Kommer du privatleasa din elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av pejvic »

Henriksson skrev:
E-tronen jag privatleasar kostar 6.700 kr/mån, hade jag köpt den skulle de ha 930.000kr, eller 9.975 kr/mån plus 185.000 i kontantinsats. Då skulle den alltså kosta drygt 15.000kr/mån om kontantinsatsen fördelas på 36 månader. Så hur man än räknar blir privatleasing för min del hälften så dyrt jämfört med att köpa kontant. Övermilen kostar bara 20 kr och jag kommer att ha ha ca 2.000 övermil under perioden vilket då ger en extra kostnad på 40.000 kr över två år vilket alltså ger 1.700 kr/mån över 24 mån och en totalkostnad på 8.400 kr/mån inkl. privatleasingen. Sedan är 80% av mina mil tjänstemil med en ersättning på 52 kr/milen så för min del betalar företaget hela bilkostnaden. Nypriset var 1.200.000 kr för denna bil och den hade alltså haft en värdeminskning på 200 kr/milen när jag tog över den. Om man räknar med en värdeminskning på ca 50% om tre år kommer den fortsatta värdeminskningen att ligga runt strax under 100 kr/milen vilket bekräftas i t.ex. Teknikens värd som har beräknat till ca 90 kr/milen för E-tron. Jag kommer totalt betala ca 45 kr/mil totalt med en total beräknad körsträcka om 4500 mil och en totalkostnad på 201.600 kr.
Men månadskostnaden vid köp kan man ju inte räkna så. Din månadskostnad blir bilens totala värdetapp under tiden du har den. Sen får du räkna på kapitalkostnaden, dvs din ränta som du får betala. Det är lite oklart vad som skulle inkluderas i dina 9975kr...

Så vem menar du betalar ditt värdetapp i ditt fall nu? Är det någon tredjepart? Audi? Eller något leasingbolag som förlorar alla pengarna?
Isåfall har du gjort en kanonaffär och grattis till dig.
Haft alla 3/Y
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Peter Andersson »

Det finns väldigt många elbilar på blocket till bra priser.

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
Henriksson skrev:
E-tronen jag privatleasar kostar 6.700 kr/mån, hade jag köpt den skulle de ha 930.000kr, eller 9.975 kr/mån plus 185.000 i kontantinsats. Då skulle den alltså kosta drygt 15.000kr/mån om kontantinsatsen fördelas på 36 månader. Så hur man än räknar blir privatleasing för min del hälften så dyrt jämfört med att köpa kontant. Övermilen kostar bara 20 kr och jag kommer att ha ha ca 2.000 övermil under perioden vilket då ger en extra kostnad på 40.000 kr över två år vilket alltså ger 1.700 kr/mån över 24 mån och en totalkostnad på 8.400 kr/mån inkl. privatleasingen. Sedan är 80% av mina mil tjänstemil med en ersättning på 52 kr/milen så för min del betalar företaget hela bilkostnaden. Nypriset var 1.200.000 kr för denna bil och den hade alltså haft en värdeminskning på 200 kr/milen när jag tog över den. Om man räknar med en värdeminskning på ca 50% om tre år kommer den fortsatta värdeminskningen att ligga runt strax under 100 kr/milen vilket bekräftas i t.ex. Teknikens värd som har beräknat till ca 90 kr/milen för E-tron. Jag kommer totalt betala ca 45 kr/mil totalt med en total beräknad körsträcka om 4500 mil och en totalkostnad på 201.600 kr.
Men månadskostnaden vid köp kan man ju inte räkna så. Din månadskostnad blir bilens totala värdetapp under tiden du har den. Sen får du räkna på kapitalkostnaden, dvs din ränta som du får betala. Det är lite oklart vad som skulle inkluderas i dina 9975kr...

Så vem menar du betalar ditt värdetapp i ditt fall nu? Är det någon tredjepart? Audi? Eller något leasingbolag som förlorar alla pengarna?
Isåfall har du gjort en kanonaffär och grattis till dig.

Audi subventionerar E-Tron leasing så den blir långt billigare än vad den annars hade varit. (Sannolikt)

Alla får gör sin bedömning men 6700:-/mån för en bil som kostar 930' är väldigt billigt. Skulle förvåna mig om en 2 år gammal E-Tron är värd mer än ca 630' om 2 år vid inbyte. Värdetapp på ca 300 tusen på 24 månader. Bara det är 12 500 per månad. Plus ränta på lånet.

Varför det blir så billigt? Audi vill väl ha ut fler bilar för att minska straffavgifterna. Dessutom kan Audi exportera bilarna till Norge efter 2 år till bra pris på ett annat sätt än en privatperson kan.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av pejvic »

MWall skrev:
pejvic skrev:
Henriksson skrev:
E-tronen jag privatleasar kostar 6.700 kr/mån, hade jag köpt den skulle de ha 930.000kr, eller 9.975 kr/mån plus 185.000 i kontantinsats. Då skulle den alltså kosta drygt 15.000kr/mån om kontantinsatsen fördelas på 36 månader. Så hur man än räknar blir privatleasing för min del hälften så dyrt jämfört med att köpa kontant. Övermilen kostar bara 20 kr och jag kommer att ha ha ca 2.000 övermil under perioden vilket då ger en extra kostnad på 40.000 kr över två år vilket alltså ger 1.700 kr/mån över 24 mån och en totalkostnad på 8.400 kr/mån inkl. privatleasingen. Sedan är 80% av mina mil tjänstemil med en ersättning på 52 kr/milen så för min del betalar företaget hela bilkostnaden. Nypriset var 1.200.000 kr för denna bil och den hade alltså haft en värdeminskning på 200 kr/milen när jag tog över den. Om man räknar med en värdeminskning på ca 50% om tre år kommer den fortsatta värdeminskningen att ligga runt strax under 100 kr/milen vilket bekräftas i t.ex. Teknikens värd som har beräknat till ca 90 kr/milen för E-tron. Jag kommer totalt betala ca 45 kr/mil totalt med en total beräknad körsträcka om 4500 mil och en totalkostnad på 201.600 kr.
Men månadskostnaden vid köp kan man ju inte räkna så. Din månadskostnad blir bilens totala värdetapp under tiden du har den. Sen får du räkna på kapitalkostnaden, dvs din ränta som du får betala. Det är lite oklart vad som skulle inkluderas i dina 9975kr...

Så vem menar du betalar ditt värdetapp i ditt fall nu? Är det någon tredjepart? Audi? Eller något leasingbolag som förlorar alla pengarna?
Isåfall har du gjort en kanonaffär och grattis till dig.

Audi subventionerar E-Tron leasing så den blir långt billigare än vad den annars hade varit. (Sannolikt)

Alla får gör sin bedömning men 6700:-/mån för en bil som kostar 930' är väldigt billigt. Skulle förvåna mig om en 2 år gammal E-Tron är värd mer än ca 630' om 2 år vid inbyte. Värdetapp på ca 300 tusen på 24 månader. Bara det är 12 500 per månad. Plus ränta på lånet.

Varför det blir så billigt? Audi vill väl ha ut fler bilar för att minska straffavgifterna. Dessutom kan Audi exportera bilarna till Norge efter 2 år till bra pris på ett annat sätt än en privatperson kan.
Jo men det borde de kunna göra ändå, genom att betala mer för bilarna i inbyte som ej är privatleasade. Hursomhelst så låter det billigt - men jag förstår ej hur det går till exakt. Någon måste betala helt enkelt. Inkluderar 6700 service och försäkring mm förresten?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Curik »

Njäe, hehe - jag har privatleasat en gång tidigare och det var ingen skön upplevelse precis. Själva bilen var det inga bekymmer med men återlämningen var riktigt kass.

* Ingen som ville ta i ärendet. Skickades runt mellan olika säljare. När jag till slut åkte dit och sa till i reception så fick jag lämna in bilen.
* Bilen undersöktes och så ringde säljaren och sa att allt var "lugnt". Fick sedan hem en faktura där det hittats på diverse saker för att nolla ut mina undermil. Saker som enligt deras "återlämningsguide" skulle vara normalt slitage.
* Efter två veckor fick jag hem att jag skulle betala skatt och försäkring för nästkommande period, och då visade det sig att dom inte skrivit över bilen till sig.

Sa till att jag betalat dessa och att dom nu fick skärpa sig och då började säljaren hota med att han skulle kolla "med min bank" om jag verkligen hade betalat skatt/försäkring, och så hotade han med att lägga till fler minusposter eftersom dom varit snälla. :mrgreen:

Stod ut i någon vecka eller två, sedan blev det en forward på säljarens mailkedja till hans chef. Någon timma efteråt hörde säljaren av sig och ville Swisha det jag lagt ut. :lol: Fantastiskt. Jag som hade planerat att köpa en E-tron av dom, men avvaktade återlämningen av förra bilen först. Tur det!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10391
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Legato »

pejvic skrev:
Jag håller med. Kan ej förstå att det skulle "normalt" vara en plusaffär med privatleasing. Då måste ju kreditgivaren ta risken för återköpsvärdet. Och det är klart de då bjuder ett lägre pris som begagnat för säkerhets skull? Antingen måste de ju själva ta bilen och sälja den, leasa om den eller släppa den till tredje part, förmodligen som en option med förutbesstämt pris redan från början. Finns ju ingen leasinggivare som vill ta över en bil för 400.000 som är värd 300.000.... Någon måste alltid betala, och någon är ALLTID konsumenten.

Enda grejen som kan gynna privatleasingalternativet är väl när det inkluderas serviceavtal och försäkringar. Då kan leasinggivaren deala till det mkt mkt bättre än en enskild person.

Samma sak med operationell, det måste vara sämsta sättet att äga bilen på. Någon måste ju ta den finansiella risken. Och visst det har säkert lönat sig i flera fall men då "lär" sig ju leasinggivaren och tar ännu mer höjd nästa gång. På nåt sätt känns det också som att man bryr sig mer om bilen när man äger den också. Slarvar man så blir man betalningsskyldig för repor, dörruppslag, kantstötta fälgar mm hursomhelst.
Rent konceptuellt så har du rätt imo. Men i praktiken är det uppenbarligen fel. Det är bara att räkna på de erbjudanden som finns där ute. Leasingen är extremt subventionerad (även företagsleasingen).

Den E-tron jag precis signat avtal på kostar 4.000:- per månad i 24 månader inklusive service. Det är operationell leasing utan någon restvärdesrisk.

Jag betalar alltså under 100.000:- för att bruka bilen under två år. "Listpriset" på bilen är ca 1 miljon kronor.

Jag tror inte det finns någon som tror att värdefallet i praktiken kommer vara 10% över två år.

Så uppenbarligen sker en rejäl subventionering. Hur den ser ut har jag ingen aning om. Kanske får handlaren köpa bilen extremt rabatterat förutsatt att leasingen sköts via Audi Finans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MSO »

Lite samma med ID.3-dealarna före jul. Rent finansiellt låg restvärde på _24 mån_ på drygt 79% för 3000 mil. Det är flackt. Svårt att säga nåt annat. Det finns inget utrymme för att tjäna storskovan på att köpa privat då. I bästa bästa fall kan det gå jämnt upp. Enda uppenbara anledningen till privatköp, utöver idéer om ett skuldfritt liv och liknande, skulle ju vara fallet att man planerar att lägga många mil på mätaren.

Nån betalar, ja. Och i det här fallet VW, som väljer att lägga pengarna där istället för på böter.

En framtidsspaning är att fler och fler kommer att erbjuda andra-varvs-leasing, dvs att det kommer privatleasingdealar på flottan som kommer in efter första leasingperioden. Jag tror det kommer att dyka upp. På så sätt kan företagen hålla mer koll på värdeminskningskostnader och lägga den mer linjärt över 4-6år, och det blir relativt billigare att plocka ut en ny bil. Vilket de gillar. Sen efter två leasingvarv kommer de sälja den med nåt års garanti kvar. Speciellt Kia/Hyundai tror jag kommer att välja det spåret, men vi får se... Bara en gissning eg.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
pejvic skrev:
Henriksson skrev:
E-tronen jag privatleasar kostar 6.700 kr/mån, hade jag köpt den skulle de ha 930.000kr, eller 9.975 kr/mån plus 185.000 i kontantinsats. Då skulle den alltså kosta drygt 15.000kr/mån om kontantinsatsen fördelas på 36 månader. Så hur man än räknar blir privatleasing för min del hälften så dyrt jämfört med att köpa kontant. Övermilen kostar bara 20 kr och jag kommer att ha ha ca 2.000 övermil under perioden vilket då ger en extra kostnad på 40.000 kr över två år vilket alltså ger 1.700 kr/mån över 24 mån och en totalkostnad på 8.400 kr/mån inkl. privatleasingen. Sedan är 80% av mina mil tjänstemil med en ersättning på 52 kr/milen så för min del betalar företaget hela bilkostnaden. Nypriset var 1.200.000 kr för denna bil och den hade alltså haft en värdeminskning på 200 kr/milen när jag tog över den. Om man räknar med en värdeminskning på ca 50% om tre år kommer den fortsatta värdeminskningen att ligga runt strax under 100 kr/milen vilket bekräftas i t.ex. Teknikens värd som har beräknat till ca 90 kr/milen för E-tron. Jag kommer totalt betala ca 45 kr/mil totalt med en total beräknad körsträcka om 4500 mil och en totalkostnad på 201.600 kr.
Men månadskostnaden vid köp kan man ju inte räkna så. Din månadskostnad blir bilens totala värdetapp under tiden du har den. Sen får du räkna på kapitalkostnaden, dvs din ränta som du får betala. Det är lite oklart vad som skulle inkluderas i dina 9975kr...

Så vem menar du betalar ditt värdetapp i ditt fall nu? Är det någon tredjepart? Audi? Eller något leasingbolag som förlorar alla pengarna?
Isåfall har du gjort en kanonaffär och grattis till dig.

Audi subventionerar E-Tron leasing så den blir långt billigare än vad den annars hade varit. (Sannolikt)

Alla får gör sin bedömning men 6700:-/mån för en bil som kostar 930' är väldigt billigt. Skulle förvåna mig om en 2 år gammal E-Tron är värd mer än ca 630' om 2 år vid inbyte. Värdetapp på ca 300 tusen på 24 månader. Bara det är 12 500 per månad. Plus ränta på lånet.

Varför det blir så billigt? Audi vill väl ha ut fler bilar för att minska straffavgifterna. Dessutom kan Audi exportera bilarna till Norge efter 2 år till bra pris på ett annat sätt än en privatperson kan.
6700 kr/månad motsvarar ett värdetapp på 220 000 kr på två år, plus tydligen 20 kr extra för övermil. Den billigaste två år gamla e-Tron 55 jag kan hitta på blocket ligger på 670 000 kr. En ny kostar från 825 000 kr. Ska man jämföra kampanjpriser på leasing med vad det kostar att köpa måste man naturligtvis se till priset efter eventuella rabatter, för att jämförelsen ska bli rättvis.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
Henriksson skrev:
E-tronen jag privatleasar kostar 6.700 kr/mån, hade jag köpt den skulle de ha 930.000kr, eller 9.975 kr/mån plus 185.000 i kontantinsats. Då skulle den alltså kosta drygt 15.000kr/mån om kontantinsatsen fördelas på 36 månader. Så hur man än räknar blir privatleasing för min del hälften så dyrt jämfört med att köpa kontant. Övermilen kostar bara 20 kr och jag kommer att ha ha ca 2.000 övermil under perioden vilket då ger en extra kostnad på 40.000 kr över två år vilket alltså ger 1.700 kr/mån över 24 mån och en totalkostnad på 8.400 kr/mån inkl. privatleasingen. Sedan är 80% av mina mil tjänstemil med en ersättning på 52 kr/milen så för min del betalar företaget hela bilkostnaden. Nypriset var 1.200.000 kr för denna bil och den hade alltså haft en värdeminskning på 200 kr/milen när jag tog över den. Om man räknar med en värdeminskning på ca 50% om tre år kommer den fortsatta värdeminskningen att ligga runt strax under 100 kr/milen vilket bekräftas i t.ex. Teknikens värd som har beräknat till ca 90 kr/milen för E-tron. Jag kommer totalt betala ca 45 kr/mil totalt med en total beräknad körsträcka om 4500 mil och en totalkostnad på 201.600 kr.
Men månadskostnaden vid köp kan man ju inte räkna så. Din månadskostnad blir bilens totala värdetapp under tiden du har den. Sen får du räkna på kapitalkostnaden, dvs din ränta som du får betala. Det är lite oklart vad som skulle inkluderas i dina 9975kr...

Så vem menar du betalar ditt värdetapp i ditt fall nu? Är det någon tredjepart? Audi? Eller något leasingbolag som förlorar alla pengarna?
Isåfall har du gjort en kanonaffär och grattis till dig.

Audi subventionerar E-Tron leasing så den blir långt billigare än vad den annars hade varit. (Sannolikt)

Alla får gör sin bedömning men 6700:-/mån för en bil som kostar 930' är väldigt billigt. Skulle förvåna mig om en 2 år gammal E-Tron är värd mer än ca 630' om 2 år vid inbyte. Värdetapp på ca 300 tusen på 24 månader. Bara det är 12 500 per månad. Plus ränta på lånet.

Varför det blir så billigt? Audi vill väl ha ut fler bilar för att minska straffavgifterna. Dessutom kan Audi exportera bilarna till Norge efter 2 år till bra pris på ett annat sätt än en privatperson kan.
6700 kr/månad motsvarar ett värdetapp på 220 000 kr på två år, plus tydligen 20 kr extra för övermil. Den billigaste två år gamla e-Tron 55 jag kan hitta på blocket ligger på 670 000 kr. En ny kostar från 825 000 kr. Ska man jämföra kampanjpriser på leasing med vad det kostar att köpa måste man naturligtvis se till priset efter eventuella rabatter, för att jämförelsen ska bli rättvis.

Jag tror fortfarande just den privatleasingen är bättre än att köpa. Du får gärna tycka annorlunda.

Edit: Ett misstag du gör är dock att räkna Blocket-priset som restvärdet. I Blockpriset ligger både prutmån och bilhandlarens marginal. Ligger den ute för 670' så ska du som privatperson vara glad om du får 600' i inbyte.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

Här då.

Taycan Performance Plus

Köpa för 1,53 miljoner: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... s/94474591

Privatleasing för 16 499:-/mån: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... s/94095566
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av pejvic »

Legato skrev:
pejvic skrev:
Jag håller med. Kan ej förstå att det skulle "normalt" vara en plusaffär med privatleasing. Då måste ju kreditgivaren ta risken för återköpsvärdet. Och det är klart de då bjuder ett lägre pris som begagnat för säkerhets skull? Antingen måste de ju själva ta bilen och sälja den, leasa om den eller släppa den till tredje part, förmodligen som en option med förutbesstämt pris redan från början. Finns ju ingen leasinggivare som vill ta över en bil för 400.000 som är värd 300.000.... Någon måste alltid betala, och någon är ALLTID konsumenten.

Enda grejen som kan gynna privatleasingalternativet är väl när det inkluderas serviceavtal och försäkringar. Då kan leasinggivaren deala till det mkt mkt bättre än en enskild person.

Samma sak med operationell, det måste vara sämsta sättet att äga bilen på. Någon måste ju ta den finansiella risken. Och visst det har säkert lönat sig i flera fall men då "lär" sig ju leasinggivaren och tar ännu mer höjd nästa gång. På nåt sätt känns det också som att man bryr sig mer om bilen när man äger den också. Slarvar man så blir man betalningsskyldig för repor, dörruppslag, kantstötta fälgar mm hursomhelst.
Rent konceptuellt så har du rätt imo. Men i praktiken är det uppenbarligen fel. Det är bara att räkna på de erbjudanden som finns där ute. Leasingen är extremt subventionerad (även företagsleasingen).

Den E-tron jag precis signat avtal på kostar 4.000:- per månad i 24 månader inklusive service. Det är operationell leasing utan någon restvärdesrisk.

Jag betalar alltså under 100.000:- för att bruka bilen under två år. "Listpriset" på bilen är ca 1 miljon kronor.

Jag tror inte det finns någon som tror att värdefallet i praktiken kommer vara 10% över två år.

Så uppenbarligen sker en rejäl subventionering. Hur den ser ut har jag ingen aning om. Kanske får handlaren köpa bilen extremt rabatterat förutsatt att leasingen sköts via Audi Finans.
Är det 4k plus moms då? Halva momsen drar du kanske om det är på företag? Tillkommer försäkring? Blev det ingen mach-e:)
Haft alla 3/Y
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Henriksson »

Audi får det baktungt när alla dessa bilar kommer tillbaka om två år helt klart, dock så subventionerar de hellre och säljer fler bilar än att sälja färre bilar och betala böter. WV totalt riskerade över 20 Miljarder i böter, AUDI klarade sig precis ifrån böter men WV fick inte ut tillräckligt med ID3. EU har hårda krav vilket troligen kommer synas på privatleasing och företagsleasing ett tag till framöver. Sen kommer de behöva hitta på nåt när alla bilar kommer tillbaka, en grej kan vara att de kommer erbjuda förlängningar med service & garanti. Så länge bilen är i nyskick spelar det ingen roll hur långt den gått om de erbjuder garanti och service i priset. Antar att bilarnas förlust skrivs av bokföringen och att de ändå i det stora hela gör vinst totalt så då kan de exempelvis leasa ut ytterligare två år till samma kostnad eller t.o.m. något lägre. Så länge dessa erbjudanden existerar vill man i alla fall inte köpa en bil kontant, då är man rökt.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
Henriksson skrev:
E-tronen jag privatleasar kostar 6.700 kr/mån, hade jag köpt den skulle de ha 930.000kr, eller 9.975 kr/mån plus 185.000 i kontantinsats. Då skulle den alltså kosta drygt 15.000kr/mån om kontantinsatsen fördelas på 36 månader. Så hur man än räknar blir privatleasing för min del hälften så dyrt jämfört med att köpa kontant. Övermilen kostar bara 20 kr och jag kommer att ha ha ca 2.000 övermil under perioden vilket då ger en extra kostnad på 40.000 kr över två år vilket alltså ger 1.700 kr/mån över 24 mån och en totalkostnad på 8.400 kr/mån inkl. privatleasingen. Sedan är 80% av mina mil tjänstemil med en ersättning på 52 kr/milen så för min del betalar företaget hela bilkostnaden. Nypriset var 1.200.000 kr för denna bil och den hade alltså haft en värdeminskning på 200 kr/milen när jag tog över den. Om man räknar med en värdeminskning på ca 50% om tre år kommer den fortsatta värdeminskningen att ligga runt strax under 100 kr/milen vilket bekräftas i t.ex. Teknikens värd som har beräknat till ca 90 kr/milen för E-tron. Jag kommer totalt betala ca 45 kr/mil totalt med en total beräknad körsträcka om 4500 mil och en totalkostnad på 201.600 kr.
Men månadskostnaden vid köp kan man ju inte räkna så. Din månadskostnad blir bilens totala värdetapp under tiden du har den. Sen får du räkna på kapitalkostnaden, dvs din ränta som du får betala. Det är lite oklart vad som skulle inkluderas i dina 9975kr...

Så vem menar du betalar ditt värdetapp i ditt fall nu? Är det någon tredjepart? Audi? Eller något leasingbolag som förlorar alla pengarna?
Isåfall har du gjort en kanonaffär och grattis till dig.

Audi subventionerar E-Tron leasing så den blir långt billigare än vad den annars hade varit. (Sannolikt)

Alla får gör sin bedömning men 6700:-/mån för en bil som kostar 930' är väldigt billigt. Skulle förvåna mig om en 2 år gammal E-Tron är värd mer än ca 630' om 2 år vid inbyte. Värdetapp på ca 300 tusen på 24 månader. Bara det är 12 500 per månad. Plus ränta på lånet.

Varför det blir så billigt? Audi vill väl ha ut fler bilar för att minska straffavgifterna. Dessutom kan Audi exportera bilarna till Norge efter 2 år till bra pris på ett annat sätt än en privatperson kan.
6700 kr/månad motsvarar ett värdetapp på 220 000 kr på två år, plus tydligen 20 kr extra för övermil. Den billigaste två år gamla e-Tron 55 jag kan hitta på blocket ligger på 670 000 kr. En ny kostar från 825 000 kr. Ska man jämföra kampanjpriser på leasing med vad det kostar att köpa måste man naturligtvis se till priset efter eventuella rabatter, för att jämförelsen ska bli rättvis.

Jag tror fortfarande just den privatleasingen är bättre än att köpa. Du får gärna tycka annorlunda.

Edit: Ett misstag du gör är dock att räkna Blocket-priset som restvärdet. I Blockpriset ligger både prutmån och bilhandlarens marginal. Ligger den ute för 670' så ska du som privatperson vara glad om du får 600' i inbyte.
Det var ett exempel. Det finns flera e-Tron som är betydligt dyrare än så. Om man inte kan räkna med priset de annonserar ut begagnade bilar för blir det lika fel att utgår från det utannonserade nypriset. Där finns också prutmån. Sen behöver man inte sälja bilen till ett dåligt inbytespris. Men oavsett det så går det ungeför jämt upp med privatleasing för 6700 kr/månad även om man "bara" får 600 000 kr efter två år, förutom eventuella räntekostnader då.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av iAkita »

Legato skrev:
pejvic skrev:
Jag håller med. Kan ej förstå att det skulle "normalt" vara en plusaffär med privatleasing. Då måste ju kreditgivaren ta risken för återköpsvärdet. Och det är klart de då bjuder ett lägre pris som begagnat för säkerhets skull? Antingen måste de ju själva ta bilen och sälja den, leasa om den eller släppa den till tredje part, förmodligen som en option med förutbesstämt pris redan från början. Finns ju ingen leasinggivare som vill ta över en bil för 400.000 som är värd 300.000.... Någon måste alltid betala, och någon är ALLTID konsumenten.

Enda grejen som kan gynna privatleasingalternativet är väl när det inkluderas serviceavtal och försäkringar. Då kan leasinggivaren deala till det mkt mkt bättre än en enskild person.

Samma sak med operationell, det måste vara sämsta sättet att äga bilen på. Någon måste ju ta den finansiella risken. Och visst det har säkert lönat sig i flera fall men då "lär" sig ju leasinggivaren och tar ännu mer höjd nästa gång. På nåt sätt känns det också som att man bryr sig mer om bilen när man äger den också. Slarvar man så blir man betalningsskyldig för repor, dörruppslag, kantstötta fälgar mm hursomhelst.
Rent konceptuellt så har du rätt imo. Men i praktiken är det uppenbarligen fel. Det är bara att räkna på de erbjudanden som finns där ute. Leasingen är extremt subventionerad (även företagsleasingen).

Den E-tron jag precis signat avtal på kostar 4.000:- per månad i 24 månader inklusive service. Det är operationell leasing utan någon restvärdesrisk.

Jag betalar alltså under 100.000:- för att bruka bilen under två år. "Listpriset" på bilen är ca 1 miljon kronor.

Jag tror inte det finns någon som tror att värdefallet i praktiken kommer vara 10% över två år.

Så uppenbarligen sker en rejäl subventionering. Hur den ser ut har jag ingen aning om. Kanske får handlaren köpa bilen extremt rabatterat förutsatt att leasingen sköts via Audi Finans.
Du får lägga till bonusen på 60 000 kr till de 100 000 kr du betalar i leasing under två år när du beräknar vilket värdefall som motsvarar din leasingkostnad. Det blir alltså ca 16% på två år, kanske drygt 20% efter förhandling. Men även med det i åtanke låter 4000 kr i månaden som ett kap. Grattis!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10391
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Legato »

pejvic skrev:
Legato skrev:
pejvic skrev:
Jag håller med. Kan ej förstå att det skulle "normalt" vara en plusaffär med privatleasing. Då måste ju kreditgivaren ta risken för återköpsvärdet. Och det är klart de då bjuder ett lägre pris som begagnat för säkerhets skull? Antingen måste de ju själva ta bilen och sälja den, leasa om den eller släppa den till tredje part, förmodligen som en option med förutbesstämt pris redan från början. Finns ju ingen leasinggivare som vill ta över en bil för 400.000 som är värd 300.000.... Någon måste alltid betala, och någon är ALLTID konsumenten.

Enda grejen som kan gynna privatleasingalternativet är väl när det inkluderas serviceavtal och försäkringar. Då kan leasinggivaren deala till det mkt mkt bättre än en enskild person.

Samma sak med operationell, det måste vara sämsta sättet att äga bilen på. Någon måste ju ta den finansiella risken. Och visst det har säkert lönat sig i flera fall men då "lär" sig ju leasinggivaren och tar ännu mer höjd nästa gång. På nåt sätt känns det också som att man bryr sig mer om bilen när man äger den också. Slarvar man så blir man betalningsskyldig för repor, dörruppslag, kantstötta fälgar mm hursomhelst.
Rent konceptuellt så har du rätt imo. Men i praktiken är det uppenbarligen fel. Det är bara att räkna på de erbjudanden som finns där ute. Leasingen är extremt subventionerad (även företagsleasingen).

Den E-tron jag precis signat avtal på kostar 4.000:- per månad i 24 månader inklusive service. Det är operationell leasing utan någon restvärdesrisk.

Jag betalar alltså under 100.000:- för att bruka bilen under två år. "Listpriset" på bilen är ca 1 miljon kronor.

Jag tror inte det finns någon som tror att värdefallet i praktiken kommer vara 10% över två år.

Så uppenbarligen sker en rejäl subventionering. Hur den ser ut har jag ingen aning om. Kanske får handlaren köpa bilen extremt rabatterat förutsatt att leasingen sköts via Audi Finans.
Är det 4k plus moms då? Halva momsen drar du kanske om det är på företag? Tillkommer försäkring? Blev det ingen mach-e:)
Yes, slarv av mig. Strax under 100k ex moms. Så värdefall motsvarande 100k/740k = 13,5%.

Skulle nog säga att "osubventionerad" kostnad skulle vara ungefär det dubbla. 27% värdefall efter två år och 2000 mil känns rimligt.

Tyvärr ingen Mach-E. E-Tronen blev avsevärt billigare trots klart högre nypris. Jag hade nog hellre kört en Mach-E faktiskt, men sambon röstade för e-tron och med tanke på priset så...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10391
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
Legato skrev:
pejvic skrev:
Jag håller med. Kan ej förstå att det skulle "normalt" vara en plusaffär med privatleasing. Då måste ju kreditgivaren ta risken för återköpsvärdet. Och det är klart de då bjuder ett lägre pris som begagnat för säkerhets skull? Antingen måste de ju själva ta bilen och sälja den, leasa om den eller släppa den till tredje part, förmodligen som en option med förutbesstämt pris redan från början. Finns ju ingen leasinggivare som vill ta över en bil för 400.000 som är värd 300.000.... Någon måste alltid betala, och någon är ALLTID konsumenten.

Enda grejen som kan gynna privatleasingalternativet är väl när det inkluderas serviceavtal och försäkringar. Då kan leasinggivaren deala till det mkt mkt bättre än en enskild person.

Samma sak med operationell, det måste vara sämsta sättet att äga bilen på. Någon måste ju ta den finansiella risken. Och visst det har säkert lönat sig i flera fall men då "lär" sig ju leasinggivaren och tar ännu mer höjd nästa gång. På nåt sätt känns det också som att man bryr sig mer om bilen när man äger den också. Slarvar man så blir man betalningsskyldig för repor, dörruppslag, kantstötta fälgar mm hursomhelst.
Rent konceptuellt så har du rätt imo. Men i praktiken är det uppenbarligen fel. Det är bara att räkna på de erbjudanden som finns där ute. Leasingen är extremt subventionerad (även företagsleasingen).

Den E-tron jag precis signat avtal på kostar 4.000:- per månad i 24 månader inklusive service. Det är operationell leasing utan någon restvärdesrisk.

Jag betalar alltså under 100.000:- för att bruka bilen under två år. "Listpriset" på bilen är ca 1 miljon kronor.

Jag tror inte det finns någon som tror att värdefallet i praktiken kommer vara 10% över två år.

Så uppenbarligen sker en rejäl subventionering. Hur den ser ut har jag ingen aning om. Kanske får handlaren köpa bilen extremt rabatterat förutsatt att leasingen sköts via Audi Finans.
Du får lägga till bonusen på 60 000 kr till de 100 000 kr du betalar i leasing under två år när du beräknar vilket värdefall som motsvarar din leasingkostnad. Det blir alltså ca 16% på två år, kanske drygt 20% efter förhandling. Men även med det i åtanke låter 4000 kr i månaden som ett kap. Grattis!
Nja, det håller jag inte med om. Däremot skulle mina siffror varit ex-moms och värdefallet borde beräknats efter bonus.
Så grovt räknat 100k/740k = 13,5%

Jämför man med ett "färdigprutat" köp av bilen så kanske:
100k/580k = 17,2%

Men även det senare är ju klart mindre värdefall än vad som kan vara rimligt att anta. 25-30% skulle jag räkna med att den tappar på 2 år och 2000 mil.

Då får man inte heller glömma att ovanstående är med noll ränta och gratis service... I verkligheten blir det alltså ännu lite bättre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av LarsL »

Nu har jag försökt skriva detta inlägg flera gånger som ett svar på ”Kommer du privatleasa din elbil” men inte lyckats posta det pga diverse... saker.

Nej, jag skulle inte välja privatleasing. Jag hade det på Leafen och jag gillade verkligen inte känslan av att vara i händerna på någon annan. Hade jag haft ett fast utköpspris så hade jag säkert mått bättre. Då hade alla småskador och övermil kunnat skrivas direkt på mig, nu väntade en besikning som oroade mig under några månader. Som tur var lyckades jag köpa ut bilen utan att de kollat den alls, så det gick bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14571
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av taliz »

Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10391
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Inte när hyrestagaren får hyran subventionerad.

Som sagt, vi vet redan hur verkligheten ser ut, det är bara att räkna...

Tror i princip det enbart är på en Tesla som det ej lönar sig/ej är subventionerat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.
+1 Speciellt om den är betald :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10391
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Legato »

För mig spelar det nästan ingen roll om jag är ägare eller brukare.

Tror faktiskt fördelarna med att bara bruka överväger för min del egentligen. Skönt att helt slippa fundera på framtida andrahandsvärde och skönt att slippa deala med försäljning av bilen. Mindre admin = mindre huvudvärk.

Har historiskt ägt mina bilar och aldrig ens haft dem belånade, är först med Teslorna det blivit aktuellt. Absurt nog är man ju i praktiken tvingad att leasa när det är på företaget, aldrig fattat varför.

Jag tror dock både marknaden och jag själv kommer gå mot mindre och mindre privat ägande av bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.
Dock med den lilla skillnaden att bostäder tenderar att öka i värde medan bilar tenderar att tappa i värde.

Att slippa risken och även veta att man blir av med bilen utan en massa tjafs är också skönt. Ångesten inför återlämnandet är ingenting jämfört med att sälja bilen själv på blocket...
Nect
elbilist
Inlägg: 1627
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Nect »

Legato skrev:
pejvic skrev:
Legato skrev:
pejvic skrev:
Jag håller med. Kan ej förstå att det skulle "normalt" vara en plusaffär med privatleasing. Då måste ju kreditgivaren ta risken för återköpsvärdet. Och det är klart de då bjuder ett lägre pris som begagnat för säkerhets skull? Antingen måste de ju själva ta bilen och sälja den, leasa om den eller släppa den till tredje part, förmodligen som en option med förutbesstämt pris redan från början. Finns ju ingen leasinggivare som vill ta över en bil för 400.000 som är värd 300.000.... Någon måste alltid betala, och någon är ALLTID konsumenten.

Enda grejen som kan gynna privatleasingalternativet är väl när det inkluderas serviceavtal och försäkringar. Då kan leasinggivaren deala till det mkt mkt bättre än en enskild person.

Samma sak med operationell, det måste vara sämsta sättet att äga bilen på. Någon måste ju ta den finansiella risken. Och visst det har säkert lönat sig i flera fall men då "lär" sig ju leasinggivaren och tar ännu mer höjd nästa gång. På nåt sätt känns det också som att man bryr sig mer om bilen när man äger den också. Slarvar man så blir man betalningsskyldig för repor, dörruppslag, kantstötta fälgar mm hursomhelst.
Rent konceptuellt så har du rätt imo. Men i praktiken är det uppenbarligen fel. Det är bara att räkna på de erbjudanden som finns där ute. Leasingen är extremt subventionerad (även företagsleasingen).

Den E-tron jag precis signat avtal på kostar 4.000:- per månad i 24 månader inklusive service. Det är operationell leasing utan någon restvärdesrisk.

Jag betalar alltså under 100.000:- för att bruka bilen under två år. "Listpriset" på bilen är ca 1 miljon kronor.

Jag tror inte det finns någon som tror att värdefallet i praktiken kommer vara 10% över två år.

Så uppenbarligen sker en rejäl subventionering. Hur den ser ut har jag ingen aning om. Kanske får handlaren köpa bilen extremt rabatterat förutsatt att leasingen sköts via Audi Finans.
Är det 4k plus moms då? Halva momsen drar du kanske om det är på företag? Tillkommer försäkring? Blev det ingen mach-e:)
Yes, slarv av mig. Strax under 100k ex moms. Så värdefall motsvarande 100k/740k = 13,5%.

Skulle nog säga att "osubventionerad" kostnad skulle vara ungefär det dubbla. 27% värdefall efter två år och 2000 mil känns rimligt.

Tyvärr ingen Mach-E. E-Tronen blev avsevärt billigare trots klart högre nypris. Jag hade nog hellre kört en Mach-E faktiskt, men sambon röstade för e-tron och med tanke på priset så...
Haha! Typ samma för mig... våra sambos har för mycket makt :lol: Jag villa ha en Model S men sambon en Suv... men när nya S kommer först till hösten och samtidig som Audi kört dessa erbjudanden som är för bra att tacka nej till så blev valet väldigt enkelt. Det komiska är att denna bil blir billigare att leasa än min nuvarande Volvo. Och då är Audin på pappret dubbel så dyr.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11641
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Legato skrev:
pejvic skrev:
Legato skrev:
pejvic skrev:
Jag håller med. Kan ej förstå att det skulle "normalt" vara en plusaffär med privatleasing. Då måste ju kreditgivaren ta risken för återköpsvärdet. Och det är klart de då bjuder ett lägre pris som begagnat för säkerhets skull? Antingen måste de ju själva ta bilen och sälja den, leasa om den eller släppa den till tredje part, förmodligen som en option med förutbesstämt pris redan från början. Finns ju ingen leasinggivare som vill ta över en bil för 400.000 som är värd 300.000.... Någon måste alltid betala, och någon är ALLTID konsumenten.

Enda grejen som kan gynna privatleasingalternativet är väl när det inkluderas serviceavtal och försäkringar. Då kan leasinggivaren deala till det mkt mkt bättre än en enskild person.

Samma sak med operationell, det måste vara sämsta sättet att äga bilen på. Någon måste ju ta den finansiella risken. Och visst det har säkert lönat sig i flera fall men då "lär" sig ju leasinggivaren och tar ännu mer höjd nästa gång. På nåt sätt känns det också som att man bryr sig mer om bilen när man äger den också. Slarvar man så blir man betalningsskyldig för repor, dörruppslag, kantstötta fälgar mm hursomhelst.
Rent konceptuellt så har du rätt imo. Men i praktiken är det uppenbarligen fel. Det är bara att räkna på de erbjudanden som finns där ute. Leasingen är extremt subventionerad (även företagsleasingen).

Den E-tron jag precis signat avtal på kostar 4.000:- per månad i 24 månader inklusive service. Det är operationell leasing utan någon restvärdesrisk.

Jag betalar alltså under 100.000:- för att bruka bilen under två år. "Listpriset" på bilen är ca 1 miljon kronor.

Jag tror inte det finns någon som tror att värdefallet i praktiken kommer vara 10% över två år.

Så uppenbarligen sker en rejäl subventionering. Hur den ser ut har jag ingen aning om. Kanske får handlaren köpa bilen extremt rabatterat förutsatt att leasingen sköts via Audi Finans.
Är det 4k plus moms då? Halva momsen drar du kanske om det är på företag? Tillkommer försäkring? Blev det ingen mach-e:)
Yes, slarv av mig. Strax under 100k ex moms. Så värdefall motsvarande 100k/740k = 13,5%.

Skulle nog säga att "osubventionerad" kostnad skulle vara ungefär det dubbla. 27% värdefall efter två år och 2000 mil känns rimligt.

Tyvärr ingen Mach-E. E-Tronen blev avsevärt billigare trots klart högre nypris. Jag hade nog hellre kört en Mach-E faktiskt, men sambon röstade för e-tron och med tanke på priset så...
Haha! Typ samma för mig... våra sambos har för mycket makt :lol: Jag villa ha en Model S men sambon en Suv... men när nya S kommer först till hösten och samtidig som Audi kört dessa erbjudanden som är för bra att tacka nej till så blev valet väldigt enkelt. Det komiska är att denna bil blir billigare att leasa än min nuvarande Volvo. Och då är Audin på pappret dubbel så dyr.
Hoppas att eras sambos, som verkar bestämma över bilinköpen mer än er, är med och betalar iaf! :D

Skämt å sido, det är helt klart så att VAG-gruppen rabatterar leasingen istället för att ge för stora rabatter på direktköp (de tror att de kan smyga undan rabatterna lite mer då), för att slippa utsläppsböter.

Så just med VAG så verkar leasing väldigt lönsamt (om man anskaffar bilen vid rätt tidpunkt och rätt erbjudanden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar