Diskussionen om att förmånsbil med tiden skulle ha blivit så skattemässigt billigt för den anställde är lite underlig: i den hittills gällande beräkningen (och även den nyligen beslutade) ingår prisbasbelopp, statslåneränta och bilens pris. Det finns ju ingen komponent som är konstant och urholkas av inflation. Förvisso medför de extremt låga räntorna en liten minskning, men inte mycket (låga räntor innebär ju minskad kostnad även för privat bilägande). Kombinationen av progressiv inkomstskatteskala och det s k lyxbilstillägget gjorde tidigare dyrare bilar ganska oattraktiva som förmånsbilar, en effekt som med det nya systemet märkligt nog minskar och istället är det vanliga bilar för omkring 7,5 pbb som får kraftigast ökning, oväntat.
Det man annars implicit påstår är att kringkostnaderna för privat bilägande ska ha ökat mer än den allmänna inflationen (representerad i form av basbelopp och bilens pris i förmånsvärdesberäkningen), såsom försäkring, service, däck och värdeminskning och att förmånsvärdena därför är för låga i förhållande till kostnaden för privat bilägande. Undrar om det finns något stöd för ett sådant påstående. Annars måste det ju främst handla om politiska poänger och vänsterpopulism. Rödgröna blockets väljare har antagligen förmånsbil i mindre utsträckning och förväntas därför (egoististiskt och principlöst) gilla höjda skatter för förmånsbilister.
Ett syfte enligt MP är att man skall slå mot/på männen med denna förändringen och höjningen av förmånsvärdena, och dessutom straffa stadsbor (män som bor i städer verkar vara de som de villl "straffa" för... tja, ingen aning varför). Vilket för mig är en obegripligt korkad anledning.
Förutom att min fru haft tjänstebilar längre än mig, så har vi mer behov av bilar nu när vi bor på landet (i stan var de användbara, men inte fullt lika beroende av de).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det enda jag kan se som kan ha "stuckit i ögonen" med viss rätta i det system som varit är att somliga elbilstillverkare (t ex Tesla) ofta lyckats få igenom till synes orimligt lågt pris på närmast jämföra bil, när det uppenbarligen inte finns någon fossilbil med i närheten av Teslas prestanda på de prisnivåerna. Det nya systemet åtgärdar ju inte denna brist (så nog för mycket att kalla det "nytt system") utan kladdar bara lite på det gamla, med enda målet att det bara ska bli dyrare.
Det enda jag kan se som kan ha "stuckit i ögonen" med viss rätta i det system som varit är att somliga elbilstillverkare (t ex Tesla) ofta lyckats få igenom till synes orimligt lågt pris på närmast jämföra bil, när det uppenbarligen inte finns någon fossilbil med i närheten av Teslas prestanda på de prisnivåerna. Det nya systemet åtgärdar ju inte denna brist (så nog för mycket att kalla det "nytt system") utan kladdar bara lite på det gamla, med enda målet att det bara ska bli dyrare.
Problemet gäller inte bara Tesla, men även andra bilar som inte har en exakt motsvarighet med annan drivlina. Tänker på tex. VAG och deras e-tron, Taycan och MEB-bilarna.
Det var just detta problem som SKV fixade med sitt utmärkt enkla och rättvisa förslag.
Idiotiskt att våra riksdagspolitiker inte gick på Skatteverkets förslag istället för det dåligt genomtänka förslaget från S+MP-regeringens som nu blev fallet. Ofattbart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Som det ser ut nu, så får han ut runt 25-30mil @130kmt i regn. 20” tar några mil också, och värmen (kallt i Tyskland i dag) tar 300W.
Helt okej.
Låter nice!
31,1kWh/100km i 130kmt och pissregn, 20” med 2,8 bar, 22 grader på ACn.
Kommer passa mig utmärkt, 2 timmar mellan laddningar på autobahn behövs med hund och frun i bilen.
Kommer en laddvideo sen, men så bra ut med 180-220kW mellan 10 och 80%, där har VAG halkat efter, och jag tror E-GMP plattformen kommer klara sig bättre på långresor än MEB, även med mindre batteri pga snabbare laddhastighet.
Hade nog förväntat mig bättre förbrukning än så där även om det regnade. Dock så kompenserar ju bilen med hypersnabb laddning så det gör ju inget att den är lite törstig.
Chris verkar inte gilla att man inte hade vindrutetorkare bak, gick inte att se ut bakåt.
Infotainmentsystemet verkade mycket bra och all fin data går att få fram.
Den klippta versionen (av live-versionen tidigare i tråden):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hade nog förväntat mig bättre förbrukning än så där även om det regnade. Dock så kompenserar ju bilen med hypersnabb laddning så det gör ju inget att den är lite törstig.
Chris verkar inte gilla att man inte hade vindrutetorkare bak, gick inte att se ut bakåt.
Infotainmentsystemet verkade mycket bra och all fin data går att få fram.
Men är den verkligen törstig? Visst 309wh/km men jag menar 120,3km/h snitt, regn och rusk och 12 grader.
Hade nog förväntat mig bättre förbrukning än så där även om det regnade. Dock så kompenserar ju bilen med hypersnabb laddning så det gör ju inget att den är lite törstig.
Chris verkar inte gilla att man inte hade vindrutetorkare bak, gick inte att se ut bakåt.
Infotainmentsystemet verkade mycket bra och all fin data går att få fram.
Törstig skulle jag verkligen inte kalla detta för. 120km/h är riktigt hög snitthastighet. Snitthastigheten brukar sällan vara så hög, framför allt inte när det regnar så kraftigt. Nu kommer det säkert en massa anekdoter hur folk har kört genom hela Tyskland och minsann hållit minst 150 precis hela tiden, men det är faktiskt sällan möjligt, och inte heller tillåtet, att köra så fort en längre sträcka. Förutom vid vissa tider kanske.
Den höga hastigheten i kombination med det dåliga vädret gör ju att förbrukningen skenar. Det är ett rätt så extremt test skulle jag vilja påstå. 30kWh/100km är ganska förväntat. En etron hade troligen legat runt 35-40 under samma förhållanden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Håller med om att det troligen beror mycket på aerodynamiken. När man ligger runt 120 km/h så har den en väldigt stor betydelse. Därav att SUV generellt kommer ha större förbrukning då det oftast är den sämsta designen från ett aerodynamiskt perspektiv. Ännu mer uppenbart blir det när man går från fossil-SUV till batteri-SUV.
Synd att det inte finns mer batteri-kombi på marknaden (fossilkombi finns det ju gott om). Hade troligen gett mycket bättre energisnålhet och bättre range än alla stora ineffektiva SUV:ar.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hög, tung bil med breda däck (SUV) blir liksom inte lika snålt som t ex M3 (lägre, lättare och ev smalare däck i vissa fall)
Så Model Y lär ju bli något liknande som Ioniq5/EV6/ID.4/Enyaq osv.
Har inte checkat aerodynamiken på MY, men risken är ju stor att förbrukningen har gått upp rejält jämfört med M3.
Därav att jag gärna sett att Tesla skulle haft en halvkombi med en bagagelucka som hos PS2 (även om just PS2 inte är något föredöme i energisnålhet). Dvs. en M3 med bagageluckan från MY.
Det hade kunnat bli en grym bil gällande balansen mellan energieffektivitet och lastmöjlighet (som tyvärr är begränsad i en sedan som nuvarande M3).
Men önskar att både Tesla och andra BEV-tillverkare kom med eldrivna fullkombi motsvarande V90 och E-klass. Något som helt klart fattas på (el) marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hög, tung bil med breda däck (SUV) blir liksom inte lika snålt som t ex M3 (lägre, lättare och ev smalare däck i vissa fall)
Så Model Y lär ju bli något liknande som Ioniq5/EV6/ID.4/Enyaq osv.
Har inte checkat aerodynamiken på MY, men risken är ju stor att förbrukningen har gått upp rejält jämfört med M3.
Därav att jag gärna sett att Tesla skulle haft en halvkombi med en bagagelucka som hos PS2 (även om just PS2 inte är något föredöme i energisnålhet). Dvs. en M3 med bagageluckan från MY.
Det hade kunnat bli en grym bil gällande balansen mellan energieffektivitet och lastmöjlighet (som tyvärr är begränsad i en sedan som nuvarande M3).
Men önskar att både Tesla och andra BEV-tillverkare kom med eldrivna fullkombi motsvarande V90 och E-klass. Något som helt klart fattas på (el) marknaden.
Model Y är ju designmässigt typ halvkombi, just pga att det är mkt mer aerodynamiskt.
Den är mkt mer effektiv än tex ID4, Enyaq mfl pga det. Den har också lägre markfrigång vilket ytterligare hjälper till.
Audi Q4 kommer ju också som "sportback", vilken händelsevis får längre räckvidd än vanliga Q4 pga samma faktum.
Hittade dessa på ett tyskt forum. De ska tydligen visa serviceschemat. Ser ju ok ut med större delen som bara är Inspektion/Kontroll och inte så mycket som måste bytas. Det är bara kupéfilter, bromsvätska och eCall-batteri som det är fasta intervaller på och så kylvätska då som är var 6000:e mil/4:e år.
Hepp, och jag trodde att e-tron laddar snabbt. Det här är ju en helt annan dimension, framförallt när man tar med i beaktande att Ioniq5 har mycket lägre förbrukning än e-tron. Det gäller att kissa ultrasnabbt under laddpausen då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14