Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Car.info kan säkert hjälpa till med att ta fram en lista på alla bilar. Anlita sen ett ombud och gör upp ett avtal hur ersättning ska se ut, skicka ett brev till alla ägare och starta en arbetsgrupp som för er talan med ombudet. Bygg ett case och ta det sen till rätten.
Har funkat förut.
Har funkat förut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag kan testa att dra i detta. Kanske ska starta ny tråd och kommunicera med de beröra/intresserade i ett annat forumdd88 skrev:Car.info kan säkert hjälpa till med att ta fram en lista på alla bilar. Anlita sen ett ombud och gör upp ett avtal hur ersättning ska se ut, skicka ett brev till alla ägare och starta en arbetsgrupp som för er talan med ombudet. Bygg ett case och ta det sen till rätten.
Har funkat förut.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag är på!VarroF skrev:Jag kan testa att dra i detta. Kanske ska starta ny tråd och kommunicera med de beröra/intresserade i ett annat forumdd88 skrev:Car.info kan säkert hjälpa till med att ta fram en lista på alla bilar. Anlita sen ett ombud och gör upp ett avtal hur ersättning ska se ut, skicka ett brev till alla ägare och starta en arbetsgrupp som för er talan med ombudet. Bygg ett case och ta det sen till rätten.
Har funkat förut.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 24 maj 2021 22:45
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Krumelur?Elbilforever skrev:Vi er på!
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1738
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är tekniskt inte särskilt svårt men Transportstyrelsen tillåter inte att vi (Car.info) gör sådant.dd88 skrev:Car.info kan säkert hjälpa till med att ta fram en lista på alla bilar. Anlita sen ett ombud och gör upp ett avtal hur ersättning ska se ut, skicka ett brev till alla ägare och starta en arbetsgrupp som för er talan med ombudet. Bygg ett case och ta det sen till rätten.
Har funkat förut.
Driver sajten Car.info
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.
Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.
Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Du beskriver just batteribilens död. Håller inte batterierna som tänkt så är det ju bara skit.taliz skrev:Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.
Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Knappast. Det kommer bara vinklas till att det är gamla bilar med tidig cellteknik.MWall skrev:Du beskriver just batteribilens död. Håller inte batterierna som tänkt så är det ju bara skit.taliz skrev:Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.
Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
Dagens bilar kommer hålla bättre.
Titta på tidiga Leaf, de har i många fall halverad räckvidd mot vad de hade som nya. Ändå är det ingen som hänvisar till det och proklamerar "batteribilens död".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vet inte. För ett par år sen hyllades 85-packet på det här forumet som extremt tillförlitligt och stabilt med låg degradering. Sen kom "nerfningen" som en blixt från klar himmel.taliz skrev:Knappast. Det kommer bara vinklas till att det är gamla bilar med tidig cellteknik.MWall skrev:Du beskriver just batteribilens död. Håller inte batterierna som tänkt så är det ju bara skit.taliz skrev:Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.
Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
Dagens bilar kommer hålla bättre.
Titta på tidiga Leaf, de har i många fall halverad räckvidd mot vad de hade som nya. Ändå är det ingen som hänvisar till det och proklamerar "batteribilens död".
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Kanske om man är naiv. Men jag borde nog satt "dagens bilar kommer hålla bättre" inom citationstecken(tydligare att jag menade att det är hur det kommer vinklas).MWall skrev:Vet inte. För ett par år sen hyllades 85-packet på det här forumet som extremt tillförlitligt och stabilt med låg degradering. Sen kom "nerfningen" som en blixt från klar himmel.taliz skrev:Knappast. Det kommer bara vinklas till att det är gamla bilar med tidig cellteknik.MWall skrev:Du beskriver just batteribilens död. Håller inte batterierna som tänkt så är det ju bara skit.taliz skrev:Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.
Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
Dagens bilar kommer hålla bättre.
Titta på tidiga Leaf, de har i många fall halverad räckvidd mot vad de hade som nya. Ändå är det ingen som hänvisar till det och proklamerar "batteribilens död".
Hursomhelst så det ju väldigt sällan ny teknik är perfekt från start och battericeller lär utvecklas i många decennier till, om inte århundraden. Under tiden kommer det dyka upp tekniker som verkade bra i början, men mindre bra efterhand. Men i det stora hela blir det ju ändå allt bättre.
Det bör inte dröja alltför länge innan vi har batterier som är så stora(och billiga) att det inte kräver att man "maxar" dem för att få den prestanda man behöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Prova suc idag för första gången på länge maxade ut med 5 % batteri på massiva 66 kw dök till 40 kw redan efter 40 % batteri
p85+ 2014
Med varmt batteri...
Blir nog inte bil semester för första gången iår om vi inte ska konstant och ladda... Och köpa många glassar
p85+ 2014
Med varmt batteri...
Blir nog inte bil semester för första gången iår om vi inte ska konstant och ladda... Och köpa många glassar
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
viewtopic.php?f=45&t=25291&p=529669#p529669
Så har vi samlat 9 idag, första dagen. Bra!
Gärna fler! Bara till att Skicka pm till mig
Så har vi samlat 9 idag, första dagen. Bra!
Gärna fler! Bara till att Skicka pm till mig
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
VjB skrev:viewtopic.php?f=45&t=25291&p=529669#p529669
Så har vi samlat 9 idag, första dagen. Bra!
Gärna fler! Bara till att Skicka pm till mig
17 st dag 2
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tesla Norge har tydligen vaknat
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-kr ... g/73826448
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-kr ... g/73826448
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Låter på tesla Norges uttalande att de är aningens okunniga inom den norska juridiken. Eller spelar de bara ett spel för att dra ut på det hela.wheels skrev:Tesla Norge har tydligen vaknat
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-kr ... g/73826448
Tycker det är konstigt att inga stora juridiska prövningar skett i USA, landet som bygger på skadestånd, mer eller mindre. Eller har jag bara missat det.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
En advokatfirma EDWARD C. CHEN sköter det i USA
https://static1.squarespace.com/static/ ... Dkt.+1.pdf
Tidigare fanns det uppgifter om att coronaepidemin förhalade processens gång.
Har för mig att Tesla hade svårt att hålla sig inom tidsgränser för svaromål?
Samma taktik i Norge i vart fall.
https://static1.squarespace.com/static/ ... Dkt.+1.pdf
Tidigare fanns det uppgifter om att coronaepidemin förhalade processens gång.
Har för mig att Tesla hade svårt att hålla sig inom tidsgränser för svaromål?
Samma taktik i Norge i vart fall.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Pissigt beteende att medvetet förhala för att dra ut på processen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Till var är tråden flyttad?VjB skrev:dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7238
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Hitsenz skrev:Till var är tråden flyttad?VjB skrev:dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
fth skrev:Hitsenz skrev:Till var är tråden flyttad?VjB skrev:dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden
/fth
viewtopic.php?f=43&t=25291&start=40
Tibor flyttade den till sektionen för ägare. Jag som trådstartare önskade aldrig det. Enligt Tibor var det flera som önskade det?
Sedan dess har det inte tillkommit så många. Första dagarna rasslade till 20 st. Konspiration?
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Fast det är inte mer än rättVjB skrev:fth skrev:Hitsenz skrev:Till var är tråden flyttad?VjB skrev:dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden
/fth
viewtopic.php?f=43&t=25291&start=40
Tibor flyttade den till sektionen för ägare. Jag som trådstartare önskade aldrig det. Enligt Tibor var det flera som önskade det?
Sedan dess har det inte tillkommit så många. Första dagarna rasslade till 20 st. Konspiration?
Då får bara ägare uttala sig annars kan vem som helst kladda i tråden ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se