Zalman3 skrev:Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.
För nuvarande MS med 18650 batterier och en max laddningshastighet på ca 181 kW i verkligheten är ju illa jämfört med den billigare M3 som toppar med 250 kW.
Och att Tesla skulle på samma lina tillverka bilar med både 18650 och 4680 batterier tror jag inte alls på.
Jag är lika övertygad om att det inte blir 4680 i MS
möjligen att dom byter till 2170, då har dom tagit bort en storlek ur produktionen.
Men dom har den stora batterifabriken i Nevada ihop med Panasonic ...
Fremont har bara en pilot lina, inte tillräckligt med info för mer än gissningar.
I mitten på året kom en mjukvaruuppdatering till Model S som ökade max laddning till drygt 200 kW,
samtidigt började man bygga MS/X med kraftigare kablar vilket ökar max laddeffekt till 250 kW
avser både vanliga kontakten samt även CCS COMBO 2 adaptern.
Har ingen 250 kW SuC här på Bästkusten så jag har inte kunnat
testa det ännu, min är byggd siste Juli.
Batterierna kommer till assembly linan som hela paket och bultas fast på undersidan,
innehåller även en hel del elektronik, paketet kan innehålla vad som helst.
Jag vet att åtminstone MS på väg till Europa från Fremont:
The battery pack and electric drive-train components are shipped separately.
För att sedan monteras ihop i Tilburg, Nederländerna.
Dom körs på en testbana inomhus som är 750 meter lång,
dom kan köra upp till 110 km/h där.