Vilket land har flest laddstolpar?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av Peter Andersson »

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av Svenssons »

Märkligt att de ger sådan vikt till laddstationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av mikebike »

Undrar om Solnas 6 stycken 2,3 kW laddstolpar ingår i statistiken?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av Esterox »

Listan säger ju egentligen ingenting, kan ju vara massor utav 3,6kw stolpar osv..... sen är vi 10,3 miljoner i befolkning nästan 10,4. Så nä den listan ger jag inte mycket för.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av martinot »

Håller med om att man skulle vilja veta vad en laddstolpe är, och hur listan beräknats.

Det sagt så är jag inte förvånad om Nedeländerna är före både oss och Norge. De har länge satsat stort på flera snabbladdningsstationer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av mati »

Jaha, vätgas-Japan har nästan tre gånger så många laddstolpar per elbil jämfört med Norge?
Sverige är bättre än Norge och Tyskland?
Räknar de med alla vägguttag i alla bostäder eller vad?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av 12man »

Wtf

Stressfreecarrental.com

Prisjakt för hyrbilar i UK ?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av fth »

Intressant att notera är att oavsett hur dom har räknat, vilket land ligger på topp etc, så har elbilister många gånger fler stationer per bil än vad fossilbilister har.

Det finns idag c:a 2800 fossil-mackar i Sverige som drygt 5 miljoner fossilbilar skall dela på, vilket ger i runda slängar 1700-1800 bilar per mack.

Det är alltså enligt denna lista knappt 100 ggr fler fossilbilar per mack i Sverige än vad det är elbilar per laddstolpe :D :D

Räknar man dessutom in alla hemmaladdare, och övriga rimliga uttag som elbilar kan nyttja så blir skillnaden förstås ännu större.

Jag tror nog folk i allmänhet tror att förhållandet är det omvända. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av martinot »

Så länge som det tar mer än 5 minuter att ladda en elbil med hyfsat stort batteripack från 10-80% så kommer det krävas fler laddstolpar än bensinpumpar per bil.

Hur många pumpar per mack räknande du med i snitt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Så länge som det tar mer än 5 minuter att ladda en elbil med hyfsat stort batteripack från 10-80% så kommer det krävas fler laddstolpar än bensinpumpar per bil.

Hur många pumpar per mack räknande du med i snitt?
Snabbladdning är ju enbart ett krav vid laddning under färd. 10-80% är ju också rätt intetsägande mått. Är batteripacket på ca 10kWh och batteriet kan laddas med 100 kW så kommer laddningen 10-80% gå på ca 5 minuter men det hjälper inte direkt eftersom bilen kommer behöva ladda igen efter kanske 5 mil. Skulle batteripacket vara på 200 kWh så skulle det alltså krävas att bilen kan ladda i 2 160 kW i snitt mellan 10-80%? En bil som har 200 kWh batteripack kommer ytters sällan behöva ladda under färd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Så länge som det tar mer än 5 minuter att ladda en elbil med hyfsat stort batteripack från 10-80% så kommer det krävas fler laddstolpar än bensinpumpar per bil.

Hur många pumpar per mack räknande du med i snitt?
Snabbladdning är ju enbart ett krav vid laddning under färd. 10-80% är ju också rätt intetsägande mått. Är batteripacket på ca 10kWh och batteriet kan laddas med 100 kW så kommer laddningen 10-80% gå på ca 5 minuter men det hjälper inte direkt eftersom bilen kommer behöva ladda igen efter kanske 5 mil. Skulle batteripacket vara på 200 kWh så skulle det alltså krävas att bilen kan ladda i 2 160 kW i snitt mellan 10-80%? En bil som har 200 kWh batteripack kommer ytters sällan behöva ladda under färd.
Absolut. Håller med 100% (och brukar själv påpeka ovan).

Detta var dock bara ett väldigt löst exempel för att visa på att man idag inte kan direkt jämföra antalet bilar/snabbladdare med antalet bilar/bränslepump.

Idag tar det ca. 5 minuter (också beroende på hur stor tank man har, och hur full den är när man kommer in till macken) för att tanka fullt. En elbil idag kanske laddas fullt (eller snarare till 80%) på klart längre tid. Med låt oss säga 20 minuter idag.

Räknar med med dessa värden (obs innan fler kommer och beklagar sig: detta är bara exempel, och som sagt ingen verklig statistik bakom), så innebär det att man isf. måste ha 4 ggr så många snabbladdare/elbil som antalet bränslepumpar/ICE-bil för att få en rättvis jämförelse.

Sedan kommer en annan komplexitet till; och den slår åt andra sidan; då många laddar sin elbilar hemma, och kanske bara snabbladdar i 10% av fallen (främst på längre resor, och väldigt högt räknat tror jag), så sker ju via AC-laddning av elbilar hemma eller på arbetsplatsen, i 90% av fallen.

Detta gör att man å andra sidan måste räkna med att 10 ggr fler bensinpumpar per ICE-bil behövs jämfört med antalet snabbladdare per elbil. Så där slår ju räkningen åt motsatta hållet. )Det är ju detta som på sikt kommer innebära en stor död för flertalet bensinmackar.)

Var bara den poängen jag ville göra klart. Man laddar och tankar på helt olika sätt.

Man kan alltså inte göra en jämförelse 1:1 av förhållandet mellan antalet snabbladdare och antalet bensinpumpar till respektive antal bilar.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av mikebike »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Så länge som det tar mer än 5 minuter att ladda en elbil med hyfsat stort batteripack från 10-80% så kommer det krävas fler laddstolpar än bensinpumpar per bil.

Hur många pumpar per mack räknande du med i snitt?
Snabbladdning är ju enbart ett krav vid laddning under färd. 10-80% är ju också rätt intetsägande mått. Är batteripacket på ca 10kWh och batteriet kan laddas med 100 kW så kommer laddningen 10-80% gå på ca 5 minuter men det hjälper inte direkt eftersom bilen kommer behöva ladda igen efter kanske 5 mil. Skulle batteripacket vara på 200 kWh så skulle det alltså krävas att bilen kan ladda i 2 160 kW i snitt mellan 10-80%? En bil som har 200 kWh batteripack kommer ytters sällan behöva ladda under färd.
Att ladda under färd är nog en utopi, även om elvägar har diskuterats länge. ;)


Jag kan inte ladda hemma, och denna undersökning gällde ju publika laddstolpar. D.v.s. de jag är hänvisad till.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av mati »

fth skrev:
Räknar man dessutom in alla hemmaladdare, och övriga rimliga uttag som elbilar kan nyttja så blir skillnaden förstås ännu större.
Hihi, om du räknar så finns betydligt fler "laddstolpar" än elbilar i Sverige. Jag har ganska många lediga vägguttag hemma där man skulle kunna ladda elbilar. Lite jobbigt om alla ska dela på en lilla effekten som finns tillgänglig. Men det går om man vill. :lol:
Men jag fattar såklart vad du menar. Jag antar att de flesta elbilar som finns idag i Sverige laddas huvudsakligen hemma. Många elbilar laddas sällan eller aldrig vid offentliga laddstationer. Så sett är de här siffrorna helt meningslösa om man inte presenterar dem i ett sammanhang.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Idag tar det ca. 5 minuter (också beroende på hur stor tank man har, och hur full den är när man kommer in till macken) för att tanka fullt. En elbil idag kanske laddas fullt (eller snarare till 80%) på klart längre tid. Med låt oss säga 20 minuter idag.

Räknar med med dessa värden (obs innan fler kommer och beklagar sig: detta är bara exempel, och som sagt ingen verklig statistik bakom), så innebär det att man isf. måste ha 4 ggr så många snabbladdare/elbil som antalet bränslepumpar/ICE-bil för att få en rättvis jämförelse.

Var bara den poängen jag ville göra klart.
Detta skulle vara sant om snabbladdning skulle vara enda möjligheten till laddning. Nu sker ju merparten av laddningen på långsamladdplatser vid hem eller jobb. Skulle det vara 90% av laddningen som sker vid hem/jobb betyder detta att de där 4 gångerna fler platser blir 0,4 gånger fler. Nu gäller detta dock bara i snitt och vid tex storhelger eller där många åker på semester så blir läget annorlunda. Där och då kommer fler laddstolpar krävas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Idag tar det ca. 5 minuter (också beroende på hur stor tank man har, och hur full den är när man kommer in till macken) för att tanka fullt. En elbil idag kanske laddas fullt (eller snarare till 80%) på klart längre tid. Med låt oss säga 20 minuter idag.

Räknar med med dessa värden (obs innan fler kommer och beklagar sig: detta är bara exempel, och som sagt ingen verklig statistik bakom), så innebär det att man isf. måste ha 4 ggr så många snabbladdare/elbil som antalet bränslepumpar/ICE-bil för att få en rättvis jämförelse.

Var bara den poängen jag ville göra klart.
Detta skulle vara sant om snabbladdning skulle vara enda möjligheten till laddning. Nu sker ju merparten av laddningen på långsamladdplatser vid hem eller jobb. Skulle det vara 90% av laddningen som sker vid hem/jobb betyder detta att de där 4 gångerna fler platser blir 0,4 gånger fler. Nu gäller detta dock bara i snitt och vid tex storhelger eller där många åker på semester så blir läget annorlunda. Där och då kommer fler laddstolpar krävas.
Se hela texten jag skrev ovan. Tog just upp det. Man tankar och laddar på olika sätt.

Min sammanfattning är att det, oavsett hur man räknar, inte går att göra en 1:1-jämförelse (det blir fel att göra så, åt båda hållen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Min sammanfattning är att det, oavsett hur man räknar, inte går att göra en 1:1-jämförelse (det blir fel att göra så, åt båda hållen).
Så är det absolut, och inga av siffrorna i den här tråden, varken i den ursprungliga artikeln som länkades till eller påföljande kommentarer, är nog särskilt exakta.

Poängen jag ville göra var egentligen bara att nästan oavsett hur man räknar så har elbilar "per capita" många gånger fler platser att fylla tanken på än vad fossiler har.

Dom flesta som inte är insatta i detta tror jag gissar på det omvända förhållandet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av Mickep »

Tycker det är intressant. En del vet/gissade vi redan men bra att få det på pränt. Sedan kan man fundera på vad som är bra eller ej. Norge har ju fler bilar per laddplats. (vet inte om jag skall tycka det är bra eller inte jämfört med oss). Men det är som all statistik det kan vändas och vridas till det passar ens syften.
om vi tar annan statistik skulle man kunna få fram fler värden. En sak kan vara supersnabbladdare per elbil. t.ex.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av Svenssons »

Som det verkar nu enligt den brittiska hyrbilsfirman så skulle nog ett land med endast en laddstation och inga bilar komma först på listan. Den får ju väldigt högt tal när man dividerar antalet laddstationer med antalet bilar...

De verkar också ha en rätt lustig definition på laddstation. Hur tusan kan de hitta 10 000 laddstationer i Sverige (eller ännu fler i andra länder...)? Laddplatser kanske men då räknas även platser för långsamladdning med på stationerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilket land har flest laddstolpar?

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Min sammanfattning är att det, oavsett hur man räknar, inte går att göra en 1:1-jämförelse (det blir fel att göra så, åt båda hållen).
Så är det absolut, och inga av siffrorna i den här tråden, varken i den ursprungliga artikeln som länkades till eller påföljande kommentarer, är nog särskilt exakta.

Poängen jag ville göra var egentligen bara att nästan oavsett hur man räknar så har elbilar "per capita" många gånger fler platser att fylla tanken på än vad fossiler har.

Dom flesta som inte är insatta i detta tror jag gissar på det omvända förhållandet.

/fth
Hur många pumpar räknande du med i snitt finns på varje mack?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar