Buggig mjukvara?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Buggig mjukvara?

Inlägg av DrSweden »

Har senaste mjukvaran, Spotify stänger ibland ner hela datorn, söker på någon låt, spinner som vid söker sedan blir hela skärmen svart. Var lite läskigt på E4 men autopilot tutade på som inget hade hänt. Fick felmeddelande någon dag senare att sos larm inte fungerar, startade om datorn meddelande försvann. Idag försökte köra igång Netflix men fastar i startmenyn på Netflix, trögt att koppla upp sig mot wifi, kan ta 5 minuter innan jag får koppling. Innan aldrig varit ett problem.

Blir det så ibland? Bil 500 mil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14571
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Buggig mjukvara?

Inlägg av taliz »

Mitt råd är att köra "standard" och inte "advanced" för uppdateringar.
Då slipper man många problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Buggig mjukvara?

Inlägg av sven-labil »

Ja, ungefär samma sak hände med min S förra sommaren; musiken började hacka och sedan blev stora skärmen svart, men precis som för dig gick det bra att köra vidare. (Även om det blev lite förvirrat i en okänd tysk stad utan GPS ;) ) En mer riskabel bug var när backkameran visade en stillbild... Som tur är verkar de som skriver programvaran till de mest kritiska delarna inte ha samma avslappnade attityd utan faktiskt testa sin kod ordentligt innan den släpps. (Skulle gärna ha en stofil-inställning som komplement till "standard" och "advanced".)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Buggig mjukvara?

Inlägg av DrSweden »

Tack!
sven-labil skrev:
Ja, ungefär samma sak hände med min S förra sommaren; musiken började hacka och sedan blev stora skärmen svart, men precis som för dig gick det bra att köra vidare. (Även om det blev lite förvirrat i en okänd tysk stad utan GPS ;) ) En mer riskabel bug var när backkameran visade en stillbild... Som tur är verkar de som skriver programvaran till de mest kritiska delarna inte ha samma avslappnade attityd utan faktiskt testa sin kod ordentligt innan den släpps. (Skulle gärna ha en stofil-inställning som komplement till "standard" och "advanced".)
Ok, blev det spontant bra med nästa uppgradering?
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Buggig mjukvara?

Inlägg av DrSweden »

taliz skrev:
Mitt råd är att köra "standard" och inte "advanced" för uppdateringar.
Då slipper man många problem.
Blir jag av med skiten tror du om jag då får en ny feg uppgradering framöver? Hur gör man nu?
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Buggig mjukvara?

Inlägg av sven-labil »

DrSweden skrev:
Ok, blev det spontant bra med nästa uppgradering?
Ja, eller, det har inte hänt igen, men det kan ju även bero på slump eller månens fas ;) Min bil fick för övrigt inga uppdateringar alls den sommaren pga. minnesproblem.
Oftast blir ju bilen bättre vid uppdateringarna, men jag saknar som sagt en valmöjlighet att bara få versioner som visat sig funka bra för de som är genomsnittligt nyfikna (standard) och inte ersatts pga. för många inrapporterade problem.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19597
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Buggig mjukvara?

Inlägg av Bjelke »

sven-labil skrev:
DrSweden skrev:
Ok, blev det spontant bra med nästa uppgradering?
Ja, eller, det har inte hänt igen, men det kan ju även bero på slump eller månens fas ;) Min bil fick för övrigt inga uppdateringar alls den sommaren pga. minnesproblem.
Oftast blir ju bilen bättre vid uppdateringarna, men jag saknar som sagt en valmöjlighet att bara få versioner som visat sig funka bra för de som är genomsnittligt nyfikna (standard) och inte ersatts pga. för många inrapporterade problem.
En slags verifierade-inställning typ :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Buggig mjukvara?

Inlägg av sven-labil »

Precis! I brist på normal verifiering innan programvaran släpps så vore det bra med ett till steg för att slippa en del av problemen som inte sållats bort mellan "advanced" och "standard".
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Skriv svar