MS Plaid blev eldklot enligt DI

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Maw »

Ouch :o https://www.di.se/nyheter/teslas-nya-pr ... nder-fard/
Såna artiklar är ingen bra PR för elbilar :(
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Tars »

Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Bjelke »

Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Maw »

Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Maw »

Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av MrRun »

Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Dom har ju rätt, det har lyfts fram, igen och igen och igen. :roll:
Sen att det är vanligare att förbränningsbilar det är ju en annan sak. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av kikat »

Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
Finns redan mekaniska handtag som backup i både nya Model S/X och Model 3.

Men börjar det brinna för fullt kan jag tänka mig man får lite panik och glömmer det eftersom man vanligtvis använder dörrknappen.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Tars »

kikat skrev:
Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
Finns redan mekaniska handtag som backup i både nya Model S/X och Model 3.

Men börjar det brinna för fullt kan jag tänka mig man får lite panik och glömmer det eftersom man vanligtvis använder dörrknappen.
Jo, de är lokaliserade under sätet i bak på de äldre, men nu menar jag som det var på de äldre bilarna i fram. Jag förstår att det är praktiskt med en knapp, men man tänker inte rationellt vid en krissituation.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av kikat »

Tars skrev:
kikat skrev:
Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
Finns redan mekaniska handtag som backup i både nya Model S/X och Model 3.

Men börjar det brinna för fullt kan jag tänka mig man får lite panik och glömmer det eftersom man vanligtvis använder dörrknappen.
Jo, de är lokaliserade under sätet i bak på de äldre, men nu menar jag som det var på de äldre bilarna i fram. Jag förstår att det är praktiskt med en knapp, men man tänker inte rationellt vid en krissituation.
Det finns en vanlig dragöppnare för att öppna framdörrarna på nya Model S/X/3, den sitter lättåtkomligt strax nedanför dörrknappen och framför fönsterhissarknapparna.

Bakdörrarna är dock värre med, antar de menar att man ska klättra fram till framdörrarna, för att dra fram den där dragtråden som finns i bakdörrarna är ju inget man har tid med i en nödsituation.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av lawgiver »

Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Gustafsson »

Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av dd88 »

Hur många har levererats?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av thebishop »

dd88 skrev:
Hur många har levererats?
2st.

:shock:
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.
Url till Kanada?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.

Kanske anledningen till förseningen? Och så fick de ändå inte till det?
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Generalbogge »

taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.
Url till Kanada?
driveteslacanada.ca var tidiga ute med nyheten om den i Pennsylvania, så det är samma bil skulle jag tro.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Generalbogge »

Maw skrev:
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.
Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av fth »

Generalbogge skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.
Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.
Nej, påståendet kan inte hävdas vara sant, eftersom det hävdar att risken är större med elbilar än med fossilbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
Generalbogge skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.
Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.
Nej, påståendet kan inte hävdas vara sant, eftersom det hävdar att risken är större med elbilar än med fossilbilar.

/fth
Jodå, påståendet är sant om man läser lite mer noga. Batteribränder i bilar med förbränningsmotordrift är ytterst ovanligt. Sådärja.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av Generalbogge »

fth skrev:
Generalbogge skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.
Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.
Nej, påståendet kan inte hävdas vara sant, eftersom det hävdar att risken är större med elbilar än med fossilbilar.

/fth
100% större risk :)
Det finns ju "inga" batterier i en bil med förbränningsmotor.
Det skulle ju lika gärna kunna stå bensinbränder lyfts fram som en av de största farorna med bilar med bensindrift jämfört med elbilar. Eller mycket större chans att få testikelcancer för män än det är för kvinnor.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av fth »

Generalbogge skrev:
100% större risk :)
Det finns ju "inga" batterier i en bil med förbränningsmotor.
Det skulle ju lika gärna kunna stå bensinbränder lyfts fram som en av de största farorna med bilar med bensindrift jämfört med elbilar. Eller mycket större chans att få testikelcancer för män än det är för kvinnor.
Ok, vi kan diskutera tolkningar av denna mening i oändlighet, men andemeningen i denna och alla liknande påståenden är:

"Elbilar är jättemycket farligare än fossilbilar eftersom det är jättestor risk att batteriet börjar brinna"

Jag tror att nära 100% av läsarna utanför den här ganska snäva elbilskretsen tolkar den här typen av påståenden så, vilket också märks på de reaktioner man får av "fossilbilister" när man råkar säga att man kör elbil. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
På M3, MY och många andra elbilar finns ju det.

Är det något som de skippat på MS?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
På M3, MY och många andra elbilar finns ju det.
Inte bak...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av martinot »

lawgiver skrev:
Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?

Var köper man det isf., och var i bilen bör man placera de smidigast så att det inte är i vägen till vardags, men ändå hyfsat åtkomliga när det är bråttom?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
lawgiver skrev:
Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?

Var köper man det isf., och var i bilen bör man placera de smidigast så att det inte är i vägen till vardags, men ändå hyfsat åtkomliga när det är bråttom?
I en "ny" Model 3 blir det väl i baksätet, framrutorna är laminerade och "okrossbara".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar