Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8747
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
Pontus skrev:
Du ser ut att behöva mer hjälp... här kommer en lätt
193.181.246.194
Detta tror jag är en Tesla? Har fått en sådan tidigare...

Systemet rapporterar:
organization-name: telefonaktiebolaget lm ericsson
city: stockholm
conn-speed: broadband
company-name: ericsson
Bra gissningar, tanken var att om du varit snabb nog hade du sett att jag stod vid SC. Även om jag hjälper företaget med tre korvar så bistår dom inte med något abonnemang och absolut inte någon bil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av Martinen »

Martinen skrev:
Herr X skrev:
Martinen skrev:
193.181.246.217

Kan du se vad detta är för abonnemang?
Teslan :)

Position från IP-adress: Stockholm
Lat/long: 59.3328, 18.0645
Japp teslan, men det va i limhamn.
Söker jag på IP-adressen så står den på Telefonaktiebolaget LM Ericsson. Har du fått upp detta på alla som skickat från teslan?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Söker jag på IP-adressen så står den på Telefonaktiebolaget LM Ericsson. Har du fått upp detta på alla som skickat från teslan?
Ja. Alla två.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Söker jag på IP-adressen så står den på Telefonaktiebolaget LM Ericsson. Har du fått upp detta på alla som skickat från teslan?
Ja. Alla två.
haha :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8747
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Söker jag på IP-adressen så står den på Telefonaktiebolaget LM Ericsson. Har du fått upp detta på alla som skickat från teslan?
Ja. Alla två.
Aj då, sponsrar alla Teslaägare detta korvföretag?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av kangru »

Herr X skrev:
kangru skrev:
77.218.242.157
Centrala Stockholm, Tele2 privatabonnemang.

Enligt databasleverantören är det ett abonnemang med ett telefonnummer som liknar det som Charles de Gaulle hade, strax innan han under oklara omständigheter glömde sin käpp på en restaurang i centrala Paris. Databasleverantören rapporterar att de inte finner mer information om käppen, men hoppas att du är nöjd med träffsäkerheten på deras tjänst som placerade din geografiska position alldeles utanför ett litet SPA som drivs av en utvandrad turkisk hudläkare. De hälsar också att du inte behöver genomgå hudtransplantationen från din röda lättbrända hud till den "testosterondrypande hud" som du beställt, eftersom "du är fin som du är".
Tele2 och privat är korrekt, Uppsala var platsen.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:
95.199.155.105
Ytterligare en varbergare!
Telia företagsabonnemang.

Du befinner dig på Ringvägen och smyger just runt hörnet på något som ser ut att vara ett tvåvåningshus. Databasleverantören rapporterar att du stalkar en stackars indisk präst som bor i en av lägenheterna och att du är där ofta. Enligt databasleverantören är bakgrunden till stalkningen en tvist där prästen, under en bikt-session, gav dig rådet att inte lägga alla dina pengar på att köpa Trisslotter i augusti 2012. Du menar att om du faktiskt hade köpt trisslotter för alla dina sparpengar så hade du sannolikt vunnit bilen, som gick till en trisslott såld i Varberg under samma månad - inte långt ifrån där du bor.

Det är väl häftigt vad mycket information man kan få ut ur en ynka IP-adress. Var jag nära?

https://www.google.no/maps/place/57%C2% ... :0x0?hl=sv
Torslanda, Göteborg, Telia privat.

Men resten av storien stämmer :)

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av Herr X »

Tusen tack allihopa för all hjälp! Det har varit ovärderligt och hade varit omöjligt för mig att skrapa ihop så mycket hjälpsamma människor över hela landet bland mina närmsta kontakter. Provade först med mina Skypevänner, där jag fick typ en trött person att respondera.

Hur som helst så är resultatet (för den som är intresserad) att det är omöjligt att positionera en person i Sverige enbart baserat på mobil IP-adress. Även det absolut häftigaste systemet på marknaden, Digital Element Pulse, placerar skåningar i Stockholm och norrlänningar på Gotland. Nämnde jag att Göteborgare har en förmåga att dyka upp i Strängnäs? Systemet verkar dock vara lite bättre än slumpen när det gäller att placera i rätt landsända, men det är så obrukbart att jag inte ser något enda användarcase.

Eftersom jag bad er om 3 minuters hjälp men det i själva verket bara tog 70 sekunder för er, återkommer jag snart med en nästan identisk förfrågan (i en ny tråd) - denna gång för att försöka lista ut hur bra träffsäkerhet det är i vanliga bredbandsnät och försöka upptäcka om det är något som fungerar extra bra/dåligt. Jag gjorde en liknande studie för några år sedan, men då fick jag inte i närheten av så här många respondenter, så det statistiska underlaget var skakigt.

Självklart återkommer jag med en summering också när det är slutfört så att trådarna också fungerar som kunskapsbank för folk i framtiden som springer in i liknande frågeställningar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av Surfaren »

Herr X skrev:
Herr NSA grävde i alla databaser och kom fram till att du sitter på ett Tele2 privatabonnemang. Du befinner dig mitt i centrala Stockholm på Galleri Gunnar Olsson, där du precis ställt ut en oljeakvarell som du målade sent en onsdagskväll i maj 2009 efter att barnen gått och lagt sig. Du fick muta galleristen med 800 kronor för att han skulle ställa ut tavlan och ännu har ingen varit och tittat på den, men skam den som ger sig.
Tele2 privat är rätt, men därefter gick det utför. Jag har inga barn, har aldrig målat någon oljeakvarell och befann mig inte i centrala Stockholm utan i utkanten av Huddinge kommun en bra bit åt sydväst. :) Men det var ju när jag skrev mitt inlägg... Tar databasen hänsyn till tidpunkt? Om inte så kommer ju alla positioner bli fel så fort någons IP-adress blir tilldelad någon annan abonnent.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av Herr X »

Surfaren skrev:
Tele2 privat är rätt, men därefter gick det utför. Jag har inga barn, har aldrig målat någon oljeakvarell och befann mig inte i centrala Stockholm utan i utkanten av Huddinge kommun en bra bit åt sydväst. :) Men det var ju när jag skrev mitt inlägg... Tar databasen hänsyn till tidpunkt? Om inte så kommer ju alla positioner bli fel så fort någons IP-adress blir tilldelad någon annan abonnent.
Om jag ska vara helt ärlig så gissade jag på det där med oljeakvarellen, så just den biten kan vi inte belasta databasleverantören för :)
Men de menar att du ska få olika IP-adresser beroende på var du routas ut, och genom detta ska man kunna veta ungefär var en person befinner sig. Detta kan vara sant i vissa länder, men definitivt inte i Sverige.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av JorgenM »

Herr X skrev:
Om jag ska vara helt ärlig så gissade jag på det där med oljeakvarellen, så just den biten kan vi inte belasta databasleverantören för :)
Men de menar att du ska få olika IP-adresser beroende på var du routas ut, och genom detta ska man kunna veta ungefär var en person befinner sig. Detta kan vara sant i vissa länder, men definitivt inte i Sverige.
Jag antar att telefonen varje gång försöker få samma ip-nummer som den fick sist och om operatören går med på det så behålls ip-nummret, men första ip-nummret man får kanske bättre kan geografiskt bestämmas...

I tidernas begynnelse så fanns det väl bolag som hade avtal med operatörerna för att få ut geografisk position(triangulerad) för att kunna erbjuda "friend-finder" tjänster, tror man måste göra så om man inte vill att "appen" ska mata tillbaks nuvarande gps-position.

Men det här är en av de mest underhållande trådarna på forumet!

Edit: Samtidigt är det konstigt att telefonerna får skarpa ip-nummer borde de inte köra med nat:ade?
Senast redigerad av JorgenM, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av e5m1r »

Hej tror att positioneringen är gps styrt
Om jag med en viss ip besökt google och jag tillåter google att använda platsinfo så kommer denna plats registreras
När någon annan får samma adress men utan att tillåta lokalisering kommer positioneringen tro att denna peron är på samma ställe som personen innan
Så tjänsten du provar fungeran nog bäst på hemma bredband och inte så bra på mobiltelefoner



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
Hej tror att positioneringen är gps styrt
Om jag med en viss ip besökt google och jag tillåter google att använda platsinfo så kommer denna plats registreras
När någon annan får samma adress men utan att tillåta lokalisering kommer positioneringen tro att denna peron är på samma ställe som personen innan
Så tjänsten du provar fungeran nog bäst på hemma bredband och inte så bra på mobiltelefoner



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du blandar ihop två helt olika saker nu. En webbsida kan absolut be om tillåtelse att läsa platsinformation från enheten (vare sig det är en mobil eller en dator) som, om tillåtelse ges, kommer svara med en position som troligen är baserad på GPS, aGPS, WiFi-lokalisering, eller liknande.

Men det vi testar i det här fallet är enbart såkallad geolocation via IP-nummer, som går ut på att bestämma var någon befinner sig genom att medelst IP-adressen lista ut vilket nätverk de är anslutna till och var det är beläget. Det är notoriskt svårt för just mobilnäten. Men GPS eller ens enheten som används har absolut ingenting med det att göra.

Sen skulle enskilda tjänster som har tillgång till platsdata (som Google) eventuellt kunna knyta det till IP-nummer också, men jag ser faktiskt ingen riktig anledning till att de skulle göra det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Till alla: Hjälp en medsekterist - det tar 3 minuter

Inlägg av JorgenM »

danni skrev:
Sen skulle enskilda tjänster som har tillgång till platsdata (som Google) eventuellt kunna knyta det till IP-nummer också, men jag ser faktiskt ingen riktig anledning till att de skulle göra det.
Jag tolkade att det var så e5m1r menade, med den enkla anledningen att de sedan kan sälja lokaliseringsdata baserat på ip-nummer ;), google har väl strukit sitt gamla "Don't do evil"?
Skriv svar