Linear Labs effektiva elmotor

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Linear Labs effektiva elmotor

Inlägg av Zalman3 »

Två till tre gånger mer kraftfulla än nuvarande elmotorer: USA:s uppfinnare har byggt mirakelmotorer.

Företag raserar upprepade gånger om sina elmotorer, som ska generera en mycket högre vridmomentdensitet, mätt i kilowatt per kilo, än sina konkurrenter - och är inte snål med superlativ. Enligt Avid Technology från Storbritannien har Evo Axial Flux-motorn " en av de högsta användbara kraft- och vridmomentdensiteterna för alla elbilsmotorer som för närvarande finns på marknaden ". Equipmake, leverantör av bland andra Jaguar Land Rover och Ariel, utvecklar också motorer med ” förstklassig effekttäthet ”. Yasa, även från Storbritannien, hävdar att dess elmotorer erbjuder " den högsta effekt och vridmomenttäthet som finns tillgänglig i sin kategori ."

Nu vill Linear Labs från USA ha utvecklat en elmotor som ska sätta alla andra i skuggan. En mycket stor skugga. Företaget förklarar till och med sin Hunstable Electric Turbine (HET) som ” världens motor ”. När det gäller kraft och vridmoment bör det vara två till tre gånger så kraftfullt som andra elmotorer. HET designades av Fred Hunstable, en ingenjör som i åratal designade den elektriska infrastrukturen för kärnkraftverk i USA. Han fick hjälp av sin son Brad, en före detta teknisk entreprenör som hjälpte till att hitta streamingtjänsten Ustream, som såldes till IBM 2016 för 150 miljoner dollar.

Linear Labs började som ett far-och-son-projekt med uppfinningen av en linjär generator som omger axeln på en gammaldags väderkvarn och pålitligt levererar el och rent vatten till fattiga samhällen. Utmaningen var att utveckla en generator som kunde generera tillräcklig kraft från axelns fram- och återgående rörelse vid låg hastighet och högt vridmoment. Brad sa att hans far knäckte den här knepiga uppgiften för ungefär fyra år sedan, vilket resulterade i " en linjär generator som producerade enorma mängder elektricitet från en långsamt vindkvarn. " Dessutom ledde genombrottet till en hel rad motorer för vilka 25 patent hittills har beviljats ​​och ytterligare patent har redan registrerats.

Elmotorer har knappast förändrats sedan Nikola Tesla patenterade sina innovationer med den moderna trefas, fyrpoliga induktionsmotorn mellan 1886 och 1889. Alla motorer består av liknande grundläggande komponenter - koppartrådsspolar som kallas lindningar och magneter. Sättet dessa komponenter samverkar på är lite annorlunda. Vanligtvis är sättet att få mer vridmoment genom att lägga mer ström i en motor eller genom att bygga en större motor. Linjära laboratorier hittade ett annat sätt: att kombinera axiella och radiella mönster i en enda motor.
https://www.elektroauto-news.net/2020/u ... baut-haben

https://linearlabsinc.com/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Linear Labs effektiva elmotor

Inlägg av [JM] »

Ehh. Vad exakt är det som är imponerande?
92% verkningsgrad
3,7 kw peak power
4kg i vikt dvs 0,92kw/kg

Minsta motorn från emrax
https://emrax.com/e-motors/emrax-188/
98% verkningsgrad
52kW
7,3kg dvs 7,1kw/kg

Eller största motorn
380kW från 42kg.
kontakten2

Re: Linear Labs effektiva elmotor

Inlägg av kontakten2 »

Det är stor skillnad på motorn i vridmoment mot emrax.
Emrax är mer lik en bensinmotor i effektkurvan men väldigt hög effekt/kg
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Linear Labs effektiva elmotor

Inlägg av [JM] »

kontakten2 skrev:
Det är stor skillnad på motorn i vridmoment mot emrax.
Emrax är mer lik en bensinmotor i effektkurvan men väldigt hög effekt/kg
Peak torqe 100 på linear och 80 på emrax.
Linear går till 400 rpm emrax till 6000rpm.

Om jag sätter på en reduceringsväxel på 2:1 på emrax så får jag 160 Nm och har 0 till 3000 rpm att jobba med.

Your move......
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Linear Labs effektiva elmotor

Inlägg av Bjelke »

Dom fiskar investerare... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Linear Labs effektiva elmotor

Inlägg av Niklas Z »

[JM] skrev:
kontakten2 skrev:
Det är stor skillnad på motorn i vridmoment mot emrax.
Emrax är mer lik en bensinmotor i effektkurvan men väldigt hög effekt/kg
Peak torqe 100 på linear och 80 på emrax.
Linear går till 400 rpm emrax till 6000rpm.

Om jag sätter på en reduceringsväxel på 2:1 på emrax så får jag 160 Nm och har 0 till 3000 rpm att jobba med.

Your move......
Ja precis, vad är vitsen med en massa vridmoment om motorn måste jobba på så låga varvtal att en ogynnsam utväxling krävs.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar