Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

MWall skrev:
Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.

En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Måste vara större än en XC60, både i bagage och i kupé förutom kanske takhöjden?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Lättare att acceptera 500.000 i Norge när en vilken som helst tråk-diesel familjebil kostar 700.000 här. Jag förstår verkligen de som tvivlar i Sverige. Tveksamt om jag hade kört elbil om jag bott i Sverige. Att betala dubbelt så mycket för en elbil kontra fossil hade nog tagit emot en hel del.
Ni i Norge har ju politiker som är 10x duktigare än våra svenska politiker. Men lösningen finns ju klar och serverad (ni har ju visat vägen).

Samma sak hade ju gått att lösa här, men våra politiker är kanske allt för stolta för att kopiera hur ni gjort i Norge.

Är troligen en fråga främst om NIHS.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Ja om det stämmer så har de ordnat så elbilar kostar lika mycket som fossilbilar.
Men man måste komma ihåg att norska löner och priser är högre. Ca 30% (fast på elbilar är de ju betydligt billigare) så räknat på hur länge man måste spara är no betydligt längre fram än Sverige. Sedan finns det andra områden där de är bakom flötet (bara lyssna på hur de pratar, vad är de, 5 år? hehe)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Ja om det stämmer så har de ordnat så elbilar kostar lika mycket som fossilbilar.
Mindre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Ja om det stämmer så har de ordnat så elbilar kostar lika mycket som fossilbilar.
Men man måste komma ihåg att norska löner och priser är högre. Ca 30% (fast på elbilar är de ju betydligt billigare) så räknat på hur länge man måste spara är no betydligt längre fram än Sverige. Sedan finns det andra områden där de är bakom flötet (bara lyssna på hur de pratar, vad är de, 5 år? hehe)
Det med språket förstår jag inte helt. Dom tycker svenska är lika komiskt som andra hållet, så det handlar nog bara om hur van man är med olika språk.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Force-Walker
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Force-Walker »

MrRun skrev:
MWall skrev:
Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.

En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Måste vara större än en XC60, både i bagage och i kupé förutom kanske takhöjden?
Den har längre axelavstånd och hjulbas än en Audi A8. Så den borde vara extremt rymlig inuti.
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Force-Walker skrev:
MrRun skrev:
MWall skrev:
Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.

En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Måste vara större än en XC60, både i bagage och i kupé förutom kanske takhöjden?
Den har längre axelavstånd och hjulbas än en Audi A8. Så den borde vara extremt rymlig inuti.
Ja precis och bagaget är 527l plus frunk plus ca 70-100l till, beroende på hur man räknar, genom att man kan flytta fram bakre sätesraden (man verkar ju kunna få plats med benen då också).
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

MrRun skrev:
Force-Walker skrev:
MrRun skrev:
MWall skrev:
Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.

En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Måste vara större än en XC60, både i bagage och i kupé förutom kanske takhöjden?
Den har längre axelavstånd och hjulbas än en Audi A8. Så den borde vara extremt rymlig inuti.
Ja precis och bagaget är 527l plus frunk plus ca 70-100l till, beroende på hur man räknar, genom att man kan flytta fram bakre sätesraden (man verkar ju kunna få plats med benen då också).
Låter ju hyfsat. Men det är väl ungefär som en X3 som har 550 liter. XC60 var faktiskt mindre i bagaget än jag trodde. Bara 483 liter. Ännu mindre om det är hybriden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

MWall skrev:
En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Visst är det så. Du har helt rätt. Man har blivit totalt fartblind. Helt sjukt egentligen, bara för att den inte kostar över en miljon så upplever man den som billig. För 6 år sedan hade jag idiotförklarat alla som hade sagt till mig att jag någonsin skulle köpa en bil för över 500k. Aldrig i livet hade jag sagt då. Och då hade jag ändå betydligt bättre ekonomi än idag. Och då behövde jag verkligen en bra bil eftersom jag körde minst 10 mil om dagen. På något vis har det gått otroligt snett nånstans. Kanske dags att vakna. :? :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
MWall skrev:
En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Visst är det så. Du har helt rätt. Man har blivit totalt fartblind. Helt sjukt egentligen, bara för att den inte kostar över en miljon så upplever man den som billig. För 6 år sedan hade jag idiotförklarat alla som hade sagt till mig att jag någonsin skulle köpa en bil för över 500k. Aldrig i livet hade jag sagt då. Och då hade jag ändå betydligt bättre ekonomi än idag. Och då behövde jag verkligen en bra bil eftersom jag körde minst 10 mil om dagen. På något vis har det gått otroligt snett nånstans. Kanske dags att vakna. :? :shock:
Jag har tidigare alltid tyckt det räckt med en bil som är billig, fyller familjebehoven och flyttar oss från A till B och det har våra bilar gjort. Har alltid småskrattat inombords åt de som köper bilar för flera hundra tusen och tyckt att vår bil gör ju samma jobb :lol: :oops: . Det är typ senaste 4 åren jag börjat följa elbilsbranschen och blivit mer och mer fartblind för priserna :shock: .
Tror det har mycket att göra med teknikintresse, miljömedvetenhet och viljan att sätta familjen i en modernare säkrare bil som lett till att det gått så långt att vi kanske kommer landa en I5 FE (beställd men bestämmer oss efter provkörning).

Skulle dock aldrig kunna tänka mig att byta till en nyare fossilbil, då behåller jag hellre vår 15 år gamla bil.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Tror det har mycket att göra med teknikintresse, miljömedvetenhet och viljan att sätta familjen i en modernare säkrare bil
Hittar du en bra beg. 10 år gammal V70 eller XC90 så har du en enormt bra och säker bil att sätta familjen i (även om det inte löser de två andra sakerna som en ny BEV gör).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

dd88 skrev:
Amerikanerna(antar jag dom är) verkar inte så imponerade om man läser kommentarerna på denna.
Annars tycker jag mig bara ha läst 99% positiva kommentarer på andra videor.
Ioniq 5 FE AWD
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

martinot skrev:
MrRun skrev:
Tror det har mycket att göra med teknikintresse, miljömedvetenhet och viljan att sätta familjen i en modernare säkrare bil
Hittar du en bra beg. 10 år gammal V70 eller XC90 så har du en enormt bra och säker bil att sätta familjen i (även om det inte löser de två andra sakerna som en ny BEV gör).
Det är sant och dom är väl också hyfsat billiga att underhålla förutom att det är mer teknik och pryttlar ,än på vår Subaru, som kan börja krångla med åren. Känns inte lika värt att lägga pengarna på. Så.... lika bra att köpa helt ny elbil. :roll: 8-)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Amerikanerna(antar jag dom är) verkar inte så imponerade om man läser kommentarerna på denna.
Annars tycker jag mig bara ha läst 99% positiva kommentarer på andra videor.
Är det mest utseendet de inte gillar (är väl ingen fan av exteriören heller skall jag erkänna, lite för rymdskepp och plastig för min smak)?

Isf. kan ju KIA EV6 kanske vara ett bra alternativ? Tycker den ser ganska fin ut (förutom plastkanterna i svart).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Leo »

Angående svarta plastkanterna på EV6. tre alt:

1) köp GT-line = lackade i karossfärg

2) välj mörk lack = syns mindre

3) välj grundversionen då blanksvarta står uppräknade först på plus-nivån. Dock kan ingen svara på hur de ser ut på grundnivån. Antingen mattsvart plast eller trots allt som på plus-nivå.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
Angående svarta plastkanterna på EV6. tre alt:

1) köp GT-line = lackade i karossfärg

2) välj mörk lack = syns mindre
Jo, det är precis så jag själv hade gjort om jag är intresserad av en bil som har svart "SUV-plast" runt bilen (tyvärr är det allt för vanligt hos många tillverkare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

