Chademo Adapter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Chademo Adapter

Inlägg av bullen »

Någon som har erfarenhet av Chademo adapter? Är det värt att köpa? Vilken effekt får man ut vid laddning?
På min Outlander får jag in 80% = ca 8 kWh på 20 minuter, vilket skulle betyda ca 24kW. Har läst att Chademo ofta ligger på 50kW. Båda dessa är ju avsevärt högre än Typ 2 16A 3-fas som ger 11kW
Om jag förstått det rätt är det DC vilket gör att man inte behöver dubbelladdare för att få ut mer kräm, men det står inget på teslas hemsida om Chademo.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Chademo Adapter

Inlägg av Martinen »

Hej

Jag har adaptern och använder den regelbundet när jag är utanför Superchargerräckvidd.
Kör man bara längs superchargervägar finns ingen anledning att ha den, men annars kan den va bra att ha.
Effekten är upp till 50 KW och beror på laddstolpen.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Chademo Adapter

Inlägg av AnteF »

Har haft mycket nytta utav den, men det hänger mest på vart jag kör.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Chademo Adapter

Inlägg av Herr X »

Jag var på en skandalresa till Gdansk och då hade jag nytta av den både i Sverige och Polen. Bortsett från det har jag inte haft användning av den.

Här läser du allt om skandalresan - hela listan
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Chademo Adapter

Inlägg av bylund »

Jag har haft nytta av min, men bara i Estland. Annars har jag mest varit inom superchargertäckning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Chademo Adapter

Inlägg av danni »

Jag tycker den är bra att ha. Ska du utanför Supercharger-täckning är den ett måste. Och även annars kan det vara bra att ha. Jag tog en långresa som involverade lite avstickare och mer kringkörning än planerat, så laddningen från senaste superchargern räckte inte till, och då var det bra att kunna toppa upp med 40 kW i en kvart medan jag köpte kaffe.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Chademo Adapter

Inlägg av Challe76a »

Hade nytta av den i Västerås i helgen. Så den är rätt bra att ha.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: Chademo Adapter

Inlägg av John »

Challe76a skrev:
Hade nytta av den i Västerås i helgen. Så den är rätt bra att ha.
Var finns den?

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Chademo Adapter

Inlägg av Challe76a »

Använde en utanför en Statoil mack. Clever tyvärr så det kostade lite men eftersom jag inte hade destinationsladdning så var det enda alternativet för att ta mig de 5 milen till Arbogas SC.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Chademo Adapter

Inlägg av Gustafsson »

Använt den mer än min typ 2 kabel. Clever-laddarna har funkat väldigt bra. Kostar som att tanka en ICE.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo Adapter

Inlägg av Bjelke »

Åker man norrut längs E4 så kan det vara bra att veta att man precis nu håller på att bygga en laddstation i Hudiksvall (macken precis vid E4:an vid norra infarten) och den
såg ut att bli klar vilken dag som helst, och det såg ut att bli en ABB kombo med CHAdeMO/CCS och något mer (antagligen typ2 22kW), och då
kan ju en adapter vara najs tex om man laddat på SC i Gävle eller Sundsvall och svänger inåt landet i Hudik mot Ljusdal osv (eller tvärtom såklart) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Chademo Adapter

Inlägg av apkungen »

Chademo brukar ge 100 eller 120 A beroende på hur ny den är. Ta det gånger spänningen i batteriet ( samma som vid super charging) vid en viss state of chargé och du får ut hur många W du kan ladda med. Spänningen ökar faktiskt med ökad laddning vilket innebär är effekten från en chademo ökar ända till typ 85% laddning då strömmen börjar gå ned. Vissa laddare krånglar och lämnar bara ifrån sig 24kW.

Lång historia kort. Chademo brukar ge mellan 36-48kW laddning beroende på modell av tessla och SoC.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo Adapter

Inlägg av Bjelke »

Skrev i annan tråd oxo, men iaf så är det tydligen Clever som kommer att ha stolpen i Hudik...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Chademo Adapter

Inlägg av KlasE »

Är Hudik-laddaren igång? Ska åka från Björnrike via Sveg/84an ner till SuC Gävle imorgon. Vore skönt att vid behov kompletteringsladda i Hudik, men annars får det bli sveg-bollnäs-gävle utan mellanladdning. Det gick bra på vägen upp i måndags.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chademo Adapter

Inlägg av Bjelke »

KlasE skrev:
Är Hudik-laddaren igång? Ska åka från Björnrike via Sveg/84an ner till SuC Gävle imorgon. Vore skönt att vid behov kompletteringsladda i Hudik, men annars får det bli sveg-bollnäs-gävle utan mellanladdning. Det gick bra på vägen upp i måndags.
Nix, den var övertäckt igår em iaf :(

Edit: Alltid trevligt att åka genom Bollnäs :D
Fast ur elbilsägarsynpunkt så är det skamligt uselt här tyvärr, bästa tipset är att be snällt hos biluthyrningsfirman vid tågstationen (tror det är Mabi) om man får låna deras typ2-uttag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Chademo Adapter

Inlägg av tehjimos »

bullen skrev:
Någon som har erfarenhet av Chademo adapter? Är det värt att köpa? Vilken effekt får man ut vid laddning?
På min Outlander får jag in 80% = ca 8 kWh på 20 minuter, vilket skulle betyda ca 24kW. Har läst att Chademo ofta ligger på 50kW. Båda dessa är ju avsevärt högre än Typ 2 16A 3-fas som ger 11kW
Om jag förstått det rätt är det DC vilket gör att man inte behöver dubbelladdare för att få ut mer kräm, men det står inget på teslas hemsida om Chademo.
Kanske lite sent ute, men vi köpte våran CHAdeMO adapter 5 dagar efter vi köpt bilen och tog en resa till Norrbotten. Sista superchargern var i Sundsvall och med vinterväglagets påverkan på förbrukningen så kommer man definitivt inte till Piteå på full laddning från Sundsvall. Så vi stannade i Umeå på vägen norrut och laddade CHAdeMO, då tog vi oss bekvämt vidare.

Vi har haft stor användning av CHAdeMO adaptern så i våra ögon är det en värd investering.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11872
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Chademo Adapter

Inlägg av HelectriC »

märker du efter ett tag att du inte har användning för den, så är det nog inga problem att sälja den till 3/4 nypris.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Chademo Adapter

Inlägg av bullen »

Tack för svaren om än lite sent. Köpte adaptern samma dag som bilen. O jag hade inte klarat mig utan den. Till Oslo är den en nödvändighet. Till Göteborg spar jag 2 mil enkel tack vare den
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Chademo Adapter

Inlägg av ovelundkvist »

Nu har Clever lagt in den i Hudiksvall och fyra till på sträckan Uppsala - Sundsvall som "Kommande" i sin app.
image.png
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Chademo Adapter

Inlägg av bylund »

Kul! Detta ökar verkligen tillgängligheten till södra Norrlands inland. Jag hoppas på norra Norrland snart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Chademo Adapter

Inlägg av znak3 »

bullen skrev:
Tack för svaren om än lite sent. Köpte adaptern samma dag som bilen. O jag hade inte klarat mig utan den. Till Oslo är den en nödvändighet. Till Göteborg spar jag 2 mil enkel tack vare den
Jag planerar en resa från Stockholm till Oslo nästa helg. Tar tacksamt emot tips på var jag kan/ska ladda. Har chademo adapter och type 2. Är där över helgen så jag måste komma hem igen så vore toppen med tips om var man kan ladda inne i Oslo också. Såg ett p hus som heter vulkan men man vet ju aldrig om det är ledigt....
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Chademo Adapter

Inlägg av danni »

Heja Clever! Kul att de vågar satsa såhär och bana väg!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Chademo Adapter

Inlägg av Lessmog »

znak3 skrev:
bullen skrev:
Tack för svaren om än lite sent. Köpte adaptern samma dag som bilen. O jag hade inte klarat mig utan den. Till Oslo är den en nödvändighet. Till Göteborg spar jag 2 mil enkel tack vare den
Jag planerar en resa från Stockholm till Oslo nästa helg. Tar tacksamt emot tips på var jag kan/ska ladda. Har chademo adapter och type 2. Är där över helgen så jag måste komma hem igen så vore toppen med tips om var man kan ladda inne i Oslo också. Såg ett p hus som heter vulkan men man vet ju aldrig om det är ledigt....
Såg visst någon Björn-video om ett nyöppnat P-garage under slottet (Akershus?) med fullt av uttag - dock inte riktig tjockström. Kostar inget extra att ladda tror jag. Öppet dagtid, typ 06-22. Gångbart avstånd till centrala stan.

Har tyvärr ingen bättre länk än mitt skakiga minne! :oops:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Chademo Adapter

Inlägg av bylund »

Då kan jag ju passa på med den sedvanliga varningen för schuko i Norge. Ofta fungerar inte svensk UMC. Chademo och typ-2 lider inte av norsk jordningsproblematik dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 mar 2014 14:18

Re: Chademo Adapter

Inlägg av BJK »

Ska du bo på hotell fråga dem.
Typ2 är det på många parkeringar runt köpcentren.
Chademo har flera Macdonalds och endel Kiwibutiker.

Kolla på chargeanddrive.no och gronnkontakt.no
Skriv svar