Tidigare i tråden pratas det om 1.400kg i dragvikt för 2wd.
Ja, uppenbarligen har de justerat detta. Det är ju trevligt att de har ändrat sig åt rätt håll. Det finns ju tillverkare som bara lovar och sen blir det ingenting.
För ID4 ryktades om dragvikter som tillfälligt var uppe i 1900kg. Sen trodde alla att det skulle bli 1200/1400kg. Så sent som för en månad sedan sa säljarna till mig att AWD skulle få 1400kg. I slutändan blev det ynka 1000/1200kg. Löjligt dåligt.
Hyundai har verkligen höjt ribban anser jag.
Ioniq 5 ser mycket bra ut.
Problemet nu är väl att leveranstiderna drar iväg.
Och de få som får leverans kan lägga ut den på KVD och tjäna en slant.
VW ligger nu efter med ID bilarna.
De måste nu ta i från tårna för att ens komma i närheten av Ioniq 5.
MEB ser ju ut att få 170 kW laddning, 100kWh batterier med 600km i räckvidd och V2G 2022.
Men räcker ens det? Ioniq 5 kanske också får 100kWh batteri 2022.
Och då har man 800V blixtsnabb laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ioniq 5 ser mycket bra ut.
Problemet nu är väl att leveranstiderna drar iväg.
Och de få som får leverans kan lägga ut den på KVD och tjäna en slant.
Leverans sker preliminärt i september för min first edition RWD. Enbart 280 bilar levereras till Sverige. Demobilar inräknade som jag fattar det. Det kommer bli slagsmål om bilarna tror jag. "Min" handlare beställde bilen innan jag ens hade bestämt mig, bara så att man inte går miste om den. Han kan alltid sälja den till någon annan.
Det är väl just leveranserna som är Ioniqs svaga punkt. Folk kanske tar en ID4 av den enkla anledningen att den finns tillgänglig. Det kan vara så att jag hade en jädrans tur.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tidigare i tråden pratas det om 1.400kg i dragvikt för 2wd.
Ja, uppenbarligen har de justerat detta. Det är ju trevligt att de har ändrat sig åt rätt håll. Det finns ju tillverkare som bara lovar och sen blir det ingenting.
För ID4 ryktades om dragvikter som tillfälligt var uppe i 1900kg. Sen trodde alla att det skulle bli 1200/1400kg. Så sent som för en månad sedan sa säljarna till mig att AWD skulle få 1400kg. I slutändan blev det ynka 1000/1200kg. Löjligt dåligt.
Hyundai har verkligen höjt ribban anser jag.
Håller med. Väldigt kul att se att hög dragvikt och snabbladdning i klass med Taycan på bilar i denna prisklass. Känns som att ID.4, Enyaq hålls tillbaka artificiellt när det gäller båda dessa bitar. Jag skulle välja Ionic 5 eller EV6 alla dagar i veckan före ID.4/Enyaq.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tidigare i tråden pratas det om 1.400kg i dragvikt för 2wd.
Ja, uppenbarligen har de justerat detta. Det är ju trevligt att de har ändrat sig åt rätt håll. Det finns ju tillverkare som bara lovar och sen blir det ingenting.
För ID4 ryktades om dragvikter som tillfälligt var uppe i 1900kg. Sen trodde alla att det skulle bli 1200/1400kg. Så sent som för en månad sedan sa säljarna till mig att AWD skulle få 1400kg. I slutändan blev det ynka 1000/1200kg. Löjligt dåligt.
Hyundai har verkligen höjt ribban anser jag.
Håller med. Väldigt kul att se att hög dragvikt och snabbladdning i klass med Taycan på bilar i denna prisklass. Känns som att ID.4, Enyaq hålls tillbaka artificiellt när det gäller båda dessa bitar. Jag skulle välja Ionic 5 eller EV6 alla dagar i veckan före ID.4/Enyaq.
med tanke på hur väl de tyska YT-kanalerna tar emot ionic5, så tror jag det kan bli svettigt för ID.4 & Co om de inte höjer laddhastighet och dragvikt (just vikten är kanske inte så viktig för majoriteten av ägarna dock). Skulle inte förvåna mig om ett år att plötsligt ID.4 & Co har 1600kg de också, men i vanlig VAG-anda så gäller det inte de bilar som redan levererats och ägarna står där med svarte Per igen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hur verkar infotainment fungera ? Ser på The Late Brake Show och skärmen ser ut att sitta rätt långt ifrån föraren. Ser mer ut som att man ska styra saker via rattar/knappar snarare än touch.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
med tanke på hur väl de tyska YT-kanalerna tar emot ionic5, så tror jag det kan bli svettigt för ID.4 & Co om de inte höjer laddhastighet och dragvikt (just vikten är kanske inte så viktig för majoriteten av ägarna dock). Skulle inte förvåna mig om ett år att plötsligt ID.4 & Co har 1600kg de också, men i vanlig VAG-anda så gäller det inte de bilar som redan levererats och ägarna står där med svarte Per igen.
Ja, CarManiac till exempel har ju en e-tron själv och han är helt lyrisk när det gäller Ioniq 5. Så dålig kan den alltså inte vara.
Jag hade ju kunnat typa om min husvagn till 1200kg och med en del kompromisser kunnat klara mig med den låga dragvikten. Fast hela tiden åkt på gränsen till olovlig körning, och dessutom med den jobbiga tanken i bakhuvudet att det är just en dålig kompromiss och att det var bättre "förr" med en e-tron som fick dra 1800kg.
Jag tror att jag hade blivit ganska putt om jag hade beställt en ID4, som dessutom kommer bli svindyr med AWD som ju skulle krävas för att få den något högre dragvikten. Ioniq verkar vara bättre i de avgörande punkterna, den kan dra 1600kg, den har mer utrustning, bättre laddning, V2L, samtidigt som den är billigare. Dessutom anser jag att interiören är mer tilltalande i Ioniq. Men det är ju en smaksak såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det någon mer detaljerad recension av infotainment ? Eller måste man vänta på Björn Nylands recension gällande hur det är att hantera touch skärmen. Ser lite oroväckande ut här ex (What Car). Dvs, inte meningen att man ska använda när bilen körs.
Knapparna under skärmen, speciellt touch delen känns lite som något som hade kunnat sitta i våran Outback 2006:a.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mitt intryck av Hyundai är att de har saker som lätt går sönder och är dyr att laga. Min far hade en lyse på nummerskylten som blev dyr att laga (samt lite andra [dyra] grejer som gjorde att de sålde iväg den innan de åtgärdade det)
Finns det någon mer detaljerad recension av infotainment ? Eller måste man vänta på Björn Nylands recension gällande hur det är att hantera touch skärmen. Ser lite oroväckande ut här ex (What Car). Dvs, inte meningen att man ska använda när bilen körs.
Screenshot 2021-04-28 at 09.20.11.png
Knapparna under skärmen, speciellt touch delen känns lite som något som hade kunnat sitta i våran Outback 2006:a.
Screenshot 2021-04-28 at 09.21.24.png
Lite retro, men på en sådan liten skärm är det inte alltid en nackdel med fysiska knappar. Den verkar ganska rapp ändå som jag sett och talförståelsen på tyska blev efter några försök där den inte förstod rätt.
Lite retro, men på en sådan liten skärm är det inte alltid en nackdel med fysiska knappar. Den verkar ganska rapp ändå som jag sett och talförståelsen på tyska blev efter några försök där den inte förstod rätt.
Car Pervert pratade mycket om retro design (se bilden för jämförelsen han gör), utvändigt som invändigt. Och det behöver inte vara fel. Finns en del som ser rätt billigt ut, silverplasten i bakändan ex. Men det känns som att det på något sätt passar in i designen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag var nog med om det smutsigaste säljförfarandet någonsin.
Går in till en av Stockholms största hyundaiåterförsäljare för att lägga en beställning på en Ioniq 5.
Frågar lite om bilen och leveransdatum och får också reda på att de har 20 tilldelade bilar men att 2 redan är uppbokade sedan gårdagen.
Säljaren frågar om finansiering varpå jag nämner att jag inte är intresserad av en avbetalningsplan där jag får till svar; "Man ska inte köpa en bil kontant"....
Blir lite ställd och får genast sämre vibbar av gossen mittemot mig som stoltserar med ett diplom lydande "Årets performer" (No shit!?)
Vidare till nästa omgång märkliga situation är att herren nämner att de har tillbehörspaket kallat "vinter package" eller liknande för det facila priset om 33.000;-. Tackar nej varpå stämningen blir lite oväntat morbid där han säger att jag inte kommer få en bil i år om jag inte finansierar och köper vinterdäck, gummimattor och en extra kabel...
Tystnar till och tittar på "Årets performer" och nämner att det här måste nog vara det märkligaste jag har varit med om...
Tackar och går raskt ut därifrån.
Tacka VW och deras fantastiska bemötande när jag beställde id4an!
Trodde aldrig att mitt första inlägg skulle behöva vara av sådan karaktär. Fyfan :/
Mitt intryck av Hyundai är att de har saker som lätt går sönder och är dyr att laga. Min far hade en lyse på nummerskylten som blev dyr att laga (samt lite andra [dyra] grejer som gjorde att de sålde iväg den innan de åtgärdade det)
Det beror väl på vad man menar med dyr att laga. Det är ju dessutom 5 års garanti på bilen. Det borde inte vara nåt bekymmer de första åren i alla fall.
Min e-tron är redan inne på sin tredje bakljusramp. Bara materialkostnaden för en sådan ligger på 12k. Plus arbete då. Och jag har jag som sagt fått den utbytt två gånger redan. Laddluckorna är också utbytta på bägge sidor.
Där snackar vi om saker som lätt går sönder och som är dyra att laga. Jag har svårt att tro att Hyundai skulle vara sämre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kommer du att ta den på firman eller privat om du går vidare med beställningen?
Oklart. På grund av den ovissa situationen med förmånsvärdet har vi inte bestämt detta ännu. Det kan man ta senare. Och trots att det är en bindande beställning så har jag försäkrat mig om att jag kan dra mig ur affären om det visar sig att jag inte gillar bilen efter provkörningen. Jag köper inte grisen i säcken.
Men det är ett sånt sug på bilarna att det inte är ett problem att sälja den till någon annan i så fall, sa säljaren.
Men den är beställd iaf. De fick bara beställa 5 bilar. Jag tog den sista.
Kommer du att ta den på firman eller privat om du går vidare med beställningen?
Oklart. På grund av den ovissa situationen med förmånsvärdet har vi inte bestämt detta ännu. Det kan man ta senare. Och trots att det är en bindande beställning så har jag försäkrat mig om att jag kan dra mig ur affären om det visar sig att jag inte gillar bilen efter provkörningen. Jag köper inte grisen i säcken.
Men det är ett sånt sug på bilarna att det inte är ett problem att sälja den till någon annan i så fall, sa säljaren.
Men den är beställd iaf. De fick bara beställa 5 bilar. Jag tog den sista.
Tog du offert eller är det listpris som gäller?
Jag vill ha en offert. Men alla servrar har kraschat. Det går inte att beställa ens just nu. Eftersom det är ett sånt sug på bilarna så beställs bilen oavsett om jag vill ha den eller inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kommer du att ta den på firman eller privat om du går vidare med beställningen?
Oklart. På grund av den ovissa situationen med förmånsvärdet har vi inte bestämt detta ännu. Det kan man ta senare. Och trots att det är en bindande beställning så har jag försäkrat mig om att jag kan dra mig ur affären om det visar sig att jag inte gillar bilen efter provkörningen. Jag köper inte grisen i säcken.
Men det är ett sånt sug på bilarna att det inte är ett problem att sälja den till någon annan i så fall, sa säljaren.
Men den är beställd iaf. De fick bara beställa 5 bilar. Jag tog den sista.
Tog du offert eller är det listpris som gäller?
Jag vill ha en offert. Men alla servrar har kraschat. Det går inte att beställa ens just nu. Eftersom det är ett sånt sug på bilarna så beställs bilen oavsett om jag vill ha den eller inte.
Lyckades precis få en offert (med standard first edition rabatten, dvs listpris) från min handlare och har också "beställt" (vad har jag gjort , har alltid kört gamla billiga bilar) en bil med möjlighet att gå ur affären. Tur man har några månaders betänketid nu.
Kommer du att ta den på firman eller privat om du går vidare med beställningen?
Oklart. På grund av den ovissa situationen med förmånsvärdet har vi inte bestämt detta ännu. Det kan man ta senare. Och trots att det är en bindande beställning så har jag försäkrat mig om att jag kan dra mig ur affären om det visar sig att jag inte gillar bilen efter provkörningen. Jag köper inte grisen i säcken.
Men det är ett sånt sug på bilarna att det inte är ett problem att sälja den till någon annan i så fall, sa säljaren.
Men den är beställd iaf. De fick bara beställa 5 bilar. Jag tog den sista.
Tog du offert eller är det listpris som gäller?
Jag vill ha en offert. Men alla servrar har kraschat. Det går inte att beställa ens just nu. Eftersom det är ett sånt sug på bilarna så beställs bilen oavsett om jag vill ha den eller inte.
Lyckades precis få en offert (med standard first edition rabatten, dvs listpris) från min handlare och har också "beställt" (vad har jag gjort , har alltid kört gamla billiga bilar) en bil med möjlighet att gå ur affären. Tur man har några månaders betänketid nu.
Grattis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag fick också en offert nu. Fast jag var tvungen att ta den sista bilen som fanns i oliv-grön. De blåa var slutsålda.
546.703kr blev priset. Det blev alltså lite rabatt utöver listpris.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mitt problem är ju min e-tron nu. Det finns en risk att jag får lägga en slant emellan för att bli av med den. De tror att jag inte kan få mer än 600k för den i augusti. Nästan 50k under restvärde. OUCH!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det någon vet hur mycket servicen kommer att kosta. För där har ju Hyundai tagit ut svängarna rejält med Konan
Min säljare påstod att den ska bli billigare att serva än Kona pga att ionic 5 får OTA. Tydligen har de med Kona klarat att få kunderna att komma in ofta och betala för det när det egentliga ändamålet med verkstadsbesöket är att uppdatera bilen (något som självklart inte ska kosta något)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mitt problem är ju min e-tron nu. Det finns en risk att jag får lägga en slant emellan för att bli av med den. De tror att jag inte kan få mer än 600k för den i augusti. Nästan 50k under restvärde. OUCH!
Ska du leasa Ioniq 5?
I så fall, vad får du betala?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mitt problem är ju min e-tron nu. Det finns en risk att jag får lägga en slant emellan för att bli av med den. De tror att jag inte kan få mer än 600k för den i augusti. Nästan 50k under restvärde. OUCH!
Ska du leasa Ioniq 5?
I så fall, vad får du betala?
Vi har inte bestämt detta ännu. Leasing blir det ju såklart. Antingen privat, eller företag. Troligen företagsleasing. Men villkoren har vi inte diskuterat. Kostnaden för dragkrok och vinterdäck är inte heller med i offerten. Det var tydligen nånting som inte var upplagt i deras system.
Det verkar vara lite lätt kaos just nu. Säljaren sa att han har hållit på och klickat som en galning sen tidigt i morse tills han ens kom in i beställningssidan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kommer du att ta den på firman eller privat om du går vidare med beställningen?
Oklart. På grund av den ovissa situationen med förmånsvärdet har vi inte bestämt detta ännu. Det kan man ta senare. Och trots att det är en bindande beställning så har jag försäkrat mig om att jag kan dra mig ur affären om det visar sig att jag inte gillar bilen efter provkörningen. Jag köper inte grisen i säcken.
Men det är ett sånt sug på bilarna att det inte är ett problem att sälja den till någon annan i så fall, sa säljaren.
Men den är beställd iaf. De fick bara beställa 5 bilar. Jag tog den sista.
Tog du offert eller är det listpris som gäller?
Jag vill ha en offert. Men alla servrar har kraschat. Det går inte att beställa ens just nu. Eftersom det är ett sånt sug på bilarna så beställs bilen oavsett om jag vill ha den eller inte.
Lyckades precis få en offert (med standard first edition rabatten, dvs listpris) från min handlare och har också "beställt" (vad har jag gjort , har alltid kört gamla billiga bilar) en bil med möjlighet att gå ur affären. Tur man har några månaders betänketid nu.
Mitt problem är ju min e-tron nu. Det finns en risk att jag får lägga en slant emellan för att bli av med den. De tror att jag inte kan få mer än 600k för den i augusti. Nästan 50k under restvärde. OUCH!
Ska du leasa Ioniq 5?
I så fall, vad får du betala?
Vi har inte bestämt detta ännu. Leasing blir det ju såklart. Antingen privat, eller företag. Troligen företagsleasing. Men villkoren har vi inte diskuterat. Kostnaden för dragkrok och vinterdäck är inte heller med i offerten. Det var tydligen nånting som inte var upplagt i deras system.
Det verkar vara lite lätt kaos just nu. Säljaren sa att han har hållit på och klickat som en galning sen tidigt i morse tills han ens kom in i beställningssidan.
Vad är förmånsvärdet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension