https://www.vibilagare.se/nyheter/premi ... bilssyskonPremiär för Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon.
Zeekr 001 bygger på Geelykoncernens nya SEA-plattform som är helt anpassad för eldrift. Den får dubbla elmotorer och en räckvidd på ”över 65 mil”. 0–100 km/tim ska gå på under fyra sekunder.
Geely ska plöja ned 2,6 miljarder kronor i projektet och vill positionera Zeekr som ett ”startupbolag” inom koncernen.
Prislappen för bilen hamnar på knappt 400 000 svenska kronor, direktöversatt från kinesiska yuan.
Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Moderator: Redaktion
Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jag förstår verkligen inte varför Geely hittar på nya märken hela tiden. Har dom inte tillräckligt att bygga vidare på redan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
...betyder egentligen att bilen kostar från 800 000 kr när man räknar realistiskt.Prislappen för bilen hamnar på knappt 400 000 svenska kronor, direktöversatt från kinesiska yuan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Intressant är att SEA-plattformen ger Volvo/Polestar
över 65 mils räckvidd. 0–100 km/tim ska gå på under fyra sekunder. Och snabb 800V laddning.
över 65 mils räckvidd. 0–100 km/tim ska gå på under fyra sekunder. Och snabb 800V laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jo, fast när då? Om det är +65 mil enligt NEDC och bilen kommer 2028 kanske det inte är intressant längre.Zalman3 skrev:Intressant är att SEA-plattformen ger Volvo/Polestar
över 65 mils räckvidd. 0–100 km/tim ska gå på under fyra sekunder. Och snabb 800V laddning.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Mera info om Zeekr.
https://www.electrive.net/2021/04/16/ge ... romer-001/Geelys nyligen lanserade premiummärke Zeekr introducerar sin första modell. Zeekr 001 är baserad på Geelys e-plattform SEA och ska levereras i Kina från oktober 2021 och i andra länder från 2022.
Geely beskriver Zeekr 001 som den första elektriska skjutbromsen i Kina och understryker detta med de första officiella bilderna. De tekniska specifikationerna som avslöjas samtidigt ger fortfarande en ofullständig bild, eftersom information om laddningskapacitet och körcykel fortfarande saknas. Likaså pristabellen.
Först och främst märks det att Zero Concept , som Zeekr-debutströmmen bygger på, presenterades i september som en studie av Geely-märket Lynk & Co. Med grundandet av Zeekr officiellt bekräftat i mars omorganiserar Geely uppenbarligen sin produktstrategi. Zeekr är tänkt att täcka premiumsegmentet och, enligt media rapporter, främst konkurrera med Tesla. Under de kommande fem åren planerar Zeekr en ny modell, med Stromer alla baserade på den elektriska plattformen SEA (Sustainable Experience Architecture) , som endast presenterades i september 2020 .
Så mycket för förordet. Låt oss titta närmare på Zeekr 001: Shooting Brake ska vara 4,97 meter lång, 1,99 meter bred och 1,56 meter hög och erbjuda en hjulbas på 3 meter. Enligt tillverkaren erbjuder Zeekr 001: s elmotorer monterade på fram- och bakaxlarna en maximal effekt på 400 kW och ett vridmoment på över 700 Nm. I början vill Zeekr erbjuda två batterivarianter med en kapacitet på 86 och 100 kWh. I den senare konfigurationen bör en räckvidd på 700 kilometer vara möjlig, varigenom detta troligen är NEDC-värdet, vilket fortfarande är vanligt i Kina. Detta bekräftas dock inte.
Det är också känt att Zeekr 001 ska uppnå mer än 200 km / h vid sin topp och accelerera från 0 till 100 km / h på 3,8 sekunder. Tillverkaren sätter stamvolymen till 2144 liter. Geely nämner också ett speciellt luftfjädringssystem som en höjdpunkt som automatiskt kan höja fordonets golv från 11,7 till 20,5 centimeter, beroende på ytan. Automatiska dörrar och ansiktsigenkänningsprogramvara nämns också, som identifierar den närmande ägaren och sedan tar fram sina personliga inställningar. Dessutom kommer 001 att få luftuppdateringar fyra till sex gånger om året för att hålla bilen uppdaterad med den senaste tekniken.
Förutom sin debut Stromer tillkännager Zeekr också ett exklusivt snabbladdningsnätverk i Kina som kommer att erbjuda laddningskapacitet på upp till 360 kW. Totalt 2200 platser med över 20 000 stationer planeras till slutet av 2023. Tillkännagivandet väcker frågan om 001 kan använda 360 kW med sin laddningsteknik. Geely lämnar ingen information om fordonets laddningskapacitet. Det betyder bara att modellen kan ladda en räckvidd på 120 km på fem minuter. SEA-plattformen borde fungera med ett 800 volts inbyggt nätverk, men huruvida detta räcker för att överföra 360 kW i den presenterade fordonskonfigurationen är tveksamt.
När det gäller försäljning planerar Zeekr att öppna två "Zeekr Experience Centers" och 60 mindre "Zeekr Spaces" i år, som kommer att byggas i köpcentra och andra besökta platser i hela Kina. Det finns också 36 leverans- och 60 servicecenter. Varumärket planerar också att ”erbjuda abonnemang och batterileasing i sinom tid”.
"Varumärket Zeekr är här för att lyckas inom premium EV-segmentet", säger VD Andy An Conghui. ”Vi har de bästa resurserna från ett bilföretag bakom oss, inklusive en etablerad leveranskedja och en bred industriell närvaro - och vi är redo att börja tillverka fordon. Vi drar också nytta av en teknologidriven tankegång som driver oss - vi är här för att ge konsumenterna en bättre EV-upplevelse. "
Som nämnts när varumärket introducerades för några veckor sedan, bör Zeekr också fokusera på "fullständig integration av slutanvändaren i ett nytt superekosystem" ". Det nuvarande tillkännagivandet säger bland annat att Zeekr också vill erbjuda energiförsörjningslösningar på den kinesiska marknaden. Denna punkt genomförs dock inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Här är ytterligare ett annat varumärke, Geometry, för rena elbilar som Geely lanserade under 2019:HelectriC skrev:Jag förstår verkligen inte varför Geely hittar på nya märken hela tiden. Har dom inte tillräckligt att bygga vidare på redan.
https://www.electrive.com/2019/04/12/ge ... first-bev/
Vet dock inte hur Geely positionerar Geometry vs de andra varumärkena med elbilar (Geely/Volvo/Polestar/Lync&Co/Zeekr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Enligt tidigare uppgifter gäller oktober för Kina. Export sker från 2022. Misstänker dock också att en tidsoptimist varit framme med uppgifterna här.slugger75 skrev:Jo, fast när då? Om det är +65 mil enligt NEDC och bilen kommer 2028 kanske det inte är intressant längre.Zalman3 skrev:Intressant är att SEA-plattformen ger Volvo/Polestar
över 65 mils räckvidd. 0–100 km/tim ska gå på under fyra sekunder. Och snabb 800V laddning.
De gör rätt som låter svenskarna sköta designen i alla fall, väldigt mycket Porsche över fronten men Porsche gör coola bilar så sämre inspiration finns ju.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... s_lyxelbil
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Årets leverans av bilar från Zeekr har redan sålt slut.
Tidigare i år presenterade Volvos ägare Geely ännu ett elbilsmärke som fått namnet Zeekr. Redan kort därefter visades den första modellen Zeekr 001 upp, en coupéformad crossover med fyrhjulsdrift och en räckvidd på 70 mil. Bilen ska ha designats i Göteborg enligt mottot ”inga fler tråkiga elbilar”.
Både bilen och Zeekr i allmänhet riktar i första hand in sig på den kinesiska hemmamarknaden. Där ska det även öppnas medlemsklubbar och Zeekr ska enligt Geely erbjuda ett ”superekosystem” av tjänster.
Intresset ser ut att vara stort. Enligt Reuters meddelar Geely att årets leverans av bilar är slutsålda. Hur många exemplar det verkligen handlar om och när det ska komma fler sägs det inget om. Däremot får vi veta att Zeekr vill öppna över 100 butiker i Kina redan i år.
Trots stort fokus på Kina har Geely sagt att de kan komma att lansera märket även på andra marknader i framtiden. Tidigare har det nämnts att det finns planer på att komma till Europa redan nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Nu har den gått i produktion.
https://www.topgear.com/car-news/electr ... production
https://www.topgear.com/car-news/electr ... production
Är 360 kW snabbladdning bäst i världen om det stämmer?The twin-motor version gets 536bhp and 566lb ft of torque, meaning the 0-62mph sprint takes 3.8 seconds. It also gets a massive 100kWh battery for up to 435 miles of range, and with 360kW fast charging available it can top up from 10 to 80 per cent in just 30 minutes.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Man kan ju ha en miljon kW som maxladdning, det viktiga är ju var man laddar - där ligger begränsningen. Dvs det skall finnas lediga och fungerande laddare när man åker långt.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Ja, det finns kanske inga laddare som klarar 360 kW. Är väl Ionity med 350 kW som kommer närmast?BrooklynS skrev:Man kan ju ha en miljon kW som maxladdning, det viktiga är ju var man laddar - där ligger begränsningen. Dvs det skall finnas lediga och fungerande laddare när man åker långt.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Isf är det nog en ganska skarp (dvs kort) peak, medeleffekt blir väl 140kW om jag tänkte rätt (och detta är juMaw skrev:Nu har den gått i produktion.
https://www.topgear.com/car-news/electr ... production
Är 360 kW snabbladdning bäst i världen om det stämmer?The twin-motor version gets 536bhp and 566lb ft of torque, meaning the 0-62mph sprint takes 3.8 seconds. It also gets a massive 100kWh battery for up to 435 miles of range, and with 360kW fast charging available it can top up from 10 to 80 per cent in just 30 minutes.
10-80% plus lite saltade siffror skulle jag gissa på iaf).
Klarar den att hålla 140kW som medel så är det ju bra såklart ändå (med dagens mått iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Intressant Zeekr 001-test (engelska subs)
Sjukt mycket bil för pengarna tycker jag. Luftfjädring och fräsh interiör. Snabbt UI. MobilEye's senaste plattform, men utan Lidar.
Sjukt mycket bil för pengarna tycker jag. Luftfjädring och fräsh interiör. Snabbt UI. MobilEye's senaste plattform, men utan Lidar.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
En sån här kan jag tänka mig. Undrar när den går att beställa...
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Kanske 2023.Lurkern skrev:En sån här kan jag tänka mig. Undrar när den går att beställa...
https://topelectricsuv.com/news/zeekr/z ... ogo-geely/
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Ser väldigt fin ut. Tyvärr är det en Kinabil och går bort av den anledningen.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 851
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Tyvärr en låst artikel.spacecoin skrev: ↑03 jun 2023 16:00Nu är det dags:
https://www.di.se/bil/geelys-nya-marke- ... i-sverige/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Det var varken pris eller detaljer. Bara att det snart är dags.
Elbilstillverkaren Zeekr är ett av alla nya märken som är på väg till Sverige. Och när man säger nytt märke så är det verkligen så i fallet Zeekr. Namnet ska vara en lek med orden ”generation Z” och ”geek” och bolaget bildades så sent som 2021.
Men även om varumärket och namnet är nytt finns det bilbyggartradition i bolaget. Geely är ägare och mycket av utvecklingen av bilarna sker i Göteborg.
Erfarenhet har också bolagets Europachef, Spiros Fotinos, som jobbat på olika positioner inom Toyota och Lexus i mer än 20 år.
När Di pratar med honom inför den stundande lanseringen är han i Göteborg, som kommer att vara en av hans två hemstäder i Europa framöver.
”Göteborg är superviktig som hemstad för våra avdelningar för forskning och utveckling och design. Amsterdam blir den affärsmässiga hemstaden i Europa”, säger Spiros Fotinos.
Spiros Fotinos, Europachef på Zeekr.
Spiros Fotinos, Europachef på Zeekr.Foto:Zeekr
Det är också i Sverige och i Nederländerna som bilarna lanseras först. Två modeller är aktuella från start, Zeekr 001 och Zeekr X. Den förstnämnda är en större sportkombi med räckvidd på cirka 60 mil, 0-100 km/tim går på 3,8 sekunder och den maximala effekten ligger på över 500 hästkrafter.
Zeekr X är en mindre cross-over som kommer bli tillgänglig för fler prismässigt. Den är också intressant eftersom den bygger på samma plattform som modeller från Smart och kommande Volvo EX30.
Zeekr X är en mindre cross-over.
Zeekr X är en mindre cross-over.
Läser man om vad Zeekr vill vara så dyker ord som ”premium” och eldrivet upp. Inte helt olikt språkbruket från Volvo Cars VOLCAR B +6,27% och Polestar alltså.
Hur ska då Zeekr positioneras jämte andra Geelymärken som Volvo Cars och Polestar? Enligt Spiros Fotinos finns ingen klar hierarki inom Geely-gruppen, från budget till mer åt det lyxiga hållet, som hos en del andra koncerner med många märken.
”Geely tänker inte på det sättet. Det finns plats för alla tre och Zeekr ska stå för prisvärdhet med en hög teknologisk nivå. Prestanda och körglädje är viktigt, men i balans med komfort och räckvidd. Vi ska också ha kringtjänster som gör steget till den första elbilen så enkelt som möjligt och vi hoppas locka många förstagångsköpare.”
Och vad säger du om den interna konkurrensen?
”Sett till vår totala marknadsandel på gruppnivå finns det utrymme att växa för de olika märkena”, säger han diplomatiskt.
Som många andra nya spelare på marknaden tänker Zeekr inte ha några stora bilhallar och traditionella återförsäljare.
”Vårt fokus är primärt direktförsäljning. Vi vill ha så nära kontakt med kunderna som möjligt, utan mellanhänder. Men vi är inte dogmatiska, i vissa situationer är det rimligt att använda sig av en mer traditionell modell. Sverige är ett stort land med några tätt befolkade områden, men även den som bor någon annanstans ska ha tillgång till våra fordon.”
Zeekr har sålt omkring 100.000 bilar och i planerna finns en snabb expansionstakt till 650.000 fordon 2025.
Zeekr 001 byggs i Kina.
Zeekr 001 byggs i Kina.Foto:KEN_ZQL
Bilarna byggs i Kina och skeppas till Europa. Finns det planer på mer lokal tillverkning?
”Som en del av Geely har vi en stor fördel i och med att vi vet hur man bygger bilar med hög kvalitet i Europa. Så det är inte en fråga om vi kan utan handlar om när det skulle vara rätt i tiden att ta det steget. Vi har kapaciteten, och det är alltid en möjlighet.”
Att många nya kinesiska märken vill etablera sig på den globala marknaden står klart. Övergången till elektrifiering ger dem ett gyllene tillfälle att komma ikapp eller köra förbi en del traditionella tillverkare som inte hänger med i utvecklingen. Man kan också bygga upp en styrka på hemmamarknaden, som är världens största, innan man ger sig ut på äventyr till USA eller Europa.
”Kina är en gigantisk marknad i en tidig mognadsfas. Med fler förstagångsköpare finns större möjligheter med ny teknik. För många bilköpare i Kina finns inte en tradition av att tidigare ha ägt en bensin- eller dieselbil, då blir valet av en elbil enklare.”
Tesla växer snabbt och tar marknadsandelar från många andra traditionella biltillverkare. Varför har de etablerade märkena varit så långsamma?
”Man har underskattat kraften i omställningen mot elektrifiering. Men det är också svårt att ställa om när man har en hel struktur där vinsterna kommer från en viss affärsmodell. Att ändra den snabbt, och ställa om ett helt företag, det går inte över en natt. Det i sin tur ger oss och andra renodlade elbilstillverkare en stor fördel”, säger Spiros Fotinos.
Med det sagt ser han en konsolidering framför sig.
”Det finns ett stort intresse för den europeiska marknaden. Men kommer alla överleva? Nej.”
”Det är lätt att underskatta vad som krävs för att lyckas. Det gäller att förstå komplexiteten i Europa, det handlar om olika kundvanor i olika länder, olika språk och traditioner och stora klimatskillnader till exempel.”
Det finns en allmän rörelse mot mindre frihandel och fler handelshinder på den globala scenen. Och relationen mellan USA, Europa och Kina är långt från friktionsfri. Hur ser du på att vara ett kinesiskt bilmärke?
”Jag kommenterar inte politiken. Men från kundens perspektiv kommer många varor från Kina, telefonen du håller i handen till exempel. Så var bilen kommer ifrån är en sak, men viktigare är prisvärdhet, tjänster och kvalitet. Kan du erbjuda det är kunderna redo”, säger Spiros Fotinos.
Elbilstillverkaren Zeekr är ett av alla nya märken som är på väg till Sverige. Och när man säger nytt märke så är det verkligen så i fallet Zeekr. Namnet ska vara en lek med orden ”generation Z” och ”geek” och bolaget bildades så sent som 2021.
Men även om varumärket och namnet är nytt finns det bilbyggartradition i bolaget. Geely är ägare och mycket av utvecklingen av bilarna sker i Göteborg.
Erfarenhet har också bolagets Europachef, Spiros Fotinos, som jobbat på olika positioner inom Toyota och Lexus i mer än 20 år.
När Di pratar med honom inför den stundande lanseringen är han i Göteborg, som kommer att vara en av hans två hemstäder i Europa framöver.
”Göteborg är superviktig som hemstad för våra avdelningar för forskning och utveckling och design. Amsterdam blir den affärsmässiga hemstaden i Europa”, säger Spiros Fotinos.
Spiros Fotinos, Europachef på Zeekr.
Spiros Fotinos, Europachef på Zeekr.Foto:Zeekr
Det är också i Sverige och i Nederländerna som bilarna lanseras först. Två modeller är aktuella från start, Zeekr 001 och Zeekr X. Den förstnämnda är en större sportkombi med räckvidd på cirka 60 mil, 0-100 km/tim går på 3,8 sekunder och den maximala effekten ligger på över 500 hästkrafter.
Zeekr X är en mindre cross-over som kommer bli tillgänglig för fler prismässigt. Den är också intressant eftersom den bygger på samma plattform som modeller från Smart och kommande Volvo EX30.
Zeekr X är en mindre cross-over.
Zeekr X är en mindre cross-over.
Läser man om vad Zeekr vill vara så dyker ord som ”premium” och eldrivet upp. Inte helt olikt språkbruket från Volvo Cars VOLCAR B +6,27% och Polestar alltså.
Hur ska då Zeekr positioneras jämte andra Geelymärken som Volvo Cars och Polestar? Enligt Spiros Fotinos finns ingen klar hierarki inom Geely-gruppen, från budget till mer åt det lyxiga hållet, som hos en del andra koncerner med många märken.
”Geely tänker inte på det sättet. Det finns plats för alla tre och Zeekr ska stå för prisvärdhet med en hög teknologisk nivå. Prestanda och körglädje är viktigt, men i balans med komfort och räckvidd. Vi ska också ha kringtjänster som gör steget till den första elbilen så enkelt som möjligt och vi hoppas locka många förstagångsköpare.”
Och vad säger du om den interna konkurrensen?
”Sett till vår totala marknadsandel på gruppnivå finns det utrymme att växa för de olika märkena”, säger han diplomatiskt.
Som många andra nya spelare på marknaden tänker Zeekr inte ha några stora bilhallar och traditionella återförsäljare.
”Vårt fokus är primärt direktförsäljning. Vi vill ha så nära kontakt med kunderna som möjligt, utan mellanhänder. Men vi är inte dogmatiska, i vissa situationer är det rimligt att använda sig av en mer traditionell modell. Sverige är ett stort land med några tätt befolkade områden, men även den som bor någon annanstans ska ha tillgång till våra fordon.”
Zeekr har sålt omkring 100.000 bilar och i planerna finns en snabb expansionstakt till 650.000 fordon 2025.
Zeekr 001 byggs i Kina.
Zeekr 001 byggs i Kina.Foto:KEN_ZQL
Bilarna byggs i Kina och skeppas till Europa. Finns det planer på mer lokal tillverkning?
”Som en del av Geely har vi en stor fördel i och med att vi vet hur man bygger bilar med hög kvalitet i Europa. Så det är inte en fråga om vi kan utan handlar om när det skulle vara rätt i tiden att ta det steget. Vi har kapaciteten, och det är alltid en möjlighet.”
Att många nya kinesiska märken vill etablera sig på den globala marknaden står klart. Övergången till elektrifiering ger dem ett gyllene tillfälle att komma ikapp eller köra förbi en del traditionella tillverkare som inte hänger med i utvecklingen. Man kan också bygga upp en styrka på hemmamarknaden, som är världens största, innan man ger sig ut på äventyr till USA eller Europa.
”Kina är en gigantisk marknad i en tidig mognadsfas. Med fler förstagångsköpare finns större möjligheter med ny teknik. För många bilköpare i Kina finns inte en tradition av att tidigare ha ägt en bensin- eller dieselbil, då blir valet av en elbil enklare.”
Tesla växer snabbt och tar marknadsandelar från många andra traditionella biltillverkare. Varför har de etablerade märkena varit så långsamma?
”Man har underskattat kraften i omställningen mot elektrifiering. Men det är också svårt att ställa om när man har en hel struktur där vinsterna kommer från en viss affärsmodell. Att ändra den snabbt, och ställa om ett helt företag, det går inte över en natt. Det i sin tur ger oss och andra renodlade elbilstillverkare en stor fördel”, säger Spiros Fotinos.
Med det sagt ser han en konsolidering framför sig.
”Det finns ett stort intresse för den europeiska marknaden. Men kommer alla överleva? Nej.”
”Det är lätt att underskatta vad som krävs för att lyckas. Det gäller att förstå komplexiteten i Europa, det handlar om olika kundvanor i olika länder, olika språk och traditioner och stora klimatskillnader till exempel.”
Det finns en allmän rörelse mot mindre frihandel och fler handelshinder på den globala scenen. Och relationen mellan USA, Europa och Kina är långt från friktionsfri. Hur ser du på att vara ett kinesiskt bilmärke?
”Jag kommenterar inte politiken. Men från kundens perspektiv kommer många varor från Kina, telefonen du håller i handen till exempel. Så var bilen kommer ifrån är en sak, men viktigare är prisvärdhet, tjänster och kvalitet. Kan du erbjuda det är kunderna redo”, säger Spiros Fotinos.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Det kommer väl info här snart: https://zeekr.eu/sv-se/models/001
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Zeekr 001 ser riktigt fräsch ut! Undra vad priset kommer hamna på... potentiell som ny bil för mig om jag inte köper en Raven
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Håller med, och grym driver-assist kommer det troligen att ha med (MobilEye senaste generation). Hoppas att dom säljer spec:en med Lidar i EU.
Edit: Kanske minns fel, det här är nog bara kameror, men fler än Tesla: