Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.

För nuvarande MS med 18650 batterier och en max laddningshastighet på ca 181 kW i verkligheten är ju illa jämfört med den billigare M3 som toppar med 250 kW.

Och att Tesla skulle på samma lina tillverka bilar med både 18650 och 4680 batterier tror jag inte alls på.
Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.
Vad menar du med nu? Att dom börjar tillverkas nu efter julhelgen? Och vad betyder ens att du är 100% övertygad? Att du gissar det till 100%? Isåfall gissar jag till 100% att det inte blir någon ny model s med 4680 och 54% längre räckvidd nu, med leverans mars i Sverige.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.

För nuvarande MS med 18650 batterier och en max laddningshastighet på ca 181 kW i verkligheten är ju illa jämfört med den billigare M3 som toppar med 250 kW.

Och att Tesla skulle på samma lina tillverka bilar med både 18650 och 4680 batterier tror jag inte alls på.
Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.
Vad menar du med nu? Att dom börjar tillverkas nu efter julhelgen? Och vad betyder ens att du är 100% övertygad? Att du gissar det till 100%? Isåfall gissar jag till 100% att det inte blir någon ny model s med 4680 och 54% längre räckvidd nu, med leverans mars i Sverige.
Jag spekulerar.
Men tycker att bitarna faller på plats.
För varför skulle man annars ha en Battery day i september?
Om det var VÄLDIGT långt bort till leveranser ut till kund.
Då skapar man ju bara Osborne effekt och tappar försäljning.
Helt i onödan.
För om man nu INTE kommer med rejäla nyheter i början av 2021.
Då har man ju lyckats döda försäljningen rejält för MS och MX.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Rubbitkapten »

Alltså. En mer omfattande refresh av S och X har bekräftats sedan länge, även om timingen varit okänd. Allt talar för att det är vad som kommer genomföras nu under stoppet.

4680-batterier kommer användas för Plaidmodellen när den släpps, inte för övriga S och X nu.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Zalman3 »

Rubbitkapten skrev:
Alltså. En mer omfattande refresh av S och X har bekräftats sedan länge, även om timingen varit okänd. Allt talar för att det är vad som kommer genomföras nu under stoppet.

4680-batterier kommer användas för Plaidmodellen när den släpps, inte för övriga S och X nu.

Vi får väl se!
Tror du Tesla bara ser på när NIO kommer med 150kWh batteri och 90 mils räckvidd nu i vår?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Rubbitkapten »

Zalman3 skrev:
Rubbitkapten skrev:
Alltså. En mer omfattande refresh av S och X har bekräftats sedan länge, även om timingen varit okänd. Allt talar för att det är vad som kommer genomföras nu under stoppet.

4680-batterier kommer användas för Plaidmodellen när den släpps, inte för övriga S och X nu.

Vi får väl se!
Tror du Tesla bara ser på när NIO kommer med 150kWh batteri och 90 mils räckvidd nu i vår?
Inte på sikt, men jag tänker mig att de kanske väntar en liten stund med storkukslugn, eftersom de vet att de kommer att kunna slå allt det där 2021/2022. Tror jag.

Du kan ha rätt, jag vet ju inte mer än du. Men det vore väldigt oväntat om de skulle överträffa sina deadlines så kraftigt som att redan nu släppa produkter med nya batterier. Ingen av de vanliga superbullsen verkar tro på det, och då är det svårt för mig att tro på det. Samtidigt är det ju så att många av de som brukar betala X/S-pengar för en bil tycks besvikna över interiören. Jag tycker att det låter som ett troligare fokus just nu.

EDIT: Samtidigt, Zalman, din optimism är uppfriskande. Det är så sjukt mycket sura kommentarer på det här forumet. Man blir ju alltid gladare av dina kommentarer än de flesta andras.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Zalman3 »

Rubbitkapten skrev:
Zalman3 skrev:
Rubbitkapten skrev:
Alltså. En mer omfattande refresh av S och X har bekräftats sedan länge, även om timingen varit okänd. Allt talar för att det är vad som kommer genomföras nu under stoppet.

4680-batterier kommer användas för Plaidmodellen när den släpps, inte för övriga S och X nu.

Vi får väl se!
Tror du Tesla bara ser på när NIO kommer med 150kWh batteri och 90 mils räckvidd nu i vår?
Inte på sikt, men jag tänker mig att de kanske väntar en liten stund med storkukslugn, eftersom de vet att de kommer att kunna slå allt det där 2021/2022. Tror jag.

Du kan ha rätt, jag vet ju inte mer än du. Men det vore väldigt oväntat om de skulle överträffa sina deadlines så kraftigt som att redan nu släppa produkter med nya batterier. Ingen av de vanliga superbullsen verkar tro på det, och då är det svårt för mig att tro på det. Samtidigt är det ju så att många av de som brukar betala X/S-pengar för en bil tycks besvikna över interiören. Jag tycker att det låter som ett troligare fokus just nu.

EDIT: Samtidigt, Zalman, din optimism är uppfriskande. Det är så sjukt mycket sura kommentarer på det här forumet. Man blir ju alltid gladare av dina kommentarer än de flesta andras.
Tack!


EDIT:
Man kan ju fråga sig varför uppdateringen av MS och MX sker just nu?

Var planen på riktigt 2019 att 4680 batterierna skulle visas i februari/mars 2020 och Plaid/MS/MX lanseras september 2020?
During a conference call following the release of Tesla’s Q2 2019 financial results, CEO Elon Musk confirmed that the presentation will include a “manufacturing plan” for the production of “a terawatt-hour” of battery cells per year.

He also pushed the presentation to early next year:

“Yes, I think for Battery Day, we’re going to do a comprehensive review of cell chemistry, module and pack, architecture, and manufacturing plan that has a clear roadmap to a terawatt-hour per year. The time for this will probably is about six months like maybe February or March next year show and tell.”
https://electrek.co/2019/07/25/tesla-pl ... unveiling/

Så tidsspannet från batteridagen till lanseringen av 4680 batterier för MS och MX var satt redan 2019.

Men av någon anledning fördröjdes batteridagen ända fram till 22 september. Och därmed även lanseringen av nya batterier för MS och MX.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Erik Viking »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
https://www.cnbc.com/2020/12/12/tesla-m ... F5r4PyM8k4

Kan det vara för att man vill uppgradera linjen eller? Ska vara från 24 december till 11 januari. Trevligt att man betalar de anställde för nåt av tiden.
Tesla har ju tillverkat 4680 batterier i små serier sedan i maj i år.
Och vi vet att MS Plaid får 4680 batterier.
Så kommer MS och MX nu med 4680 batterier och ca 90 mils räckvidd?
Just nu vet vi ingenting, vi önskar oss massor.

Kan lika gärna vara ombyggnad av måleriet i Freemont,
Elon har ju pratat om flera färger mm. kommer i Berlin Fabriken.
US kunderna vill väl inte ha mindre färgval ?

Alla var ju helt övertygade om stor MS facelift och introduktion av MS Plaid
innan Battery day (slutet Sept.).

Jag gick på all hype och flyttade fram min MSP leverans för att
köpa en MS Plaid i stället.

Beställ en MS Plaid NU:
Uppskattad leveranstid : Slutet av 2021
Elon time...

Roadstern skall ju få 100+ mil
så varför får inte MS Plaid samma,
skall ju vara byggd på samma plattfot

"Och vi vet att MS Plaid får 4680 batterier."
Har du någon källa till det ?
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Zalman3 »

Erik Viking skrev:
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
https://www.cnbc.com/2020/12/12/tesla-m ... F5r4PyM8k4

Kan det vara för att man vill uppgradera linjen eller? Ska vara från 24 december till 11 januari. Trevligt att man betalar de anställde för nåt av tiden.
Tesla har ju tillverkat 4680 batterier i små serier sedan i maj i år.
Och vi vet att MS Plaid får 4680 batterier.
Så kommer MS och MX nu med 4680 batterier och ca 90 mils räckvidd?
Just nu vet vi ingenting, vi önskar oss massor.

Kan lika gärna vara ombyggnad av måleriet i Freemont,
Elon har ju pratat om flera färger mm. kommer i Berlin Fabriken.
US kunderna vill väl inte ha mindre färgval ?

Alla var ju helt övertygade om stor MS facelift och introduktion av MS Plaid
innan Battery day (slutet Sept.).

Jag gick på all hype och flyttade fram min MSP leverans för att
köpa en MS Plaid i stället.

Beställ en MS Plaid NU:
Uppskattad leveranstid : Slutet av 2021
Elon time...

Roadstern skall ju få 100+ mil
så varför får inte MS Plaid samma,
skall ju vara byggd på samma plattfot

"Och vi vet att MS Plaid får 4680 batterier."
Har du någon källa till det ?

SVAR:
Elon Musk: Tesla Model S Plaid To Have Structural Battery, 4680 Cells.
https://insideevs.com/news/446980/tesla ... l-battery/

Lite Tesla patent som kanske kan hamna i faceliftade bilar.


Några tidigare spekulationer om vad som kommer i faceliftade bilar.


Angående Elon time och ständiga förseningar.
Så är Tesla i ett helt annat läge nu.
De har god ekonomi(de fick ju nyss in 5B$ i nyemission).
Och de kan därmed kosta på sig att lova en sak och sedan överträffa dessa löften.
Det gjorde man med MY leveranser exempelvis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Erik Viking »

Zalman3 skrev:
Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.

För nuvarande MS med 18650 batterier och en max laddningshastighet på ca 181 kW i verkligheten är ju illa jämfört med den billigare M3 som toppar med 250 kW.

Och att Tesla skulle på samma lina tillverka bilar med både 18650 och 4680 batterier tror jag inte alls på.
Jag är lika övertygad om att det inte blir 4680 i MS :lol:
möjligen att dom byter till 2170, då har dom tagit bort en storlek ur produktionen.

Men dom har den stora batterifabriken i Nevada ihop med Panasonic ...
Fremont har bara en pilot lina, inte tillräckligt med info för mer än gissningar.

I mitten på året kom en mjukvaruuppdatering till Model S som ökade max laddning till drygt 200 kW,
samtidigt började man bygga MS/X med kraftigare kablar vilket ökar max laddeffekt till 250 kW
avser både vanliga kontakten samt även CCS COMBO 2 adaptern.

Har ingen 250 kW SuC här på Bästkusten så jag har inte kunnat
testa det ännu, min är byggd siste Juli.
Screenshot at 2020-12-14 03-05-07.png
Screenshot at 2020-12-14 03-05-45.png
Batterierna kommer till assembly linan som hela paket och bultas fast på undersidan,
innehåller även en hel del elektronik, paketet kan innehålla vad som helst.

Jag vet att åtminstone MS på väg till Europa från Fremont:
The battery pack and electric drive-train components are shipped separately.

För att sedan monteras ihop i Tilburg, Nederländerna.
Dom körs på en testbana inomhus som är 750 meter lång,
dom kan köra upp till 110 km/h där.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Zalman3 »

Angående att Tesla säger att en MS kan laddas i 250kW.
Jag har inte sett att en MS laddat mer än 181 kW i verkligheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5567
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Angående att Tesla säger att en MS kan laddas i 250kW.
Jag har inte sett att en MS laddat mer än 181 kW i verkligheten.
Är de inte begränsade till 140kW i Europa? Adaptern klarar väl inte mer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8745
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Pontus »

Rubbitkapten skrev:

EDIT: Samtidigt, Zalman, din optimism är uppfriskande. Det är så sjukt mycket sura kommentarer på det här forumet. Man blir ju alltid gladare av dina kommentarer än de flesta andras.
Kan bara hålla med, även om man nästan 100% direkt känner igen att detta måste vara en rubrik som är skriven av Zalman så läser man den för man vet att det är något kul och ibland överoptimistiskt men som sagt man blir allt glad :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av backe »

Rubbitkapten skrev:
Zalman3 skrev:
Rubbitkapten skrev:
Alltså.

EDIT: Samtidigt, Zalman, din optimism är uppfriskande. Det är så sjukt mycket sura kommentarer på det här forumet. Man blir ju alltid gladare av dina kommentarer än de flesta andras.

Jag kan bara instämma i att jag uppskattar Zalman och all info han gräver fram och positivismen, jag hade inte läst lika mycket intressanta saker kring både elbilar och energimarknaden om det inte kom upp här som inlägg med lite piffiga rubriker.

Samtidigt kan jag tycka att det är bra att man inte skriver att man vet saker som man inte vet utan vill, och som motsäger allt som finns ute i informationsväg, detta då många sitter med tuffa beslut där man ska trycka hem den där bilen för en miljon kanske.
Blir inte lättare om det cirkulerar en massa desinformation här också, sen om man vet något och kan bifoga fakta så är det bra för oss alla då vi kan lära oss något och fatta ett bra beslut utifrån det, och sitter man och gissar/hoppas så kan man skriva det också.



Själv vill jag inte ha samma jargong här som barnen kör när dom skapar egna sanningar.

"Varför får inte jag skaffa en näspiercing när alla på skolan har det?" "Vilka är det som har det då?" "Typ alla" "Men säg några då" "Jag har hört att det är en i nian som kanske har det?" "Jaså, är det alla på skolan?" "Men du fattar aldrig nånting!!"
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av erkap »

Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Angående att Tesla säger att en MS kan laddas i 250kW.
Jag har inte sett att en MS laddat mer än 181 kW i verkligheten.
Är de inte begränsade till 140kW i Europa? Adaptern klarar väl inte mer.
Jo, det stämmer. CCS adaptern är begränsad. Jag var/är på väg att byta bil och Tesla dubbelkollade detta åt mig.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Angående Elon time och ständiga förseningar.
Så är Tesla i ett helt annat läge nu.
De har god ekonomi(de fick ju nyss in 5B$ i nyemission).
Och de kan därmed kosta på sig att lova en sak och sedan överträffa dessa löften.
Det gjorde man med MY leveranser exempelvis.
Som sagt härligt med optimism, men Elon sa också att Robotaxi skulle rulla ut och att det var bara att ta bort ratten Bild

Mannen är ett geni, men har heller inga spärrar när det gäller att driva upp förväntningar...
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av backe »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Angående Elon time och ständiga förseningar.
Så är Tesla i ett helt annat läge nu.
De har god ekonomi(de fick ju nyss in 5B$ i nyemission).
Och de kan därmed kosta på sig att lova en sak och sedan överträffa dessa löften.
Det gjorde man med MY leveranser exempelvis.
Som sagt härligt med optimism, men Elon sa också att Robotaxi skulle rulla ut och att det var bara att ta bort ratten Bild

Mannen är ett geni, men har heller inga spärrar när det gäller att driva upp förväntningar...

Alla biltillverkare släpper varianter av sina modeller(typ V90/S90/V90CC) och det är inte någon stor grej, det tycker jag personligen inte att det var att Tesla gjorde en halvkombi(MY) nåt år efter att man släppte M3 heller.
Det blir nog lite mer komplicerat att släppa en helt ny bil med helt ny drivlina och en helt ny batteriteknologi.
Men sen hoppas nog de flesta av oss att det blir en ny MS och MX, men jag ser inte att det är så troligt men ser gärna att jag har fel.
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.

För nuvarande MS med 18650 batterier och en max laddningshastighet på ca 181 kW i verkligheten är ju illa jämfört med den billigare M3 som toppar med 250 kW.

Och att Tesla skulle på samma lina tillverka bilar med både 18650 och 4680 batterier tror jag inte alls på.
Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.
Vad menar du med nu? Att dom börjar tillverkas nu efter julhelgen? Och vad betyder ens att du är 100% övertygad? Att du gissar det till 100%? Isåfall gissar jag till 100% att det inte blir någon ny model s med 4680 och 54% längre räckvidd nu, med leverans mars i Sverige.
Jag spekulerar.
Men tycker att bitarna faller på plats.
För varför skulle man annars ha en Battery day i september?
Om det var VÄLDIGT långt bort till leveranser ut till kund.
Då skapar man ju bara Osborne effekt och tappar försäljning.
Helt i onödan.
För om man nu INTE kommer med rejäla nyheter i början av 2021.
Då har man ju lyckats döda försäljningen rejält för MS och MX.
Jag skulle vilja säga att antingen så spekulerar man eller så är man säker/övertygad. Att spekulera att man är 100% övertygad om något kommer hända känns väldigt märkligt.

Osborne effekt måste vara din paradgren Zalman3.
Först var det Model 3, den skulle ta över marknaden och ja, det gjorde den och det var du knappast själv om att tro på. Men innan den ens kommit till marknaden så var det ID3, den skulle slå ut alla andra småbilar på marknaden och du skulle kunna få en elbil med 60 kWh batteri för under 250 000 kr.
Sen var det SAIG ZS EV, den skulle komma från Kina och komma i såna mängder så den blev ledande i Europa bland elbilar och skulle bli en tuff nöt för de europeiska tillverkarna. Nu säljer den väldigt bra i de få länder den säljs i men ser man på hela Europa så är det fortfarande inte några stora volymer.
Men visst, den är ju knuffad åt sidan nu, för nu är det Ioniq 5 som gäller som kommer nästa år.

Det ska bli intressant vilken bil som du kommer börja hylla i de flesta trådarna några veckor innan Ioniq kommer till svenska marknaden, för om du ska köpa en elbil så ska du aldrig köpa en som finns på marknaden, du ska vänta in den fantastiska elbilen som kommer snart till ett fantastiskt pris...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av OfarligTesla »

backe skrev:
Alla biltillverkare släpper varianter av sina modeller(typ V90/S90/V90CC) och det är inte någon stor grej, det tycker jag personligen inte att det var att Tesla gjorde en halvkombi(MY) nåt år efter att man släppte M3 heller.
Det blir nog lite mer komplicerat att släppa en helt ny bil med helt ny drivlina och en helt ny batteriteknologi.
Men sen hoppas nog de flesta av oss att det blir en ny MS och MX, men jag ser inte att det är så troligt men ser gärna att jag har fel.
Ja det känns ju dessutom ganska o-Tesla om allt uppdateras samtidigt. Kollade igenom vad som florerat som rykten tidigare av folk som läckt annat som visat sig vara korrekt och de verkar ha sagt att refreshen i början av 2021 skall ha 18650 celler, något jag missat förut. Det har också mestadels pratats om ny interiör från dessa, vilket kanske är det största som krävs, skall bli intressant att se ifall det blir ändringar av exteriören och kanske införande av CCS när en refresh väl kommer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Svenssons »

Erik Viking skrev:

Jag är lika övertygad om att det inte blir 4680 i MS :lol:
möjligen att dom byter till 2170, då har dom tagit bort en storlek ur produktionen.

Men dom har den stora batterifabriken i Nevada ihop med Panasonic ...
Fremont har bara en pilot lina, inte tillräckligt med info för mer än gissningar.
Den där pilotlinan, den är på 10 GWh, dvs ca en tredjedel av Giga Nevadas ursprungliga kapacitet. Det är alltså inte någon liten laboratoriumfabrik utan en av världens största batterifabriker...

https://cleantechnica.com/2020/09/24/te ... -in-world/

Tror ändå inte att Model S/X kommer med 4680-celler nästa månad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Banane »

Visst är Zalman säljare? Kanske det avspeglas i hans rubriksättning också?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Credde »

Jag tror personligen att det kommer en refresh först och nya batterier först när Plaid kommer (och jag är kanske den enda som inte hoppas på att dom sätter in nåt liknande Model 3 typ med bara en stor skärm - jag vill kännas mer ombonad 8-) ) - men gärna nya handtag som håller, nya framljus som ger ordentligt ljus och inte som en gammal cykellykta, kanske förstärka länkarmar med. Annars önskar man kanske nya färgval, nya möjligheter att kombinera interiör (alu/kolfiber lister och inte trä) och lite förbättrade karosseri anpassningar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
Erik Viking skrev:

Jag är lika övertygad om att det inte blir 4680 i MS :lol:
möjligen att dom byter till 2170, då har dom tagit bort en storlek ur produktionen.

Men dom har den stora batterifabriken i Nevada ihop med Panasonic ...
Fremont har bara en pilot lina, inte tillräckligt med info för mer än gissningar.
Den där pilotlinan, den är på 10 GWh, dvs ca en tredjedel av Giga Nevadas ursprungliga kapacitet. Det är alltså inte någon liten laboratoriumfabrik utan en av världens största batterifabriker...

https://cleantechnica.com/2020/09/24/te ... -in-world/

Tror ändå inte att Model S/X kommer med 4680-celler nästa månad.
10 GWh är väl när den går på full kapacitet vad jag har läst, så vad den producerar nu vet vi väl inte? Kan mycket väl bli "production hell" även här antar jag? M3 produktion har väl inte nått upp till dom 10 000 bilar/vecka i Fremont som man sa att man skulle ha som kapacitet redan 2018, då har man även lagt till ett tält med en produktionslina till.

https://www.teslarati.com/tesla-ramps-4 ... -facility/

During the company’s Q2 2017 earnings call, Tesla CEO Elon Musk said

“What we have ahead of us, of course, is an incredibly difficult production ramp. Nonetheless, I think we’ve got a great team, and I’m very confident that we will be able to reach a production rate of 10,000 vehicles per week towards the end of next year. And we remain – we believe on track to achieve a 5,000 unit week by the end of this year.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:

10 GWh är väl när den går på full kapacitet vad jag har läst, så vad den producerar nu vet vi väl inte? Kan mycket väl bli "production hell" även här antar jag? M3 produktion har väl inte nått upp till dom 10 000 bilar/vecka i Fremont som man sa att man skulle ha som kapacitet redan 2018, då har man även lagt till ett tält med en produktionslina till.
10 GWh är vad fabriken byggt för. De har dock haft i alla fall 7 månaders inkörning nu så det är inte nu i december januari som de börjar produktionen. Giga Nevada ligger idag på en hastighet över 80 GWh som jämförelse, den byggdes för 35 GWh från början.

https://electrek.co/2020/07/16/tesla-gi ... roduction/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av frippe »

Credde skrev:
Jag tror personligen att det kommer en refresh först och nya batterier först när Plaid kommer (och jag är kanske den enda som inte hoppas på att dom sätter in nåt liknande Model 3 typ med bara en stor skärm - jag vill kännas mer ombonad 8-) ) - men gärna nya handtag som håller, nya framljus som ger ordentligt ljus och inte som en gammal cykellykta, kanske förstärka länkarmar med. Annars önskar man kanske nya färgval, nya möjligheter att kombinera interiör (alu/kolfiber lister och inte trä) och lite förbättrade karosseri anpassningar.
Nej, då är vi två, minst. Hoppas inte heller de ändrar model s till liggande enskild skärm som model 3 och y. Gillar det formatet som är nu med två skärmar.

Tror inte det kommer på model s på ett bra tag. Kräver ganska stort ingrepp för att få det att fungera praktiskt. Sänkt instrumentpanel t.ex, vilket kräver sänkt motorhuv, sänkta dörrar m.m. Så en rejält stor grej att fixa till för att det ska se riktigt bra ut. Model 3 ser t.ex. inte riktigt proportionerlig ut framifrån.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
backe skrev:

10 GWh är väl när den går på full kapacitet vad jag har läst, så vad den producerar nu vet vi väl inte? Kan mycket väl bli "production hell" även här antar jag? M3 produktion har väl inte nått upp till dom 10 000 bilar/vecka i Fremont som man sa att man skulle ha som kapacitet redan 2018, då har man även lagt till ett tält med en produktionslina till.
10 GWh är vad fabriken byggt för. De har dock haft i alla fall 7 månaders inkörning nu så det är inte nu i december januari som de börjar produktionen. Giga Nevada ligger idag på en hastighet över 80 GWh som jämförelse, den byggdes för 35 GWh från början.

https://electrek.co/2020/07/16/tesla-gi ... roduction/

Uppgiften 80GWh tror jag inte på.
Northvolt pratar om att deras fabriker på 40+24=64GWh räcker till ca 1.2 miljoner bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar