Det ger ju också en hint om vad som är rimliga begagnatpriser. Den är billigare än alla S75D med liknande mil som ligger på Blocket - däremot saknar den fri SUC eftersom den säljs av Tesla.
Tesla borde rimligen ha rätt. Kunde man inte uppgradera 70 till 75 ett tag?
Tycker dock en P85D känner mer lockande. Samma räckvidd ungefär som en 75D och ingen facelift men å andra sidan har den 21" fälgar och är bra mycket rappare.
Det mest skrämmande är väl att bilarna flaggas som salvage i usa och är omöjliga att sälja där.
för att sedan tvättas rena via Litauen.
Man kan tycka att EU skulle kunna stoppa detta enkelt genom att inte godkänna salvage titels men det gör de inte.
Vad menar du med att bilarna skulle vara omöjliga att sälja i USA? Salvage-title kan ju betyda alla möjliga typer av skador, t.ex motorskador. Det säljs ju ett otroligt stort antal skadade bilar i USA och bara en bråkdel hamnar i andra länder.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det mest skrämmande är väl att bilarna flaggas som salvage i usa och är omöjliga att sälja där.
för att sedan tvättas rena via Litauen.
Man kan tycka att EU skulle kunna stoppa detta enkelt genom att inte godkänna salvage titels men det gör de inte.
Vad menar du med att bilarna skulle vara omöjliga att sälja i USA? Salvage-title kan ju betyda alla möjliga typer av skador, t.ex motorskador. Det säljs ju ett otroligt stort antal skadade bilar i USA och bara en bråkdel hamnar i andra länder.
Han kanske menar att Tesla deaktiverar supercharging för alla Teslor som får salvage title och därmed blir väldigt svåra att sälja där?
[quote="TobbeTesla"][quote="lator"][quote="niklas12"]Det mest skrämmande är väl att bilarna flaggas som salvage i usa och är omöjliga att sälja där.
för att sedan tvättas rena via Litauen.
jag har tagit in två Salvage -bilar, en Chevrolet HHR och en Infinity från USA. för ca 10år sen. Skiljer sig jättemkt i pris där i USA. Man vet aldrig hur de är lagade. Rent lotteri. Jag var förbi en verkstad som försökte få igång en Mustang som varit med i någon storm. Precis all elektronik var helt körd. Det är helt värdelöst att de kommer in tvättade till Sverige. Ofattbart att det ej står i Svenska regbeviset. Vi köpte också en Pontiac -70 med Salvage title, det spelar i princip ingen roll på så gamla bilar dock.
Det mest skrämmande är väl att bilarna flaggas som salvage i usa och är omöjliga att sälja där.
för att sedan tvättas rena via Litauen.
Man kan tycka att EU skulle kunna stoppa detta enkelt genom att inte godkänna salvage titels men det gör de inte.
Vad menar du med att bilarna skulle vara omöjliga att sälja i USA? Salvage-title kan ju betyda alla möjliga typer av skador, t.ex motorskador. Det säljs ju ett otroligt stort antal skadade bilar i USA och bara en bråkdel hamnar i andra länder.
Efter vad jag förstår är det få om några stater som accepterar att bilar med salvage-titel registeras igen utan inspektioner att reparationen är trafiksäkert utförd. Någon sån kontroll görs inte om bilen importeras till Europa vilket gör det enklare att skicka hit den om man tänkt fusklaga.
Det ger ju också en hint om vad som är rimliga begagnatpriser. Den är billigare än alla S75D med liknande mil som ligger på Blocket - däremot saknar den fri SUC eftersom den säljs av Tesla.
Tesla borde rimligen ha rätt. Kunde man inte uppgradera 70 till 75 ett tag?
Tycker dock en P85D känner mer lockande. Samma räckvidd ungefär som en 75D och ingen facelift men å andra sidan har den 21" fälgar och är bra mycket rappare.
Det finns väl ett litet antal 70 med ”nya” fronten som egentligen var en strypt 75a. Till skillnad mot de 70 med gamla fronten som i det stora hela hade ”äkta” 70 batteriet.
Det finns väl ett litet antal 70 med ”nya” fronten som egentligen var en strypt 75a. Till skillnad mot de 70 med gamla fronten som i det stora hela hade ”äkta” 70 batteriet.
Det var faktiskt en nyhet för mig, men då låter det ju rimligt att det är en sådan bil som låsts upp.
Om bilen skulle gå att sälja i usa vilket i te går i alla stater så blir den för alltid brännmärkt med salvage title
Nedan följer beskrivning av en salvage title
In general, a vehicle is deemed "salvage" when the insurer determines that the repair or replacement cost is in excess of approximately 70% of its market value at the time of the accident or theft.
Och tesla har haft som policy att spärra snabbladdning samt supercharger för alla tesla med salvage title
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Det ger ju också en hint om vad som är rimliga begagnatpriser. Den är billigare än alla S75D med liknande mil som ligger på Blocket - däremot saknar den fri SUC eftersom den säljs av Tesla.
Det var billigt, den gick direkt. Detta är helt nytt! Om denna på Tesla kostar 474, den hade ju en dyr färg också. Och garanti?? Då bör motsvarande kosta 440 på firma och max 420 privat. Men det gör de inte riktigt... hur går detta ihop nu...
Det ger ju också en hint om vad som är rimliga begagnatpriser. Den är billigare än alla S75D med liknande mil som ligger på Blocket - däremot saknar den fri SUC eftersom den säljs av Tesla.
Det var billigt, den gick direkt. Detta är helt nytt! Om denna på Tesla kostar 474, den hade ju en dyr färg också. Och garanti?? Då bör motsvarande kosta 440 på firma och max 420 privat. Men det gör de inte riktigt... hur går detta ihop nu...
Tesla säljer "grisen i säcken" och man får inte ens se bilder på begagnade bilar. De skriver bara att det "kan finnas repor/skador". Så det är svårt att veta i vilket skick bilen är. Dessutom strippar de bilen på fri SuC.
Jag köpte en Tesla hos Stefan på Shiftgear för 3,5 år sen och han sa redan då att Tesla är urusla på att sälja begagnat och får onödigt dåligt betalt.
Det ger ju också en hint om vad som är rimliga begagnatpriser. Den är billigare än alla S75D med liknande mil som ligger på Blocket - däremot saknar den fri SUC eftersom den säljs av Tesla.
Man får väl ändå säga nej om det finns stora bucklor? Även om man får lacka om hela dörren så är ju 474 billigt för den där. Tror inte de säljer vrak. Inte tvingar de på en en totalkrockad bil tex? Repor kan man lätt polera eller lacka i mindre omfattning, för några tusenlappar.
Det var billigt, den gick direkt. Detta är helt nytt! Om denna på Tesla kostar 474, den hade ju en dyr färg också. Och garanti?? Då bör motsvarande kosta 440 på firma och max 420 privat. Men det gör de inte riktigt... hur går detta ihop nu...
Tesla säljer "grisen i säcken" och man får inte ens se bilder på begagnade bilar. De skriver bara att det "kan finnas repor/skador". Så det är svårt att veta i vilket skick bilen är. Dessutom strippar de bilen på fri SuC.
Jag köpte en Tesla hos Stefan på Shiftgear för 3,5 år sen och han sa redan då att Tesla är urusla på att sälja begagnat och får onödigt dåligt betalt.
Man får väl ändå säga nej om det finns stora bucklor? Även om man får lacka om hela dörren så är ju 474 billigt för den där. Tror inte de säljer vrak. Inte tvingar de på en en totalkrockad bil tex? Repor kan man lätt polera eller lacka i mindre omfattning, för några tusenlappar.
Ja det tror jag. Men att köpa bil handlar om känslor också. Folk vill se vad de köper. Helst klämma, känna och provköra. Just när det gäller Tesla är det extra viktigt. Bilen kan dra snett, ha problem med drivaxlar, länkarmar osv osv. Att köpa av Tesla upplevs krångligt på nåt sätt. Var finns ens bilen?
Man får tacka nej, men då förlorar man sin handpenning på 1000 kr. Bara omständigt att ta sig till den Teslafilial som har bilen, betala kontantinsats för att sedan upptäcka att bilen inte har det skick man tänkt sig. Svårt också att själv inspektera status på slitdelar på en parkering i Trosta, hos en vanlig bilhandlare får man ju en varudeklaration åtminstone. Här får man väl inte ens provköra som man får hos KVD vid köp?
Den röda 75D:n hade gått via Leaseplan, svårt att veta något mer om den. Skillnad på en bil som tagits om hand och stått i villagarage jämfört med en som varit gatuparkerad i fem år.
Man får tacka nej, men då förlorar man sin handpenning på 1000 kr. Bara omständigt att ta sig till den Teslafilial som har bilen, betala kontantinsats för att sedan upptäcka att bilen inte har det skick man tänkt sig. Svårt också att själv inspektera status på slitdelar på en parkering i Trosta, hos en vanlig bilhandlare får man ju en varudeklaration åtminstone. Här får man väl inte ens provköra som man får hos KVD vid köp?
Den röda 75D:n hade gått via Leaseplan, svårt att veta något mer om den. Skillnad på en bil som tagits om hand och stått i villagarage jämfört med en som varit gatuparkerad i fem år.
Tänkte just skriva det. En blåsig och trist grusparkering i Trosta med skitig ofixad bil känns inte lika inbjudande som en lyxig och fin inramning i t ex Riddermarks Showroom där de polerat upp och gjort bilen så fin som den bara kan.
Man får väl ändå säga nej om det finns stora bucklor? Även om man får lacka om hela dörren så är ju 474 billigt för den där. Tror inte de säljer vrak. Inte tvingar de på en en totalkrockad bil tex? Repor kan man lätt polera eller lacka i mindre omfattning, för några tusenlappar.
Ja det tror jag. Men att köpa bil handlar om känslor också. Folk vill se vad de köper. Helst klämma, känna och provköra. Just när det gäller Tesla är det extra viktigt. Bilen kan dra snett, ha problem med drivaxlar, länkarmar osv osv. Att köpa av Tesla upplevs krångligt på nåt sätt. Var finns ens bilen?
Det är väl kanon om den drar snett.
Bara att be dem fixa allt så blir det nyskick sen. Nya drivaxlar, länklarmar gratis är ju inte helt fel.
Man får väl ändå säga nej om det finns stora bucklor? Även om man får lacka om hela dörren så är ju 474 billigt för den där. Tror inte de säljer vrak. Inte tvingar de på en en totalkrockad bil tex? Repor kan man lätt polera eller lacka i mindre omfattning, för några tusenlappar.
Ja det tror jag. Men att köpa bil handlar om känslor också. Folk vill se vad de köper. Helst klämma, känna och provköra. Just när det gäller Tesla är det extra viktigt. Bilen kan dra snett, ha problem med drivaxlar, länkarmar osv osv. Att köpa av Tesla upplevs krångligt på nåt sätt. Var finns ens bilen?
Det är väl kanon om den drar snett.
Bara att be dem fixa allt så blir det nyskick sen. Nya drivaxlar, länklarmar gratis är ju inte helt fel.
Ok, man tar ut bilen. Vad gör man när de sedan säger att den är inom spec? Och så är det ju det med att lägga ner några arbetsdagar för servicebesök, bara för att de inte gått igenom bilen i förväg.
Man får väl ändå säga nej om det finns stora bucklor? Även om man får lacka om hela dörren så är ju 474 billigt för den där. Tror inte de säljer vrak. Inte tvingar de på en en totalkrockad bil tex? Repor kan man lätt polera eller lacka i mindre omfattning, för några tusenlappar.
Ja det tror jag. Men att köpa bil handlar om känslor också. Folk vill se vad de köper. Helst klämma, känna och provköra. Just när det gäller Tesla är det extra viktigt. Bilen kan dra snett, ha problem med drivaxlar, länkarmar osv osv. Att köpa av Tesla upplevs krångligt på nåt sätt. Var finns ens bilen?
Det är väl kanon om den drar snett.
Bara att be dem fixa allt så blir det nyskick sen. Nya drivaxlar, länklarmar gratis är ju inte helt fel.
Ok, man tar ut bilen. Vad gör man när de sedan säger att den är inom spec? Och så är det ju det med att lägga ner några arbetsdagar för servicebesök, bara för att de inte gått igenom bilen i förväg.
Precis som du handlar varsomhelst. Man kollar på bilen, sen får man använda garantin om nåt strular. Det är samma på vilken firma som helst. Skulle hellre ta den matchen med Tesla istället för en annan firma. Köper man Privat har man inte så mkt att säga. Eller också köper man en ny bil för dubbla pengarna och hoppas att den är okej?
Man får väl ändå säga nej om det finns stora bucklor? Även om man får lacka om hela dörren så är ju 474 billigt för den där. Tror inte de säljer vrak. Inte tvingar de på en en totalkrockad bil tex? Repor kan man lätt polera eller lacka i mindre omfattning, för några tusenlappar.
Ja det tror jag. Men att köpa bil handlar om känslor också. Folk vill se vad de köper. Helst klämma, känna och provköra. Just när det gäller Tesla är det extra viktigt. Bilen kan dra snett, ha problem med drivaxlar, länkarmar osv osv. Att köpa av Tesla upplevs krångligt på nåt sätt. Var finns ens bilen?
Det är väl kanon om den drar snett.
Bara att be dem fixa allt så blir det nyskick sen. Nya drivaxlar, länklarmar gratis är ju inte helt fel.
Den 90D jag köpte via Shiftgear för 3,5 år sen hade/fick problem med drivaxlarna och lät illa och vibrerade vid acceleration. Efter provkörning så erkände serviceteknikern att det var fel och jag fick en tid. När jag hämtade bilen och gasade upp på E4:an så var det exakt likadant. Jag vände och körde tillbaka, fly förbannad och frågade vad fan de hade gjort. Då se de att det inte var tillräckligt stora problem och att jag skulle köra på Low för att mildra effekterna. Det fanns ändå ingen permanent fix så... Dock verkar de byta åt andra lite hur som helst. Finns några som bytt på 3-4 ggr på garantin. Jag har väl inte den där rätta miljonärspondusen.
Hade även problem med vibrationer i hög fart som visade sig bero på hjulinställningarna. Men då drog den åt vänster istället. Men bara en aning. Sen orkade jag inte mer och köpte en ny 100D, som jag fortfarande har kvar och som jag varit extremt försiktigt med. Vet ju att chassit är gjort av balsaträ...
Nej nu blev jag extremt osugen på en gammal Tesla.
Precis som du handlar varsomhelst. Man kollar på bilen, sen får man använda garantin om nåt strular. Det är samma på vilken firma som helst. Skulle hellre ta den matchen med Tesla istället för en annan firma. Köper man Privat har man inte så mkt att säga. Eller också köper man en ny bil för dubbla pengarna och hoppas att den är okej?
Köp du då. Jag tar hellre "matchen" med en handlare som åtminstone behöver bry sig om sitt rykte litegrann. Personalen på Tesla hänvisar bara till nån policy och ingen i hela Sverige verkar ha mandat att ta egna beslut. Dvs du har inte ens en motpart när du ifrågasätter. De säger typ "ja det är ju tråkigt men det finns ingenting vi kan göra åt det".
Man får väl ändå säga nej om det finns stora bucklor? Även om man får lacka om hela dörren så är ju 474 billigt för den där. Tror inte de säljer vrak. Inte tvingar de på en en totalkrockad bil tex? Repor kan man lätt polera eller lacka i mindre omfattning, för några tusenlappar.
Ja det tror jag. Men att köpa bil handlar om känslor också. Folk vill se vad de köper. Helst klämma, känna och provköra. Just när det gäller Tesla är det extra viktigt. Bilen kan dra snett, ha problem med drivaxlar, länkarmar osv osv. Att köpa av Tesla upplevs krångligt på nåt sätt. Var finns ens bilen?
Det är väl kanon om den drar snett.
Bara att be dem fixa allt så blir det nyskick sen. Nya drivaxlar, länklarmar gratis är ju inte helt fel.
Den 90D jag köpte via Shiftgear för 3,5 år sen hade/fick problem med drivaxlarna och lät illa och vibrerade vid acceleration. Efter provkörning så erkände serviceteknikern att det var fel och jag fick en tid. När jag hämtade bilen och gasade upp på E4:an så var det exakt likadant. Jag vände och körde tillbaka, fly förbannad och frågade vad fan de hade gjort. Då se de att det inte var tillräckligt stora problem och att jag skulle köra på Low för att mildra effekterna. Det fanns ändå ingen permanent fix så... Dock verkar de byta åt andra lite hur som helst. Finns några som bytt på 3-4 ggr på garantin. Jag har väl inte den där rätta miljonärspondusen.
Hade även problem med vibrationer i hög fart som visade sig bero på hjulinställningarna. Men då drog den åt vänster istället. Men bara en aning. Sen orkade jag inte mer och köpte en ny 100D, som jag fortfarande har kvar och som jag varit extremt försiktigt med. Vet ju att chassit är gjort av balsaträ...
Nej nu blev jag extremt osugen på en gammal Tesla.
Snacka om osis. Ja det kan alltid vara lite problem med gamla bilar.... Nya också.
Precis som du handlar varsomhelst. Man kollar på bilen, sen får man använda garantin om nåt strular. Det är samma på vilken firma som helst. Skulle hellre ta den matchen med Tesla istället för en annan firma. Köper man Privat har man inte så mkt att säga. Eller också köper man en ny bil för dubbla pengarna och hoppas att den är okej?
Köp du då. Jag tar hellre "matchen" med en handlare som åtminstone behöver bry sig om sitt rykte litegrann. Personalen på Tesla hänvisar bara till nån policy och ingen i hela Sverige verkar ha mandat att ta egna beslut. Dvs du har inte ens en motpart när du ifrågasätter. De säger typ "ja det är ju tråkigt men det finns ingenting vi kan göra åt det".
Och här kan man ju inte ens provköra innan köp. Köper man på en annan firma så kan man ju åtminstone känna efter innan om bilen verkar ok.