Hej!
Jag tycker att helljusautomatiken fungerar ganska bra på motorväg och landsväg och i fart över 40 km/tim.
I stadstrafik fungerar den inte alls. Den bländar av för långsamt och aktiverar helljuset för sent.
MEN de stora problemet är när man kör på skogsväg och håller en hastighet under 40 km/tim. Då slår den inte på alls och det är definitivt inte bra. Detta borde gå att ställa in, dvs man borde kunna få ställa in vid vilken hastighet som automatiken låter slå på helljuset. Det finns så mycket vilt som rör sig i mörkret så för det mesta kan man inte köra fortare än 20 - 30 km/tim för att vara på säkra sidan. Speciellt om vägen är kurvig.
Jag har även testat på landsväg och om man kör under 40 km/tim så fungerar inte automatiken där heller så det är definitivt hastigheten som styr när automatiken fungerar.
Tråkigt att behöva fibbla med inställningen av/på för helljusautomatik beroende på vilken väg man kör.
Helljusautomatik
Moderator: Redaktion
- SeikaNoItten
- Teslaägare
Re: Helljusautomatik
Slog på heljusauto häromdagen för första gången på ett år. Läst några kommentarer att den fungerar hyfsat. Slog av den igen efter 5 minuter. Fungerade fortfarande för dåligt. Bländar inte av/på när den skall (eller iallafall när jag tycker det är rimligt). Exempevis Fortfarande sämre än min snart 10 år gamla Volvo.
Under 40:ish så slår även Volvon av heljusauto. Förstod aldrig varför.
Under 40:ish så slår även Volvon av heljusauto. Förstod aldrig varför.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km