Dacia Spring Electric
Moderator: Redaktion
Re: Dacia Spring Electric
Billigaste elbilen i Europa: Dacia Spring
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/b ... bSIchrVeSD
[artikeln i text]
"Dacia Spring är den billigaste elbilen i Europa just nu. I Tyskland och Frankrike går den att köpa för strax över 100 000 kronor.
Våren är kommen, revolutionen är här, lovar det rumänska budgetmärket Dacia, när de nu släpper sin mini-elbil Dacia Spring till försäljning ute på kontinenten.
”New Dacia Spring demokratiserar elbilen och befriar sig från en värld av privilegier”, står att läsa på Gruppe Renaults hemsida.
Det rumänska bilmärket ägs av franska Renault sedan 1999, och Dacia Spring är också en variant på Renault elbil City K-ZE, som säljs på den kinesiska marknaden.
I Renaults hemland Frankrike kostar den billigaste varianten, Dacia Spring Comfort, 16 990 euro, motsvarande 172 700 kronor. Med statliga subventioner inräknat kan fransmännen få bilen för 12 403 euro, motsvarande 126 100 kronor.
I Tyskland är bilen faktiskt ännu billigare, trots ett högre pris från början. Anledningen är de tyska statliga subventionerna, som är större än de franska. Dacia Spring Comfort är prissatt till 20 490 euro i Tyskland, 208 300 kronor. Men med de tyska subventionerna är priset för kunden 10 920 euro, motsvarande 111 000 kronor.
Det dröjer dock till hösten innan bilarna börjar levereras till tyskarna och fransmännen. Dacia Spring kommer också att säljas i Sverige, men Renault har ännu inte presenterat ett pris eller när den kommer att finnas att köpa på den svenska marknaden.
De tekniska specifikationerna på bilen är förstås inte lika kaxiga som marknadsföringen, denna nya budgetvariant på elbil skryter främst med priset. Dacia Spring är 3,73 meter kort, har ett batteri på 27,4 kWh, en räckviddssiffra på 23,0 mil (30,5 mil vid stadskörning). Elmotorn är på 44 hästkrafter (33 kW)."
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/b ... bSIchrVeSD
[artikeln i text]
"Dacia Spring är den billigaste elbilen i Europa just nu. I Tyskland och Frankrike går den att köpa för strax över 100 000 kronor.
Våren är kommen, revolutionen är här, lovar det rumänska budgetmärket Dacia, när de nu släpper sin mini-elbil Dacia Spring till försäljning ute på kontinenten.
”New Dacia Spring demokratiserar elbilen och befriar sig från en värld av privilegier”, står att läsa på Gruppe Renaults hemsida.
Det rumänska bilmärket ägs av franska Renault sedan 1999, och Dacia Spring är också en variant på Renault elbil City K-ZE, som säljs på den kinesiska marknaden.
I Renaults hemland Frankrike kostar den billigaste varianten, Dacia Spring Comfort, 16 990 euro, motsvarande 172 700 kronor. Med statliga subventioner inräknat kan fransmännen få bilen för 12 403 euro, motsvarande 126 100 kronor.
I Tyskland är bilen faktiskt ännu billigare, trots ett högre pris från början. Anledningen är de tyska statliga subventionerna, som är större än de franska. Dacia Spring Comfort är prissatt till 20 490 euro i Tyskland, 208 300 kronor. Men med de tyska subventionerna är priset för kunden 10 920 euro, motsvarande 111 000 kronor.
Det dröjer dock till hösten innan bilarna börjar levereras till tyskarna och fransmännen. Dacia Spring kommer också att säljas i Sverige, men Renault har ännu inte presenterat ett pris eller när den kommer att finnas att köpa på den svenska marknaden.
De tekniska specifikationerna på bilen är förstås inte lika kaxiga som marknadsföringen, denna nya budgetvariant på elbil skryter främst med priset. Dacia Spring är 3,73 meter kort, har ett batteri på 27,4 kWh, en räckviddssiffra på 23,0 mil (30,5 mil vid stadskörning). Elmotorn är på 44 hästkrafter (33 kW)."
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dacia Spring Electric
I lördags släppte Dacia sin Spring EV elbil på rumänska hemmamarknaden genom att öppna upp designstudion på dacia.ro för beställningar.
Sajten kraschade av belastningen efter fyra timmar.
Då hade över 1500 personer beställt bilen - i ett land där det sålts allt som allt 1509 elbilar under hela 2019!
Dacia Spring Comfort Plus med AC, 7" skärm, backkamera och metalliclack kostar € 18 100 i Rumänien.
Snabbladdning € 300 extra. Typ2 sladd € 150.
Efter landets elbilssubventioner blir slutpriset € 7 700 till kund.
Sajten kraschade av belastningen efter fyra timmar.
Då hade över 1500 personer beställt bilen - i ett land där det sålts allt som allt 1509 elbilar under hela 2019!
Dacia Spring Comfort Plus med AC, 7" skärm, backkamera och metalliclack kostar € 18 100 i Rumänien.
Snabbladdning € 300 extra. Typ2 sladd € 150.
Efter landets elbilssubventioner blir slutpriset € 7 700 till kund.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Dacia Spring Electric
Vad heter dacia aktien?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Dacia Spring Electric
Kul att det kommer riktigt billiga elbilar. 28 kWh räcker nog bra för en väldigt stor del av de dagliga pendlingarna i Sverige.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Dacia Spring Electric
För 100 kkr och 28 kwh (antar duger för 10 mil)
Vet inte om man skulle ta den på långresor 6-7 mil bort.
Men till affär och småärenden kan den duga.
Vet inte om man skulle ta den på långresor 6-7 mil bort.
Men till affär och småärenden kan den duga.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Dacia Spring Electric
Dacia Spring är riktigt effektiv i stadstrafik tack vare sin låga vikt. Mindre effektiv på landsväg på grund av sämre aerodynamik.
https://insideevs.com/features/498558/d ... fficiency/
https://insideevs.com/features/498558/d ... fficiency/
Re: Dacia Spring Electric
Jag har aldrig fattat idén med en stadsbil tänkt bara vara för korta resor. En förstagångsköpare av bil som tex bor i eller nära en stad kommer inom. att äga en bil få nya behov och vilja ta bilen på längre sträckor. Tja skulle vara för denna större familjen som redan har både en eller två andra bilar.
MYLR-24
Re: Dacia Spring Electric
Håller med. Även om 90% eller mer är korta resor, så är det ju extremt irriterande om de 10% (eller mindre) inte fungerar praktiskt när man väl behöver. Även som tänkt andrabil så kom vi fram till att Tesla med SuC var i princip det enda praktiska alternativet för oss._TonyV skrev:Jag har aldrig fattat idén med en stadsbil tänkt bara vara för korta resor. En förstagångsköpare av bil som tex bor i eller nära en stad kommer inom. att äga en bil få nya behov och vilja ta bilen på längre sträckor. Tja skulle vara för denna större familjen som redan har både en eller två andra bilar.
Hade vi däremot skaffat en liten tredjebil (ser inte det behovet idag, och troligare att komplettera med en lite mer renodlad sportbil) så hade det ju eventuellt kunnat vara en sådan "kort-bil" som aldrig kan köra ens halvlångt. Men absolut inte som bil 1 eller bil 2.
Fördelen med att dessutom ha en "riktig" elbil som andrabil, så även om vi inte tar den på långa fjällresor etc. (kommer säkert med åren när infrastrukturen blir bättre), så har jag märkt att vår ifrån börja tänkta 2-bil som elbil, har nästan tvärt om blivit vår 1-bil som vi normalt använder mest.
Fru och dotter hälsade på släkt och svärfar i fredags/lördags, och hade en 30 mil ToR (inte så enkelt att ladda hos svärfar), och det gick hur fint som helst med nuvarande elbilen. Så fördelen är ju att vi allt mer sällan behöver ta fossilbilen (även om jag är jätteglad för den när den behövs) med en "vanlig elbil" (ej citybil) i hushållet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dacia Spring Electric
För arbetspendling och shopping är det fullt tillräckligt. De extra kWh jämfört med vår 24kWh-leaf är välkomna, räcker bra för oss till andrabilen.
Elbilist sedan 2014
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dacia Spring Electric
Skulle passa oss perfekt. Har Tesla Model 3 som förstabil idag. Den använder vi även för långresor.
Som andrabil för shopping mm i stan har vi nu en Nissan Leaf. Körs aldrig mer än 7-8 mil per dag. Den skulle vi kunna ersätta med en Dacia Spring.
Som andrabil för shopping mm i stan har vi nu en Nissan Leaf. Körs aldrig mer än 7-8 mil per dag. Den skulle vi kunna ersätta med en Dacia Spring.
Re: Dacia Spring Electric
Absolut (det är de andra fallen som kan bli problem).Klintan skrev:För arbetspendling och shopping är det fullt tillräckligt.
Men det blir ju helt klart en begränsning. Om man sedan tycker det är en OK begränsning för en 2:a bil (för oss är det inte det) är en annan sak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dacia Spring Electric
Många har ju en Clio, Hyundai i10 eller en Polo som andrabil. Den ska klara det dagliga men inte långresor. Där kan Dacia komma som ett bra alternativ. Model 3 som andrabil är inte det vanligaste valet idag.
Elbilist sedan 2014
Re: Dacia Spring Electric
Nyfiken; vet vi detta, eller är det bara högst privata gissningar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dacia Spring Electric
Inte en privat gissning, en något föråldrad gissning från Motormännen:
https://villatidningen.se/2016/12/08/sa ... -andrabil/
Model 3 skulle jag gissa är vanligast att använda som förstabil efter min privatspaning i omgivningen.
Model 3 skulle jag gissa är vanligast att använda som förstabil efter min privatspaning i omgivningen.
Elbilist sedan 2014
Re: Dacia Spring Electric
Känner inte denna Stjernwall, men då undrar man ju i sin tur vilken data han baserar detta på?
Kanske bara är ytterligare en gissning i raden, precis som din?
Säger inte att det är fel, men är nyfiken vad folk (som gärna är så säkra och svartvita) baserar sig på för data och underlag på sin säkra påståenden.
Skall man ta något personligt, ej statistiskt relevant, så verkar de flesta M3 och PS2 där jag bor typiskt vara mest komplement till den(de) stora fossilbilen(arna). Samma sak med de som har Taycan. Det verkar vara mer komplement, och inte att folk gjort sig av med sina huvudbilar.
De som däremot har MS och MX verkar oftast ha de som första (eller iaf. största) bilen, och sedan kompletterat med 1-2 till mindre fossilbilar på uppfarterna.
Har även sett de som har en MS och en MX (är väl sanna elbilsentusiaster), men även en MS/MX och en M3 förekommer (även då antar jag att man ser M3 som "andrabil") på några garageuppfarter.
Kanske bara är ytterligare en gissning i raden, precis som din?
Säger inte att det är fel, men är nyfiken vad folk (som gärna är så säkra och svartvita) baserar sig på för data och underlag på sin säkra påståenden.
Skall man ta något personligt, ej statistiskt relevant, så verkar de flesta M3 och PS2 där jag bor typiskt vara mest komplement till den(de) stora fossilbilen(arna). Samma sak med de som har Taycan. Det verkar vara mer komplement, och inte att folk gjort sig av med sina huvudbilar.
De som däremot har MS och MX verkar oftast ha de som första (eller iaf. största) bilen, och sedan kompletterat med 1-2 till mindre fossilbilar på uppfarterna.
Har även sett de som har en MS och en MX (är väl sanna elbilsentusiaster), men även en MS/MX och en M3 förekommer (även då antar jag att man ser M3 som "andrabil") på några garageuppfarter.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dacia Spring Electric
Det är väl också en ekonomisk fråga. När jag tittar på garageuppfarterna i villakvarteret där jag bor står det inte sällan en lite äldre småbil intill familjekombin.
Dessa småbilar kostade väl lite drygt 100’ nya och nu 30-40’.
Vanligt är ju låga driftkostnader så 180’ för en lågbudgetelbil blir ju knepigt att räkna hem.
Min fördom är att främst äldre köper Dacia.
Dessa småbilar kostade väl lite drygt 100’ nya och nu 30-40’.
Vanligt är ju låga driftkostnader så 180’ för en lågbudgetelbil blir ju knepigt att räkna hem.
Min fördom är att främst äldre köper Dacia.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Dacia Spring Electric
Kan konstatera att bara för att bilens utsida är liten så behöver inte det per automatik innebära att bilen inte är fullt kapabel att genomföra längre resor.Klintan skrev:Många har ju en Clio, Hyundai i10 eller en Polo som andrabil. Den ska klara det dagliga men inte långresor. Där kan Dacia komma som ett bra alternativ. Model 3 som andrabil är inte det vanligaste valet idag.
Det som jag upplevt som främsta problemen med en riktigt liten bil är:
Man inte bekvämt kan sitta 4 stycken i den om minst en person är över 190-195 cm lång. Det är ungefär där som det börjar bli svårt att få rum bakom en sådan person, speciellt om denne kör. Att sitta 4 st 170-180 cm långa personer är inget problem, iaf inte om bilen som sådan inte är uruselt designad.
Man kan inte få rum med riktigt långa saker inne i bilen, avståndet mellan vindrutan och bagageluckan ÄR kortare än det på en svennefamiljekombis.
Maximala volymen i en bil ÄR ALLTID begränsad av dess yttre volym, effektiv design kan hjälpa upp detta mycket och ens egna effektiva packning kan ytterligare hjälpa till att få med allt, men det går inte att få med sig allt man vill alla gånger.
Oftast lägre maximal dragvikt sätter stopp för större släpvangsekipage.
Annars så har iaf jag upplevt att även en liten bil går att använda till det mesta.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Dacia Spring Electric
Klart att det går fint att åka långt i en modern Polo, absolut inget fel på komforten där, men när det finns en V90 eller liknande också i hushållet så brukar andrabilen användas mest för ärenden. Då skulle en Dacia Electric också fungera.
Elbilist sedan 2014
Re: Dacia Spring Electric
*LOL*Fredrik j skrev:Vanligt är ju låga driftkostnader så 180’ för en lågbudgetelbil blir ju knepigt att räkna hem.
Min fördom är att främst äldre köper Dacia.
Min pappa, som är runt 80, köpte just en liten billig Dacia pickup som senaste bil (som komplement till sin lilla Yaris, den jag försöker få honom att se på om han kan byta till en elbil). Så i det fallet är det verkligen spot-on.
Frågan är om en Dacia Spring Electric skulle kunna ersätta en Yaris?
Pappa gillar ju iofs. Yarisen (som jag personligen tycker är en förfärligt tråkig bil), men är också förtjust i just Dacia (även om jag tror det är mest priset han gillar för att vara helt ärlig).
Det är väl just räckvidden som kan bli lite kort, men skulle det senare komma en Spring Electric med ett lite större batteri så kanske det vore en bra ersättare till hans Yaris?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dacia Spring Electric
För ensam- eller parhushåll som bor i storstäder skulle den funka som förstabil (enda bil) för att t ex pendla till jobbet och hobbyaktiviteter/släktbesök inom räckvidden. De fåtal gånger som större bil behövs går det bra att hyra, finns åtminstone i Göteborg pooler såsom Kinto-share/M (f.d. sunfleet).
Re: Dacia Spring Electric
Jo, visst kan man resa långt i en liten bil. Så länge man kanske inte är mer än två, och platsen räcker för packning så går det fint. Speciellt om det är en fossilbil så är det ju inga direkta begränsningar.PoloPrinsen skrev:Kan konstatera att bara för att bilens utsida är liten så behöver inte det per automatik innebära att bilen inte är fullt kapabel att genomföra längre resor.Klintan skrev:Många har ju en Clio, Hyundai i10 eller en Polo som andrabil. Den ska klara det dagliga men inte långresor. Där kan Dacia komma som ett bra alternativ. Model 3 som andrabil är inte det vanligaste valet idag.
Det som jag upplevt som främsta problemen med en riktigt liten bil är:
Man inte bekvämt kan sitta 4 stycken i den om minst en person är över 190-195 cm lång. Det är ungefär där som det börjar bli svårt att få rum bakom en sådan person, speciellt om denne kör. Att sitta 4 st 170-180 cm långa personer är inget problem, iaf inte om bilen som sådan inte är uruselt designad.
Man kan inte få rum med riktigt långa saker inne i bilen, avståndet mellan vindrutan och bagageluckan ÄR kortare än det på en svennefamiljekombis.
Maximala volymen i en bil ÄR ALLTID begränsad av dess yttre volym, effektiv design kan hjälpa upp detta mycket och ens egna effektiva packning kan ytterligare hjälpa till att få med allt, men det går inte att få med sig allt man vill alla gånger.
Oftast lägre maximal dragvikt sätter stopp för större släpvangsekipage.
Annars så har iaf jag upplevt att även en liten bil går att använda till det mesta.
Mvh PP.
Jag och min fru har rest runt i hela Italien i 3-4 veckor i en liten Alfa 156, eller ett par veckor runt hela alperna i en liten Golf, etc. Minns att vi endast tankade Golfen (diesel) en enda gång i norra Italien, och sedan en gång på flygplatsen i Genève när vi lämnande tillbaka den. Var fantastiskt snål och smidig att åka runt i, trots att vi brände upp och ner för bergen!
Problemet med elbilar, är väl när man kikar på de allra minsta att de just oftast får en större skillnad i räckvidd mot fossilbilarna, än när man jämför de mellanstora eller stora ebilarna mot lika stora fossilbilar. Men det kommer säkert lösa sig med bättre batteriteknik i framtiden, och även bättre laddinfrastruktur.
Så det är ju långt ifrån hopplöst, bara ett lite mer begränsat läge med dagens teknik. Men kan man klara sig med de begränsningarna så är det ju utmärkt att det finns för de som har behov som matchar det.
Så prismässigt så är det ju superbra med bilar som Spring Electric (även om det hade varit fint med några kommande modeller med något lite större batterier).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Dacia Spring Electric
Ja har man redan en annan (i detta fallet större) bil till förfogande i familjen så förstår jag att den blir vald i första hand som långfärdsbil. Men varför kostar man (i många, inte i allas fall!) på sig en så pass dyr och avancerad andrafraktslösning som en småbil?
Borde inte många fler kunna välja en lastcykel eller en lastmoped istället för de vanliga ärendena till affären? Eller bara köra sin förstabil till allt? Att ta bil - stor som liten - till allt o alla alltid känns som suboptimalt ur flera olika aspekter.
Men det är klart, om man redan har råd med sin stora villabil på villauppfarten så kanske en liten bil till bara är lite växelpengar i det stora hela och därmed inte påverkar negativt på familjens levnadsstandard/vanor i övrigt?
Själv så bor jag i en BRF lgh och varken har eller har haft nått välbetalt jobb så jag har alltid varit tvungen att prioritera noga i mina ekonomiska val samt såklart ofta fått avstå helt av ekonomiska skäl. Så jag har tex inte riktigt den kollen på hur det är att överväga om man skall köpa en si eller en så halvmillebil... Belåna upp bostaden för att köpa annat har jag inte gjort och har inga planer på att göra det heller.
Ni som faktiskt vet får gärna svara, vore intressant att få veta hur det ligger till. typ.
MVH PP.
Borde inte många fler kunna välja en lastcykel eller en lastmoped istället för de vanliga ärendena till affären? Eller bara köra sin förstabil till allt? Att ta bil - stor som liten - till allt o alla alltid känns som suboptimalt ur flera olika aspekter.
Men det är klart, om man redan har råd med sin stora villabil på villauppfarten så kanske en liten bil till bara är lite växelpengar i det stora hela och därmed inte påverkar negativt på familjens levnadsstandard/vanor i övrigt?
Själv så bor jag i en BRF lgh och varken har eller har haft nått välbetalt jobb så jag har alltid varit tvungen att prioritera noga i mina ekonomiska val samt såklart ofta fått avstå helt av ekonomiska skäl. Så jag har tex inte riktigt den kollen på hur det är att överväga om man skall köpa en si eller en så halvmillebil... Belåna upp bostaden för att köpa annat har jag inte gjort och har inga planer på att göra det heller.
Ni som faktiskt vet får gärna svara, vore intressant att få veta hur det ligger till. typ.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Dacia Spring Electric
Helt riktigt. Det där känns ju som ett klockrent "use case". Faktiskt riktigt bra fall.Maxerl skrev:För ensam- eller parhushåll som bor i storstäder skulle den funka som förstabil (enda bil) för att t ex pendla till jobbet och hobbyaktiviteter/släktbesök inom räckvidden. De fåtal gånger som större bil behövs går det bra att hyra, finns åtminstone i Göteborg pooler såsom Kinto-share/M (f.d. sunfleet).
Tänkte på även alla bullriga och miljöfördärvande mopedbilar som alla ungar bränner runt i nuförtiden (skulle önska att man förbjöd alla EPA-fordon). Detta skulle ju nästan vara en bra ersättare, om man kunde strypa hastigheten. En sådan här elbil hade ju gjort mycket för miljön. Mopedbilarna är ju hemska miljöförstörare. En enda kan ju släppa ut lika mycket partiklar och skit som 10 moderna ICE:er.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dacia Spring Electric
Lastcykel faller ju på vårt bitvis bistra klimat.PoloPrinsen skrev:Ja har man redan en annan (i detta fallet större) bil till förfogande i familjen så förstår jag att den blir vald i första hand som långfärdsbil. Men varför kostar man (i många, inte i allas fall!) på sig en så pass dyr och avancerad andrafraktslösning som en småbil?
Borde inte många fler kunna välja en lastcykel eller en lastmoped istället för de vanliga ärendena till affären? Eller bara köra sin förstabil till allt? Att ta bil - stor som liten - till allt o alla alltid känns som suboptimalt ur flera olika aspekter.
Men det är klart, om man redan har råd med sin stora villabil på villauppfarten så kanske en liten bil till bara är lite växelpengar i det stora hela och därmed inte påverkar negativt på familjens levnadsstandard/vanor i övrigt?
Själv så bor jag i en BRF lgh och varken har eller har haft nått välbetalt jobb så jag har alltid varit tvungen att prioritera noga i mina ekonomiska val samt såklart ofta fått avstå helt av ekonomiska skäl. Så jag har tex inte riktigt den kollen på hur det är att överväga om man skall köpa en si eller en så halvmillebil... Belåna upp bostaden för att köpa annat har jag inte gjort och har inga planer på att göra det heller.
Ni som faktiskt vet får gärna svara, vore intressant att få veta hur det ligger till. typ.
MVH PP.
Sen har man ju ofta två bilar för att familjen inte alltid ska åka till samma ställe samtidigt.