Ungefär samma spec som MY LR, Ioniq 5 har flera saker jag gillar som 360vy, 240V (3,6kW) uttag, HUD och insynsskyddad lastrum. Dessutom ”bjuder” Ioniq på flera saker du måste spendera 77700kr för i MY, som autopark.martinot skrev:Är det inte ett alternativ med MY AWD LR? Vilken prestanda har Ioniq 5 fullspecad?heldiggrisen skrev:I samma tankar som du.wannabee skrev:Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.wheels skrev:Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.Leo skrev:Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)
Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).
Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Om jag ska ta steget över till Tesla, så gör jag det för performance versionen, suget jag fick i magen när jag körde M3P var härligt. Men det suget är inte värt 200k, och Teslanamnet jag får om jag går ner till LR är inte värt 150k imho.
Men jag ser absolut varför folk väljer Tesla, och om Ioniq 5 varit prisat som Enyaq, så hade jag nog vald MYP.