Dacia Spring Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Bruno »

Billigaste elbilen i Europa: Dacia Spring

https://www.dagensps.se/motor/elbilar/b ... bSIchrVeSD

[artikeln i text]
"Dacia Spring är den billigaste elbilen i Europa just nu. I Tyskland och Frankrike går den att köpa för strax över 100 000 kronor.

Våren är kommen, revolutionen är här, lovar det rumänska budgetmärket Dacia, när de nu släpper sin mini-elbil Dacia Spring till försäljning ute på kontinenten.

”New Dacia Spring demokratiserar elbilen och befriar sig från en värld av privilegier”, står att läsa på Gruppe Renaults hemsida.

Det rumänska bilmärket ägs av franska Renault sedan 1999, och Dacia Spring är också en variant på Renault elbil City K-ZE, som säljs på den kinesiska marknaden.

I Renaults hemland Frankrike kostar den billigaste varianten, Dacia Spring Comfort, 16 990 euro, motsvarande 172 700 kronor. Med statliga subventioner inräknat kan fransmännen få bilen för 12 403 euro, motsvarande 126 100 kronor.

I Tyskland är bilen faktiskt ännu billigare, trots ett högre pris från början. Anledningen är de tyska statliga subventionerna, som är större än de franska. Dacia Spring Comfort är prissatt till 20 490 euro i Tyskland, 208 300 kronor. Men med de tyska subventionerna är priset för kunden 10 920 euro, motsvarande 111 000 kronor.

Det dröjer dock till hösten innan bilarna börjar levereras till tyskarna och fransmännen. Dacia Spring kommer också att säljas i Sverige, men Renault har ännu inte presenterat ett pris eller när den kommer att finnas att köpa på den svenska marknaden.

De tekniska specifikationerna på bilen är förstås inte lika kaxiga som marknadsföringen, denna nya budgetvariant på elbil skryter främst med priset. Dacia Spring är 3,73 meter kort, har ett batteri på 27,4 kWh, en räckviddssiffra på 23,0 mil (30,5 mil vid stadskörning). Elmotorn är på 44 hästkrafter (33 kW)."
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av TiborBlomhall »

I lördags släppte Dacia sin Spring EV elbil på rumänska hemmamarknaden genom att öppna upp designstudion på dacia.ro för beställningar.
Sajten kraschade av belastningen efter fyra timmar.
Då hade över 1500 personer beställt bilen - i ett land där det sålts allt som allt 1509 elbilar under hela 2019! :o

Bild

Dacia Spring Comfort Plus med AC, 7" skärm, backkamera och metalliclack kostar € 18 100 i Rumänien.
Snabbladdning € 300 extra. Typ2 sladd € 150.
Efter landets elbilssubventioner blir slutpriset € 7 700 till kund. :shock:

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Tellus »

Vad heter dacia aktien? :D
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av nek0 »

Tellus skrev:
Vad heter dacia aktien? :D
Ceausescu? :lol:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Laban »

Kul att det kommer riktigt billiga elbilar. 28 kWh räcker nog bra för en väldigt stor del av de dagliga pendlingarna i Sverige.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Mickep »

För 100 kkr och 28 kwh (antar duger för 10 mil)
Vet inte om man skulle ta den på långresor 6-7 mil bort.
Men till affär och småärenden kan den duga.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Anonymous FTW »

Dacia Spring är riktigt effektiv i stadstrafik tack vare sin låga vikt. Mindre effektiv på landsväg på grund av sämre aerodynamik.

https://insideevs.com/features/498558/d ... fficiency/
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av _TonyV »

Jag har aldrig fattat idén med en stadsbil tänkt bara vara för korta resor. En förstagångsköpare av bil som tex bor i eller nära en stad kommer inom. att äga en bil få nya behov och vilja ta bilen på längre sträckor. Tja skulle vara för denna större familjen som redan har både en eller två andra bilar.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

_TonyV skrev:
Jag har aldrig fattat idén med en stadsbil tänkt bara vara för korta resor. En förstagångsköpare av bil som tex bor i eller nära en stad kommer inom. att äga en bil få nya behov och vilja ta bilen på längre sträckor. Tja skulle vara för denna större familjen som redan har både en eller två andra bilar.
Håller med. Även om 90% eller mer är korta resor, så är det ju extremt irriterande om de 10% (eller mindre) inte fungerar praktiskt när man väl behöver. Även som tänkt andrabil så kom vi fram till att Tesla med SuC var i princip det enda praktiska alternativet för oss.

Hade vi däremot skaffat en liten tredjebil (ser inte det behovet idag, och troligare att komplettera med en lite mer renodlad sportbil) så hade det ju eventuellt kunnat vara en sådan "kort-bil" som aldrig kan köra ens halvlångt. Men absolut inte som bil 1 eller bil 2.

Fördelen med att dessutom ha en "riktig" elbil som andrabil, så även om vi inte tar den på långa fjällresor etc. (kommer säkert med åren när infrastrukturen blir bättre), så har jag märkt att vår ifrån börja tänkta 2-bil som elbil, har nästan tvärt om blivit vår 1-bil som vi normalt använder mest.

Fru och dotter hälsade på släkt och svärfar i fredags/lördags, och hade en 30 mil ToR (inte så enkelt att ladda hos svärfar), och det gick hur fint som helst med nuvarande elbilen. Så fördelen är ju att vi allt mer sällan behöver ta fossilbilen (även om jag är jätteglad för den när den behövs) med en "vanlig elbil" (ej citybil) i hushållet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Klintan »

För arbetspendling och shopping är det fullt tillräckligt. De extra kWh jämfört med vår 24kWh-leaf är välkomna, räcker bra för oss till andrabilen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av TiborBlomhall »

Skulle passa oss perfekt. Har Tesla Model 3 som förstabil idag. Den använder vi även för långresor.

Som andrabil för shopping mm i stan har vi nu en Nissan Leaf. Körs aldrig mer än 7-8 mil per dag. Den skulle vi kunna ersätta med en Dacia Spring.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
För arbetspendling och shopping är det fullt tillräckligt.
Absolut (det är de andra fallen som kan bli problem).

Men det blir ju helt klart en begränsning. Om man sedan tycker det är en OK begränsning för en 2:a bil (för oss är det inte det) är en annan sak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Klintan »

Många har ju en Clio, Hyundai i10 eller en Polo som andrabil. Den ska klara det dagliga men inte långresor. Där kan Dacia komma som ett bra alternativ. Model 3 som andrabil är inte det vanligaste valet idag.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Nyfiken; vet vi detta, eller är det bara högst privata gissningar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Klintan »

Inte en privat gissning, en något föråldrad gissning från Motormännen:
Screenshot_20210404-122115.png
https://villatidningen.se/2016/12/08/sa ... -andrabil/

Model 3 skulle jag gissa är vanligast att använda som förstabil efter min privatspaning i omgivningen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Känner inte denna Stjernwall, men då undrar man ju i sin tur vilken data han baserar detta på?

Kanske bara är ytterligare en gissning i raden, precis som din?

Säger inte att det är fel, men är nyfiken vad folk (som gärna är så säkra och svartvita) baserar sig på för data och underlag på sin säkra påståenden.

Skall man ta något personligt, ej statistiskt relevant, så verkar de flesta M3 och PS2 där jag bor typiskt vara mest komplement till den(de) stora fossilbilen(arna). Samma sak med de som har Taycan. Det verkar vara mer komplement, och inte att folk gjort sig av med sina huvudbilar.

De som däremot har MS och MX verkar oftast ha de som första (eller iaf. största) bilen, och sedan kompletterat med 1-2 till mindre fossilbilar på uppfarterna.

Har även sett de som har en MS och en MX (är väl sanna elbilsentusiaster), men även en MS/MX och en M3 förekommer (även då antar jag att man ser M3 som "andrabil") på några garageuppfarter.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl också en ekonomisk fråga. När jag tittar på garageuppfarterna i villakvarteret där jag bor står det inte sällan en lite äldre småbil intill familjekombin.
Dessa småbilar kostade väl lite drygt 100’ nya och nu 30-40’.
Vanligt är ju låga driftkostnader så 180’ för en lågbudgetelbil blir ju knepigt att räkna hem.

Min fördom är att främst äldre köper Dacia.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av PoloPrinsen »

Klintan skrev:
Många har ju en Clio, Hyundai i10 eller en Polo som andrabil. Den ska klara det dagliga men inte långresor. Där kan Dacia komma som ett bra alternativ. Model 3 som andrabil är inte det vanligaste valet idag.
Kan konstatera att bara för att bilens utsida är liten så behöver inte det per automatik innebära att bilen inte är fullt kapabel att genomföra längre resor.

Det som jag upplevt som främsta problemen med en riktigt liten bil är:

Man inte bekvämt kan sitta 4 stycken i den om minst en person är över 190-195 cm lång. Det är ungefär där som det börjar bli svårt att få rum bakom en sådan person, speciellt om denne kör. Att sitta 4 st 170-180 cm långa personer är inget problem, iaf inte om bilen som sådan inte är uruselt designad.

Man kan inte få rum med riktigt långa saker inne i bilen, avståndet mellan vindrutan och bagageluckan ÄR kortare än det på en svennefamiljekombis.

Maximala volymen i en bil ÄR ALLTID begränsad av dess yttre volym, effektiv design kan hjälpa upp detta mycket och ens egna effektiva packning kan ytterligare hjälpa till att få med allt, men det går inte att få med sig allt man vill alla gånger.

Oftast lägre maximal dragvikt sätter stopp för större släpvangsekipage.

Annars så har iaf jag upplevt att även en liten bil går att använda till det mesta.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Klintan »

Klart att det går fint att åka långt i en modern Polo, absolut inget fel på komforten där, men när det finns en V90 eller liknande också i hushållet så brukar andrabilen användas mest för ärenden. Då skulle en Dacia Electric också fungera.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Vanligt är ju låga driftkostnader så 180’ för en lågbudgetelbil blir ju knepigt att räkna hem.

Min fördom är att främst äldre köper Dacia.
*LOL*

Min pappa, som är runt 80, köpte just en liten billig Dacia pickup som senaste bil (som komplement till sin lilla Yaris, den jag försöker få honom att se på om han kan byta till en elbil). Så i det fallet är det verkligen spot-on. :D

Frågan är om en Dacia Spring Electric skulle kunna ersätta en Yaris?

Pappa gillar ju iofs. Yarisen (som jag personligen tycker är en förfärligt tråkig bil), men är också förtjust i just Dacia (även om jag tror det är mest priset han gillar för att vara helt ärlig).

Det är väl just räckvidden som kan bli lite kort, men skulle det senare komma en Spring Electric med ett lite större batteri så kanske det vore en bra ersättare till hans Yaris?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Maxerl »

För ensam- eller parhushåll som bor i storstäder skulle den funka som förstabil (enda bil) för att t ex pendla till jobbet och hobbyaktiviteter/släktbesök inom räckvidden. De fåtal gånger som större bil behövs går det bra att hyra, finns åtminstone i Göteborg pooler såsom Kinto-share/M (f.d. sunfleet).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

PoloPrinsen skrev:
Klintan skrev:
Många har ju en Clio, Hyundai i10 eller en Polo som andrabil. Den ska klara det dagliga men inte långresor. Där kan Dacia komma som ett bra alternativ. Model 3 som andrabil är inte det vanligaste valet idag.
Kan konstatera att bara för att bilens utsida är liten så behöver inte det per automatik innebära att bilen inte är fullt kapabel att genomföra längre resor.

Det som jag upplevt som främsta problemen med en riktigt liten bil är:

Man inte bekvämt kan sitta 4 stycken i den om minst en person är över 190-195 cm lång. Det är ungefär där som det börjar bli svårt att få rum bakom en sådan person, speciellt om denne kör. Att sitta 4 st 170-180 cm långa personer är inget problem, iaf inte om bilen som sådan inte är uruselt designad.

Man kan inte få rum med riktigt långa saker inne i bilen, avståndet mellan vindrutan och bagageluckan ÄR kortare än det på en svennefamiljekombis.

Maximala volymen i en bil ÄR ALLTID begränsad av dess yttre volym, effektiv design kan hjälpa upp detta mycket och ens egna effektiva packning kan ytterligare hjälpa till att få med allt, men det går inte att få med sig allt man vill alla gånger.

Oftast lägre maximal dragvikt sätter stopp för större släpvangsekipage.

Annars så har iaf jag upplevt att även en liten bil går att använda till det mesta.
Mvh PP.
Jo, visst kan man resa långt i en liten bil. Så länge man kanske inte är mer än två, och platsen räcker för packning så går det fint. Speciellt om det är en fossilbil så är det ju inga direkta begränsningar.

Jag och min fru har rest runt i hela Italien i 3-4 veckor i en liten Alfa 156, eller ett par veckor runt hela alperna i en liten Golf, etc. Minns att vi endast tankade Golfen (diesel) en enda gång i norra Italien, och sedan en gång på flygplatsen i Genève när vi lämnande tillbaka den. Var fantastiskt snål och smidig att åka runt i, trots att vi brände upp och ner för bergen!

Problemet med elbilar, är väl när man kikar på de allra minsta att de just oftast får en större skillnad i räckvidd mot fossilbilarna, än när man jämför de mellanstora eller stora ebilarna mot lika stora fossilbilar. Men det kommer säkert lösa sig med bättre batteriteknik i framtiden, och även bättre laddinfrastruktur.

Så det är ju långt ifrån hopplöst, bara ett lite mer begränsat läge med dagens teknik. Men kan man klara sig med de begränsningarna så är det ju utmärkt att det finns för de som har behov som matchar det.

Så prismässigt så är det ju superbra med bilar som Spring Electric (även om det hade varit fint med några kommande modeller med något lite större batterier).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja har man redan en annan (i detta fallet större) bil till förfogande i familjen så förstår jag att den blir vald i första hand som långfärdsbil. Men varför kostar man (i många, inte i allas fall!) på sig en så pass dyr och avancerad andrafraktslösning som en småbil?

Borde inte många fler kunna välja en lastcykel eller en lastmoped istället för de vanliga ärendena till affären? Eller bara köra sin förstabil till allt? Att ta bil - stor som liten - till allt o alla alltid känns som suboptimalt ur flera olika aspekter.

Men det är klart, om man redan har råd med sin stora villabil på villauppfarten så kanske en liten bil till bara är lite växelpengar i det stora hela och därmed inte påverkar negativt på familjens levnadsstandard/vanor i övrigt?

Själv så bor jag i en BRF lgh och varken har eller har haft nått välbetalt jobb så jag har alltid varit tvungen att prioritera noga i mina ekonomiska val samt såklart ofta fått avstå helt av ekonomiska skäl. Så jag har tex inte riktigt den kollen på hur det är att överväga om man skall köpa en si eller en så halvmillebil... Belåna upp bostaden för att köpa annat har jag inte gjort och har inga planer på att göra det heller.

Ni som faktiskt vet får gärna svara, vore intressant att få veta hur det ligger till. typ. ;-)
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av martinot »

Maxerl skrev:
För ensam- eller parhushåll som bor i storstäder skulle den funka som förstabil (enda bil) för att t ex pendla till jobbet och hobbyaktiviteter/släktbesök inom räckvidden. De fåtal gånger som större bil behövs går det bra att hyra, finns åtminstone i Göteborg pooler såsom Kinto-share/M (f.d. sunfleet).
Helt riktigt. Det där känns ju som ett klockrent "use case". Faktiskt riktigt bra fall.

Tänkte på även alla bullriga och miljöfördärvande mopedbilar som alla ungar bränner runt i nuförtiden (skulle önska att man förbjöd alla EPA-fordon). Detta skulle ju nästan vara en bra ersättare, om man kunde strypa hastigheten. En sådan här elbil hade ju gjort mycket för miljön. Mopedbilarna är ju hemska miljöförstörare. En enda kan ju släppa ut lika mycket partiklar och skit som 10 moderna ICE:er.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dacia Spring Electric

Inlägg av Fredrik j »

PoloPrinsen skrev:
Ja har man redan en annan (i detta fallet större) bil till förfogande i familjen så förstår jag att den blir vald i första hand som långfärdsbil. Men varför kostar man (i många, inte i allas fall!) på sig en så pass dyr och avancerad andrafraktslösning som en småbil?

Borde inte många fler kunna välja en lastcykel eller en lastmoped istället för de vanliga ärendena till affären? Eller bara köra sin förstabil till allt? Att ta bil - stor som liten - till allt o alla alltid känns som suboptimalt ur flera olika aspekter.

Men det är klart, om man redan har råd med sin stora villabil på villauppfarten så kanske en liten bil till bara är lite växelpengar i det stora hela och därmed inte påverkar negativt på familjens levnadsstandard/vanor i övrigt?

Själv så bor jag i en BRF lgh och varken har eller har haft nått välbetalt jobb så jag har alltid varit tvungen att prioritera noga i mina ekonomiska val samt såklart ofta fått avstå helt av ekonomiska skäl. Så jag har tex inte riktigt den kollen på hur det är att överväga om man skall köpa en si eller en så halvmillebil... Belåna upp bostaden för att köpa annat har jag inte gjort och har inga planer på att göra det heller.

Ni som faktiskt vet får gärna svara, vore intressant att få veta hur det ligger till. typ. ;-)
MVH PP.
Lastcykel faller ju på vårt bitvis bistra klimat.
Sen har man ju ofta två bilar för att familjen inte alltid ska åka till samma ställe samtidigt.
Skriv svar