https://www.elektroauto-news.net/2020/u ... baut-habenTvå till tre gånger mer kraftfulla än nuvarande elmotorer: USA:s uppfinnare har byggt mirakelmotorer.
Företag raserar upprepade gånger om sina elmotorer, som ska generera en mycket högre vridmomentdensitet, mätt i kilowatt per kilo, än sina konkurrenter - och är inte snål med superlativ. Enligt Avid Technology från Storbritannien har Evo Axial Flux-motorn " en av de högsta användbara kraft- och vridmomentdensiteterna för alla elbilsmotorer som för närvarande finns på marknaden ". Equipmake, leverantör av bland andra Jaguar Land Rover och Ariel, utvecklar också motorer med ” förstklassig effekttäthet ”. Yasa, även från Storbritannien, hävdar att dess elmotorer erbjuder " den högsta effekt och vridmomenttäthet som finns tillgänglig i sin kategori ."
Nu vill Linear Labs från USA ha utvecklat en elmotor som ska sätta alla andra i skuggan. En mycket stor skugga. Företaget förklarar till och med sin Hunstable Electric Turbine (HET) som ” världens motor ”. När det gäller kraft och vridmoment bör det vara två till tre gånger så kraftfullt som andra elmotorer. HET designades av Fred Hunstable, en ingenjör som i åratal designade den elektriska infrastrukturen för kärnkraftverk i USA. Han fick hjälp av sin son Brad, en före detta teknisk entreprenör som hjälpte till att hitta streamingtjänsten Ustream, som såldes till IBM 2016 för 150 miljoner dollar.
Linear Labs började som ett far-och-son-projekt med uppfinningen av en linjär generator som omger axeln på en gammaldags väderkvarn och pålitligt levererar el och rent vatten till fattiga samhällen. Utmaningen var att utveckla en generator som kunde generera tillräcklig kraft från axelns fram- och återgående rörelse vid låg hastighet och högt vridmoment. Brad sa att hans far knäckte den här knepiga uppgiften för ungefär fyra år sedan, vilket resulterade i " en linjär generator som producerade enorma mängder elektricitet från en långsamt vindkvarn. " Dessutom ledde genombrottet till en hel rad motorer för vilka 25 patent hittills har beviljats och ytterligare patent har redan registrerats.
Elmotorer har knappast förändrats sedan Nikola Tesla patenterade sina innovationer med den moderna trefas, fyrpoliga induktionsmotorn mellan 1886 och 1889. Alla motorer består av liknande grundläggande komponenter - koppartrådsspolar som kallas lindningar och magneter. Sättet dessa komponenter samverkar på är lite annorlunda. Vanligtvis är sättet att få mer vridmoment genom att lägga mer ström i en motor eller genom att bygga en större motor. Linjära laboratorier hittade ett annat sätt: att kombinera axiella och radiella mönster i en enda motor.
https://linearlabsinc.com/