USA-premiären:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Tror det har mycket att göra med teknikintresse, miljömedvetenhet och viljan att sätta familjen i en modernare säkrare bil som lett till att det gått så långt att vi kanske kommer landa en I5 FE (beställd men bestämmer oss efter provkörning).
Alltså jag är hyfsat teknikintresserad, jag är ju ändå dataingenjör i grunden, ett visst intresse för teknik finns där alltså nånstans. ;) Och miljömedveten är jag absolut. Ändå så har jag aldrig köpt så dyra bilar. Tvärtom, oftast har jag valt en bil med så låg förbrukning som möjligt, just för miljöns skull. Jag köpte t.ex. en V70 drive när den kom 2010. Jag tyckte det var otroligt fascinerande att Volvo hade lyckats bygga en så stor bil som faktiskt nöjde sig med 0,45l/liter milen, även i verkligheten. Det var därför jag valde den. En kombination av teknik och miljötänkande. Samtidigt råkade den modellen vara den billigaste V70 som fanns att köpa, tack vare den lilla motorn på 109hk. Visst, den accade som en Trabant och omkörningar var inget man kunde göra med den bilen, men den var supersnål, gick tyst, och man fick in en stor hund. Precis det jag behövde.
Priset låg runt 250k eller nåt sånt. Visserligen min dyraste bil nånsin fram tills dess, men fortfarande ljusår från vad jag spenderat de senaste åren på elbilar.
Däremot har jag aldrig brytt mig om säkerheten när det gällde val av bil. Det är faktiskt enda faktorn jag aldrig har tittat på. Jag sitter ändå nästan alltid ensam i bilen. Ingen familj att ta hänsyn till. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Denna stora volymmarknad trodde jag att VW, Nissan eller kineserna.
Vad Nissan håller på med förstår jag inte.
Deras kommande Ariya får det tufft.
Nissan Ariya lanseras i början av 2022. Den rymliga elsuven kommer att kosta strax över 500 000 kronor avslöjade Nissan under en svensk premiärvisningen tidigare i år.
https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-a ... cos-gator/

Kostar Nissan Ariya över 500.000kr blir den svårsåld.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Denna stora volymmarknad trodde jag att VW, Nissan eller kineserna.
Vad Nissan håller på med förstår jag inte.
Deras kommande Ariya får det tufft.
Nissan Ariya lanseras i början av 2022. Den rymliga elsuven kommer att kosta strax över 500 000 kronor avslöjade Nissan under en svensk premiärvisningen tidigare i år.
https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-a ... cos-gator/

Kostar Nissan Ariya över 500.000kr blir den svårsåld.
Jo, känns dom de då kommer få lite uppförsbacke isf.

Jag hoppas att de går bra för de (ju flera BEV att välja på, ju bättre för oss kunder och övergången till el), men känns som de hamnar i ett svårt mellanläge. Ovanifrån kommer de riskera att klämmas till när (inte om) Tesla sänker priserna på basmodellen av MY lite längre fram, och underifrån så kommer de pressas hårt av de mycket både tekniskt kompetenta och prisvärda IQ5 och EV6.

Kan bli ett tufft marknadsläge för Ariya, men jag hoppas att Nissan ändå reder ut det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Jag frågade den lokala åf igår om när man kan förvänta sig leverans av Ioniq 5 om man beställer idag. Han sa att han inte ens kan lägga beställningar nu. Möjligen kan man få beställa i slutet av året, och förvänta sig leveranstid på 12 månader efter det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Kul, jag fick mail med en länk där det går att följa utvecklingen runt bilen. Nu är den tydligen färdigproducerad och ska skickas med båt hit.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
Kul, jag fick mail med en länk där det går att följa utvecklingen runt bilen. Nu är den tydligen färdigproducerad och ska skickas med båt hit.
P45 eller ”normala” Ioniq 5?
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

HelectriC skrev:
Kul, jag fick mail med en länk där det går att följa utvecklingen runt bilen. Nu är den tydligen färdigproducerad och ska skickas med båt hit.
Rub it in, har sett att Hyundai Norge verkar ha helt annan (central?) uppföljning och kommunikation än i Sverige. :evil: ;)
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar