Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Limbster »

Ingen kan ju säker säga hur framtida konsekvenser kommer bli. Men det låter sannolikt att det kanske blir minskad elbilsförsäljning en period. Samtidigt kommer detta att pressa tillverkarna till billigare bilar och bra privat leasing. Vilket i slutändan kanske ger än fler människor möjlighet att köra elbil. Att en liten klick i samhället (jag inkluderad) kan köra bil väldigt mycket billigare än andra kanske inte är riktigt hållbart, jag kommer fortfarande kunna köra tusentals mil bil varje år till under 10% av min inkomst. Om jag inte minns fel lägger amerikanarna 25% av inkomsterna på bilar och transporter.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Limbster skrev:
Ingen kan ju säker säga hur framtida konsekvenser kommer bli. Men det låter sannolikt att det kanske blir minskad elbilsförsäljning en period. Samtidigt kommer detta att pressa tillverkarna till billigare bilar och bra privat leasing. Vilket i slutändan kanske ger än fler människor möjlighet att köra elbil. Att en liten klick i samhället (jag inkluderad) kan köra bil väldigt mycket billigare än andra kanske inte är riktigt hållbart, jag kommer fortfarande kunna köra tusentals mil bil varje år till under 10% av min inkomst. Om jag inte minns fel lägger amerikanarna 25% av inkomsterna på bilar och transporter.
Jag tror precis tvärt om.

Övergången till el kommer att ske på sikt, oavsett vilka dumheter och styrningar, från våra politiker. Däremot så tror jag att dessa förändringar ifrån regeringen, kommer att leda till att övergången bromsas in, och dröjer längre.

Tjänstebilsköparna har varit de som (tidigare) haft råd att köpa in dyra elbilar, och sedan gynnat att de kommit ut på andrahandsmarknaden. Nu riskera detta att kraftigt bromsas upp, och blir dyrare även för privatpersoner att komma över elbilar.

Visst vet man aldrig exakt vilka konsekvenserna av ens beslut blir, men att politiker inte ens försöker göra en sådan analys, är rätt skrämmande. :evil:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10928
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:
Limbster skrev:
För miljön är det verkligen inte bra att de flesta tillverkare valt att gå in i premium segment, detta borde politikerna reagera mot.
Antar att det är bättre marginal på dyrare bilar därav så börjar man med dessa när det fortfarande är små volymer.
Tesla började ju inte heller med det billigaste segmentet...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Jag tror precis tvärt om.

Övergången till el kommer att ske på sikt, oavsett vilka dumheter och styrningar, från våra politiker. Däremot så tror jag att dessa förändringar ifrån regeringen, kommer att leda till att övergången bromsas in, och dröjer längre.

Tjänstebilsköparna har varit de som (tidigare) haft råd att köpa in dyra elbilar, och sedan gynnat att de kommit ut på andrahandsmarknaden. Nu riskera detta att kraftigt bromsas upp, och blir dyrare även för privatpersoner att komma över elbilar.

Visst vet man aldrig exakt vilka konsekvenserna av ens beslut blir, men att politiker inte ens försöker göra en sådan analys, är rätt skrämmande. :evil:
Håller helt med. Elbilar kommer knappast bli billigare bara för att Sveriges regering tycker att vissa har det för bra och att förmånsskatten måste höjas i jämställdhetens namn. Sverige är en tämligen försumbar marknad. Tillverkarna skiter väl i vad vi gör. Eller har elbilar blivit billigare när Danmark för några år sedan bestämde sig för att tokhöja skatten på elbilar? Nä, naturligtvis inte. Enda konsekvensen var att ingen in Danmark vill skaffa elbil längre.
Vi är ju inte heller på något sett det enda landet i Europa där det finns möjlighet att få en tjänstebil på firman. Jag skulle nog påstå att det finns länder där det är betydligt förmånligare än det någonsin har varit i Sverige. Jag vet bara hur det är i Tyskland. Där är förmånsvärdet 1% av bilens nypris. För elbilar är det 0,5%. Enkelt och transparent. Och ganska förmånligt. Och förmodligen extremt kvinnofientligt. Eller inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9349
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av bylund »

slugger75 skrev:
Det som (väl) redan har beslutats är att subventionen för laddbara bilar som funnits länge, tas bort vid årsskiftet.

Det innebär att alla som har en förmånsbil blir av med rabatten, och det blir flera tusen dyrare per år för oss. Detta gäller inte bara nya, utan även befintliga förmånsbilar.
Det finns en sådan överenskommelse, men budgeten för nästa år fastställs i december, så strikt talat är inte ens det beslutat. Men eftersom det finns med i budgetproppen är det ju väldigt troligt att det blir så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av wcarlsson »

Om inget ändras, är det fortfarande ett glapp i mellan 1/1 och 1/4 gällande miljöpremien?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Leo »

Premien lär vara 60000kr 1/1-31/3 om den sen höjs till 70000 1/4.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Holve »

Hej!
Ny på forumet.
Åker v60 idag och tänkte skippa diesel vid bilbyte.
V60 har ett förmånsvärde på 5900kr

På det nya jobbet får vi handla bil upp till 11 prisbasbelopp. 523000kr 2021.
Vi får betala 1% på beloppet över 8,5 i bruttolöneavdrag. Det blir väl ungefär 1000kr

Jag skulle alltså få in en Tesla 3a. Den har ett förmånsvärde på 3600kr.

Jag tycker det känns som en bra deal.
Eller missar jag något?
Är lite orolig när man skall lämna dieselträsket för första gången.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Bodes_dad »

Holve skrev:
Hej!
Ny på forumet.
Åker v60 idag och tänkte skippa diesel vid bilbyte.
V60 har ett förmånsvärde på 5900kr

På det nya jobbet får vi handla bil upp till 11 prisbasbelopp. 523000kr 2021.
Vi får betala 1% på beloppet över 8,5 i bruttolöneavdrag. Det blir väl ungefär 1000kr

Jag skulle alltså få in en Tesla 3a. Den har ett förmånsvärde på 3600kr.

Jag tycker det känns som en bra deal.
Eller missar jag något?
Är lite orolig när man skall lämna dieselträsket för första gången.
Låter toppen!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Hej!
Ny på forumet.
Åker v60 idag och tänkte skippa diesel vid bilbyte.
V60 har ett förmånsvärde på 5900kr

På det nya jobbet får vi handla bil upp till 11 prisbasbelopp. 523000kr 2021.
Vi får betala 1% på beloppet över 8,5 i bruttolöneavdrag. Det blir väl ungefär 1000kr

Jag skulle alltså få in en Tesla 3a. Den har ett förmånsvärde på 3600kr.

Jag tycker det känns som en bra deal.
Eller missar jag något?
Är lite orolig när man skall lämna dieselträsket för första gången.
Kolla att bagageluckan funkar. Den är mycket mindre och lite knöliga än på en kombi som V60 (som har bra lucka).

Annars låter det som en jättebra deal din arbetsgivare har. Så tveka inte att köra på den! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av ermase »

Om man ska beställa en ny tesla som tjänstebil 2021 så bör man se till att bilen
1. tillverkas före 1/7 för att undvika höjningen av förmånsvärdet med 25%
2. levereras efter 1/4 för att få del av den förhöjda miljöbonusen på 70 000 kr

Är det rätt tolkat, tycker ni?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

ermase skrev:
Om man ska beställa en ny tesla som tjänstebil 2021 så bör man se till att bilen
1. tillverkas före 1/7 för att undvika höjningen av förmånsvärdet med 25%
2. levereras efter 1/4 för att få del av den förhöjda miljöbonusen på 70 000 kr

Är det rätt tolkat, tycker ni?
Jag har fattat det så att det inte räcker om bilen är byggd före 1/7. Den måste också vara registrerad på dig före 1/7 för att de gamla reglerna ska gälla.
Hur är det med miljöbonusen? Regimen har ju backat från idiotförslaget. Det innebär väl också att bonusen inte höjs till 70k så som det ser ut nu. Fast det kan förstås ändras igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
m4x
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 sep 2020 15:08

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av m4x »

Sååååååå, vet man något mer om höjningen av förmånsvärdet på 25%. Är det spikat att det gäller efter 1/7?

Jag vill så gärna hinna plocka ut den nya C-klassen från Mercedes när den väl kommer. Tror dock det ser mörkt ut då det fortfarande inte finns något datum klart när den kommer :cry:
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av GreenMachine »

m4x skrev:
Sååååååå, vet man något mer om höjningen av förmånsvärdet på 25%. Är det spikat att det gäller efter 1/7?

Jag vill så gärna hinna plocka ut den nya C-klassen från Mercedes när den väl kommer. Tror dock det ser mörkt ut då det fortfarande inte finns något datum klart när den kommer :cry:
Eftersom någon %&* nu tyckte att en fältbiolog minsann måste vara som klippt och skuren för att ansvara för finansmarknadspolitiken så ska du nog inte räkna med någon vidare klarhet eller logik på denna punkt. Räkna nyckelpigor eller pengar? Hur svårt kan det vara? :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9349
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av bylund »

GreenMachine skrev:
m4x skrev:
Sååååååå, vet man något mer om höjningen av förmånsvärdet på 25%. Är det spikat att det gäller efter 1/7?

Jag vill så gärna hinna plocka ut den nya C-klassen från Mercedes när den väl kommer. Tror dock det ser mörkt ut då det fortfarande inte finns något datum klart när den kommer :cry:
Eftersom någon %&* nu tyckte att en fältbiolog minsann måste vara som klippt och skuren för att ansvara för finansmarknadspolitiken så ska du nog inte räkna med någon vidare klarhet eller logik på denna punkt. Räkna nyckelpigor eller pengar? Hur svårt kan det vara? :D
Tja, det är ju inte alltid det är högskoleutbildningen som avgör vad man ägnar sig åt. Swedbanks nuvarande ordförande studerade lite sociologi på högskolan t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Holve »

martinot skrev:

Kolla att bagageluckan funkar. Den är mycket mindre och lite knöliga än på en kombi som V60 (som har bra lucka).

Annars låter det som en jättebra deal din arbetsgivare har. Så tveka inte att köra på den! :)
Jag tror luckan räcker till.
Är lite orolig för laddhastigheten på de nya LFP batterierna. Väntar nog lite innan jag bestämmer mig..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
martinot skrev:

Kolla att bagageluckan funkar. Den är mycket mindre och lite knöliga än på en kombi som V60 (som har bra lucka).

Annars låter det som en jättebra deal din arbetsgivare har. Så tveka inte att köra på den! :)
Jag tror luckan räcker till.
Är lite orolig för laddhastigheten på de nya LFP batterierna. Väntar nog lite innan jag bestämmer mig..
Ok. :)

Räcker luckan så se till att få en M3-modell med Tesla/Panasonic-batterier om det är möjligt (inte LG eller kinabatterier).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

Sorry för att jag inte hittar svar när jag söker på min fråga men jag undrar om den höjda bilförmånsskatten för 2021 gäller också förmånsbilar av årsmodell 2017 som togs ut samma år? Jag betalar idag 4000kr för min modell S från 2017. Måste jag börja betala mer nu eller gäller det bara bilar uttagna i år?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

thedude skrev:
Sorry för att jag inte hittar svar när jag söker på min fråga men jag undrar om den höjda bilförmånsskatten för 2021 gäller också förmånsbilar av årsmodell 2017 som togs ut samma år? Jag betalar idag 4000kr för min modell S från 2017. Måste jag börja betala mer nu eller gäller det bara bilar uttagna i år?

Höjningen vid årsskiftet gäller alla elbilar. Även gamla. Min från 2018 fick en höjning på drygt 800:-/mån. Blir samma för din. Tyvärr.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

MWall skrev:
thedude skrev:
Sorry för att jag inte hittar svar när jag söker på min fråga men jag undrar om den höjda bilförmånsskatten för 2021 gäller också förmånsbilar av årsmodell 2017 som togs ut samma år? Jag betalar idag 4000kr för min modell S från 2017. Måste jag börja betala mer nu eller gäller det bara bilar uttagna i år?

Höjningen vid årsskiftet gäller alla elbilar. Även gamla. Min från 2018 fick en höjning på drygt 800:-/mån. Blir samma för din. Tyvärr.
Ok bara så jag förstår rätt, din bil är årsmodell 2018 och inte uttagen i år?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

thedude skrev:
MWall skrev:
thedude skrev:
Sorry för att jag inte hittar svar när jag söker på min fråga men jag undrar om den höjda bilförmånsskatten för 2021 gäller också förmånsbilar av årsmodell 2017 som togs ut samma år? Jag betalar idag 4000kr för min modell S från 2017. Måste jag börja betala mer nu eller gäller det bara bilar uttagna i år?

Höjningen vid årsskiftet gäller alla elbilar. Även gamla. Min från 2018 fick en höjning på drygt 800:-/mån. Blir samma för din. Tyvärr.
Ok bara så jag förstår rätt, din bil är årsmodell 2018 och inte uttagen i år?

Du kan gå in här och se själv vad det blir för förmånsvärde för inkomstår 2021 på din bil. https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... 9539d.html
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

MWall skrev:
thedude skrev:
MWall skrev:
thedude skrev:
Sorry för att jag inte hittar svar när jag söker på min fråga men jag undrar om den höjda bilförmånsskatten för 2021 gäller också förmånsbilar av årsmodell 2017 som togs ut samma år? Jag betalar idag 4000kr för min modell S från 2017. Måste jag börja betala mer nu eller gäller det bara bilar uttagna i år?

Höjningen vid årsskiftet gäller alla elbilar. Även gamla. Min från 2018 fick en höjning på drygt 800:-/mån. Blir samma för din. Tyvärr.
Ok bara så jag förstår rätt, din bil är årsmodell 2018 och inte uttagen i år?

Du kan gå in här och se själv vad det blir för förmånsvärde för inkomstår 2021 på din bil. https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... 9539d.html
Har sett det men det besvarar inte min fråga (eller så förstår inte jag :) ). Gäller det bara bilar som tas ut i år eller också redan uttagna tidigare år, som i mitt fall.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

thedude skrev:
MWall skrev:
thedude skrev:
MWall skrev:
thedude skrev:
Sorry för att jag inte hittar svar när jag söker på min fråga men jag undrar om den höjda bilförmånsskatten för 2021 gäller också förmånsbilar av årsmodell 2017 som togs ut samma år? Jag betalar idag 4000kr för min modell S från 2017. Måste jag börja betala mer nu eller gäller det bara bilar uttagna i år?

Höjningen vid årsskiftet gäller alla elbilar. Även gamla. Min från 2018 fick en höjning på drygt 800:-/mån. Blir samma för din. Tyvärr.
Ok bara så jag förstår rätt, din bil är årsmodell 2018 och inte uttagen i år?

Du kan gå in här och se själv vad det blir för förmånsvärde för inkomstår 2021 på din bil. https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... 9539d.html
Har sett det men det besvarar inte min fråga (eller så förstår inte jag :) ). Gäller det bara bilar som tas ut i år eller också redan uttagna tidigare år, som i mitt fall.
Nersättningen av förmånsvärdet som fanns för sladdbilar och som togs bort vid årskiftet togs bort för alla sladdbilar oavsett när den tillverkats och tagits i bruk.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

Maw skrev:
thedude skrev:
MWall skrev:
thedude skrev:
MWall skrev:

Höjningen vid årsskiftet gäller alla elbilar. Även gamla. Min från 2018 fick en höjning på drygt 800:-/mån. Blir samma för din. Tyvärr.
Ok bara så jag förstår rätt, din bil är årsmodell 2018 och inte uttagen i år?

Du kan gå in här och se själv vad det blir för förmånsvärde för inkomstår 2021 på din bil. https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... 9539d.html
Har sett det men det besvarar inte min fråga (eller så förstår inte jag :) ). Gäller det bara bilar som tas ut i år eller också redan uttagna tidigare år, som i mitt fall.
Nersättningen av förmånsvärdet som fanns för sladdbilar och som togs bort vid årskiftet togs bort för alla sladdbilar oavsett när den tillverkats och tagits i bruk.
Jahaaa! aja beta o betala och tacka! :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

thedude skrev:
MWall skrev:
thedude skrev:
MWall skrev:
thedude skrev:
Sorry för att jag inte hittar svar när jag söker på min fråga men jag undrar om den höjda bilförmånsskatten för 2021 gäller också förmånsbilar av årsmodell 2017 som togs ut samma år? Jag betalar idag 4000kr för min modell S från 2017. Måste jag börja betala mer nu eller gäller det bara bilar uttagna i år?

Höjningen vid årsskiftet gäller alla elbilar. Även gamla. Min från 2018 fick en höjning på drygt 800:-/mån. Blir samma för din. Tyvärr.
Ok bara så jag förstår rätt, din bil är årsmodell 2018 och inte uttagen i år?

Du kan gå in här och se själv vad det blir för förmånsvärde för inkomstår 2021 på din bil. https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... 9539d.html
Har sett det men det besvarar inte min fråga (eller så förstår inte jag :) ). Gäller det bara bilar som tas ut i år eller också redan uttagna tidigare år, som i mitt fall.
Det spelar ingen roll när den tas i trafik. Det är inkomstår och tillverkningsår som styr.
Skriv svar