Men månadskostnaden vid köp kan man ju inte räkna så. Din månadskostnad blir bilens totala värdetapp under tiden du har den. Sen får du räkna på kapitalkostnaden, dvs din ränta som du får betala. Det är lite oklart vad som skulle inkluderas i dina 9975kr...Henriksson skrev:E-tronen jag privatleasar kostar 6.700 kr/mån, hade jag köpt den skulle de ha 930.000kr, eller 9.975 kr/mån plus 185.000 i kontantinsats. Då skulle den alltså kosta drygt 15.000kr/mån om kontantinsatsen fördelas på 36 månader. Så hur man än räknar blir privatleasing för min del hälften så dyrt jämfört med att köpa kontant. Övermilen kostar bara 20 kr och jag kommer att ha ha ca 2.000 övermil under perioden vilket då ger en extra kostnad på 40.000 kr över två år vilket alltså ger 1.700 kr/mån över 24 mån och en totalkostnad på 8.400 kr/mån inkl. privatleasingen. Sedan är 80% av mina mil tjänstemil med en ersättning på 52 kr/milen så för min del betalar företaget hela bilkostnaden. Nypriset var 1.200.000 kr för denna bil och den hade alltså haft en värdeminskning på 200 kr/milen när jag tog över den. Om man räknar med en värdeminskning på ca 50% om tre år kommer den fortsatta värdeminskningen att ligga runt strax under 100 kr/milen vilket bekräftas i t.ex. Teknikens värd som har beräknat till ca 90 kr/milen för E-tron. Jag kommer totalt betala ca 45 kr/mil totalt med en total beräknad körsträcka om 4500 mil och en totalkostnad på 201.600 kr.
Så vem menar du betalar ditt värdetapp i ditt fall nu? Är det någon tredjepart? Audi? Eller något leasingbolag som förlorar alla pengarna?
Isåfall har du gjort en kanonaffär och grattis till dig.