Tesla wall connector lyser rött

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av thomas76 »

Tesla wall connector i garaget tycker inte om Teslan längre. Så fort jag säter i laddaren och bilen låser kabeln så lyser laddaren rött. Sätter jag sedan i laddaren i Zoen så funkar det som vanligt.

Har provat starta on laddaren 3 samt 5 sekunder, gjort den ström lös och även startat om bilen men funkar inte endå.

Provade därför reseladdaren via trefasuttaget så funkar det att ladda Teslan.

Vet inte vad det kan vara för problem så jag frågar här.


Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av P_EL »

Hade liknande problem för ngt år sedan där all annan typ av laddning funkade så det verkade vara WallConnectorn. Står det typ ”check charge power” i appen också när du försöker med WCn? Fick det meddelandet och under en period funkade laddaren ibland efter reset. Sen la den av helt och lös bara rött...
Jag felanmälde och fick sedan ny laddare skickad på garanti. Sedan dess har allt funkat perfekt.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av Gustafsson »

Fick också ny WC med ung samma problem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av Dexter »

Jag hade kontrollerat att alla 3 faser kommer fram som de ska in till wallchargern.
Den slår inte på kraften om den inte har alla faser.
Jag tappade en fas på min en gång och den slutade ladda men kommer inte ihåg om den lyste rött eller fast grön då.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av mati »

Hade samma problem med min WC nyligen efter ett längre strömavbrott. Röd lampa med lite oförutsägbart beteende. Bytte till en ny WC till sist. Detta har hänt en gång tidigare med samma åtgärd. Är alltså inne på min tredje WC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av thomas76 »

Provade att ladda bilen i morse och nu funkar den igen, om jag inte missminner mig så var det typ samma beteende för någon månad sedan också.
Den kanske är inne på sista versen.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11722
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Hade samma problem med min WC nyligen efter ett längre strömavbrott. Röd lampa med lite oförutsägbart beteende. Bytte till en ny WC till sist. Detta har hänt en gång tidigare med samma åtgärd. Är alltså inne på min tredje WC.
Kvaliteten på Tesla WC är ju inte direkt känd för att vara den bästa. De fungerar oftast stabilt så länge de fungerar, men livslängden verkar vara av lite mer varierad kvalitet (tror det är kinesisk OEM som tillverkar de åt Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av Dexter »

martinot skrev:
mati skrev:
Hade samma problem med min WC nyligen efter ett längre strömavbrott. Röd lampa med lite oförutsägbart beteende. Bytte till en ny WC till sist. Detta har hänt en gång tidigare med samma åtgärd. Är alltså inne på min tredje WC.
Kvaliteten på Tesla WC är ju inte direkt känd för att vara den bästa. De fungerar oftast stabilt så länge de fungerar, men livslängden verkar vara av lite mer varierad kvalitet (tror det är kinesisk OEM som tillverkar de åt Tesla).
Kanske tur man köpte den i samband med bilen så man har 4års garanti vad jag har hört. ;)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av mans71 »

Har haft problem ett par gånger och fått utbytt WC på garantin. Var glapp i sladden. Funkade ett tag att "skaka"/snurra lite på sladden.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av Johnalm »

Har haft samma problem en längre tid med min WC, funkar (oftast) efter en mängd resets. Var felanmäler jag den? I appen under service eller finns det något bra telefonnummer där jag kan sitta i kö för att sedan bli bortkopplad? :)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Tesla wall connector lyser rött

Inlägg av P_EL »

Johnalm skrev:
Har haft samma problem en längre tid med min WC, funkar (oftast) efter en mängd resets. Var felanmäler jag den? I appen under service eller finns det något bra telefonnummer där jag kan sitta i kö för att sedan bli bortkopplad? :)
I appen, har för mig det finns ett serienummer på din WC som du ska ange i anmälan.
Model S90D -16
Skriv svar