Tvätta bilen vintertid

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 624
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Tvätta bilen vintertid

Inlägg av Arn »

Behöver verkligen tvätta bilen nu efter fjällresan men just nu 5-10 minus i södra Sverige och en del snö/is ovanpå frunken som ännu inte smält bort.

Smörjt fönstren med riktigt mycket silikon och de öppnas suveränt.

Finns några faror som lurar efter en biltvätt så här års att mycket av silikonet försvinner samt att tvättvattnet hamnar i fönstren etc med fastfrysning som följd? Några problem med att det sitter snö/is kvar på att det repar bilen vid högtryckstvätt och borstar?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av [JM] »

Lämna in den på någon manuell tvättservice om du kan. Då står ju bilen inne en stund före och efter.
Men det beror ju på vad som finns i närheten förståss.
Annars kanske du kan köra in i något varmgarage och torka lister etc efteråt.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av tor-ake »

Jag tvättade bort fjällsmutsen igår, använde en OKQ8 tvätthall istället för den vanliga utomhustvätten. De hade utrustat alla båsen med en tryckluftsblåspistol, så jag kunde öppna varje dörr och blåsa listerna torra. Gjorde likadant med golvmatorna för att inte ha fukt i bilen. Använder keramiskt spraylackskydd också, så hade kunnat blåsa hela bilen torr om jag hade orkat.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av miksch »

Jeg vasker bilen regelmessig i -5-10 grader og har ingen garasje.
Etter vask tørker jeg bilen komplett. Den er helt tørr!!
Så litt silikonfett på gummilistene.
Dette har frem til nå alltid fungert bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av kenjon »

Torka med mikrofiberduk, helt suveränt!
https://www.gordetmedrw.se/produkter/mi ... cm-1100gsm
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av miksch »

Jepp, det er også det jeg bruker. Poenget er at bilen er knusktørr når man tar den ut av vaskehallen. Da er det ikke noe som fryser.
Husk å tørke alle håndtak og også frunken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av bonath »

Köpte denna på Gekås, 99 Kr.
Helt suverän.
Torkduk.jpg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av MatsH »

Jag tvättar varje vecka i OKQ8 tvätthall, senaste veckorna har det varit mellan -7 och -18. Torkar av bil och lister, blåser ur handtag och laddlucka med tryckluft sommar som vinter, enda skillnaden vintertid är lite Tershine Refined på gummilisterna och 20-30 minuter på maxvärme efteråt. Bilen i carport, inte haft problem med fastfrusna dörrar under de två vintrar som jag haft Model 3.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4928
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av chaffis75 »

Bra du skapade denna tråden för vår bil ser ju helt fruktansvärd ut och hade fundering på att skapa just en sådanhär tråd.. Däremot bruka jag köra maskin tvätt.. kanske de går bra om man torkar lister efteråt eller är de dumt att köra en maskin tvätt?

Som skåning är man ju van att de är minus bara några dagar i taget men nu har vi haft minus väldigt längre, osäker på när de började faktiskt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av lakke »

Man handtvättar bilen. punkt! :lol:

Köper man en ny bil tar man tiden att tvätta den rätt.

även lackförsegling eller wrap är något man borde göra
Model Y performance
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av miksch »

Det er alltid håndvask for meg. Hvis maskin, så uten børster, dvs bare høytrykkspyl.
Men med håndvask har man samtidig også anledning å se over lakken etter riper og skader.


Sent from my iPhone using Tapatalk
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Min sydkoreanska Cheva: 16000 mil, 9 år snart. 2 års rostskyddsgaranti (mot genomrost på bärande detaljer om man följt serviceanvisningarna till punkt och pricka? Har inte läst det finstilta, men brukar väl vara typ så.)

Saltade vägar 4-5 månader per år. oktober, november, december, mars ev april. Ibland januari och februari.
Tvättas 1-3 gånger per år, typ: Maj när all salt är borta. en augustikväll när sambon är på IKEA eller ungarna på någon träning och statoilkaffe känns dyrt. Och en gång till om jag vunnit på triss eller nåt. Oftast har jag 24 minuter över och ska bränna på nåt. Enbart borsttvätt för att annars får man inte bort hälften av skrotet som sitter fast. Sköljer av damm och pollen med vattenslangen ibland sommartid. Denna sommar har regnet löst det problemet.

Börjar ha ytterst lite färgsläpp i hjulhusen fram och viss rost i bagageluckan; bagageluckan pga klåpare på verkstan och firman som målade utbytesbakluckan. Ytterst lite dock. Ser fin ut i metallen under, även vid hjulhusen.

Orkar inte bry mig då bilen strulat som satan i övrigt fram från dag ett tills den fyllde 10 000 mil. Då var det som att den gav upp tonårstrotsen efter 6-siffrigt uppnåddes på odometern. :lol:

Men vetefan om det är så himla bra att tvätta den ändå? Man tillför ju bara nytt salt och ny smuts till en ren yta? ;) Ren och fin blir den ju iofs.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 722
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av Dexter »

Ha ha bra skrivet. :)
Fördelen med att tvätta den någon gång är ju att du ser ursprungsfärgen på bilen så man kommer ihåg den under all smuts och gröna alger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tvätta bilen vintertid

Inlägg av LarsL »



Tänk att Tesla Bjørn visar hur man ska göra.
Skriv svar