Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gäller.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av A76 »

Är det någon på forumet som fortfarande fått bekräftat Mars som leveransdatum på inneliggande beställning?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10418
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Legato »

A76 skrev:
Är det någon på forumet som fortfarande fått bekräftat Mars som leveransdatum på inneliggande beställning?
September gäller för alla (som jag skrev i ursprungsposten), men ju tidigare man beställt desto större chans att få i juni/juli nån gång om de lyckas leverera snabbare. Mars är däremot omöjligt eftersom de levererar till USA först under msrs/april.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Min Plaid som jag beställde i september ligger kvar i mitt konto. Inga förändringar vad gäller pris. Ännu.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10418
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Legato »

SR-71-BlackBird skrev:
Min Plaid som jag beställde i september ligger kvar i mitt konto. Inga förändringar vad gäller pris. Ännu.
Det blir ju en Plaid+ med samma pris? Är iaf vad jag utgår ifrån :D Tror inte det är en slump att prestandan och priset är identiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
artscho
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 jun 2016 14:24
Ort: Stockholm

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av artscho »

Jag fattar faktiskt inte riktigt vad i avtalet som säger att priset kan gå upp. Jag hittar en paragraf som gäller plaid och ett stycke om att nya priser kan gälla om jag som kund ändrar min order. Det står även att skatter och avgifter gäller för tillfället vid leverans
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av A76 »

artscho skrev:
Jag fattar faktiskt inte riktigt vad i avtalet som säger att priset kan gå upp. Jag hittar en paragraf som gäller plaid och ett stycke om att nya priser kan gälla om jag som kund ändrar min order. Det står även att skatter och avgifter gäller för tillfället vid leverans
Funderade faktiskt på precis samma sak. Tesla säger att det är en ny bil, men benämning på bilen är exakt detsamma, så inget i avtalet anger något som jag anser vara fog för deras agerande.
Nu har jag inte beställt bilen själv utan via leasingbolag, och även om jag har bra kontakt med leasingbolaget så kanske det inte är sannolikt de vill driva en process angående detta..
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10418
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Legato »

artscho skrev:
Jag fattar faktiskt inte riktigt vad i avtalet som säger att priset kan gå upp. Jag hittar en paragraf som gäller plaid och ett stycke om att nya priser kan gälla om jag som kund ändrar min order. Det står även att skatter och avgifter gäller för tillfället vid leverans
Redan andra meningen i avtalet skulle jag säga räcker från deras sida:

"Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset
baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter."

Men även flera andra punkter, tex:

"Ditt Fordon är prissatt och konfigurerat baserat på de funktioner och alternativ som är tillgängliga vid beställningstillfället. Alternativ, funktioner eller hårdvara som
lanseras efter att du gjort din beställning kanske inte ingår i eller finns tillgängligt för ditt Fordon."

"...kommer vi kontakta dig för att färdigställa konfigurationen av ditt Fordon. Vi kommer då skicka Fordonets konfiguration och slutliga prislista till dig,"
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av A76 »

Legato skrev:
artscho skrev:
Jag fattar faktiskt inte riktigt vad i avtalet som säger att priset kan gå upp. Jag hittar en paragraf som gäller plaid och ett stycke om att nya priser kan gälla om jag som kund ändrar min order. Det står även att skatter och avgifter gäller för tillfället vid leverans
Redan andra meningen i avtalet skulle jag säga räcker från deras sida:

"Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset
baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter."

Men även flera andra punkter, tex:

"Ditt Fordon är prissatt och konfigurerat baserat på de funktioner och alternativ som är tillgängliga vid beställningstillfället. Alternativ, funktioner eller hårdvara som
lanseras efter att du gjort din beställning kanske inte ingår i eller finns tillgängligt för ditt Fordon."

"...kommer vi kontakta dig för att färdigställa konfigurationen av ditt Fordon. Vi kommer då skicka Fordonets konfiguration och slutliga prislista till dig,"
Håller inte med att det räcker, jag som beställare har inte ändrat konfiguration. Bilmodellen heter också exakt detsamma som tidigare. Deras stycke inleds med att om beställaren ändrar konfigurationen så kan priset ändras. Det är verkligen inte glasklart att de har rätt att ändra pris baserat på deras ändringar av vad som finns tillgängligt. Det är dock tydligt att om det finns nya val som blir tillgängliga, att de då inte säkert ingår.

Jag kan inte dra detta till ARN eftersom jag inte beställt som privatperson, så det skullevara mycket intressant om någon forummedlem som beställt som privatperson skulle våga skicka in ett ärende.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5522
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

A76 skrev:
Håller inte med att det räcker, jag som beställare har inte ändrat konfiguration. Bilmodellen heter också exakt detsamma som tidigare. Deras stycke inleds med att om beställaren ändrar konfigurationen så kan priset ändras. Det är verkligen inte glasklart att de har rätt att ändra pris baserat på deras ändringar av vad som finns tillgängligt. Det är dock tydligt att om det finns nya val som blir tillgängliga, att de då inte säkert ingår.

Jag kan inte dra detta till ARN eftersom jag inte beställt som privatperson, så det skullevara mycket intressant om någon forummedlem som beställt som privatperson skulle våga skicka in ett ärende.
Vilken konfiguration är det som heter exakt samma? Det är det väl ingen som gör?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10418
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Legato »

A76 skrev:
Legato skrev:
artscho skrev:
Jag fattar faktiskt inte riktigt vad i avtalet som säger att priset kan gå upp. Jag hittar en paragraf som gäller plaid och ett stycke om att nya priser kan gälla om jag som kund ändrar min order. Det står även att skatter och avgifter gäller för tillfället vid leverans
Redan andra meningen i avtalet skulle jag säga räcker från deras sida:

"Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset
baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter."

Men även flera andra punkter, tex:

"Ditt Fordon är prissatt och konfigurerat baserat på de funktioner och alternativ som är tillgängliga vid beställningstillfället. Alternativ, funktioner eller hårdvara som
lanseras efter att du gjort din beställning kanske inte ingår i eller finns tillgängligt för ditt Fordon."

"...kommer vi kontakta dig för att färdigställa konfigurationen av ditt Fordon. Vi kommer då skicka Fordonets konfiguration och slutliga prislista till dig,"
Håller inte med att det räcker, jag som beställare har inte ändrat konfiguration. Bilmodellen heter också exakt detsamma som tidigare. Deras stycke inleds med att om beställaren ändrar konfigurationen så kan priset ändras. Det är verkligen inte glasklart att de har rätt att ändra pris baserat på deras ändringar av vad som finns tillgängligt. Det är dock tydligt att om det finns nya val som blir tillgängliga, att de då inte säkert ingår.

Jag kan inte dra detta till ARN eftersom jag inte beställt som privatperson, så det skullevara mycket intressant om någon forummedlem som beställt som privatperson skulle våga skicka in ett ärende.
Tror du missar något helt centralt här.

Avtalet består av tre delar. Del 2 "Slutprisinformation" som jag citerar ovan får du först när "leveransdagen närmar sig". Det finns sålunda inget slutgiltigt pris på varken din eller min bil ännu. För mig är det solklart att de kan ändra priset även om det förvånar mig att de gjorde det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av A76 »

”Konfigurationen” heter Model S Long Range, den hette så innan uppdateringen, den heter så nu. Samma färgnamn, samma benämning på den svarta inredningen. Dvs i allt väsentligt samma benämningar. Hade de lagt ner MS, fine, men så är det ju inte.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5522
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

A76 skrev:
”Konfigurationen” heter Model S Long Range, den hette så innan uppdateringen, den heter så nu. Samma färgnamn, samma benämning på den svarta inredningen. Dvs i allt väsentligt samma benämningar. Hade de lagt ner MS, fine, men så är det ju inte.
Nej, mitt beställningsavtal från innan säger klart och tydligt att modellen heter "Model S Long Range Plus" vilket var vad som stod på deras hemsida också. Nu har jag inte beställt en efter så jag kan se vad den heter på beställningsvatalet men på hemsidan heter den iaf "Model S Long Range" så det är en annan konfiguration.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av A76 »

OfarligTesla skrev:
A76 skrev:
”Konfigurationen” heter Model S Long Range, den hette så innan uppdateringen, den heter så nu. Samma färgnamn, samma benämning på den svarta inredningen. Dvs i allt väsentligt samma benämningar. Hade de lagt ner MS, fine, men så är det ju inte.
Nej, mitt beställningsavtal från innan säger klart och tydligt att modellen heter "Model S Long Range Plus" vilket var vad som stod på deras hemsida också. Nu har jag inte beställt en efter så jag kan se vad den heter på beställningsvatalet men på hemsidan heter den iaf "Model S Long Range" så det är en annan konfiguration.
Well, I stand corrected..
Det stämmer , pluset är borta. Och det är ju uppenbart gjort av denna anledning. Det är dock en mycket marginell förändring av modellnamnet, så min uppfattning är inte förändrad. Anser att detta beteende är både svinaktigt och kundfientligt. Just nu är det enda som gör att jag överväger att hålla fast vid beställningen SuC..
Hade det funnits något annat alternativ så hade jag definitivt gjort min del i att motverka detta monopolist-beteende..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5522
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

A76 skrev:
Well, I stand corrected..
Det stämmer , pluset är borta. Och det är ju uppenbart gjort av denna anledning. Det är dock en mycket marginell förändring av modellnamnet, så min uppfattning är inte förändrad. Anser att detta beteende är både svinaktigt och kundfientligt. Just nu är det enda som gör att jag överväger att hålla fast vid beställningen SuC..
Hade det funnits något annat alternativ så hade jag definitivt gjort min del i att motverka detta monopolist-beteende..
Ska jag vara ärlig tycker jag inte det är speciellt dåligt utan tvärtom rätt schysst gjort av dem. Bilen uppdateras och extremt mycket mervärde från den konfiguration som låg innan läggs till, priset som tidigare sänkts i omgångar ökas något. För att erbjuda lite extra till de som har en order öppen ger de 20k rabatt på det nya priset, många av ordrarna las endast för att de ville stå först i kön och försöka skydda sig mot prishöjningar så dessa hade ingen som helst tanke på att köpa den äldre modellen som nu utgått.
Ahlstrand
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 nov 2020 11:00

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Ahlstrand »

Engen skrev:
OfarligTesla skrev:
Najs! Inget att vara sur över alltså, 30k gör typ ingen skillnad i slutändan när vi pratar faktisk kostnad. Hoppas man kan få en Q2 bara!
Njaa, lite sur blir jag nog.
Jag har ett pris på 901' för den jag beställde i höstas.
Samma spec kostar idag 1007'
1007' -20' blir 86' extra att betala.
Klart tveksam till att säga "Ja tack" när dom ringer...
Jag är i precis samma situation. Fick samtalet igår och blev uppriktigt sagt förbannad.
Tesla har med detta pinsamt dåliga resonemang tagit min tid och även gjort att andra bilar blir dyrare.
För om jag beställer en BMW, Audi eller Mercedes-hybrid nu så riskerar den att levereras efter halvårsskiftet och få 25% högre förmånsvärde.

Jag förstår inte hur köparna respekterar Teslas agerande och fortfarande kan tänka sig att köpa bilar från Tesla framgent.
backe
Inlägg: 1867
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av backe »

OfarligTesla skrev:
A76 skrev:
Well, I stand corrected..
Det stämmer , pluset är borta. Och det är ju uppenbart gjort av denna anledning. Det är dock en mycket marginell förändring av modellnamnet, så min uppfattning är inte förändrad. Anser att detta beteende är både svinaktigt och kundfientligt. Just nu är det enda som gör att jag överväger att hålla fast vid beställningen SuC..
Hade det funnits något annat alternativ så hade jag definitivt gjort min del i att motverka detta monopolist-beteende..
Ska jag vara ärlig tycker jag inte det är speciellt dåligt utan tvärtom rätt schysst gjort av dem. Bilen uppdateras och extremt mycket mervärde från den konfiguration som låg innan läggs till, priset som tidigare sänkts i omgångar ökas något. För att erbjuda lite extra till de som har en order öppen ger de 20k rabatt på det nya priset, många av ordrarna las endast för att de ville stå först i kön och försöka skydda sig mot prishöjningar så dessa hade ingen som helst tanke på att köpa den äldre modellen som nu utgått.

Är det schysst att den bil man beställt inte blir levererad?

Jag skulle tycka att det var ok om alternativet att välja den som man beställde gick att få men nu finns inte detta och då tycker jag att man borde få jämförbar bil till samma pris.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5522
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

backe skrev:

Är det schysst att den bil man beställt inte blir levererad?

Jag skulle tycka att det var ok om alternativet att välja den som man beställde gick att få men nu finns inte detta och då tycker jag att man borde få jämförbar bil till samma pris.
Jag tycker det är schysst att ge något istället för att bara säga att man får inget (som de förmodligen kan göra rent juridiskt). De flesta som beställt senaste tiden bör ju velat ha den nya ändå då man bör ha varit medveten om sannolikheten för att något nytt skulle komma, då visste man från början att man inte skulle få det som stod på hemsidan.
backe
Inlägg: 1867
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av backe »

OfarligTesla skrev:
backe skrev:

Är det schysst att den bil man beställt inte blir levererad?

Jag skulle tycka att det var ok om alternativet att välja den som man beställde gick att få men nu finns inte detta och då tycker jag att man borde få jämförbar bil till samma pris.
Jag tycker det är schysst att ge något istället för att bara säga att man får inget (som de förmodligen kan göra rent juridiskt). De flesta som beställt senaste tiden bör ju velat ha den nya ändå då man bör ha varit medveten om sannolikheten för att något nytt skulle komma, då visste man från början att man inte skulle få det som stod på hemsidan.

Man bör väl inte ta upp beställningar om man vet att man inte kommer kunna leverera produkten även om man rent juridiskt kan göra det.
Det kan skada kunden ekonomiskt(då man kanske missar andra erbjudanden) och om man gör detta medvetet så är det ett bedrägligt beteende.
Ahlstrand
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 nov 2020 11:00

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Ahlstrand »

OfarligTesla skrev:
backe skrev:

Är det schysst att den bil man beställt inte blir levererad?

Jag skulle tycka att det var ok om alternativet att välja den som man beställde gick att få men nu finns inte detta och då tycker jag att man borde få jämförbar bil till samma pris.
Jag tycker det är schysst att ge något istället för att bara säga att man får inget (som de förmodligen kan göra rent juridiskt). De flesta som beställt senaste tiden bör ju velat ha den nya ändå då man bör ha varit medveten om sannolikheten för att något nytt skulle komma, då visste man från början att man inte skulle få det som stod på hemsidan.
Jag beställde för 901.000kr och hade ingen aning om att det skulle komma en ny bil. Jag vill fortfarande ha en pre-facelift MS LR men det finns inga säger Tesla.
Ur mitt perspektiv som relativt principfast förstagångsköpare är Teslas agerande fullt tillräckligt för att jag ska bojkotta märket "for life".
Jag har varken vant mig vid den låga kvalitén eller låga milkostnaderna, så jag kan ledigt vänta på en Nio istället och låta andra sponsra Musks upptåg.

Men nu förstår jag lite mer Teslas dilemma ur prissynpunkt. Är dock väldigt få som reagerar på prisdumpningen 901k och prishöjningen till 952k vilket gör att tidningarna nu skriver att prishöjningen "bara" var 48k. Men de som ansvarar för prissättningen visste ju precis vad som var på gång.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av A76 »

Ahlstrand skrev:
OfarligTesla skrev:
backe skrev:

Är det schysst att den bil man beställt inte blir levererad?

Jag skulle tycka att det var ok om alternativet att välja den som man beställde gick att få men nu finns inte detta och då tycker jag att man borde få jämförbar bil till samma pris.
Jag tycker det är schysst att ge något istället för att bara säga att man får inget (som de förmodligen kan göra rent juridiskt). De flesta som beställt senaste tiden bör ju velat ha den nya ändå då man bör ha varit medveten om sannolikheten för att något nytt skulle komma, då visste man från början att man inte skulle få det som stod på hemsidan.
Jag beställde för 901.000kr och hade ingen aning om att det skulle komma en ny bil. Jag vill fortfarande ha en pre-facelift MS LR men det finns inga säger Tesla.
Ur mitt perspektiv som relativt principfast förstagångsköpare är Teslas agerande fullt tillräckligt för att jag ska bojkotta märket "for life".
Jag har varken vant mig vid den låga kvalitén eller låga milkostnaderna, så jag kan ledigt vänta på en Nio istället och låta andra sponsra Musks upptåg.

Men nu förstår jag lite mer Teslas dilemma ur prissynpunkt. Är dock väldigt få som reagerar på prisdumpningen 901k och prishöjningen till 952k vilket gör att tidningarna nu skriver att prishöjningen "bara" var 48k. Men de som ansvarar för prissättningen visste ju precis vad som var på gång.
@Ahlstrand: Kan du tänka dig att skicka in det till ARN? Antar att du beställt privat?
Om ja skulle du göra oss alla en stor tjänst. Då blir beteendet prövat, det lär ge lite rubriker i press och annat, vilket kanske skulle kunna få Tesla att tänka om..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5522
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

Ahlstrand skrev:
Jag beställde för 901.000kr och hade ingen aning om att det skulle komma en ny bil. Jag vill fortfarande ha en pre-facelift MS LR men det finns inga säger Tesla.
Ur mitt perspektiv som relativt principfast förstagångsköpare är Teslas agerande fullt tillräckligt för att jag ska bojkotta märket "for life".
Jag har varken vant mig vid den låga kvalitén eller låga milkostnaderna, så jag kan ledigt vänta på en Nio istället och låta andra sponsra Musks upptåg.

Men nu förstår jag lite mer Teslas dilemma ur prissynpunkt. Är dock väldigt få som reagerar på prisdumpningen 901k och prishöjningen till 952k vilket gör att tidningarna nu skriver att prishöjningen "bara" var 48k. Men de som ansvarar för prissättningen visste ju precis vad som var på gång.
Ja det låter ju trist, kom det så få bilar i Q4 att det inte ens räckte till de som beställde fram till början av november eller när de nu höjde priset?

Tyvärr är det väl så att alla policies skapar negativt för några.

backe skrev:
Man bör väl inte ta upp beställningar om man vet att man inte kommer kunna leverera produkten även om man rent juridiskt kan göra det.
Det kan skada kunden ekonomiskt(då man kanske missar andra erbjudanden) och om man gör detta medvetet så är det ett bedrägligt beteende.
Tycker iaf jag är jättebra att de gör, då kan jag som jag gjorde nu lägga en bokning i förväg att ha ifall det uppdateras, nu fick jag ju dessutom 20k off för att göra det.

Så länge företaget håller sig inom lagen ser jag inget problem med det.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av thebishop »

Ahlstrand skrev:
Engen skrev:
OfarligTesla skrev:
Najs! Inget att vara sur över alltså, 30k gör typ ingen skillnad i slutändan när vi pratar faktisk kostnad. Hoppas man kan få en Q2 bara!
Njaa, lite sur blir jag nog.
Jag har ett pris på 901' för den jag beställde i höstas.
Samma spec kostar idag 1007'
1007' -20' blir 86' extra att betala.
Klart tveksam till att säga "Ja tack" när dom ringer...
Jag är i precis samma situation. Fick samtalet igår och blev uppriktigt sagt förbannad.
Tesla har med detta pinsamt dåliga resonemang tagit min tid och även gjort att andra bilar blir dyrare.
För om jag beställer en BMW, Audi eller Mercedes-hybrid nu så riskerar den att levereras efter halvårsskiftet och få 25% högre förmånsvärde.

Jag förstår inte hur köparna respekterar Teslas agerande och fortfarande kan tänka sig att köpa bilar från Tesla framgent.
För den här typen av situationer är hyfsat sällsynta och det är ganska få som faktiskt känner sig drabbade på riktigt. Många (då inte du) lade ju beställning på spekulation för att tjäna mellanskillnaden (och ev. Få bättre köplats) - och de lyckades ju (men bara 20ksek). Förstår att det är surt för dig dock som uppenbarligen var helt ovetande om att en större uppdatering var på gång. Men problemet är ju egentligen att de tog in ordrar som de aldrig avsåg uppfylla, det är ju rätt sunkigt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Denke »

Legato skrev:
* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.

Jag pratade med Tesla leverans idag och har man beställt en Model S före årsskiftet så fick jag veta att det du beskriver stämmer men med tillägg att har man beställt en Model S så kan man välja att få den gamla modellen.
Så det finns alternativ utöver det du beskrivit. För mig är valet enkelt, tar den gamla givetvis.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av macksie »

termosen skrev:
Sätter en tusing att de sänker priserna i Q2, efterfrågan inte tillräckligt stor, tror folk förväntat sig mer.
Sätter emot.
Hur gör vi praktiskt? Virtuell handskakning? Och swisha pengarna när Q2 är slut?
Vad gäller vadet? Grundpris på X och S skall ha samma pris den första april och den sista juni på amerikanska sajten för att slippa valutakrångel?
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Milo14
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2018 17:08

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Milo14 »

Personligen är jag överlycklig över uppdateringen, exteriört kunde det dock vara en större ändring för det är ju kul med förändring. Nuvarande modell är ju ändå snart tio år gammal. Interiört känns det roligt med lite större ändringar, även fast jag är fundersam över hur väl det kommer att funka med att ha blinkersen i ratten. Vissa funktioner ska man kanske inte jiddra med eller så är det bara helt enkelt svårt att lära gamla hundar att sitta (alltså mig). Jag hoppas att den gamla ratten och spakarna (blinkers och torkare) kommer att vara naturliga tillval. Jag håller också tummarna för att det går att ordna en vettig dragkrok.

Vi gjorde en beställning på en Model S LR den 15 november 2020 (typ två dagar innan de ökade priset med 60 kkr) och fick leveransdatum i mars 2021. Det ska bli mycket intressant att se om vi också får samma erbjudande som nämts tidigare i tråden, med en prisökning men rabatt på 20 kkr. Undrar när leveransen kommer att ske?

Trevlig helg!
Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
Skriv svar