https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom ... jor/507227En halv procent av strömförbrukningen.
Enkelt uttryckt gick 0,43 procent av kraftproduktionen i Norge förra året till elbilar.
Den norska elförbrukningen var 132,9 terawattimmar 2020, enligt Statnett.
Laddningsbara bilar svarade således för 0,53 procent av den totala förbrukningen.
Om vi bara tittar på elbilar stod de för 0,42 procent av förbrukningen.
Laddningsbara bilar tar 0,53 procent av Norges el
Moderator: Redaktion
Laddningsbara bilar tar 0,53 procent av Norges el
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Laddningsbara bilar tar 0,53 procent av Norges el
Mer intressant jämförelse längre ner i artikeln om hur många elbilar som olika delar av förbrukning har.
Gate- og veilys:
455 GWh, tilsvarende 281.360 elbiler.
Jernbane, sporveis- og forstadsbane:
568 GWh, tilsvarende 351.236 elbiler.
Utvinning av råolje og naturgass tilsvarer årlig strømforbruk fra 5,2 millioner elbiler.
Jordbruk, skogbruk og fiske:
2133 GWh, tilsvarende 1,31 millioner elbiler
Hytter og fritidshus:
2384 GWh, tilsvarende 1,47 millioner elbiler.
Produksjon av papirmasse, papir og papp:
3465 GWh, tilsvarende 2,14 millioner elbiler.
Industri utenom kraftinsentiv industri:
7489 GWh, tilsvarende 4,63 millioner elbiler.
Utvinning av råolje og naturgass, og tilknyttede tjenester:
8402 GWh, tilsvarende nær 5,2 millioner elbiler.
Bergverksdrift og utvinning:
8814 GWh, tilsvarende 5,45 millioner elbiler.
Kraftintensiv industri:
37.259 GWh, tilsvarende 23 millioner elbiler.
Husholdninger:
38.324 GWh, tilsvarende 23,69 millioner elbiler.
Alle forbrukere totalt:
126.054 GWh, tilsvarende 77,94 millioner elbiler
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Laddningsbara bilar tar 0,53 procent av Norges el
Vet vi att detta är elenergi? Antar att mycket av energin som används i oljeindustrin kommer från just olja. Annars är det ju sjukt mycket med tanke på att Sverige har ungefär 4 miljoner bilar.Credde skrev:Utvinning av råolje og naturgass, og tilknyttede tjenester:
8402 GWh, tilsvarende nær 5,2 millioner elbiler.
Re: Laddningsbara bilar tar 0,53 procent av Norges el
Det vore ju tokigt att inte använda elenergi till så stor del som möjligt av framställning, raffinering och transport, då energin i oljan är värdefullare på marknaden, än förbrukad i processen.
Oljepriset är just nu 3,30kr/lit och om man rakt av använder oljan som bränsle får man ut 11kWh i någon kombination värme+el, så 30öre/kWh men elpriset i norge ligger också runt 30 öre f.n. så mycket smartare att köpa vatten- och vindkraftel, och maximera outputten av produkt än att bränna den själv.
Dom drar t.om. elkabel ut till oljeborrplattformarna, tydligen https://www.offshore-mag.com/field-deve ... from-shore
Oljepriset är just nu 3,30kr/lit och om man rakt av använder oljan som bränsle får man ut 11kWh i någon kombination värme+el, så 30öre/kWh men elpriset i norge ligger också runt 30 öre f.n. så mycket smartare att köpa vatten- och vindkraftel, och maximera outputten av produkt än att bränna den själv.
Dom drar t.om. elkabel ut till oljeborrplattformarna, tydligen https://www.offshore-mag.com/field-deve ... from-shore
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddningsbara bilar tar 0,53 procent av Norges el
Norge har väl 100% förnybar el? Vattenkraft i huvudsak(96%).LarsL skrev:Vet vi att detta är elenergi? Antar att mycket av energin som används i oljeindustrin kommer från just olja. Annars är det ju sjukt mycket med tanke på att Sverige har ungefär 4 miljoner bilar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsbara bilar tar 0,53 procent av Norges el
Ja, men man kan ju tänka sig att om man har en massa restprodukter från olja att bränna så använder man den. Jag har förstått att raffinaderierna går så tex. Det var uppe samband med diskussionen om fullycharge som påstod att varje liter bensin dragit xx anta kWh el redan innan den når pumpen. Men det visade sig senare (tror jag) att mycket av denna energi kom frånbiprodukter som brändes för att koka oljan.AAKEE skrev:Norge har väl 100% förnybar el? Vattenkraft i huvudsak(96%).LarsL skrev:Vet vi att detta är elenergi? Antar att mycket av energin som används i oljeindustrin kommer från just olja. Annars är det ju sjukt mycket med tanke på att Sverige har ungefär 4 miljoner bilar.
Re: Laddningsbara bilar tar 0,53 procent av Norges el
Sanningen är att det varierar från en teknisk installation till en annan. Förr i tiden så förbrände man gas, olja och kondensat på oljeplattformarna för att generera sin egen el. Sedan ca 2010 så har man på större oljebolag, som tex. Statoil/Equinor efter hand haft fokus på att använda allt mer grön el från land. Det är långt ifrån alla offshore-installationer som har detta, men gällande nya installationer så ansluter man landström för elförsörjningen (istället för att i onödan förbränna lokalt för ett generera el). De flesta sub-sea-installationer är av naturliga skäl helt eldrivna, och de flesta får energin från land (en del är dock direkt kopplade till närliggande befintliga plattformar och deras existerande infrastruktur). Man har även projekt att dra högspänningskablar på havsbotten för att också ansluta äldre offshore-plattformar till landström.AAKEE skrev:Norge har väl 100% förnybar el? Vattenkraft i huvudsak(96%).LarsL skrev:Vet vi att detta är elenergi? Antar att mycket av energin som används i oljeindustrin kommer från just olja. Annars är det ju sjukt mycket med tanke på att Sverige har ungefär 4 miljoner bilar.
Så sanningen är; det varierar från installation till installation vilka plattformar som genererar el lokalt, och vilka som har elförsörjning från land. Sedan förkommer en viss förbränning (sk. fackling) i vissa fall när man har övertryck på plattformarna som man inte kan ta hand om. Men det är en extremt liten del oftast på moderna installationer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik