mati skrev:Utan att vara superinsatt i alla tekniska detaljer så skulle jag försöka förbättra aerodynamiken på bilen. Det verkar vara det som påverkar förbrukningen mest på långfärd, dvs när man ändå kör lite fortare.
Och mindre fälgar är faktiskt low hanging fruits som de flesta verkar ignorera. Sänker förbrukningen lätt med 15-20%.
Sen tycker jag att laddförlusterna är rätt höga.
Tesla ligger rätt bra till när det gäller aerodynamik och luftmotstånd. Model 3 och nya Model S är väl i absolut toppklass när det gäller Cd/Cda. Detta trots att man inte totalt förstört designen på bilarna. Det går sannolikt inte göra jättestora vinster från nu, framförallt inte om man ska bibehålla normal form( = normal bekvämlighet på bilen).
Fälgar/däck kan man givetvis spara in på, men det går såklart ut över designen. Tesla har ju valt att göra lite mer Premiumklass/roliga elbilar. Fulfuturistiska elbilar finns det tillräckligt med andra tillverkare av så där tycker jag Teslas väg är rätt och kan få kosta några Wh/km.
Laddförluster beror ju på flera saker men gissningsvis kommer vi sannolikt dras med intern resistans i batterierna även framåt i tiden. Den delen av förlusten som uppstår i omborddladdaren och beror nog mest på omvandling. Säg att det rör sig om runt 5%, då finns inga jättevinster att hämta och stt få ner den förlusten med 1 av de fem procenten är troligen svårt nog.
( För supercharging är ju ovandlingen redan gjord, och har antagligen också kostat litegrann som vi antagligen inte ”ser” då vi betalar för det som kommer i superchargerkabeln om jag fattar det rätt.
Intressant projekt Pontus valt!
Att det redan är relativt optimerat gör ju bara saken mer intressant!