Ny Model 3 SR+ feta problem
Moderator: Redaktion
Ny Model 3 SR+ feta problem
Hej alla!
Fick min SR+ i fredags och har stora problem.
1. Laddar max 21kW i Supercharger
2. Laddar aldrig över 82%
3. Drar 22kWh på 100km
4. Tappar anslutningen ofta och random
5. Tappar 14km räckvidd på fem timmar utan laddning eller att jag rör bilen.
Fler som lider av detta?
Med vänlig hälsning,
Jörgen
Fick min SR+ i fredags och har stora problem.
1. Laddar max 21kW i Supercharger
2. Laddar aldrig över 82%
3. Drar 22kWh på 100km
4. Tappar anslutningen ofta och random
5. Tappar 14km räckvidd på fem timmar utan laddning eller att jag rör bilen.
Fler som lider av detta?
Med vänlig hälsning,
Jörgen
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
1. Hur länge hade du kört innan? Hur mycket laddning hade du när du började ladda?Jurgen skrev:Hej alla!
Fick min SR+ i fredags och har stora problem.
1. Laddar max 21kW i Supercharger
2. Laddar aldrig över 82%
3. Drar 22kWh på 100km
4. Tappar anslutningen ofta och random
5. Tappar 14km räckvidd på fem timmar utan laddning eller att jag rör bilen.
Fler som lider av detta?
Med vänlig hälsning,
Jörgen
2. Har du kollat vad bilen är inställd på i appen/bilen?
3. Kör du korta sträckor när det är kallt?
4. -
5. Har du Sentry aktiverat?
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
1. Hade väl cirka 50% när jag påbörjade laddningen. Supporten sa att något såg fel ut.
2. Bilen stoppar vid 82% fast jag satt den på hundra. Tesla vet inte varför.
3. Körde fem mil i sju grader de senaste gångerna.
4.
5. Japp men ingen rörelse kring bilen.
2. Bilen stoppar vid 82% fast jag satt den på hundra. Tesla vet inte varför.
3. Körde fem mil i sju grader de senaste gångerna.
4.
5. Japp men ingen rörelse kring bilen.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
1. Inte konstigt med kallt batteri.Jurgen skrev:Hej alla!
Fick min SR+ i fredags och har stora problem.
1. Laddar max 21kW i Supercharger
2. Laddar aldrig över 82%
3. Drar 22kWh på 100km
4. Tappar anslutningen ofta och random
5. Tappar 14km räckvidd på fem timmar utan laddning eller att jag rör bilen.
Fler som lider av detta?
Med vänlig hälsning,
Jörgen
2. Knepigt. Batteribyte
3. Inte konstigt beroende på motvind, korta sträckor osv.
4. Starta om bilen genom att hålla nere rattknapparna och bromspedalen drygt 30 sek.
5. Händer när batterierna blir kallare, ännu mer med Sentry mode på, även utan rörelser.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
1. Jag hade kört fyra mil före laddning. 7 grader ute.
2. Skumt på en ny bil
3. Kollade inte vindriktningen men min Kia Optima PlugIn drog cirka hälften. Större, tyngre och inte direkt marknadsledande på elteknik.
4. Har gjort det ett otal gånger. Ibland ploppar den tillbaka av sig själv.
5. SC tyckte det lät mycket.
Mvh
2. Skumt på en ny bil
3. Kollade inte vindriktningen men min Kia Optima PlugIn drog cirka hälften. Större, tyngre och inte direkt marknadsledande på elteknik.
4. Har gjort det ett otal gånger. Ibland ploppar den tillbaka av sig själv.
5. SC tyckte det lät mycket.
Mvh
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
2. Hade det på min X. Den laddade till 92%. Visade sig sedan att 92% var 100%.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Jag har följt ett Tyskt forum sedan början på december och det är ett känt problem som kommer (får vi verkligen hoppas) via uppdateringar längre fram.
Några viktiga steg nu är att kalibrera batteriövervakningen.
1. Se till att ha minst version 44.25 av programvaran i bilen.
2. Kör ner till <10%
3. Låt bilen "Sova" i minst 3h (se till att den är låst och rör inte appen)
4. Ladda till bilen inte tar emot mer och låt den sedan stå minst 1h till med sladden i
Det här ska hjälpa bilen att hitta rätt...
Angående laddhastighetn så är det tydligt att det hänger ihop även om du kanske inte ska räkna med fullt samma hastighet som med gamla SR+ (den var också seg i början så hoppas på att man släpper på mer längre fram).
Några viktiga steg nu är att kalibrera batteriövervakningen.
1. Se till att ha minst version 44.25 av programvaran i bilen.
2. Kör ner till <10%
3. Låt bilen "Sova" i minst 3h (se till att den är låst och rör inte appen)
4. Ladda till bilen inte tar emot mer och låt den sedan stå minst 1h till med sladden i
Det här ska hjälpa bilen att hitta rätt...
Angående laddhastighetn så är det tydligt att det hänger ihop även om du kanske inte ska räkna med fullt samma hastighet som med gamla SR+ (den var också seg i början så hoppas på att man släpper på mer längre fram).
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Testa kalibreringen enligt mitt inlägg ovan.
Min bild är det har löst problemet för de som gjort det.
Tycker ändå att du ska skapa ärende hos Tesla för det så de får in det.
När man ringer Tesla så tycks inte riktigt problemet existera men det är uppenbart att bilarna har problem att kalibrera sig.
Urladdningskurvan för LFP batterier är så platt så att det inte direkt från spänningen går att säga vad laddningsnivån är, mer än på toppen respektive botten.
Men hur som så skulle Tesla testat mer innan och varit tydligare i kommunikationen innan och efter leverans.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Tror som flera ovan att man bör kolla lite i lugn och ro just sådana saker som beskrivits, försöka kalibrera etc. Först därefter vet man väl om det är nåt fel som är trasigt. Onödigt att belasta SC med saker som man enkelt kan undersöka själv. Är det fel på bilen fixar ju Tesla detta!Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Håller med dig förutom att jag anser att det ska rapporteras.Gustafsson skrev:Tror som flera ovan att man bör kolla lite i lugn och ro just sådana saker som beskrivits, försöka kalibrera etc. Först därefter vet man väl om det är nåt fel som är trasigt. Onödigt att belasta SC med saker som man enkelt kan undersöka själv. Är det fel på bilen fixar ju Tesla detta!Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Hade Tesla själva gett informationen och varit tydliga med vad som händer och att de jobbar på det så hade det varit ok.
Om jag har ett fel och inte säger något om det, även om jag kan lösa det själv, så finns ju inte problemet heller vilket jag tycker kan vara kontraproduktivt.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Gustafsson skrev:Tror som flera ovan att man bör kolla lite i lugn och ro just sådana saker som beskrivits, försöka kalibrera etc. Först därefter vet man väl om det är nåt fel som är trasigt. Onödigt att belasta SC med saker som man enkelt kan undersöka själv. Är det fel på bilen fixar ju Tesla detta!Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Ja, enkelt om man googlar runt och ligger i. Min erfarenhet är att en ny bil bara ska fungera och att man inte ska behöva känna oro och lägga massa timmar på felsökning. Julresan är inställd då jag inte är säker på att den klara SuC. Bilägande ska vara relativt problemfritt i den världen jag kommer från

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
esteen skrev:Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Testa kalibreringen enligt mitt inlägg ovan.
Min bild är det har löst problemet för de som gjort det.
Tycker ändå att du ska skapa ärende hos Tesla för det så de får in det.
När man ringer Tesla så tycks inte riktigt problemet existera men det är uppenbart att bilarna har problem att kalibrera sig.
Urladdningskurvan för LFP batterier är så platt så att det inte direkt från spänningen går att säga vad laddningsnivån är, mer än på toppen respektive botten.
Men hur som så skulle Tesla testat mer innan och varit tydligare i kommunikationen innan och efter leverans.
Jag pressade servicechefen. De har sju likadana ärenden. De var ärliga med att bilen hade en lackskada vid leverans men inte risken med laddningen och repan i strålkastaren. Vi får se var det slutar. Ska testa kalibreringen vid tillfälle. Tack!
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Tycker du ska testa kalibreringen och hoppas på att du kan boka in julresan igen.Jurgen skrev:Jag pressade servicechefen. De har sju likadana ärenden. De var ärliga med att bilen hade en lackskada vid leverans men inte risken med laddningen och repan i strålkastaren. Vi får se var det slutar. Ska testa kalibreringen vid tillfälle. Tack!esteen skrev:Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Testa kalibreringen enligt mitt inlägg ovan.
Min bild är det har löst problemet för de som gjort det.
Tycker ändå att du ska skapa ärende hos Tesla för det så de får in det.
När man ringer Tesla så tycks inte riktigt problemet existera men det är uppenbart att bilarna har problem att kalibrera sig.
Urladdningskurvan för LFP batterier är så platt så att det inte direkt från spänningen går att säga vad laddningsnivån är, mer än på toppen respektive botten.
Men hur som så skulle Tesla testat mer innan och varit tydligare i kommunikationen innan och efter leverans.
De som har kalibrerat i Tyskland har kunnat ladda med upp till 100kW i start och sedan sjunkande...
Jag kommer hämta bilen imorgon och ska direkt köra 50 mil så vi får se hur det går för mig utan att ha kunnat kalibrera den.

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Gustafsson skrev:Tror som flera ovan att man bör kolla lite i lugn och ro just sådana saker som beskrivits, försöka kalibrera etc. Först därefter vet man väl om det är nåt fel som är trasigt. Onödigt att belasta SC med saker som man enkelt kan undersöka själv. Är det fel på bilen fixar ju Tesla detta!Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Låter konstigt att man "belastar" SC när bilen inte fungerar som den ska för att detta inte är åtgärdat vid leverans. Det är väl snarare tvärtom att dom ska be om ursäkt för en dåligt utförd leverans om man själv ska behöva uppdatera och kalibrera bilen för att den ska fungera ok direkt vid leverans.
Är du lika förstående i alla situationer?
Kommer till ditt nya hus, värmen fungerar inte trots helentreprenad. Då sätter du dig ner och googlar, kollar om luftvärmepump är rätt installerad, kanske nån mjukvara som kan uppgraderas, man ska väl ändå inte belasta byggherren när det går att lösa själv.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
esteen skrev:Tycker du ska testa kalibreringen och hoppas på att du kan boka in julresan igen.Jurgen skrev:Jag pressade servicechefen. De har sju likadana ärenden. De var ärliga med att bilen hade en lackskada vid leverans men inte risken med laddningen och repan i strålkastaren. Vi får se var det slutar. Ska testa kalibreringen vid tillfälle. Tack!esteen skrev:Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Testa kalibreringen enligt mitt inlägg ovan.
Min bild är det har löst problemet för de som gjort det.
Tycker ändå att du ska skapa ärende hos Tesla för det så de får in det.
När man ringer Tesla så tycks inte riktigt problemet existera men det är uppenbart att bilarna har problem att kalibrera sig.
Urladdningskurvan för LFP batterier är så platt så att det inte direkt från spänningen går att säga vad laddningsnivån är, mer än på toppen respektive botten.
Men hur som så skulle Tesla testat mer innan och varit tydligare i kommunikationen innan och efter leverans.
De som har kalibrerat i Tyskland har kunnat ladda med upp till 100kW i start och sedan sjunkande...
Jag kommer hämta bilen imorgon och ska direkt köra 50 mil så vi får se hur det går för mig utan att ha kunnat kalibrera den.
Grattis! Fan vad gött

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Håller med dig fullt ut.backe skrev:Gustafsson skrev:Tror som flera ovan att man bör kolla lite i lugn och ro just sådana saker som beskrivits, försöka kalibrera etc. Först därefter vet man väl om det är nåt fel som är trasigt. Onödigt att belasta SC med saker som man enkelt kan undersöka själv. Är det fel på bilen fixar ju Tesla detta!Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Låter konstigt att man "belastar" SC när bilen inte fungerar som den ska för att detta inte är åtgärdat vid leverans. Det är väl snarare tvärtom att dom ska be om ursäkt för en dåligt utförd leverans om man själv ska behöva uppdatera och kalibrera bilen för att den ska fungera ok direkt vid leverans.
Är du lika förstående i alla situationer?
Kommer till ditt nya hus, värmen fungerar inte trots helentreprenad. Då sätter du dig ner och googlar, kollar om luftvärmepump är rätt installerad, kanske nån mjukvara som kan uppgraderas, man ska väl ändå inte belasta byggherren när det går att lösa själv.
Hade Tesla kommunicerat om problemet och att de jobbar på lösningar samt hur man ska göra för att få ordning på det under tiden så hade jag köpt det, men nu möter de problemet med att de inte har problem.
De har sagt att man KAN ladda till 100%, bör göra det minste en gång per vecka, och det är ju bra men de har inte nämnt att det har med kalibreringen att göra.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Tråkigt med ny bil som inte lever upp till dina förväntningar. Jag har också en SR+ från kina men som tur är inga av dina problem. Som referens klarar bilen ca 30 mil på motorväg om jag håller skyltad hastighet 110. Den laddar fint till 100 procent och tappar nästan inget när den är parkerad.
Har inte haft möjlighet att prova supercharger än så kan inte svara på hur den beter sig där. Hoppas kalibrering löser problemet för dig annars är det nog något fel.
Har inte haft möjlighet att prova supercharger än så kan inte svara på hur den beter sig där. Hoppas kalibrering löser problemet för dig annars är det nog något fel.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Nej, det har varit lite lotteri hur man fått det men det ser ut som att det löst sig för de som haft problem i Tyskland om de bara följt kalibreringsrutinen till punk och pricka.
Får se hur jag får det imorgon...
Får se hur jag får det imorgon...
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Vi har väl lite olika syn på vad som är ett allvarligt fel. Det finns en inlärningskurva att ta in när man börjar köra elbil. Och det riktigt att Tesla borde kunna ge besked om sådant redan vid leverans. Men jag blir inte lika upprörd om jag t.ex. kan få bra tips via forumet som löser problemet. Att man får låg laddeffekt med kallt halvfullt batteri måste man lära sig. Tyvärr tror jag inte heller Tesla Sverige ännu lärt sig hur SR+ med järnbatteriet fungerar. Men jag tror att trådskaparens erfarenheter bl.a. via forumet bidrar till nya kunskaper om just den modellen.esteen skrev:Håller med dig fullt ut.backe skrev:Gustafsson skrev:Tror som flera ovan att man bör kolla lite i lugn och ro just sådana saker som beskrivits, försöka kalibrera etc. Först därefter vet man väl om det är nåt fel som är trasigt. Onödigt att belasta SC med saker som man enkelt kan undersöka själv. Är det fel på bilen fixar ju Tesla detta!Jurgen skrev:Men en kalkylerad räckvidd på 34 mil som borde vara 42 men som i verkligheten är hälften känns inte okej.
Enligt stats ligger effektiviteten på 59%, alltså sämst av alla jämförbara bilar i den statistiken. Något är allvarligt fel.
Låter konstigt att man "belastar" SC när bilen inte fungerar som den ska för att detta inte är åtgärdat vid leverans. Det är väl snarare tvärtom att dom ska be om ursäkt för en dåligt utförd leverans om man själv ska behöva uppdatera och kalibrera bilen för att den ska fungera ok direkt vid leverans.
Är du lika förstående i alla situationer?
Kommer till ditt nya hus, värmen fungerar inte trots helentreprenad. Då sätter du dig ner och googlar, kollar om luftvärmepump är rätt installerad, kanske nån mjukvara som kan uppgraderas, man ska väl ändå inte belasta byggherren när det går att lösa själv.
Hade Tesla kommunicerat om problemet och att de jobbar på lösningar samt hur man ska göra för att få ordning på det under tiden så hade jag köpt det, men nu möter de problemet med att de inte har problem.
De har sagt att man KAN ladda till 100%, bör göra det minste en gång per vecka, och det är ju bra men de har inte nämnt att det har med kalibreringen att göra.
Kommunikation är inte Teslas bästa gren tyvärr.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Inte för att jag köpt nytt hus någon gång men ja. Om jag får problem med nya teven, kylskåpet, motorsågen, bergvärmen eller vad som helst så läser jag först manualen sedan Googlar jag och till sist hör jag av mig till leverantören. Varför? För att jag vill lära mig så mycket jag kan om min nya produkt, jag vill själv kunna fixa det som jag kan fixa så att jag vet hur man gör i framtiden.backe skrev:Är du lika förstående i alla situationer?
Kommer till ditt nya hus, värmen fungerar inte trots helentreprenad. Då sätter du dig ner och googlar, kollar om luftvärmepump är rätt installerad, kanske nån mjukvara som kan uppgraderas, man ska väl ändå inte belasta byggherren när det går att lösa själv.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Då är vi olika, köper jag ett hus som inte är varmt när jag ska flytta in så får ansvarig fixa det, köper jag en tv som inte fungerar så får ansvarig fixa det. Sen när det väl fungerar som det ska så vill jag lära mig allt om mina produkter eller värmepumpar då jag är extremt intresserad av teknik. Men att något inte fungerar vid leverans är aldrig ok i min värld.LarsL skrev:Inte för att jag köpt nytt hus någon gång men ja. Om jag får problem med nya teven, kylskåpet, motorsågen, bergvärmen eller vad som helst så läser jag först manualen sedan Googlar jag och till sist hör jag av mig till leverantören. Varför? För att jag vill lära mig så mycket jag kan om min nya produkt, jag vill själv kunna fixa det som jag kan fixa så att jag vet hur man gör i framtiden.backe skrev:Är du lika förstående i alla situationer?
Kommer till ditt nya hus, värmen fungerar inte trots helentreprenad. Då sätter du dig ner och googlar, kollar om luftvärmepump är rätt installerad, kanske nån mjukvara som kan uppgraderas, man ska väl ändå inte belasta byggherren när det går att lösa själv.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Så om du kommer hem och ansluter teven och den inte fungerar som du tänk dig packar du ihop den och åker tillbaka till butiken igen? Känns oerhörd jobbigt. Jag kollar som sagt manualen och ser om jag kan fixa problemet. Om jagfixeringen det själv så slipper jag en massa arbete och tidsförluster.backe skrev:Då är vi olika, köper jag ett hus som inte är varmt när jag ska flytta in så får ansvarig fixa det, köper jag en tv som inte fungerar så får ansvarig fixa det. Sen när det väl fungerar som det ska så vill jag lära mig allt om mina produkter eller värmepumpar då jag är extremt intresserad av teknik. Men att något inte fungerar vid leverans är aldrig ok i min värld.
Min bergvärme tog mig 2 år innan jag lyckades justera in kurvorna så att allt blev bra. Skulle jag ringt leverantören varje gång? Blir ju segt efter ett tag kan man säga.
Re: Ny Model 3 SR+ feta problem
Njae, tv var väl ett dåligt exempel av mig, dom fungerar oftast eller inte, men jag skulle inte skämmas om jag kontaktade butik om något strulade.LarsL skrev:Så om du kommer hem och ansluter teven och den inte fungerar som du tänk dig packar du ihop den och åker tillbaka till butiken igen? Känns oerhörd jobbigt. Jag kollar som sagt manualen och ser om jag kan fixa problemet. Om jagfixeringen det själv så slipper jag en massa arbete och tidsförluster.backe skrev:Då är vi olika, köper jag ett hus som inte är varmt när jag ska flytta in så får ansvarig fixa det, köper jag en tv som inte fungerar så får ansvarig fixa det. Sen när det väl fungerar som det ska så vill jag lära mig allt om mina produkter eller värmepumpar då jag är extremt intresserad av teknik. Men att något inte fungerar vid leverans är aldrig ok i min värld.
Min bergvärme tog mig 2 år innan jag lyckades justera in kurvorna så att allt blev bra. Skulle jag ringt leverantören varje gång? Blir ju segt efter ett tag kan man säga.
Om jag installerar bergvärme skulle jag kräva av leverantör att den justerade in kurvorna bra och gav mig information om hur jag skulle ändra och vilka parametrar som är rimliga att ändra, skulle han bara installera pumpen och åka och anläggning fungerade kasst skulle leverantör få komma tillbaka och lösa det.
Men det som det här handlade om var i grunden att flera här tycker att någon som köpt en ny bil för runt 600 000kr ska sätta sig och googla på tyska forum direkt efter leverans för att hitta en möjlig lösning mha kalibrering istället för att störa SC, när det är SC/Tesla som borde ha gjort detta innan leverans. Om någon vill göra det själv är väl helt upp till den individen men att tycka att någon gjort fel när den kontaktar SC då han förväntar sig en fullt fungerande produkt vid leverans är lite provocerande tycker jag.
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06