Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.

Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
Swede1 skrev:
Ionity!!! :o

https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817

Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut. :)
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.

Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Ja tyvärr. Eller kanske som staten vill, de (dvs vi) kanske ska se till att man kan åka billigare och smidigt i en elbil om de tar miljön på alvar..
Sen åker vi nuförtiden nästan bara elbil, de är bara om elbilen redan används eller på långresa som dieseln startas.. Mm. Jo jag har skaffat 12 volts laddare för diesel bilen och vi har tankat 2 gånger sedan sport lovet, dvs vår senaste lång resa (40+ mil) .
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
thnis skrev:
taliz skrev:
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte. :)
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Sällan jag inte tycker som du, men jag tror att ett eller två år bort så är modellen en helt annan. Det rör sig snabbt i nya tekniker och prismodeller ska nog inte ses som statiska. Trist med gratisåret som rök dock... 2020 är ett förlorat år på många sätt. Hade 3000km SuC som brann inne ungefär.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Remuz skrev:
mati skrev:
thnis skrev:
taliz skrev:
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte. :)
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Sällan jag inte tycker som du, men jag tror att ett eller två år bort så är modellen en helt annan. Det rör sig snabbt i nya tekniker och prismodeller ska nog inte ses som statiska. Trist med gratisåret som rök dock... 2020 är ett förlorat år på många sätt. Hade 3000km SuC som brann inne ungefär.
+1 på den. Jag håller helt med. För övrigt så lever vi i en marknadsekonomi och tur är väl det. Om alla tycker det är för dyrt låt bli att ladda på Ionity så kommer priserna helt säkert att justeras ner. Om alla laddar på Ionity trots höga priser så är väl priset ”rätt”. Det är så det brukar fungera. Men jag är optimistisk och tror att det kommer på sikt att regleras till mer normala priser.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

mati skrev:
thnis skrev:
taliz skrev:
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte. :)
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Jodå, visst får man ett nytt gratisår när man skaffar e-tron nr. 2. Jag fick det precis :). Så med 24 månaders leasing betalar man bara för varannat år.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Maw skrev:
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.

Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Äsch, lägg ner... 20 000:- kan du hitta men det är baserat på kostnaden för att få fri Supercharging för Model S 60 från 2012 när Supercharging var gratis, nu är det väl 0:-. 40 000:- är något du drömt upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dd88 »

Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).

Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).

Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Vem betalar för utvecklingen av Cybertruck och Roadster om inte kunderna gör det?

Hur funkar det när inga Cybertruck eller Roadster har sålts?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det?
Tror det är svårt för oss externa, som inte har direkt insikt i bolagets budget och bokföring att veta exakt.

Men det jag läst är att Musk sagt att de pengar som normala bilföretag spenderar på reklam och marknadsföring (tidningsannonser, TV-reklam, YouTube-reklam, banners, Facebook-reklam) och kostnader för återförsäljare/mellanhänder, skippar de, och lägger istället på att bygga ut SuC.

Musk anser tydligen att det är bättre PR för Tesla med ett starkt utbyggt SuC-nät, än om de lagt de pengarna på traditionell reklam och traditionella försäljare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av hooked »

Maw skrev:
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.

Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Det går inte att jämföra på det viset. Att Tesla för 8-9 år sedan när det producerades ett fåtal bilar specificerade att det kostade 20.000 kr för att få fri laddning under bilens livstid är inget som gäller dagens bilar och har inte gjort på många år.

Är ungefär lika fel som att säga att köper du en Audi e-tron betalar du XXX kronor extra för att finansiera Audis reklamkampanjer i olika medier, eller att man betalar XXX kronor för att finansiera ett nätverk av återförsäljare som ska ha en % i marginal. Båda dessa poster har inte Tesla, osv...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Från 559.000:- är väl lägsta priset för att få möjligheten att ladda på SuC med ny elbil idag?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Från 559.000:- är väl lägsta priset för att få möjligheten att ladda på SuC med ny elbil idag?
Japp. Men som tur är, för de som inte vill eller har resurser att köpa nytt, så gäller den rätten även för beg. fordon också.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Maw skrev:
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.

Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Jag tror att en relativt lågt månads/årspris kontra högre kWh-pris är bättre för de som ändå måste nyttja snabbisarna.
För att ladda billigare till säg 200kr/månaden, skulle ätas upp mycket fort om man fick betala de 9kr/kWh utan rabatterad abb.

Jag laddar minst 70 kWh varje gång jag åker ner till skåne-hållet i jobbet nu för tiden, 200kr, skulle vara en droppe i havet mot nästan trippla priset på varje kWh.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

David_H skrev:
mati skrev:
thnis skrev:
taliz skrev:
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte. :)
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Jodå, visst får man ett nytt gratisår när man skaffar e-tron nr. 2. Jag fick det precis :). Så med 24 månaders leasing betalar man bara för varannat år.
Jaså är det så numera? Så var det inte när jag köpte min. Då var det så att gratisåret bara gällde en gång. I så fall tar jag allting tillbaka och hävdar motsatsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.

Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Låter lite konspiratoriskt, men jag kan förstå att Ionity har och får en hel del PR-problem beroende på detta och annat.

Både gällande deras bristande utbyggnadstakt, men även för deras ovanligt höga prissättning på marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Svenssons skrev:
Maw skrev:
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.

Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Äsch, lägg ner... 20 000:- kan du hitta men det är baserat på kostnaden för att få fri Supercharging för Model S 60 från 2012 när Supercharging var gratis, nu är det väl 0:-. 40 000:- är något du drömt upp.
Lugn, det var egentligen ingen kritik av Tesla eller deras SuC så du behöver inte känna dig kränkt :) Det är mycket möjligt att jag minns fel om kostnaden.
Det kanske är så att SuC går runt av sig själva och det är ju bra i så fall. Skulle innebära att det kan stå på egna ben och låta alla ladda för att dra in mer pengar till ägarna. ;)

Vad jag menar är att om man tycker det är viktigt att kunna ladda billigt på Ionity så kan man vid bilvalet tänka in priset för några års abbonemang i priset för bilen. Under förutsättning att bilmärket är delaktigt i Ionity.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Det kanske är så att SuC går runt av sig själva och det är ju bra i så fall. Skulle innebära att det kan stå på egna ben och låta alla ladda för att dra in mer pengar till ägarna.
Tror du har fel.

Jag tror inte att de kan dra runt utbyggnaden av SuC enbart finansierat med eventuella vinster från dagens laddintäkter. De behöver nog någon form av internt lån eller annat kaptialtillskott. Skulle de bygga bara med de små vinster de idag får in från laddpriserna, så skulle det gå allt för långsamt att bygga ut SuC, och de skulle hamna i Ionityfällan.

Men det jag läst är att Musk sagt att de pengar som normala bilföretag spenderar på reklam och marknadsföring (tidningsannonser, TV-reklam, YouTube-reklam, banners, Facebook-reklam) och kostnader för återförsäljare/mellanhänder, skippar de, och lägger istället på att bygga ut SuC.

Musk anser tydligen att det är bättre PR för Tesla med ett starkt utbyggt SuC-nät, än om de lagt de pengarna på traditionell reklam och traditionella försäljare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
Swede1 skrev:
Ionity!!! :o

https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817

Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut. :)
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.

Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Majoriteten av elbilsägare laddar väl hemma? Finns det statistik över hur många procent av laddningen som sker på snabbladdare?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).

Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Vem betalar för utvecklingen av Cybertruck och Roadster om inte kunderna gör det?

Hur funkar det när inga Cybertruck eller Roadster har sålts?
Kunderna så klart.

Skulle vilja påstå att det är rimligt att anta att en summa av bilens pris används för drift och utbyggnad av SUC
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Att Ionity har den prismodell de har tror jag är dåligt för dem PR-mässigt och kanske även försäljningsmässigt. För mig som potentiell kund med en elbil som kan ladda billigt på Ionity utan abbonemang under ett år och med ev abbonemang därefter så ser jag det däremot inte som ett jättestort problem att de valt den vägen om alternativet hade varit att biltillverkarna som finansierar Ionity tagit ut ett högre bilpris. Ett lite högre men fast pris per kWh för att finansiera utbyggnaden hade kanske varit att föredra om det hade inneburit att vi sluppit abonnemanget.
Håller med om att det största problemet med Inonity inte är priserna. Har själv alltid fått ett års fri SuC på varje ny Tesla. Det stora problemet med Ionity är den långsam utbyggnaden, och att oavsett hur mycket man betalar i premium, så har du inget premiumladdnätverk eller premiumupplevelse.

Alldeles för få ställen som Inonity finns på i Sverige, för få laddpunkter per ställe, för dålig service (ofta 1/4 som är trasiga), och för krånglig och problemfylld betalning.

Priset är i högsta laget, men absolut inte det största problemet. Håller med dig helt i sak där. Tillgänglighet och problemfri laddning är det de verkligen behöver jobba på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Nej, priset i sig är kanske inte största problemet. Men kombinationen 12 månaders tvångsabonnemang plus kWh-pris är ett verkligt problem. Hade Ionity funnits precis överallt, så att man verkligen hade kunnat ladda alla tänkbara långfärdsmil hos dem, då hade jag kanske inte sagt nånting. Men de finns ju absolut inte överallt. Man tecknar alltså potentiellt ett abonnemang som man kanske aldrig eller sällan använder. Och då är det ju pengar rakt in i fickan på Ionity utan någon som helst motprestation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).

Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Vem betalar för utvecklingen av Cybertruck och Roadster om inte kunderna gör det?

Hur funkar det när inga Cybertruck eller Roadster har sålts?
Kunderna så klart.

Skulle vilja påstå att det är rimligt att anta att en summa av bilens pris används för drift och utbyggnad av SUC
I princip alla företag (inte bara bilföretag) finansierar sin R&D och sina produktionskostnader med främst två sätt:

1. Investerare/ägare som skjuter in kapital i bolaget.

2. Intäkter från försäljning till företagets kunder (oavsett om produkter eller tjänster)

(3.) I vissa fall så är det även stater/myndigheter som skjuter till kapital genom att ge subsidier för vissa typer av investeringar, produkter eller tjänster som företagen bygger.

Men 1 & 2 är det vanligaste. För alla. Inte bara Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thebishop »

Efter att nu ha använt Ionity med min CCS ombyggda P85D, så kan jag sammanfatta min syn som följer:

- BRA laddhastighet - helt på nivå med SC
- För få laddpunkter
- För få laddställen

Inga problem med att betala med appen, allt fungerade smärtfritt - men jag hade ju förberett - had varit trevligt med "blipp" med klockan/telefonen som vanligt istället.

Det känns väldigt underdimensionerat - om tyskarna börjar langa ut bilar (man ser ju en hel del ID.3-ID.4-eTron nu) i fortsatt ökad takt så kommer det bli problematiskt framöver.

Just nu är det en fin plan B för oss Tesla-ägare (jag råkade behöva laddning i Oskarshamn, där det faktiskt fanns Ionity och var tomt på SC-kartan).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
Nej, priset i sig är kanske inte största problemet. Men kombinationen 12 månaders tvångsabonnemang plus kWh-pris är ett verkligt problem. Hade Ionity funnits precis överallt, så att man verkligen hade kunnat ladda alla tänkbara långfärdsmil hos dem, då hade jag kanske inte sagt nånting. Men de finns ju absolut inte överallt. Man tecknar alltså potentiellt ett abonnemang som man kanske aldrig eller sällan använder. Och då är det ju pengar rakt in i fickan på Ionity utan någon som helst motprestation.
Jag är enig.

Å andra sidan ger Hyundai mig 40000kr i rabatt om jag beställer en Ioniq 5.

Hade det varit bättre om ÅF erbjuder 5 år gratis Ionity-laddning, Max 5000 mil totalt?

Jag köper argumentet att Tesla högst sannolikt har bakat in en del av kostnaden för SuC-nätverket i nybilspriset, och att man som spekulant får räkna in snabbladdning i TCO-kalkylen om man tänkt att använda bilen till långkörning.

Jag gjorde det, och har nu mycket svårt att övertala mig själv att TMY är ett bättre köp än I5, till trots för att Tesla erbjuder snabbladdning utan månadsavgift.

Sen hoppas jag personligen att Ionity utvidgar, speciellt mot Kroatien, Alicante och Lofoten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:
Efter att nu ha använt Ionity med min CCS ombyggda P85D, så kan jag sammanfatta min syn som följer:

- BRA laddhastighet - helt på nivå med SC
- För få laddpunkter
- För få laddställen

Inga problem med att betala med appen, allt fungerade smärtfritt - men jag hade ju förberett - had varit trevligt med "blipp" med klockan/telefonen som vanligt istället.

Det känns väldigt underdimensionerat - om tyskarna börjar langa ut bilar (man ser ju en hel del ID.3-ID.4-eTron nu) i fortsatt ökad takt så kommer det bli problematiskt framöver.

Just nu är det en fin plan B för oss Tesla-ägare (jag råkade behöva laddning i Oskarshamn, där det faktiskt fanns Ionity och var tomt på SC-kartan).
Har app för Ionity, men har för mig att de även har någon bricka man kan blippa med? Har för mig att jag sett det på någon YT-video.

Jo, antalet laddställen och antalet laddpunkter är det stora problemet. Ofta åker man så sällan på långresor, att priset inte är jätteproblemet för de flesta. Däremot så hade laddnätet begränsat mig om jag bara laddade på Ionity (som komplement till SuC, så är jag dock ändå glad att det finns).

Förhoppningsvis så tröttnar kunderna, och pressar ägarna bakom Ionity att göra ett bättre jobb att bygga ut laddnätet till något vettigt. Potentialen finns helt klart där.

Verkar bara vara investeringar och ambitioner som saknas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar