SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Lasse »

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av e5m1r »

Bilen de tog är uppenbarligen ingen bil för långresor utan en stadsbil
De kunde åtminstånde ha tagit en leaf och laddat på chademo



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av AndersBj »

Kanske att det enda vettiga är att köpa
en "svindyr" amerikansk bil...
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Franz »

Helt självklart för de flesta men det måste ändå sägas....

När jag åkte från Göteborg till Orsa med min 85D stannade jag till vid Superchargern i Karlstad och åt en hamburgare. När jag kom fram till Orsa laddade jag under natten och var sedan med på Orsa Sportbilsfestival. På vägen hem stannade jag till vid samma Supercharger i Karlstad. 100 mil totalt. Detta var dessutom innan superchargern kom i Mora.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av TiborBlomhall »

96 km skulle man ha klarat galant med Zoen på en laddning.
Istället ger de ut sig på irrvägar till FYRA laddstolpar långt borta... :roll:
De valde också noggrant ut enda elbilen på marknaden som INTE går att snabbladda :roll:
Och så den klassiska bärgaren på slutet av inslaget. Har någon annan elbil än journalisters egentligen någonsin behövt bärgas? :roll:

Enda fördelen är att de pushat på varje kommun att skaffa fler och bättre laddare.

Gaaah!!! Jag blir så -nu skriver jag det rent ut- SÅ DJÄVLA FÖRBANNAD SÅ JAG VILL SPY! :x :x :x :x :x :x :x

Aftonbladet, Sveriges Televison, och alla de andra tidningarna gör fanimej allt för lite rubriker.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Pontus »

Gör man så här med fossilbilar i typ Australien också, väljer den med minst tank köret ingenmansland och konstaterar att den här bilen är värdelös?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Gaaah!!! Jag blir så -nu skriver jag det rent ut- SÅ DJÄVLA FÖRBANNAD SÅ JAG VILL SPY! :x :x :x :x :x :x :x

Aftonbladet, Sveriges Televison, och alla de andra tidningarna gör fanimej allt för lite rubriker.
Det börjar bli dags att avhandla detta fenomenet på redaktionsplats. Du har Jacques Wallners ökända test där han hoppade över superladdare när han körde långt och fick åka dieselbil hem. Du har NyTeknik som var ute och vinglade i vägrenen och skrev en stor artikel om den punktering de menar att de fick av Autopiloten.
Du har John Broder på New York Times som ansträngde sig till det yttersta för att få slut på energi när han skulle testa superladdarnätverket, och till slut lyckades efter att ha fyllt batterierna med mindre energi än vad mätaren sa att han skulle behöva för att nå sin destination.

Fenomenet är likadant i Norge. Trots att elbilar är älskade av norrmännen; de bildar klubbar, hänger på Facebook och har blivit ett riktigt föregångsland när det gäller elbilar, så känner sig journalisterna även där tvungna att ljuga ihop negativa historier för att få uppmärksamhet. Vad sägs exempelvis om gårdagens braskande rubrik i Dagens Næringsliv (norska motsvarigheten till Dagens Industri):
Elbilarna kan tömma Norge på ström
Om alla laddas samtidigt
(http://www.dn.no/tekno/2015/12/08/1625/ ... e-for-strm)

Samtidigt som man inte skriver lika relevanta artiklar i stil med:

Slut med morgontidningar i Norge
Om alla tidningars tryckerier brinner ner samtidigt

eller

Alla norrmän dör och landet går under i morgon
Om plötsligt alla världens oväder slår till mot Norge samtidigt
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av chpaulin »

Det är så himla tråkigt. Vafan är det för fel på folk? Varför skulle de sälja om de skapar nyheter? SVT skall dessutom vara oberoende, jävla amatörer!!!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Vad sägs exempelvis om gårdagens braskande rubrik i Dagens Næringsliv (norska motsvarigheten till Dagens Industri):
Elbilarna kan tömma Norge på ström
Om alla laddas samtidigt
(http://www.dn.no/tekno/2015/12/08/1625/ ... e-for-strm)
Att elen skulle ta slut i Norge är ju ett felaktigt och dessutom hypotetiskt fall. Att bensinbilarna och dieselbilarna tömmer Norge på olja är reellt och pågående:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Larofo »

Det var 5 minuters klassisk SVT-propaganda!
Undrar vilka andra ämnen dom vrider och vinklar verkligheten på?
Varför inte börja ett 5 minuters elbilsreportage med klipp från alla dom
storstäder där smogen hänger tät, följt av en bild på ett barn som leker
alldeles bredvid en dieselbils avgasrör, ett klipp på en hostande farbror.
Sedan mata på med lite statistik om hur negativt miljön påverkas av fossilbilar.
För att avsluta med poängen att t o m en statselbil klarar av att ta sig fram
den aktuella sträckan och att det redan idag finns bilar på marknaden som kan åka
fyra gånger så långt och att dom närmsta åren kommer många mer elbilar
till rimligt pris som också kommer att ha bra räckvidd.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Martinen »

hahaha. Ja jag tror att alla blir sugna på att skaffa en sån elbil nu efter ett så bra och informativt reportage.
:lol:
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Surfaren »

Larofo skrev:
Varför inte börja ett 5 minuters elbilsreportage med klipp från alla dom
storstäder där smogen hänger tät, följt av en bild på ett barn som leker
alldeles bredvid en dieselbils avgasrör, ett klipp på en hostande farbror.
Sedan mata på med lite statistik om hur negativt miljön påverkas av fossilbilar.
För att avsluta med poängen att t o m en statselbil klarar av att ta sig fram
den aktuella sträckan och att det redan idag finns bilar på marknaden som kan åka
fyra gånger så långt och att dom närmsta åren kommer många mer elbilar
till rimligt pris som också kommer att ha bra räckvidd.
Kanske vi på TCS ska samla ihop oss och göra en mer korrekt och informativ film? Det du målade upp som intro ovan låter ju kalas! Skulle kanske få en och annan att tänka till lite...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Herr X »

Kan någon leta upp vem journalisten är med kontaktinformation så att vi kan kontakta vederbörande med lite fakta? Jag vet att det var fler än mig som kontaktade Jaques Wallner när han gjorde sitt urlöjliga långfärdstest med Tesla.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Foluke »

Herr X skrev:
Kan någon leta upp vem journalisten är med kontaktinformation så att vi kan kontakta vederbörande med lite fakta? Jag vet att det var fler än mig som kontaktade Jaques Wallner när han gjorde sitt urlöjliga långfärdstest med Tesla.
Prova anders.hansson@svt.se
(det finns visserligen en 23:årig sportjournalist med samma namn men han kan väl vidaresända informationen om den kommer fel)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Lasse »

Ja nån riktigt video på hur det egentligen funkar med elbil hade nog varit på sin plats. För den intresserade hittade jag yttligare ett klipp där dom förbereder inför tidigare nämnda repotage. (3:21min långt)
http://www.svtplay.se/klipp/5240728/sa- ... -i-dalarna
Hade högre förhoppningar om SVT innan detta.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Oppfinnarn »

Jag tolkar detta inslag mer som kvalitetsproblem med just den biltypen .....

Vidare, om folk skulle få intrycket att alla elbilar är kassa så får de väl ha det intrycket... Jag kommer skratta varje gång jag åker förbi dem på bensinstationen när de kastar hundralappar i sjön när de tankar ....
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Foluke »

Oppfinnarn skrev:

Vidare, om folk skulle få intrycket att alla elbilar är kassa så får de väl ha det intrycket... Jag kommer skratta varje gång jag åker förbi dem på bensinstationen när de kastar hundralappar i sjön när de tankar ....
Håller med och tänker på följande citat:

"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves". - Friedrich Schiller
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av LarsL »

Upplever det mer som att journalisten försöker visa på bristen av laddare i Dalarna. Tyvärr som det alltid blir när journalister bestämt att de ska berätta en historia så är sanningen första offret.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av bylund »

Oppfinnarn skrev:
Jag tolkar detta inslag mer som kvalitetsproblem med just den biltypen .....

Vidare, om folk skulle få intrycket att alla elbilar är kassa så får de väl ha det intrycket... Jag kommer skratta varje gång jag åker förbi dem på bensinstationen när de kastar hundralappar i sjön när de tankar ....
Problemet är att det drabbar oss alla att folk har det intrycket och fortsätter köra omkring i sina oljebrännare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av AGCF »

LarsL skrev:
Upplever det mer som att journalisten försöker visa på bristen av laddare i Dalarna. Tyvärr som det alltid blir när journalister bestämt att de ska berätta en historia så är sanningen första offret.
Ja!
Zoe ska väl klara 12-18 mil för det första.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Kimiray
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 nov 2015 22:02

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Kimiray »

Har haft en zoe i drygt ett år nu. Känner inte igen det problem som tas upp i inslagen, min har alltid tagit emot laddning. Sen anser jag att han väljer fel bil för långfärd, vi använder den som stadsbil och Teslan när vi skall åka längre. Trist att zoe vinklas till mer eller mindre värdelös, för som stadsbil är den helt perfekt.

I stadstrafik har vi 80-100 km vintertid och 120-140 sommartid.
Tesla P90DL -15 & Renault Zoe -14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Martinen »

Kimiray skrev:
Har haft en zoe i drygt ett år nu. Känner inte igen det problem som tas upp i inslagen, min har alltid tagit emot laddning. Sen anser jag att han väljer fel bil för långfärd, vi använder den som stadsbil och Teslan när vi skall åka längre. Trist att zoe vinklas till mer eller mindre värdelös, för som stadsbil är den helt perfekt.

I stadstrafik har vi 80-100 km vintertid och 120-140 sommartid.
Det kan ju va laddarna som det var fel på.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av Teslaspolen »

Oj oj oj... :roll:

Hade gärna sett att någon gjort om trippen på riktigt. Dock gärna inte med en Tesla, det är ju lite för lätt... :lol:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av apkungen »

Blir så irriterad. Laddningen krånglade. I 99 fall av 100 så är det laddaren och inte bilen det är fel på. Det var bergis så nu med. Han hade 39 procent kvar. Det är 48 km till Rättvik därifrån. Det skulle innebära 12,3mil på full laddning och även det fixar man i en zoe utan att ens köra lugnt. Jag hade fixat det i leafen tom. Det fanns t.o.m. Lite 16A svullen schukko i Mora om det hade knipit.

I Rättvik fanns sedan en typ 2 från dalakraft som troligen laddar 22kW, om den mot förmodan inte skulle ha gjort det så hade han kunnat åka 7km till, till tällberg och laddat 22kW

Förmodligen hade han inte ens testat laddstolpen bredvid. Den hade säkert funkat. Han kunde också ha kollat att laddningen funkade som den skulle innan han gick därifrån och om det inte hade funkat så pratade han ju med nån där, då kunde han nog fått tillgång till ett vanligt Vägguttag som det finns några miljoner av i Sverige.

Den här infon kollade jag upp snabbare än jag skrev det här inlägget. Visst det är dåligt med laddare i Dalarna. Alla alternativ är ändå bättre än att ringa på en bärgningsbil men nej, allt för lite tv :evil:
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av joel80 »

Suck..normalt gillar jag SVT och dom brukar vara betydligt mindre skandal och rubriksökande är så där.. Det där känns lite AftonbladetTV.. Men det är i oxh för dig en lokalavdelning som gjort det...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar