När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av MarcusC »

Ibland blir man galen på den där 20%-gränsen för att kunna kontrollera värmen tex.

Just nu har jag cirka 7 mil kvar och den har stått över natten. Jag bor i lägenhet och kan inte ladda hemma.
Men nu ska jag åka iväg, bara några km för att ladda bilen några timmar, men det är ju kallt och fönstret har säkert garanterat frusit fast.

Jag vill ju slå på värmen och slösa någon mil för att bara kunna komma in.

Jag själv vet ju att milen jag har kvar är inget problem, men det går fasiken inte att värma bilen från appen pga 20%-gränsen.

Helt värdelöst :evil:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av Surfaren »

Det kanske inte är någon direkt tröst, men i min Zoe går gränsen vid 40%. Jag kan inte heller ladda hemma och har ganska ofta mindre än 40% kvar. Om Renault ändrade till 20% skulle jag se det som ett enormt framsteg.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av Zalman3 »

MarcusC skrev:
Ibland blir man galen på den där 20%-gränsen för att kunna kontrollera värmen tex.

Just nu har jag cirka 7 mil kvar och den har stått över natten. Jag bor i lägenhet och kan inte ladda hemma.
Men nu ska jag åka iväg, bara några km för att ladda bilen några timmar, men det är ju kallt och fönstret har säkert garanterat frusit fast.

Jag vill ju slå på värmen och slösa någon mil för att bara kunna komma in.

Jag själv vet ju att milen jag har kvar är inget problem, men det går fasiken inte att värma bilen från appen pga 20%-gränsen.

Helt värdelöst :evil:
Vad händer om du går till bilen, slår på dogmode?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
MarcusC skrev:
Ibland blir man galen på den där 20%-gränsen för att kunna kontrollera värmen tex.

Just nu har jag cirka 7 mil kvar och den har stått över natten. Jag bor i lägenhet och kan inte ladda hemma.
Men nu ska jag åka iväg, bara några km för att ladda bilen några timmar, men det är ju kallt och fönstret har säkert garanterat frusit fast.

Jag vill ju slå på värmen och slösa någon mil för att bara kunna komma in.

Jag själv vet ju att milen jag har kvar är inget problem, men det går fasiken inte att värma bilen från appen pga 20%-gränsen.

Helt värdelöst :evil:
Vad händer om du går till bilen, slår på dogmode?
Det blir väl svårt utan att öppna dörren?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av miksch »

Det er vel litt å ta i å kalle dette verdeløst.
Prøv å se det slik:
Batteriets degradering øker betydelig når du ligger på restkapasitet på under 10%. For at du skal slippe sterk degradering vil Tesla beskytte batteriet. Så vil Tesla at du skal slippe å bli liggende med tomt batteri. Og da tenker de vel slik: på vinterstid øker forbruket (pga behov for oppvarming av batteri og kupe) med ca 20%. Har du LR med 20% igjen på batteriet og du skal helst holde deg over 10% , så har du bare 8% igjen å bruke. Hvis du varmer opp bilen i 10 minutter har du brukt 1,5 kW, dvs, dvs 2%. Da sitter du igjen med 6% som du kan bruke for å ta deg til neste lader. 6% tilsvarer i en LR 30 km. Det er ikke all verden. Hadde du ikke brukt de 1,5 kW på oppvarming ville du hatt 40 km rekkevidde før du ville hatt 10% igjen. Det tilsvarer en prosentuell rekkeviddeøkning på 25% hvis du ikke varmer opp bilen.

Og da har jeg tatt en LR som utgangspunkt. Har du en SR eller en model s/x 75 så blir regnestykket enda verre.

Som du ser så har de nok tenkt en del da de satte grensen på 20%.

Jeg for min del sørger derfor å ikke la bilen stå med tomme batterier på vinterstid før jeg skal legge ut på tur igjen. Da kjører jeg heller innom en ladestasjon og bruker 10-20 minutter og lader 10-30 kW, avhengig av behovene mine. Luksusen å elegant kunne varme opp bilen på morgenen krever på annen side litt planlegging.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BEV[e-Rage]
Inlägg: 510
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Surfaren skrev:
Det kanske inte är någon direkt tröst, men i min Zoe går gränsen vid 40%. Jag kan inte heller ladda hemma och har ganska ofta mindre än 40% kvar. Om Renault ändrade till 20% skulle jag se det som ett enormt framsteg.
Peugeot e-208/2008 (samt övriga med PSA e-CMP plattformen) har satt gränsen till 50%..:roll:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14567
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av taliz »

Jag skulle inte vilja låta den stå med under 20% över en hel natt oavsett, dåligt för batteriet.
Ca 35% var minimum jag höll mig till när jag inte hade laddning hemma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av miksch »

Samma her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av Richardk »

Jag tycker inte heller om att lämna min bil med under 20% laddning. Men jag kan nämna att min Tesla P85 stod två månader helt utan att köras och med väldigt låg laddning den första månaden. Den andra månaden, dvs ca 30 dagar så stod bilen med helt tomt batteri, dvs 0 km kvar. Jag fick fler push notiser i appen den första månaden om att batteriet kommer ta skada om jag inte laddar bilen. Den andra månaden så kom det inga pushmeddelanden, antagligen för att datorn i teslan dog pga batteribrist.

Men min bil funkar bra trots det. Detta efter ganska exakt ett år efter misshandeln av batteriet.

Så nu undrar ni säkert varför jag lätt batteriet tömmas helt. Det var inte jag. Det var tesla själva som lätt den tömmas och jag blev först lovad ett helt nytt batteri. Men sen av olika anledningar så blev det inte så. Jag var inte glad på tesla och jag skrev flera mail för att få det bekräftat att Tesla gjort vad dom gjort. Men Tesla ville inte byta batteriet och sa att det inte skulle ta skada. Och om det gjorde det så fick vi ta det då. Och än så länge så har inget direkt negativt hänt. Visst har jag tappat några km räckvidd men det verkar också alla andra har gjort. Jag tror att mitt batteri antagligen hade lite skydd i botten så även om appen visade 0 km räckvidd så fanns det fortfarande lite kvar.

Så jag tror inte man behöver vara jätte rädd för att lämna den med 5-10% någon gång ibland.
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10886
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av Fredrik j »

Stänger inte bilen ner själv innan batteriet är helt tomt? Att det står 0% behöver ju inte betyda att batteriet är helt urladdat.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av Richardk »

Fredrik j skrev:
Stänger inte bilen ner själv innan batteriet är helt tomt? Att det står 0% behöver ju inte betyda att batteriet är helt urladdat.
Ja, så bör det ha varit i mitt fall.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3824
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av AAKEE »

MarcusC skrev:
Ibland blir man galen på den där 20%-gränsen för att kunna kontrollera värmen tex.

Jag själv vet ju att milen jag har kvar är inget problem, men det går fasiken inte att värma bilen från appen pga 20%-gränsen.

Helt värdelöst :evil:
Det låter smart av Tesla att ha en gräns för när man kan nyttja förvärmningen. Som det skrivits vill man inte ha batteriet för tomt någon längre stund.
De måste ju sätta gränsen någonstans och eftersom batteriet inte mår bra i längden av att stå med låg laddning så låter 20% som en rimlig nivå.

Bild
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av MarcusC »

Jag förstår ju varför de har en gräns, för det skulle ju vara tråkigt om ens barn råkar slå på värmen remote och drar ner batteriet till noll :lol:
Men jag tycker 20% är ganska mycket, i min MS är det ju nästan 12 mil och så många kwh drar inte värmen.

Det hade varit bättre om man fick en popup som man kan överrida, eller att värmen är på i tex 30 minuter.
Men när huvudkontoret ligger i varma Californen så...
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av Teslaspolen »

Det är just det här jag saknar hos Tesla; ett advancerat läge för användare som är lite insatta.

Batterivärmare på/av när man vill, självständigt från kupén.

Och ja, bort med den där fåniga 20% gränsen. Sätt den vid 10% och gör så att värmen endast går i 30 minuter istället som förr vid låg %.

Tesla må veta bra om bilen, men de vet faktiskt väldigt lite om omgivningen ikring, vilka omständigheter som kan tänkas finnas, så som fastfrusna fönster i ditt fall eller att man bott en vecka på skidanläggning och ska köra ned för fjället med iskallt batteri (och därav behöva bromsa hela vägen istället).
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av miksch »

På ene siden er det interessant at de spesielt interesserte eller kyndige skal få muligheten å overstyre funksjoner som er sentrale for at batterilevetiden holder det som produsenten garanterer. Hvordan skal Tesla vite at du er kyndig, ikke bare en selverklært hobbyspesialist uten seriøse kunnskaper innen batterikjemi, og at denne mangelen på kunnskaper er det som til slutt og sist ødelegger batteriet og i andre omgang utløser et erstatningsansvar fra Teslas side?

Det har både med kjøpslov, garantibestemmelser, men ikke minst med ryktet til at batteriene holder det Tesla lover.

Tenk deg selv at du selger et produkt, og ved å sette begrensninger i bruken kan du sikre at bedriften din slipper å erstatte dette produktet på garanti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14567
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av taliz »

Teslaspolen skrev:
Det är just det här jag saknar hos Tesla; ett advancerat läge för användare som är lite insatta.

Batterivärmare på/av när man vill, självständigt från kupén.

Och ja, bort med den där fåniga 20% gränsen. Sätt den vid 10% och gör så att värmen endast går i 30 minuter istället som förr vid låg %.

Tesla må veta bra om bilen, men de vet faktiskt väldigt lite om omgivningen ikring, vilka omständigheter som kan tänkas finnas, så som fastfrusna fönster i ditt fall eller att man bott en vecka på skidanläggning och ska köra ned för fjället med iskallt batteri (och därav behöva bromsa hela vägen istället).
Samtidigt är det Tesla som står för garantierna. Det är alltså de som tvingas ta uppkomna kostnader om kunden gör fel. Därför är det fullt logiskt att man begränsar möjligheten att just göra fel.
Många andra elbilstillverkarna har ju ännu större bufferts, vilket gör att bilarna får sämre räckvidd etc. Rent krasst är nog Tesla de som idag ger kunden störst frihet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av MarcusC »

Fast inte kunna sätta på värmen remote när man har 10 mil kvar borde gå.
Sätt 10% om man nu måste ha en gräns.

I mitt fall känns det löjligt att jag inte kommer in i bilen och den har 10 mil kvar och jag vet att jag ska bara köra några km.

Råkar jag köra det ner till noll och får ringa bärgare så kommer jag nog tänka lite extra nästa gång


Men jag har svårt att tro att batteriet tar så mycket stryk om man bara gör det här några gånger per år.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14567
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av taliz »

Köp silikonstift och applicera på listerna.
Och se till att ha högre laddnivå innan du parkerar...
Det hade ju rent krasst inte spelat någon roll vad dom satt gränsen till, någon hade oavsett hamnat under den gränsen och gnällt på det.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av TeslaTissel »

MarcusC skrev:
Ibland blir man galen på den där 20%-gränsen för att kunna kontrollera värmen tex.

Just nu har jag cirka 7 mil kvar och den har stått över natten. Jag bor i lägenhet och kan inte ladda hemma.
Men nu ska jag åka iväg, bara några km för att ladda bilen några timmar, men det är ju kallt och fönstret har säkert garanterat frusit fast.

Jag vill ju slå på värmen och slösa någon mil för att bara kunna komma in.

Jag själv vet ju att milen jag har kvar är inget problem, men det går fasiken inte att värma bilen från appen pga 20%-gränsen.

Helt värdelöst :evil:
Förstår bekymret, när man inte laddar själv hemma kan det hända man råkar ut för oväntade saker som detta.
Hur gick det? Löste det sig eller kom du trots allt in?

Ett sätt att slippa fastfrusna fönster är att - innan det börjar bli ordentligt kallt, se till att stryka på silicon-stift på gummilisterna.

Om du absolut skall in i den så kanske en tygpåse fylld med (nykokt ris) löser eländet tillfälligt, om du inte kan dra en förlängningssladd och köra med hårtork? :D
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av ml42 »

Problemet med att man inte kommer in i bilen beror mer på dörrarnas konstruktion än på 20%-gränsen. Om det var normala dörrar så fanns inget problem. Detta är den största anledningen för mig att nästa bil inte blir en Tesla.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14567
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av taliz »

ml42 skrev:
Problemet med att man inte kommer in i bilen beror mer på dörrarnas konstruktion än på 20%-gränsen. Om det var normala dörrar så fanns inget problem. Detta är den största anledningen för mig att nästa bil inte blir en Tesla.
Problemet beror på att vissa ägare inte är vana vid karmlösa dörrar, vilket är vanligt på mer exklusiva bilar.
Lösningen stavas som sagt silikonstift.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av ml42 »

Jag har haft min i snart 4 år och jag har provat silikonstift många gånger. Det kanske blir lite bättre men det blir inte bra. Rejäl förvärmning är bättre och riktiga dörrar är ännu bättre.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3824
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av AAKEE »

Har inte haft nåpgra problem än, norra sverige. Bara haft bilen ett par veckor så.
Men den Audi jag behöll är en A5 med karmlösa dörrar. Inte haft nåt strul där heller, och inte smort eller grejjat med loister där sedan 2012.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När ska Tesla droppa 20%-gränsen?

Inlägg av mikebike »

ml42 skrev:
Jag har haft min i snart 4 år och jag har provat silikonstift många gånger. Det kanske blir lite bättre men det blir inte bra. Rejäl förvärmning är bättre och riktiga dörrar är ännu bättre.
Biltemas silikonfett sitter kvar, till skillnad mot tunna oljor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar