Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av Elexotico »

Hej alla.

Har en fråga gällande hur jag ska tänka kring reseavdragen nu när det är dags att deklarera..

Har en Tesla, privatägt, som jag kör privat till och från jobbet. Jag har två tjänster (en mindre tjänst på 30% på Ort A och en stora tjänsten på 100% på Ort B).

Jag bor på Ort A och till min huvudsyssla (Tjänsten på 100%) har jag 189 km enkel väg. Man kan säga att jag "veckopendlar" då jag sover över 2-3 nätter på Ort B.

Hur som helst, totalt har jag kört 20563 km till och från för arbetet på Ort B. Jag har skrivit ner allt i appen "Simply Auto". Totalt sett har jag kört betydligt mer i min Tesla men det är ju privatresor osv.

Stämmer det att det jag ska skriva upp i deklarationen är 2056 mil * 18.5 kr.

När jag körde bensinbil var det ju betydligt enklare att bara spara kvittot för bevis osv men nu när man har en Tesla blir det lite problematiskt. Mängden av laddningen har jag kört på Bee (fastpris) för 399 kr / månaden och innan de bytte till maxtak laddade jag ju obegränsat där. På Ort A har kommunen även storsatsat på elbilsladdare så överallt ploppar det upp nytt inom gångsavstånd och innan Elon har kopplat upp sig på alla nya har man kunna laddat gratis hehe :D
Är lite orolig att Skatteverket behöver någon form av "bevis" men blir ju svårt när det mesta skett av Bee Around och sen har resten skett gratis utan någon form av inloggning...

Tack på förhan.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av NEO »

Laddning spelar väl ingen roll utan det är väl miltalen på bilen som kan komma att kontrolleras? Huruvida du laddar är egentligen oväsentligt, alltså om du laddar hemma eller på någon av BEEs laddare. Din uträkning saknar dock grundavdraget på 11000kr. Kom ihåg att du får göra avdrag för vägtullar och parkering också.
Användarvisningsbild
DrMabuse
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 mar 2021 08:28

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av DrMabuse »

Miltalet på bilen registreras ju inte nånstans förutom på besiktningen vilket inte sker varje år.
Jag blev kollad av Skatteverket en gång och fick ”bevisa” att jag kört X antal mil genom att skicka in utskrifter och kvitton från tankningar under ett år.
Så lite av ett problem kan det nog bli om de tänkt sig att kolla upp det.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av NEO »

DrMabuse skrev:
Miltalet på bilen registreras ju inte nånstans förutom på besiktningen vilket inte sker varje år.
Jag blev kollad av Skatteverket en gång och fick ”bevisa” att jag kört X antal mil genom att skicka in utskrifter och kvitton från tankningar under ett år.
Så lite av ett problem kan det nog bli om de tänkt sig att kolla upp det.
Bilens mätarställning? Kan trådskaparen bevisa att han har X antal mil och visa att han övernattat si och så många nätter per år. Eller be arbetsgivaren bekräfta under vilka datum han var där så kan man enkelt särskilja vilka km som kördes med bilen privat och i pendling. Kvitto på laddning det har jag väldigt svårt att tänka mig. Hur ska du få fram det ur elräkningen hemma om du inte har en separat mätare för laddstolpe?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av Gustafsson »

Räcker inte en vanlig körjournal? Gärna med anteckning om ärendet för sin egen skull.
Annars kanske nån typ av GPS baserad produkt kan styrka att resorna ägt rum?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
DrMabuse
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 mar 2021 08:28

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av DrMabuse »

NEO skrev:
DrMabuse skrev:
Miltalet på bilen registreras ju inte nånstans förutom på besiktningen vilket inte sker varje år.
Jag blev kollad av Skatteverket en gång och fick ”bevisa” att jag kört X antal mil genom att skicka in utskrifter och kvitton från tankningar under ett år.
Så lite av ett problem kan det nog bli om de tänkt sig att kolla upp det.
Bilens mätarställning? Kan trådskaparen bevisa att han har X antal mil och visa att han övernattat si och så många nätter per år. Eller be arbetsgivaren bekräfta under vilka datum han var där så kan man enkelt särskilja vilka km som kördes med bilen privat och i pendling. Kvitto på laddning det har jag väldigt svårt att tänka mig. Hur ska du få fram det ur elräkningen hemma om du inte har en separat mätare för laddstolpe?
Mitt exempel på vad Skatteverket ville ha för info gällde en dieselbil, det räckte inte med bevis för mätarställningen, vad de vill ha för en elbil kan ju vara något annat. Håller helt med om att vad man laddat inte är så intressant. Angående mätarställning så behövs isåfall visas vad den låg på 1/1 och sen 31/12 och vilka resor gjordes under året. Som tidigare skrevs så kanske helt enkelt en körjournal räcker.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av martinot »

Vi kör med Automile på bägge våra bilar. Enkelt och smidigt, och det är något som SKV godkänner och accepterar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av MWall »

TeslaFi:s loggar borde räcka.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av Gustafsson »

Jag använder en enkel app, volvofinans körjournal. Visst måste man knappa in miltal vid resans start å slut men det går snabbt. Glömmer men det när man kommit hem, så ser man ju miltalet i Teslaappen. Den stora fördelen är förstås att appen är gratis och ger en bra utskrift i ett kalkylark.
Att bara ange miltal räcker inte. Varje resa ska dokumenteras med körsträcka och resans syfte samt datum.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av mati »

Av oss ville de ha tankkvitton som "bevis" att vi har kört de milen vi har angett. När jag förklarade för dem att det är en elbil och att det blir lite svårt med tankkvitton så sa de att man inte behöver lämna in tankkvitton för elbilar. Nähä. Men då började de istället ifrågasätta själva bilen, hittade på regler som inte finns, t.ex. att man måste köra minst 1500 mil/år privat för att öht kunna få resebidrag osv. Det är naturligtvis bullshit. Efter mycket tjafs och tjat gav de sig till sist. Utan tankkvitton.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av Gargamel »

Ifall TS missat, så får man bara 9kr/mil, skattefri reseersättning för elbil.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av Curik »

Gargamel skrev:
Ifall TS missat, så får man bara 9kr/mil, skattefri reseersättning för elbil.
Det handlar alltså om en privatägd bil.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av Gargamel »

Curik skrev:
Gargamel skrev:
Ifall TS missat, så får man bara 9kr/mil, skattefri reseersättning för elbil.
Det handlar alltså om en privatägd bil.
Du får bara 9kr/mil i reseersättning för elbil, om det är du själv som betalat drivmedlet.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av Elix747 »

Gargamel skrev:
Curik skrev:
Gargamel skrev:
Ifall TS missat, så får man bara 9kr/mil, skattefri reseersättning för elbil.
Det handlar alltså om en privatägd bil.
Du får bara 9kr/mil i reseersättning för elbil, om det är du själv som betalat drivmedlet.
Reseavdrag med privat elbil till och från jobbet är 18,50 kr/mil.

För förmånsbil elbil är det 9,50kr/mil.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1574
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Deklarationsfråga - Reseavdrag elbil

Inlägg av renes »

Elix747 skrev:
Reseavdrag med privat elbil till och från jobbet är 18,50 kr/mil.

För förmånsbil elbil är det 9,50kr/mil.
Så har jag också förstått det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar