Köpråd nybörjare
Moderator: Redaktion
Köpråd nybörjare
Funderar på att köpa en model s p85+ 2014, är helt ny på elbil å tesla!
Behöver man laddbox eller räcker det att ladda i vanligt uttag (bor i hyresrätt å värden e m på noterna) ?
Pendlar dagligen ca 5 mil + någon längre resa under helger, hur länge klarar sig bilen från laddning om man åker till sin sommarstuga på fredag kväll (8 mils resa enkel) och hem söndag, behöver man ladda under helgen eller står den sig?
Som sagt jag e helt ny i detta m elbil!
Vore snällt om man kunde få lite hjälp av er experter!
Behöver man laddbox eller räcker det att ladda i vanligt uttag (bor i hyresrätt å värden e m på noterna) ?
Pendlar dagligen ca 5 mil + någon längre resa under helger, hur länge klarar sig bilen från laddning om man åker till sin sommarstuga på fredag kväll (8 mils resa enkel) och hem söndag, behöver man ladda under helgen eller står den sig?
Som sagt jag e helt ny i detta m elbil!
Vore snällt om man kunde få lite hjälp av er experter!
Re: Köpråd nybörjare
Hej!
Kul att du ska skaffa elbil!
1) Skaffa en typ 2 laddbox (finns säkert någon som har bra tips på boxar) som passar i din miljö (utomhus?). Fördelen med box är att man kan ladda snabbare. Ladda över uttag är inte rekommenderat över längre tid.
2) Om du stänger av "sentry mode" behöver du inte ladda "bara för att". Bilen håller sig länge veckor utan så mycket drain.
Kul att du ska skaffa elbil!
1) Skaffa en typ 2 laddbox (finns säkert någon som har bra tips på boxar) som passar i din miljö (utomhus?). Fördelen med box är att man kan ladda snabbare. Ladda över uttag är inte rekommenderat över längre tid.
2) Om du stänger av "sentry mode" behöver du inte ladda "bara för att". Bilen håller sig länge veckor utan så mycket drain.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Köpråd nybörjare
Ganska lätt stänga av sentry på en 2014...spacecoin skrev:Hej!
Kul att du ska skaffa elbil!
1) Skaffa en typ 2 laddbox (finns säkert någon som har bra tips på boxar) som passar i din miljö (utomhus?)
2) Om du stänger av "sentry mode" behöver du inte ladda "bara för att". Bilen håller sig länge veckor utan så mycket drain.
Re: Köpråd nybörjare
Om du har tid att sitta hur länge som helst på Supercharger-laddningar så köp. Eller bara laddar hemma och har bilen till att åka och köpa mjölk med. Annars kan du överväga en bil med 90 eller 100 kW batteri som inte har begränsad laddhastighet på SuC. Bilar med 85 batteriet har via en mjukvaruuppdatering en begränsad laddhastighet på SuC. Och den verkar inte Tesla vilja lyfta bort, som de har gjort med 90 och 100 batterierna.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Köpråd nybörjare
2014 kommer ju med 3-fas laddare som kan anslutas till ett rött CEE uttag. Själva boxen på sladden var känslig mot fukt så låt den inte sitta ute i regn. Det går att ställa ner strömmen i bilen så att du inte blåser några säkringar.
Har du ett rött CEE uttag så kan det funka med den lösningen men ett Schuko, vanligt vägguttag, är inte att rekommendera att ladda från i längden, även om det funkar om man har koll på vad man gör.
Man får 50% i skatteavdrag för installation av laddbox. Lite osäker på hur det funkar i en hyreslägenhet däremot.
Har du ett rött CEE uttag så kan det funka med den lösningen men ett Schuko, vanligt vägguttag, är inte att rekommendera att ladda från i längden, även om det funkar om man har koll på vad man gör.
Man får 50% i skatteavdrag för installation av laddbox. Lite osäker på hur det funkar i en hyreslägenhet däremot.
Re: Köpråd nybörjare
Hur stor är skillnaden i laddhastighet vid suc på en 85kwh och en 90kwh ?
Har själv en p85 och upplever inte att laddhastigheten är ett problem.
Har själv en p85 och upplever inte att laddhastigheten är ett problem.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Köpråd nybörjare
Din 85a har bra tryck till ca 20% sen dalar det fortniklas12 skrev:Hur stor är skillnaden i laddhastighet vid suc på en 85kwh och en 90kwh ?
Har själv en p85 och upplever inte att laddhastigheten är ett problem.
En 90 har bättre laddhastighet vid högre SoC och därmed totalt sätt kortare laddtid
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- AndersBosson
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
- Ort: Tjörn
Re: Köpråd nybörjare
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -90.90806/niklas12 skrev:Hur stor är skillnaden i laddhastighet vid suc på en 85kwh och en 90kwh ?
Har själv en p85 och upplever inte att laddhastigheten är ett problem.
Re: Köpråd nybörjare
Inga problem! Det tar ca 25% enkel väg för dig, och en eller två procent per dag ovanpå det. Så startar du på 100% har du drygt 45% när du kommit hem igen. Laddar du bara med vanligt uttag (schuko) så lär du inte starta med 100% iochförsig, men även om du startar på 80% så är du tillbaka med 25%. Vintertid kommer du vilja förvärma bilen innan hemfärd, men det är verkligen inga 25% som dras pga det. Så det är helt lugntPierre skrev:hur länge klarar sig bilen från laddning om man åker till sin sommarstuga på fredag kväll (8 mils resa enkel) och hem söndag, behöver man ladda under helgen eller står den sig?
MS P85 2014
Re: Köpråd nybörjare
Tack för alla svar!
Jag är nu ägare av min första tesla en model s p85+ -2014, vilken bil!
Jag har ej installerat någon box än då jag skall ha stämma av med hyresvärden i veckan!
Jag har fri suc på min bil men fick höra ett rykte att om man ”anmäler” sig till tesla (appen) så kan dom ta bort fri suc, stämmer d!!?!
Sedan tänkte jag köpa en lös kabel så man kan ladda typ på Maxi eller Ikea men kan man köpa en sådan från Clas Ohlson typ å vilken köper man då!??
Mycket frågor nu
Jag är nu ägare av min första tesla en model s p85+ -2014, vilken bil!
Jag har ej installerat någon box än då jag skall ha stämma av med hyresvärden i veckan!
Jag har fri suc på min bil men fick höra ett rykte att om man ”anmäler” sig till tesla (appen) så kan dom ta bort fri suc, stämmer d!!?!
Sedan tänkte jag köpa en lös kabel så man kan ladda typ på Maxi eller Ikea men kan man köpa en sådan från Clas Ohlson typ å vilken köper man då!??
Mycket frågor nu
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Köpråd nybörjare
Bästa köprådet är att aldrig köpa en Tesla utan garanti från Tesla själva, antingen nybilsgaranti eller CPO garanti. Håll utkik på begagnade bilar i lager på deras hemsida. Köp inte Tesla utan garanti om du inte vill bli gråhårig tidigt och fattig.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpråd nybörjare
Har en 2014 fri SuC så följer det också med bilen till nya ägaren oavsett hur det sköts,
det enda undantaget är när Tesla säljer den som begagnad för då stänger dom av fri SuC i samband
med det.
Edit:svar till Pierre alltså
det enda undantaget är när Tesla säljer den som begagnad för då stänger dom av fri SuC i samband
med det.
Edit:svar till Pierre alltså
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpråd nybörjare
Tack för d Bjelke
Då kan jag ansluta bilen till appen i lugn å ro då jag ej köpt bilen genom Tesla
Då kan jag ansluta bilen till appen i lugn å ro då jag ej köpt bilen genom Tesla
Re: Köpråd nybörjare
Läste dock detta när man skulle regga in sig hos Tesla!!....se nedan
Lägg till ett fordon du köpt av en tredje part genom att skicka in ägandeintyg till Tesla. Alla fördelar som är förknippade med det ursprungliga fordonsköpet från Tesla, som gratis Supercharging eller gratis Supercharging-sträcka, kan komma att tas bort.
Hm....
Lägg till ett fordon du köpt av en tredje part genom att skicka in ägandeintyg till Tesla. Alla fördelar som är förknippade med det ursprungliga fordonsköpet från Tesla, som gratis Supercharging eller gratis Supercharging-sträcka, kan komma att tas bort.
Hm....
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpråd nybörjare
Jo det är en standard-text som dom har, för på nyare bilar så är det ju faktiskt så
att fri SuC inte följer med bilen (eller några fria mil tex).
att fri SuC inte följer med bilen (eller några fria mil tex).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpråd nybörjare
https://www.clasohlson.com/se/p/36-7276 (välj 3-fas 32A).Pierre skrev:Sedan tänkte jag köpa en lös kabel så man kan ladda typ på Maxi eller Ikea men kan man köpa en sådan från Clas Ohlson typ å vilken köper man då!??
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5666
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd nybörjare
Och här känns det som att vi kanske ska nämna att anledningen till att ett vanligt vägguttag inte är att rekommendera för längre laddning är att det kan börja brinna!LarsL skrev:.../ men ett Schuko, vanligt vägguttag, är inte att rekommendera att ladda från i längden, även om det funkar om man har koll på vad man gör. /...
Vanliga vägguttag och elledningarna som är anslutna till dem är inte dimensionerade för den mängd ström under den tid (mer än en timme) som en elbil kan dra. Om det är en ny(are)(?) elinstallation och ifall man har någon slags mojäng som mäter temperaturen vid kontakten så ska det tydligen fungera. Men om det är ett gammalt uttag och gamla ledningar (oklart hur gammalt/gamla) så är det tydligen än klar brandrisk.
OBS: Jag kan alldeles för lite om sånt här så dubbelkolla ovanstående med någon som VET innan du börjar ladda i ett vanligt eluttag...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5666
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd nybörjare
Lite mer info:
https://incharge.vattenfall.se/kunskaps ... t-eluttag/
https://www.brandskyddsforeningen.se/br ... t/elbilar/
https://incharge.vattenfall.se/kunskaps ... t-eluttag/
https://www.brandskyddsforeningen.se/br ... t/elbilar/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpråd nybörjare
Håller med. För hemmabruk så bör alla elbilsägare ha ett riktigt ladduttag avsett för elbilar av Typ2. Är väldigt billiga i det stora hela, och en bra investering för framtiden (elbilar kommer ju bara bli allt vanligare). Dessutom kan man få 50% av kostnaden betald av staten.
För temporär laddning vid sommarstuga och på andra tillfälliga ställen så rekommenderar jag ett rejält CEE-uttag. Helst rött 3-fas för bättre laddtider, men även ett blå 1-fas kan duga om man har gått om tid och inte så långt att åka. De är (till skillnad från Schuko) gjorda för att kunna lastas konstant med 16A under en längre tid.
Spenderar man mycket tid vid sommarstugan (kanske bor hela sommaren eller halvårsvis) så kan det vara bra att veta att man även där kan får 50% av hela kostnaden finansierad av staten (framdragning av nya elkablar, ny elundercentral, laddbox, arbetskostnad för elektriker, mm).
Men annars så är en mobil portabel EVSE alltid fint att ha liggandes i frunken på bilen. Har du tur så följer en Tesla 3-fas UMC med din bil, men om inte så är det också en väl värd investering (kan lätt användas till framtida elbilar då de inte är märkesbereonde). Finns dock bättre alternativ än Teslas UMC om det inte följer med i köpet, och man skall köpa nytt.
För temporär laddning vid sommarstuga och på andra tillfälliga ställen så rekommenderar jag ett rejält CEE-uttag. Helst rött 3-fas för bättre laddtider, men även ett blå 1-fas kan duga om man har gått om tid och inte så långt att åka. De är (till skillnad från Schuko) gjorda för att kunna lastas konstant med 16A under en längre tid.
Spenderar man mycket tid vid sommarstugan (kanske bor hela sommaren eller halvårsvis) så kan det vara bra att veta att man även där kan får 50% av hela kostnaden finansierad av staten (framdragning av nya elkablar, ny elundercentral, laddbox, arbetskostnad för elektriker, mm).
Men annars så är en mobil portabel EVSE alltid fint att ha liggandes i frunken på bilen. Har du tur så följer en Tesla 3-fas UMC med din bil, men om inte så är det också en väl värd investering (kan lätt användas till framtida elbilar då de inte är märkesbereonde). Finns dock bättre alternativ än Teslas UMC om det inte följer med i köpet, och man skall köpa nytt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7252
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Köpråd nybörjare
Det är helt klart så att en riktig installation med laddbox är att föredra, om inte det är möjligt så ett riktigt CEE-uttag med bra kabeldimension etc.
Med det sagt, ställer du ned laddningen till 8-10A så är det inte farligare att ladda Teslan än att värma rummet med den här (snarare tvärtom): /fth
Med det sagt, ställer du ned laddningen till 8-10A så är det inte farligare att ladda Teslan än att värma rummet med den här (snarare tvärtom): /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Köpråd nybörjare
Det beror på. De flesta elelement är termostatstyrda och går sällan konstant hela tiden (till skillnad från en bil som laddar konstant i timtals).
Men visst fungerar det. Om man ställer ner till lägre lägre effekt. Och man har nya fräscha kablar och nya fräscha uttag.
Så bra nödlösning att kunna ta till, men inget som jag skulle rekommendera som permanent förstahandslösning.
Dessutom är 1-fas 16A rätt segt, så att sänka till ytterligare lägre effekt (på 1-fas) är ju ingen höjdare enligt mig om man kör en riktig BEV med en rejäl batteribank.
Kör man en hybrid så kan det funka (även om de flesta väljer ett riktigt Typ2-uttag hemma även för hybrider).
Men visst fungerar det. Om man ställer ner till lägre lägre effekt. Och man har nya fräscha kablar och nya fräscha uttag.
Så bra nödlösning att kunna ta till, men inget som jag skulle rekommendera som permanent förstahandslösning.
Dessutom är 1-fas 16A rätt segt, så att sänka till ytterligare lägre effekt (på 1-fas) är ju ingen höjdare enligt mig om man kör en riktig BEV med en rejäl batteribank.
Kör man en hybrid så kan det funka (även om de flesta väljer ett riktigt Typ2-uttag hemma även för hybrider).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Köpråd nybörjare
Mer än 13A går väl inte ladda med någon mobil laddbox från Schuko. Brandrisken är inte särskilt stor om den är kopplad direkt till Schuko och installation av Schuko är korrekt utförd och inte misshandlad. Det är när det kopplas in förlängningskabel, förgreningskabel eller ännu värre tidur som risken ökar. Har för mig att det finns säkerhetsanordning i kontakten för mobila laddboxar som bryter strömmen om temperaturen ökar. Den sidosätts om man har något mellan kontakten och mobila laddboxen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Köpråd nybörjare
Riktigt. Det är endast (max) 1-fas 13A som gäller för Schuko, och även då så bör man inte (iaf. enligt officiella standarder) ladda konstant på det i timtals.
Som tillfällig lösning (med korrekt kablage och uttag) så är det möjligt, men inget som jag skulle i första hand rekommendera till någon som en permanent lösning för daglig hemmaladdning.
På landet etc. så är ju CEE med 3-fas 16A rätt mycket trevligare för rena BEV tycker jag (även om 1-fas kan fungera om man har gott om tid eller korta sträckor att köra).
Visst kan man snåla på allt sådant här, men skaffar man en bil för 0,5-1,5 miljoner så känns det rätt dumt att göra så. Snåla hellre in på något annat än just laddmöjligheten. Den är A & O för ett bekvämt (och säkrare) elbilsägade.
Som tillfällig lösning (med korrekt kablage och uttag) så är det möjligt, men inget som jag skulle i första hand rekommendera till någon som en permanent lösning för daglig hemmaladdning.
På landet etc. så är ju CEE med 3-fas 16A rätt mycket trevligare för rena BEV tycker jag (även om 1-fas kan fungera om man har gott om tid eller korta sträckor att köra).
Visst kan man snåla på allt sådant här, men skaffar man en bil för 0,5-1,5 miljoner så känns det rätt dumt att göra så. Snåla hellre in på något annat än just laddmöjligheten. Den är A & O för ett bekvämt (och säkrare) elbilsägade.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik