Bor man i lägenhet kör man mest troligt korta sträckor dagligen. Kör man 2-3 mil/dag och har 30+ mils räckvidd behöver man inte nödvändigtvis ladda varje kväll. Men visst, det är inte helt problemfritt med elbilar och framförallt större städer/lägenheter. Men har man någonstans att parkera bilen så kan man nog också fixa laddning, det känns som ett överkomligt problem, definitivt inte värre än problemet med vätgasinfrastrukturen/produktionen.TiborBlomhall skrev:De som bor i lägenhet kan uppskatta att bilen behöver bara tankas en gång i veckan istället för att de ska behöva jaga lediga laddstolpar varje kväll.
Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden...
Moderator: Redaktion
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
De senaste årtiondet så har vi ju grävt upp Stockholm för att lägga ut både världens största fjärrkylanätverk och fiber i princip överallt, så hur svårt kan det vara att bygga ut laddningsplatser där det behövs? Om behovet finns så brukar det gå, tycker jag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Var på "Bränslecellsföredrag" i anslutning till sportbilsmässan i November. På scen fick representanter för Toyota, Hyndai, AGA, BilSweden och möjligtvis någon fler bedöma hur många bränslecellsbilar de tror att det finns i trafik 31/12-2016 = drygt ett år från nu om jag inte minns fel, (eller så var det efter ytterligare ett år). Gissningarna låg mellan 8 till 75st där det redan idag finns 3 st. Så inte ens bland aktörerna i branschen så tror man att det här är något annat än en ren försöksflotta inom de närmaste åren.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Bilen har ju funnits i ett år redan och till 2017 räknar Toyota om att producera 3000 bilar...Laban skrev:Hur svårt det är att tillverka bränsleceller låter jag vara osagt, men att tillverka alla som kunderna vill köpa är nog inget problem. Hela 2000 förordrar på Mirai lär inte orsaka några produktionskapacitetsproblem för Toyota
http://www.hybridcars.com/toyota-mirai- ... preorders/
Men problemet med vätet är väl mer på produktionssidan av just vätet, samt infrastrukturen, logistik. Vad hjälper det att Toyota kan tillverka bilar om alla andra bitar saknas ?
http://blog.toyota.co.uk/toyota-mirai-p ... -increased
Verkar som att Toyota antingen har mycket svårt att producera bilarna eller så är det väldigt få som är intresserade av dessa. Tror att det är en kombination av bägge. Vad jag fattar det som så är de flesta moment vad gäller bränslecellssystemet handtillverkat och kan inte massproduceras för Mirai i alla fall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Oh holy crap! Undrar om ens konstruktörens mamma tycker den är fin...
http://blog.toyota.co.uk/toyota-mirai-p ... -increased
Kan dom inte designa snyggare bränslecellsbilar så tror jag vi kan stänga den här tråden... då är det redan klart oavsett alla andra argument.
http://blog.toyota.co.uk/toyota-mirai-p ... -increased
Kan dom inte designa snyggare bränslecellsbilar så tror jag vi kan stänga den här tråden... då är det redan klart oavsett alla andra argument.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Den är inte vacker nej och egentligen är det bara en gasdriven Toyota Vios som pimpats med bränslecell och ny body (för att göra den fulare...)pegs skrev:Oh holy crap! Undrar om ens konstruktörens mamma tycker den är fin...
http://blog.toyota.co.uk/toyota-mirai-p ... -increased
Kan dom inte designa snyggare bränslecellsbilar så tror jag vi kan stänga den här tråden... då är det redan klart oavsett alla andra argument.
Toyota vill inte sälja bilen, de vill bara försena, försöka stoppa elbilar och använder bränslecellsbilar som distraktion. De går garanterat back på Mirai med hundratals miljoner men så länge de kan fortsätta att pumpa ut fossilbilar gör det inget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
dom kanske vill att det ser ut som om den har en karatemustachpegs skrev:Oh holy crap! Undrar om ens konstruktörens mamma tycker den är fin...
http://blog.toyota.co.uk/toyota-mirai-p ... -increased
Kan dom inte designa snyggare bränslecellsbilar så tror jag vi kan stänga den här tråden... då är det redan klart oavsett alla andra argument.
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Så kan det så klart vara. Om Toyota lyckas förvirra politiker och kunder under några år till så kan de fortsätta att sälja fossilbilar. De säger hela tiden att bränslecells bilen är här snart så vänta lite till bara.Svenssons skrev:Den är inte vacker nej och egentligen är det bara en gasdriven Toyota Vios som pimpats med bränslecell och ny body (för att göra den fulare...)
Toyota vill inte sälja bilen, de vill bara försena, försöka stoppa elbilar och använder bränslecellsbilar som distraktion. De går garanterat back på Mirai med hundratals miljoner men så länge de kan fortsätta att pumpa ut fossilbilar gör det inget.
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
De stoooora luftintagen behövs tydligen tekniskt som jag förstod det eftersom bränsleceller behöver mycket luft
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Och där kommer man till problem nr 2, varför då inte bara stoppa dit ett lite större batteri, en bensinmotor som vid jämförelse med bränslecell + tank kostar en spottstyver, kalla den Chevy Volt 2 och få en bil där de allra flesta kan köra 90% på el med ? Vänta nu, den finns ju redan, och ersätter i princip lika många fossila mil som Nissan Leaf:pegs skrev:Så är det definitivt. Ironiskt nog är ett större batteri lösningen för att åtgärda det i bränlecellsbilen, vilket bidrar till att utjämna ev skillnad.
http://www.autoblog.com/2015/11/01/chev ... tric-miles
Och det där är för förra generationen Volt
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
I senaste numret av tidningen Elbilen i Sverige är det en artikel om invigningen av Sveriges 4:e vätgasanläggning i Göterborg. Per Wassén, VD för en av finansiärerna, Powercell, talade och tidningen skriver så här:
"... Men han sade också att han tror inte på batteribilar, de är för dyra, har för kort räckvidd, begränsar räckvidden när det är 20 grader kallt och så vidare. Han lade också till att han inte tror på Tesla Motors och Elon Musk."
Jag har full förståelse för dem som inte tror på gud eller jultomten, men jag har ingen förståelse eller förtroende för dem som inte tror på nåt som redan existerar och alla kan se och använda...
"... Men han sade också att han tror inte på batteribilar, de är för dyra, har för kort räckvidd, begränsar räckvidden när det är 20 grader kallt och så vidare. Han lade också till att han inte tror på Tesla Motors och Elon Musk."
Jag har full förståelse för dem som inte tror på gud eller jultomten, men jag har ingen förståelse eller förtroende för dem som inte tror på nåt som redan existerar och alla kan se och använda...
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Gissa vilket bolag som ligger bakom Powercell? Vad är det för bolag i Sverige som vill försvåra elbilar för att istället kunna sälja sina gamla produkter som man har lagt ner mycket tid och pengar på?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Googlade:Svenssons skrev:Gissa vilket bolag som ligger bakom Powercell? Vad är det för bolag i Sverige som vill försvåra elbilar för att istället kunna sälja sina gamla produkter som man har lagt ner mycket tid och pengar på?
Volvo 11,2% (startade och ägde 100%, har nu sålt av stora delar till:)
Svenska Staten äger 23,1 % genom Fouriertransform.
Oljemagnaten Mohammed Al Amoudi äger 23,1 % genom Midroc New Technology.
De Belgiska myndigheterna och världens ledande stål och gruvföretag äger 16.3 % via investmentföretaget Finindus.
Nej, det är klart att de inte vill se elbilar på vägarna...
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Med denna artikel är det mer än tydligt att målet inte är att gå ifrån fossila bränslen:Jerker skrev:Googlade:Svenssons skrev:Gissa vilket bolag som ligger bakom Powercell? Vad är det för bolag i Sverige som vill försvåra elbilar för att istället kunna sälja sina gamla produkter som man har lagt ner mycket tid och pengar på?
Volvo 11,2% (startade och ägde 100%, har nu sålt av stora delar till:)
Svenska Staten äger 23,1 % genom Fouriertransform.
Oljemagnaten Mohammed Al Amoudi äger 23,1 % genom Midroc New Technology.
De Belgiska myndigheterna och världens ledande stål och gruvföretag äger 16.3 % via investmentföretaget Finindus.
Nej, det är klart att de inte vill se elbilar på vägarna...
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 698365.ece
De tar diesel, omvandlar det till vätgas som sedan omvandlas till el för att ladda batteri och driva elbil. Det känns som att det är som att gå över ån för att hämta vatten. Antingen kan de ta diesel och få till en mycket effektivare bil än vad de har med diesel->vätgas->el eller så kan de få en ännu mycket mera effektivare bil om de struntar i både diesel och vätgas och istället kör på el direkt. Inte konstigt att företaget har mycket låg omsättning och går med stora förluster varje år. Synd bara att det delvis är skattepengar som används för att stödja fossilbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Ja, det måste bli ett slut på att slänga skattepengar på sånt här!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Ja, snacka om att gå över ån efter vatten...
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Lite intressant att de skryter om att deras nästa generation av bränslecell skall ha en livslängd på kanske hela 10 000 timmar, dvs lite drygt ett år... Sedan blir det att köpa en ny. Undra vilket som är billigast? Köpa en ny bränslecell varje år eller uppgradera till nya batterier efter 8-10 år? Med gamla batterier så kommer ändå bilen gå att köra även ifall räckvidden har minskat men med död bränslecell kommer bilen inte kunna köras längre än vad batteriet i bränslecellsbilen kommer kunna laddas med extern källa.Jerker skrev:Ja, snacka om att gå över ån efter vatten...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Misstänker att det är drifttid de pratar om. Få människor kör bil 10000 timmar om året Om du kör i snitt två timmar om dagen (mer än de flesta, vågar jag gissa) så räcker den med andra ord i nästan 14 år.Svenssons skrev:Lite intressant att de skryter om att deras nästa generation av bränslecell skall ha en livslängd på kanske hela 10 000 timmar, dvs lite drygt ett år... Sedan blir det att köpa en ny. Undra vilket som är billigast? Köpa en ny bränslecell varje år eller uppgradera till nya batterier efter 8-10 år? Med gamla batterier så kommer ändå bilen gå att köra även ifall räckvidden har minskat men med död bränslecell kommer bilen inte kunna köras längre än vad batteriet i bränslecellsbilen kommer kunna laddas med extern källa.Jerker skrev:Ja, snacka om att gå över ån efter vatten...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Minns inte var jag läste det, och kanske var det en länk som nån lagt ut här på forumet, men det går ju dessutom åt en massa ström för att raffinera oljan till bensin/diesel. Så för att ens kunna köra förbränningsmotor har det redan använts el som hade kunnat användas direkt till elbil. Att sen dessutom göra vätgas av diesel är ju så stolligt att man undrar om de är riktigt friska som kommit på det?
Varför?:
1. El + råolja -> dielsel
2. El + vatten -> vätgas
3. Bränslecell + vätgas -> El som används i bil
När man kan göra så här:
1. El som används i bil
Varför?:
1. El + råolja -> dielsel
2. El + vatten -> vätgas
3. Bränslecell + vätgas -> El som används i bil
När man kan göra så här:
1. El som används i bil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Låter lovande för oss elbilsfantaster att han inte tror på elbilar/TESLA/Elon och säkert allt som har med den branschen att göra, för
då kan vi ju ganska säkert säga att elbilar vinner, med den numera uttjatade principen där vissa tillverkare av räknemaskiner/skrivare/kameror/mobiler/smartphones/osv/osv/osv
uttalar sig om nya tekniker (och får liiiiite fel)
Synd att han inte är riktigt lika känd och betydelsefull för branschen som vissa andra, då hade uttalandet varit mer "säkert"...
Fast å andra sidan så kommer han ju att arbeta för att uppfylla sin "profetia" så...
då kan vi ju ganska säkert säga att elbilar vinner, med den numera uttjatade principen där vissa tillverkare av räknemaskiner/skrivare/kameror/mobiler/smartphones/osv/osv/osv
uttalar sig om nya tekniker (och får liiiiite fel)
Synd att han inte är riktigt lika känd och betydelsefull för branschen som vissa andra, då hade uttalandet varit mer "säkert"...
Fast å andra sidan så kommer han ju att arbeta för att uppfylla sin "profetia" så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Men, vi sparar väl på hans uttalande så att vi kan trycka upp det i hans fejs en dag när det passar?Bjelke skrev:Låter lovande för oss elbilsfantaster att han inte tror på elbilar/TESLA/Elon och säkert allt som har med den branschen att göra, för
då kan vi ju ganska säkert säga att elbilar vinner, med den numera uttjatade principen där vissa tillverkare av räknemaskiner/skrivare/kameror/mobiler/smartphones/osv/osv/osv
uttalar sig om nya tekniker (och får liiiiite fel)
Synd att han inte är riktigt lika känd och betydelsefull för branschen som vissa andra, då hade uttalandet varit mer "säkert"...
Fast å andra sidan så kommer han ju att arbeta för att uppfylla sin "profetia" så...
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Nu verkar deras bränslecell mest vara avsedd för lastbilar med tanke på storlek och bilder på artikeln. En lastbil får garanterat jobba mer än 2 timmar per dygn och används den till övernattning så är det närmare 24 timmar per dygn som den är igång. Frågan är om drifttid på en bränslecell skiljer sig från realtid när det gäller lastbilar.danni skrev:Misstänker att det är drifttid de pratar om. Få människor kör bil 10000 timmar om året Om du kör i snitt två timmar om dagen (mer än de flesta, vågar jag gissa) så räcker den med andra ord i nästan 14 år.Svenssons skrev:Lite intressant att de skryter om att deras nästa generation av bränslecell skall ha en livslängd på kanske hela 10 000 timmar, dvs lite drygt ett år... Sedan blir det att köpa en ny. Undra vilket som är billigast? Köpa en ny bränslecell varje år eller uppgradera till nya batterier efter 8-10 år? Med gamla batterier så kommer ändå bilen gå att köra även ifall räckvidden har minskat men med död bränslecell kommer bilen inte kunna köras längre än vad batteriet i bränslecellsbilen kommer kunna laddas med extern källa.Jerker skrev:Ja, snacka om att gå över ån efter vatten...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilen vann! Nu över till den stora fajten om framtiden
Ett annat tecken på var Volvo står vad gäller att utveckla ny miljövänlig teknik eller försöka köra på i samma hjulspår genom att försöka avleda uppmärksamheten eller påverka politiker. Tror knappast att de endast har gjort detta mot USA utan högst troligt även i Sverige:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots ... r-kollobby
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots ... r-kollobby
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.