Jag såg den och även att Tesla-Björn har gjort ett intressant test vid olika temp och SoC, men bara ner till typ 14 grader och när man tappar 100-200hk vid 14 grader undrar man ju vad som finns kvar t ex runt nollan. Har ju bara en LR och gud förbjude om man bara hade 300hk att tillgå vid en oplanerad avfärd...Tellus skrev:Här har vi skrivit lite om det, men inte testat vid lägre batteritemp ännuSkipperO skrev:Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.Tellus skrev:Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
viewtopic.php?f=51&t=22871
Scan My Tesla Mätresultat
Moderator: Redaktion
Re: Scan My Tesla Mätresultat
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ja det är ju otrevligt när en Polo med 0,6L motor drar jämt vid rödlysenSkipperO skrev:Jag såg den och även att Tesla-Björn har gjort ett intressant test vid olika temp och SoC, men bara ner till typ 14 grader och när man tappar 100-200hk vid 14 grader undrar man ju vad som finns kvar t ex runt nollan. Har ju bara en LR och gud förbjude om man bara hade 300hk att tillgå vid en oplanerad avfärd...Tellus skrev:Här har vi skrivit lite om det, men inte testat vid lägre batteritemp ännuSkipperO skrev:Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.Tellus skrev:Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
viewtopic.php?f=51&t=22871
Sjuka är ju hur snabbt man vänjer sig med effekt, skulle gärna ha 7-800HK i bilen även vid 50% SOC
Jag har en fundering, om jag har säg 400hk vid 60% och 20 grader och 450hk vid 60% och 25 grader med min LR AWD
Får jag då mer effekt vid 60% och 20 grader om jag köper acceleration boost eller kommer batteriet ändå säga stopp?
I teorin bör ju LR AWD, LR acc boost och P ha samma effekt vid säg 50% och -10 grader men frågan är om det är så.
Någon som har en P kanske kan kolla någon morgon när det närmar sig nollan och skriva så ska jag försöka jämföra med min LR.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
339hk @ 64% batteritemp 5 grader
Förvärmer ca 45 min
482hk @ 56% batteritemp 23 grader
Förvärmer ca 45 min
482hk @ 56% batteritemp 23 grader
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Testade köra lite idag med scanmytesla.
Skulle verkligen vilja se vad en P visar på max discharge power med ungefär samma batteritemp som min bil samt SoC.
Är sjukt sugen på acc boost men då vill jag veta att jag får mer effekt även när det är kallt och inte bara på sommaren.
Upplever också att jag ofta får ungefär samma tider 0-100 även om bilen är varm eller kall, handlar snarare om mer effekt i början eller i slutet känns det som,.
Mer som att jag köper en 0-100 tid och hur effekten tilldelas under det förloppet beror mer på andra faktorer men att jag i stort sett alltid får samma 0-100 tid bortsett från riktigt kallt batteri och riktigt låg SoC
Skulle verkligen vilja se vad en P visar på max discharge power med ungefär samma batteritemp som min bil samt SoC.
Är sjukt sugen på acc boost men då vill jag veta att jag får mer effekt även när det är kallt och inte bara på sommaren.
Upplever också att jag ofta får ungefär samma tider 0-100 även om bilen är varm eller kall, handlar snarare om mer effekt i början eller i slutet känns det som,.
Mer som att jag köper en 0-100 tid och hur effekten tilldelas under det förloppet beror mer på andra faktorer men att jag i stort sett alltid får samma 0-100 tid bortsett från riktigt kallt batteri och riktigt låg SoC
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Nedan urklippt ur tråden model 3 82 kWh, passar bättre i denna tråd
Teslabjørn har väl flera kWh mindre men ändå räknar ut att han har ~70 usable, så lite skumt är det.
Men när man har 75,7 - ~ 3,3 så visade den 500km
3,3 kanske är det som finns under 0km, för det brukar väl vara ett par mil.[/quote]
Laddade till 100% idag, blev 486km och scan my tesla visar 74,0kWh nominal full pack.
Har inte laddat till 100% på ett tag, men när jag drar reglaget till 100% i appen visar den 484km nu.Legato skrev:
Intressant.
Den indikerar alltså att du bara har 70,3 kWh "usable". Märkligt då att du får 483 km vid 100% vilket borde betyda 73,1 kWh usable.
Med 70,3 kWh usable tycker jag du borde få 464 km vid 100%?
Teslabjørn har väl flera kWh mindre men ändå räknar ut att han har ~70 usable, så lite skumt är det.
Men när man har 75,7 - ~ 3,3 så visade den 500km
3,3 kanske är det som finns under 0km, för det brukar väl vara ett par mil.[/quote]
Laddade till 100% idag, blev 486km och scan my tesla visar 74,0kWh nominal full pack.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Är det någon som vet om ELM327 är kompatibel med Scan my tesla?
Funderade på eventuellt koppla ihop en egen adapter.
På diagnostic port connectorn är det fortfararande 26pin på den? Årsmodell 2021.
Funderade på eventuellt koppla ihop en egen adapter.
På diagnostic port connectorn är det fortfararande 26pin på den? Årsmodell 2021.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Är det någon annan som fått problem med väldigt sporadisk anslutning till dongeln?
Min anslutning fungerar för det mesta inte alls längre "read failed" dyker upp i appen.
Funderar på om dongeln fått nåt fel eller om det är nån kabel i adaptern som glappar i annat fall
Min anslutning fungerar för det mesta inte alls längre "read failed" dyker upp i appen.
Funderar på om dongeln fått nåt fel eller om det är nån kabel i adaptern som glappar i annat fall
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Med tanke på den intressanta tråden "Hur ska man ladda"
viewtopic.php?f=43&t=21796&start=10
Så kanske vi kan jämföra lite praktiska exempel på hur mycket kapacitet vi har kvar och hur vi oftast laddar, har man inte scan my tesla eller liknande så kan man läsa ut ur energigrafen i bilen hur många kWh batteriet har kvar.
Performance 2019-03, 3400mil
Laddar innan avfärd oftast till 70-90%. Vilo SOC kring 50%. Vintertid parkering i garage 10 grader.
Batterikapacitet 72.1kWh
viewtopic.php?f=43&t=21796&start=10
Så kanske vi kan jämföra lite praktiska exempel på hur mycket kapacitet vi har kvar och hur vi oftast laddar, har man inte scan my tesla eller liknande så kan man läsa ut ur energigrafen i bilen hur många kWh batteriet har kvar.
Performance 2019-03, 3400mil
Laddar innan avfärd oftast till 70-90%. Vilo SOC kring 50%. Vintertid parkering i garage 10 grader.
Batterikapacitet 72.1kWh
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Min har bara styvt 900 mil på mätarn och 4,5 månader sen utkvitteringen. Egentligen krävs ju ett par år och 5K mil för att få något direkt tydligt utslag, så vi får se mitt inlägg här som en check in, och sedan får jag återkomma när det gått ett eller två år till.Tellus skrev:Så kanske vi kan jämföra lite praktiska exempel på hur mycket kapacitet vi har kvar och hur vi oftast laddar, har man inte scan my tesla eller liknande så kan man läsa ut ur energigrafen i bilen hur många kWh batteriet har kvar.
Av 82.1kWh teoretiskt har jag 81.4kWh enligt Scan my tesla. Detta batteri får aldrig 82kWh som nominal full pack, utan man hamnar mellan 79.5 till 80.5kWh normalt, och de som rapporterat allra mest har haft 81.5kWh.
Nominal full pack (NFP) verkar påverkas av hur man laddar, alltså hur högt man laddar så mitt höga värde kommer sig nog till del av att jag laddar på ett sätt som ger ett högre NFP. Jag har fortfarande full range, dvs 508km som är fullt enligt bilens BMS, jag tror man måste ned i nominal full pack under 80.6kWh för att rang-indikeringen ska börja minska..
Teslafi som jag skaffadse ett konto för visar att jag har bäst range/mindre degradering än de andra med 2021 P. Teslafi använder inte samma data(dvs inte NFP) utan något annat för att beräkan rangen, jag ser att teslafi rapporterar betydligt mer variationer än NFP.
Just nu: 81.4kWh batterikapacitet, range 508Km(= fortfarande full range).
Laddar till 56% dagligen och kör normalt 10 mil poer veckodag, dock blir det aningen sporadiskt mht corona med en del hemmaarbete.
Vintertid har jag och kommer, att anpassa laddningen genom att ladda mer( 60-70-80%) så att jag har ungeföär samma range när jag kommer hem efter jobbet för att kunna köra obehindrat på kvällar också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
"AAKEE" Jag förstår att du har så bra räckviddsvärden kvar typ ny bil med din batterikunskap.
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Vad får du för Nominal full pack?Dexter skrev:"AAKEE" Jag förstår att du har så bra räckviddsvärden kvar typ ny bil med din batterikunskap.
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Min når 508km vid 80.6 cirka och går inte över 508km som det verkar oavsett att batteriet för större capacitetvi beräkningen. I tidigare utgåva av SMT såg jag 508.XY km men i senaste bara hela, och 508 e max
[Edit]I väntan på pizzan,
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag hade 81 komma någon decimal vid 509km.AAKEE skrev:Vad får du för Nominal full pack?Dexter skrev:"AAKEE" Jag förstår att du har så bra räckviddsvärden kvar typ ny bil med din batterikunskap.
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Min når 508km vid 80.6 cirka och går inte över 508km som det verkar oavsett att batteriet för större capacitetvi beräkningen. I tidigare utgåva av SMT såg jag 508.XY km men i senaste bara hela, och 508 e max
Men just nu är det nog visningen i obalans eftersom jag håller på att dra ner laddnivån.
Jag får återkomma med exakta värden när jag laddat den till en högre nivå igen.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Scan my tesla visar 72,2 nominal full pack, men laddar till 73,1 nominal remaining.
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ny android SMT version 1.9.6 nu med bland annat flera HVAC värden.
Får den dock ej att funka i min gamla galaxy 4
Får den dock ej att funka i min gamla galaxy 4
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Preheatade du för SuC ? (Mht celltemperaturerna)Tellus skrev:Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag har steppat upp Scan My Tesla lite genom att skaffa en (billig) läsplatta för att presentera datat. Har ritat och 3D-printat ett fäste så plattan sitter framför ratten.
Nice med 0-100-tiden automatiskt tagen och presenterad
Grejar lite med lösningar för att starta SMT och skärmen när man startar bilen. Inte helt klar än(skärmen startar när bilen vaknar och stängs när bilen somnar).
Det finns en alternativ layout enligt nedan för android som är samma design som ios för apple har. Gillar den bättre men den saknar lite funktioner än så länge.
Har skaffat en usb-kabel med 90-graders vinkel som kommer smälta in i designen, dock ej monterat än.
Nice med 0-100-tiden automatiskt tagen och presenterad
Grejar lite med lösningar för att starta SMT och skärmen när man startar bilen. Inte helt klar än(skärmen startar när bilen vaknar och stängs när bilen somnar).
Det finns en alternativ layout enligt nedan för android som är samma design som ios för apple har. Gillar den bättre men den saknar lite funktioner än så länge.
Har skaffat en usb-kabel med 90-graders vinkel som kommer smälta in i designen, dock ej monterat än.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Den gjorde det i omgångar först men ej mot slutet då bilen ville spara energi då jag anlände med lågt SOC 6% pga snabb motorvägskörning. Som man ser är inlet lågt vs cell temp, brukar vara tvärtom vid preheatAAKEE skrev:Preheatade du för SuC ? (Mht celltemperaturerna)Tellus skrev:Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Nytt toppvärde för mig idag max discharge 456 kW 95% SOC på 2021 M3P.
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Fick 453kW nyss, tidigare iallafall sett 444kWDexter skrev:Nytt toppvärde för mig idag max discharge 456 kW 95% SOC på 2021 M3P.
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
Model 3P 2019 5200 mil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag tror att Tesla med flera tillverkare tillåter för höga strömmar genom batteripacken. Både vid acceleration och laddning.
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.
LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)
4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.
LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)
4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
M3 RWD -22
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kanske Panasonic-batterierna är tåligare?ANLI skrev:Jag tror att Tesla med flera tillverkare tillåter för höga strömmar genom batteripacken. Både vid acceleration och laddning.
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.
LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)
4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
Kan detta varit en orsak till att Tesla väntat så länge med att släppa "acceleraion boost" för M3 LR för bilar med just LG-batterier?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
När man testade/certifierade 2019 SR+ för EPA-range fick man ut 54.5kWh ur batteriet. Specen var 53.6 kWh tror jag.Tellus skrev:Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Om vi räknar på spec storlek har du tappat ca 7%, vilket fortfarande är ok.
Den borde inte ha kommit med bara 51.6kWh?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kolla inlägg 1 i denna tråd. 51,6kWh, då var bilen 2 månader gammal.AAKEE skrev:När man testade/certifierade 2019 SR+ för EPA-range fick man ut 54.5kWh ur batteriet. Specen var 53.6 kWh tror jag.Tellus skrev:Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Om vi räknar på spec storlek har du tappat ca 7%, vilket fortfarande är ok.
Den borde inte ha kommit med bara 51.6kWh?
Finns någon mer tråd där vi med sr+ skrivit om kapacitet, kan inte komma på att någon haft över 52. Kanske mjukvarustrypta i början?
Bland annat denna tråd
viewtopic.php?f=51&t=19684
Citat
Jag får ganska exakt 52kWh med en SR+ som rullat 170mil, alltid haft SoC mellan 35-72% utom när den levererades då hade den något över 80%.
Laddar dock ganska ofta.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler