Solceller +elbil=optimal lösning
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Solceller +elbil=optimal lösning
Skaffar man nu en elbil med V2X så kan man få väldigt billig el.
Låt säga att du köper 10st solcellspaneler på 330W st, för 1.200kr st. Blir max 3.300W.
Blir 12.000kr. Plus lite installationeskostnader.
Om du då kopplar dessa till elbilens inverter så behövs ingen mera investering.
Under dagen laddas elbilens batteri, och när solen inte lyser så kör man på elbilens batteri. Kan funka i den enkla sommarstugan om man inte behöver ström när inte bilen är där.
Komplettera med ett litet hemma batteri, så man kan driva sommar stugan även då inte bilen är där.
Men det kan ju bli en väldigt billig lösning även för villaägaren.
Om man kör bilen mest på helgen, så den står mest hemma på dagarna, då kan man utnyttja elbilens inverter och få en extremt billig solcells installation.
Problemet idag är att ingen elbil tillåter att använda elbilens inverter. Men det kan ju snabbt ändra sig.
Rent tekniskt är det inga större svårigheter.
Låt säga att du köper 10st solcellspaneler på 330W st, för 1.200kr st. Blir max 3.300W.
Blir 12.000kr. Plus lite installationeskostnader.
Om du då kopplar dessa till elbilens inverter så behövs ingen mera investering.
Under dagen laddas elbilens batteri, och när solen inte lyser så kör man på elbilens batteri. Kan funka i den enkla sommarstugan om man inte behöver ström när inte bilen är där.
Komplettera med ett litet hemma batteri, så man kan driva sommar stugan även då inte bilen är där.
Men det kan ju bli en väldigt billig lösning även för villaägaren.
Om man kör bilen mest på helgen, så den står mest hemma på dagarna, då kan man utnyttja elbilens inverter och få en extremt billig solcells installation.
Problemet idag är att ingen elbil tillåter att använda elbilens inverter. Men det kan ju snabbt ändra sig.
Rent tekniskt är det inga större svårigheter.
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Rent tekniskt så funkar det inte så enkelt som man kanske tror... Solcellerna behöver en egen inverter vilken inte är billig och är oftast den som behöver bytas först. Elbilens inverter är inte anpassad för solcellerna. I elbilar gör man om växelström till likström, inte tvärtom och det är ju likström som kommer från solcellerna.
Har du bara tio paneler så blir det 120V om det är 12V-paneler och 240V om det är 24V-paneler. Bägge dessa är mycket lägre spänning än vad en elbil behöver för sina batterier och dessutom kommer effekten variera kraftigt.
När solen lyser under dagen är ju dessutom vanligen då man är ute och kör bilen. Är inte särskilt effektivt eller resurssnålt att sätta upp en massa paneler som inte kan användas när bilen inte är på plats.
Har du bara tio paneler så blir det 120V om det är 12V-paneler och 240V om det är 24V-paneler. Bägge dessa är mycket lägre spänning än vad en elbil behöver för sina batterier och dessutom kommer effekten variera kraftigt.
När solen lyser under dagen är ju dessutom vanligen då man är ute och kör bilen. Är inte särskilt effektivt eller resurssnålt att sätta upp en massa paneler som inte kan användas när bilen inte är på plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Håller med Svensons.
Optimala är att sälja solelen på dagen när elpriset är lite högre och sen köpa tillbaka billigare på natten.
Om man har en sommarstuga utan fast inkoppling blir det dock en annan historia.
Optimala är att sälja solelen på dagen när elpriset är lite högre och sen köpa tillbaka billigare på natten.
Om man har en sommarstuga utan fast inkoppling blir det dock en annan historia.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
I ett hus med solceller levererar ju de ca 400V likström som omvandlas i en inverter till växelström så jag kan använda strömmen i huset.I elbilar gör man om växelström till likström, inte tvärtom och det är ju likström som kommer från solcellerna.
I en Ioniq5 så kan man ladda med 400/800V likström som bilens inverter omvandlar till växelström så man kan få ut 230V, 16A, 3,7kW.
Kan inte vara stor skillnad om man laddar elbilen med 400V likström från en snabbladdningsstation eller 400V från solceller.
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Nu är det ju lite mer komplicerat än att bara hänga på ett par startkablar från solcellerna till bilens anslutning....Men det förstod du säkert.Peter Andersson skrev:I ett hus med solceller levererar ju de ca 400V likström som omvandlas i en inverter till växelström så jag kan använda strömmen i huset.I elbilar gör man om växelström till likström, inte tvärtom och det är ju likström som kommer från solcellerna.
I en Ioniq5 så kan man ladda med 400/800V likström som bilens inverter omvandlar till växelström så man kan få ut 230V, 16A, 3,7kW.
Kan inte vara stor skillnad om man laddar elbilen med 400V likström från en snabbladdningsstation eller 400V från solceller.
Problemet är att hitta en solcellsinverter som levererar fast DC utspänning.
Ferroamp klarar det men invertern går ju på 20-30tkr.
Sen ska du ha en SSO till panelerna som går på 5-10tkr.
Sen ska du hitta en Laddbox med DC-ingång.
Ferroamp har väl hintat om en sån men ingen finns att köpa. Dessutom ska den klara V2X.
Eftersom dagens laddboxar kostar ca 10tkr och en som klarar omvandla 760VDC till bilens 400VDC lär kosta mkt mer än så. Förmodligen minst 20tkr, rimligen 30tkr.
Så är du nu uppe i 45-70tkr.
Eller så kan du skaffa en billig solcellsinverter till 3-fas för 10tkr och en Tesla WC för 5tkr och gå omvägen via växelströmmen.
Totalt 15tkr.
Likströmsladdning direkt från solceller blir alltså ganska dyrt...
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Att ladda DC hela tiden är ju inte jätteoptimalt då åtminstone Tesla räknar andel DC-laddning (även långsam DC enligt Tesla Björn) och begränsar laddhastigheten (dock kanske mindre i nyare mjukvaruversioner?) efter ett tag. De drar all dc-laddning över en kam och begränsar hastigheten pga åldring.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Visst kan man krångla till det. Men nu är det ju så här att Ioniq 5 redan har en stor solcells panel på taket.[JM] skrev:Nu är det ju lite mer komplicerat än att bara hänga på ett par startkablar från solcellerna till bilens anslutning....Men det förstod du säkert.Peter Andersson skrev:I ett hus med solceller levererar ju de ca 400V likström som omvandlas i en inverter till växelström så jag kan använda strömmen i huset.I elbilar gör man om växelström till likström, inte tvärtom och det är ju likström som kommer från solcellerna.
I en Ioniq5 så kan man ladda med 400/800V likström som bilens inverter omvandlar till växelström så man kan få ut 230V, 16A, 3,7kW.
Kan inte vara stor skillnad om man laddar elbilen med 400V likström från en snabbladdningsstation eller 400V från solceller.
Problemet är att hitta en solcellsinverter som levererar fast DC utspänning.
Ferroamp klarar det men invertern går ju på 20-30tkr.
Sen ska du ha en SSO till panelerna som går på 5-10tkr.
Sen ska du hitta en Laddbox med DC-ingång.
Ferroamp har väl hintat om en sån men ingen finns att köpa. Dessutom ska den klara V2X.
Eftersom dagens laddboxar kostar ca 10tkr och en som klarar omvandla 760VDC till bilens 400VDC lär kosta mkt mer än så. Förmodligen minst 20tkr, rimligen 30tkr.
Så är du nu uppe i 45-70tkr.
Eller så kan du skaffa en billig solcellsinverter till 3-fas för 10tkr och en Tesla WC för 5tkr och gå omvägen via växelströmmen.
Totalt 15tkr.
Likströmsladdning direkt från solceller blir alltså ganska dyrt...
Ska tydligen ge ca 5-6km i räckvidd per dygn om bilen står på ett bra solställe.
Att då koppla till några ytterligare solceller kan inte vara helt omöjligt, om man bara vill.
https://www.techradar.com/news/hyundais ... -other-evsHyundai says that the solar panels can add up to 2,000km per year (around 5-6km per day) of additional range if it's driven in sunny environments such as Spain or the south of France.
Kan mycket väl tänka mig en framtid där man kör mera DC.
Om solceller, hemma batteri och elbilens batteri kör på 400V DC.
I vilket läge ska man då gå över till AC?
Känns ju dumt om källan för att ladda sin elbil antingen är 400V DC från solceller eller hemmabatteri, och man omvandlar det till AC. För i bilen omvandla AC till 400V DC igen.
Klart snabbare och effektivare att köra DC hela vägen.
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Verkningsgraden att gå från AC till DC i denna typ av applikationer ligger mellan 95 och 99%.
Dvs så himla mkt effekttivare blir det inte med DC.
Ingenting är omöjligt. Frågan är bara hur mkt extra det kostar vs vilken nytta du egentilgen har av lösningen.
Här kommer en liknelse från vårt poolbygge för nån sommar sen.
För att värma vattnet kan man lägga upp en svart slang/gummimatta som värmer vattnet.
Eller så kan man sätta på solceller på samma yta som man sen låter driva en värmepump.
Efter lite kalkyler så inser man att båda alternativen kommer kosta lika mkt men:
*Solcellerna levererar ström året runt.
*Värmepumpen ger mig konstat temperatur i poolen hela sommaren. Lösningen med vattenvärmaren producerar ju kallare vatten på våren och hösten.
Dvs omvägen via 3-fas ger en billigare och bättre helhetslösning.
Dvs så himla mkt effekttivare blir det inte med DC.
Ingenting är omöjligt. Frågan är bara hur mkt extra det kostar vs vilken nytta du egentilgen har av lösningen.
Här kommer en liknelse från vårt poolbygge för nån sommar sen.
För att värma vattnet kan man lägga upp en svart slang/gummimatta som värmer vattnet.
Eller så kan man sätta på solceller på samma yta som man sen låter driva en värmepump.
Efter lite kalkyler så inser man att båda alternativen kommer kosta lika mkt men:
*Solcellerna levererar ström året runt.
*Värmepumpen ger mig konstat temperatur i poolen hela sommaren. Lösningen med vattenvärmaren producerar ju kallare vatten på våren och hösten.
Dvs omvägen via 3-fas ger en billigare och bättre helhetslösning.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Jo och helt utan förluster är inte DC-vägen heller då det krävs någon form av ström/spänningsrelering även om källorna ligger nära varandra i spänning. Detta kommer att ge förluster också. Solcellerna har någon form av mpp-tracker som sköter att ge Max utspänning för den ström panelerna klarar av att ge vid varje tillfälle. (Konstanströmskälla beroende på solinstrålning) detta för att kunna ge Max uteffekt. Batterikällan kommer att variera beroende på laddning mm. Så det behövs kontrollkretsar för allt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
För att solcellerna skall kunna leverera 400V DC så krävs tillräckligt många paneler. Solcellspaneler är normalt på 12V eller 24V vilket ger 34 paneler eller 17 paneler per slinga. Sedan får inga av dessa paneler inte ligga i skugga osv för att det skall bli rätt spänning ut. Går oavsett som sagt var inte koppla in solceller direkt till bil och det finns ingen teknik i dagens bilar för att ta in solcellsel. Ett fåtal bilar kan komma med några små paneler på bilen men det är i princip bara symboliskt och ger knappt någon extra räckvidd extra per dag, särskilt inte när man räknar bort den extra energi som går åt för att kyla bilen efter att den stått i solen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Japp, solceller på biltaken är endast PR och symbolpolitik. Har inget med verklig effektivitet att göra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Det är just det här med att solcellerna och diverse elektronik måste kunna reglera ström/spänning som gör det svårtgasgaraget skrev:Jo och helt utan förluster är inte DC-vägen heller då det krävs någon form av ström/spänningsrelering även om källorna ligger nära varandra i spänning. Detta kommer att ge förluster också. Solcellerna har någon form av mpp-tracker som sköter att ge Max utspänning för den ström panelerna klarar av att ge vid varje tillfälle. (Konstanströmskälla beroende på solinstrålning) detta för att kunna ge Max uteffekt. Batterikällan kommer att variera beroende på laddning mm. Så det behövs kontrollkretsar för allt.
att med dagens varianter ladda en elbil direkt, och det är ganska komplicerat, men det kommer garanterat
anläggningar med specifik teknik även för detta framöver, frågan är till vilket pris (dvs verkningsgrad och inte
kronor osv) ?
Ska man inte gå över DC/DC eller liknande så kommer det nog behövas stöd ”utifrån” (batterier tex) eller att man har
för många paneler och kopplar in dom olika beroende på effekten dom kan leverera.
Behåller man däremot tanken att använda omvandlare så kan man effektreglera istället såklart dvs konstantströmkälla
som du nämner
Det är helt klart klurigt iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Jag funderar på om detta med solceller på bilar har någon form av mystisk basis omkring sig. Att folk inte riktigt förstår vilka (små) mängder av energi det rör sig om.
Har stött på intelligenta och trevliga människor som på fullt allvar tycker att det vore smart att sätta smä vindsnurror på elbilar för att ladda dem under färd.
Eller, lite bättre, klä utsidan av fartyg med solceller. Jo visst, men det är en kostnad där också som ger, relativt, väldigt lite...
Har stött på intelligenta och trevliga människor som på fullt allvar tycker att det vore smart att sätta smä vindsnurror på elbilar för att ladda dem under färd.
Eller, lite bättre, klä utsidan av fartyg med solceller. Jo visst, men det är en kostnad där också som ger, relativt, väldigt lite...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
På just segelbåtar kan det vara vettigt med både solceller och vindsnurror, men då är det ju för att man vill underhållsladda endast ett litet husbatteri i båten (typ normalt liknande 12V-bilbatteri) som driver plotter, lanternor, VHF, larm/övervakningskameror och andra enklare energiförbrukare.
För motorbåtar, inklusive elektriskt drivna motorbåtar, inte någon direkt nytta.
För motorbåtar, inklusive elektriskt drivna motorbåtar, inte någon direkt nytta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Så små effekter rör det sig inte om, Scania pratar ju om att deras lastbilar kan ge 14.000 kWh per år i solcellsprodution.Teslaspolen skrev:Jag funderar på om detta med solceller på bilar har någon form av mystisk basis omkring sig. Att folk inte riktigt förstår vilka (små) mängder av energi det rör sig om.
Har stött på intelligenta och trevliga människor som på fullt allvar tycker att det vore smart att sätta smä vindsnurror på elbilar för att ladda dem under färd.
Eller, lite bättre, klä utsidan av fartyg med solceller. Jo visst, men det är en kostnad där också som ger, relativt, väldigt lite...
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Stora lastbilar/långtradare med långa släpvagnar kan ju ha lika mycket m2-yta som ett stort villatak.Peter Andersson skrev:
Så små effekter rör det sig inte om, Scania pratar ju om att deras lastbilar kan ge 14.000 kWh per år i solcellsprodution.
Det tror jag kan vara riktigt vettigt till skillnad från en liten personbil med 1 m2 tak (som mest blir töntigt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Den siffran tror jag är lite överdriven. Det skulle innebära ca 14 kWp med solceller i hyfsad rätt vinkel. 14kWp med solceller går säkert installera på dragbil + släp om man nyttjar både tak och sidor men hur mycket av cellerna kommer vara bra vinklade mot solen då? Hur får du solen att skina på bägge sidor av släpet samtidigt tex? Solceller på fordon är som sagt var en PR grej som säkert funkar på en hel del men som inte håller när man börjar räkna på nyttan mot kostnaden och jag är rätt övertygad om att alla som köper lastbilar garanterat kommer att räkna på nyttan och ställa den mot kostnaden.Peter Andersson skrev:
Så små effekter rör det sig inte om, Scania pratar ju om att deras lastbilar kan ge 14.000 kWh per år i solcellsprodution.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Solceller +elbil=optimal lösning
Jo det är nog mer gällande Model S/X än Model 3.gasgaraget skrev:Att ladda DC hela tiden är ju inte jätteoptimalt då åtminstone Tesla räknar andel DC-laddning (även långsam DC enligt Tesla Björn) och begränsar laddhastigheten (dock kanske mindre i nyare mjukvaruversioner?) efter ett tag. De drar all dc-laddning över en kam och begränsar hastigheten pga åldring.
Kört över 8000mil med extremt mycket DC-laddning utan att ha märkt någon skillnad i laddhastighet.
MVH