Vad kostar elbilen per mil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad kostar elbilen per mil?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Tycker som vissa andra att milkostnad är rätt irrelevant egentligen. Jag betalar ju för att ha en bil oavsett hur många mil jag kör och det jag bryr mig om är ju månadskostnaden.

Med tanke på covid kanske 3an som nu gått 400 mil på ett år kan slå tidigare S som gick 1400 på 18 månader i milkostnad.

Jo, har aldrig förstått mig på "milkostnad" som koncept. Är extremt orent att smeta ut fasta och rörliga kostnader på antalet mil.

Bor man 2 mil från jobbet blir det många färre mil på bilen än om man bor 7 mil från jobbet. Men det är ändå samma behov som fylls.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad kostar elbilen per mil?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Tycker som vissa andra att milkostnad är rätt irrelevant egentligen. Jag betalar ju för att ha en bil oavsett hur många mil jag kör och det jag bryr mig om är ju månadskostnaden.

Med tanke på covid kanske 3an som nu gått 400 mil på ett år kan slå tidigare S som gick 1400 på 18 månader i milkostnad.
Håller med helt. Jag betalar för möjligheten att ha tillgång på bilar inom familjen och för jobbet.

Nu i Cv19-tider så åker jag nästan inget i jobbet (som planerat innan), och privat så åker jag även privat mycket mindre än tidigare i vardagen, och även färre semesterresor.

Att räkna TCO-kostnad/mil är för mig totalt ointressant, och säger mig i princip inget.

Att räkna på TCO-kostnad/månad eller TCO-kostnad/år är det viktigaste, och att även räkna på framdrivningskostnad/mil är intressant (men mindre så i dessa tider).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad kostar elbilen per mil?

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
Tycker som vissa andra att milkostnad är rätt irrelevant egentligen. Jag betalar ju för att ha en bil oavsett hur många mil jag kör och det jag bryr mig om är ju månadskostnaden.

Med tanke på covid kanske 3an som nu gått 400 mil på ett år kan slå tidigare S som gick 1400 på 18 månader i milkostnad.
Håller med helt. Jag betalar för möjligheten att ha tillgång på bilar inom familjen och för jobbet.

Nu i Cv19-tider så åker jag nästan inget i jobbet (som planerat innan), och privat så åker jag även privat mycket mindre än tidigare i vardagen, och även färre semesterresor.

Att räkna TCO-kostnad/mil är för mig totalt ointressant, och säger mig i princip inget.

Att räkna på TCO-kostnad/månad eller TCO-kostnad/år är det viktigaste, och att även räkna på framdrivningskostnad/mil är intressant (men mindre så i dessa tider).
För skoj skull har jag nu räknat fram TCO-kostnad/månad för vår Model 3 LR AWD ganska exakt 2år sedan ny = Ca 6000sek/Månad

Älskar denna bil med rejält bra värde för valutan 8-)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Vad kostar elbilen per mil?

Inlägg av oscfor »

Min första X (90D) hade en kostnad av 20:-/mil över två år och 5500 mil inkl allt.
Min andra X (P100DL) 30:-/mil över ett år och 2500 mil.

Jag tycker deras siffror verkar vansinnigt överdrivna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad kostar elbilen per mil?

Inlägg av MWall »

oscfor skrev:
Min första X (90D) hade en kostnad av 20:-/mil över två år och 5500 mil inkl allt.
Min andra X (P100DL) 30:-/mil över ett år och 2500 mil.

Jag tycker deras siffror verkar vansinnigt överdrivna.
Hade du köpt en XP100DL före prissänkningen så hade du haft ett tapp på 600 tkr över en natt som du skulle behövt slå ut på dina mil. ;)


Hade jag ägt min Model S 100D privat hade milkostnaden (7500 mil på 2,5 år än så länge) varit ganska precis 70:-/mil. Eller 17 500:-/mån.

I och med att jag företagsleasar den och kan ta värdeminskning osv med skattade pengar så hamnar kostnaden på 42:-/mil. Eller 10 500:-/mån.

Hade jag köpt efter den stora prissänkningen (~250 tkr) våren 2019 istället för hösten 2018 så hade jag legat på 22:-/mil. Eller 5 500:-/mån.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vad kostar elbilen per mil?

Inlägg av Mickep »

Jag kör 500 mil/år

avbetalning 5311/mån *12 /500 mil= 127 kr mil. + laddkostnad.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Vad kostar elbilen per mil?

Inlägg av Viper »

Våran bil har kostat oss ca 4kg oxfilé (svensk) i veckan. Försäkring+värdeminskning är dyrt ...
Model S 75D 2016 Midnight silver
Skriv svar