas (CH4) eller naturgas. Ett tunt lager med stål som gaslagret i Halmstad använder för att stoppa gasen lär inte hålla för vätgas under längre tid.
Nej visst det är inte H2 i Skallen, gav mest som ett exempel på hur en anläggning för gaslagring kan se ut.

Om stålet i Skallen fungerar för H2 eller inte beror på vilket stål man valt att använda i kombination med tryck och temperatur osv. Så det går inte kategoriskt säga att bara för det var primärt konstruerat för metan fungerar det inte för H2. Många gaslagringslösningar verkar idag använda austenitiskt rostfritt stål med låg kolhalt så som AISI 316L, vilket även verkar fungera bra i H2 sammanhang. Det verkar utgöra större problem med täthet i pumpar och ventiler om man konverterar från metan till H2.
Skriv svar