Reklam till fördel för planeten

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Reklam till fördel för planeten

Inlägg av Daoops »

Full disclosure, länken går till en fullfjädrar reklamfilm som jag just såg på TV. Jag har ingen intresse i eOn överlag, är inte kund till dom och vet inte alls hur dom beter sig i övrigt. Men just denna reklamfilmen tycker jag hade ett par riktigt bra punkter.

Dels hur mycket energi som solen strålar över jorden, och även hur liten prick av solpaneler vi skulle behöva på jorden för att täcka hela vårat el-behov

https://youtu.be/LlmGUwymeN8

Jag tror att mer reklamfilmer av detta slaget är riktigt bra för att få opinionen att inse hur bra solceller är (och i nästa steg då inse nödvändigheten i bra billiga batterilager, därav kopplingen till Tesla Energy). Japp, reklamen är cheesy men det verkar ju vara det som går hem.

Undra hur snacket går hos elbolagen.. Å ena sidan är det säkert riktigt bra att bli förknippad med förnybar energi. Men å andra sidan så kanske dom just med solceller (och lagring) avskriver sitt egna existensberättigande till viss del om företag, samhällen och privatpersoner kan bli självförsörjande.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Reklam till fördel för planeten

Inlägg av Stefan »

De har kanske insett var i värdekedjan de skall vara. Kanske är det de som bygger ett batterilagger så att vi kan få ström på vintern/natten.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Reklam till fördel för planeten

Inlägg av HelectriC »

Daoops skrev:
Full disclosure, länken går till en fullfjädrar reklamfilm som jag just såg på TV. Jag har ingen intresse i eOn överlag, är inte kund till dom och vet inte alls hur dom beter sig i övrigt. Men just denna reklamfilmen tycker jag hade ett par riktigt bra punkter.

Dels hur mycket energi som solen strålar över jorden, och även hur liten prick av solpaneler vi skulle behöva på jorden för att täcka hela vårat el-behov

https://youtu.be/LlmGUwymeN8

Jag tror att mer reklamfilmer av detta slaget är riktigt bra för att få opinionen att inse hur bra solceller är (och i nästa steg då inse nödvändigheten i bra billiga batterilager, därav kopplingen till Tesla Energy). Japp, reklamen är cheesy men det verkar ju vara det som går hem.

Undra hur snacket går hos elbolagen.. Å ena sidan är det säkert riktigt bra att bli förknippad med förnybar energi. Men å andra sidan så kanske dom just med solceller (och lagring) avskriver sitt egna existensberättigande till viss del om företag, samhällen och privatpersoner kan bli självförsörjande.

nu har jag inte sett filmen under länken (kommer inte åt YouTube), men kan tänka mig att det var samma reklam från eON som gick på TV igår (tror det var TV4). Jag blev positivt överaskad. Säger att dom ska bygga laddstolpar och grejer:-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar