EON och Vattenfall slås ihop

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

EON och Vattenfall slås ihop

Inlägg av GreenMachine »

Kanske lite klickbait i rubriken kanske men EON och Vattenfall InCharge gå samman för att förenklar betalningen för laddning i Sverige genom att ge tillgång till båda bolagens publika laddnätverk.

"I takt med att elbilarna blir fler växer behovet av ett enhetligt betalsystem för publika laddstationer. Tillsammans med Vattenfall InCharge förenklar vi nu betalningen för laddning i Sverige genom att ge tillgång till båda bolagens publika laddnätverk.
Den nya betallösningen kommer att ge över 100 000 kunder tillgång till över 3 000 laddpunkter i Sverige. Förutom ett gemensamt betalsystem, oavsett om du väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, innebär samarbetet bland annat att det blir enklare att hitta lediga laddstationer – både i Sverige och på sikt i övriga Europa."
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: EON och Vattenfall slås ihop

Inlägg av thebishop »

Tänk om de bara fick tummen ur och lade till stöd för kreditkort…. :twisted:
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verkar bli dyrare att tex ladda med eon på vattenfall, än direkt med vattenfall.
Tydligen skall det kosta 4,95kr/kwh på vattenfalls snabbladdare, och det är något tillfälligt "introduktionserbjudande" dessutom.
Betalar jag med vattenfall kostar det 4,5kr/kwh.

Rätt meningslöst med andra ord.
Går man ihop skall det kosta samma, eller gärna vara billigare("stordriftsfördelar" brukar det ju heta...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aida

Inlägg av Aida »

thebishop skrev:

En simpel fråga men ändå… Varför kan maninte betala med kort vid snabbladdare??? Hur svårt kan det vara… Vad säger Circle K och OKQ8 som också säljer bensin som kan köpas ed kort…
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Verkar bli dyrare att tex ladda med eon på vattenfall, än direkt med vattenfall.
Tydligen skall det kosta 4,95kr/kwh på vattenfalls snabbladdare, och det är något tillfälligt "introduktionserbjudande" dessutom.

Går man ihop skall det kosta samma, eller gärna vara billigare("stordriftsfördelar" brukar det ju heta...).
Dom tycker väl att bekvämligheten att få tillgång till ett större nätverk är värt en slant, vilket jag faktiskt kan hålla med om till viss del.

Det intressanta är förstås hur mycket extra det kommer att kosta när man "roamar" efter introduktionserbjudandet.

De rena "metaladdkorten" som Plugsurfing, e-mobility, Ladda Elbilen etc har ju i vissa fall hutlösa påslag, men jag gissar att eon/Vattenfall kommer att lägga sig på en acceptabel nivå?

Jag har ju fortfarande fri SuC på min X, men priset på SuC har ju stigit dramatiskt de senaste åren, det finns ju ingen egentlig prisfördel där längre, "bara" tillgänglighet och bekvämlighet (som förstås fortfarande är i en helt egen division jämfört med alla andra alternativ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:

Dom går ju inte ihop, utan det rör sig om roaming för betalning. E.ons kunder kan betala med sin rfid-tag på InCharge och vise versa. Att det blir dyrare om man inte är på "hemmanätet" är ju inte superkonstigt, precis som med telefonen.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
taliz skrev:

Dom tycker väl att bekvämligheten att få tillgång till ett större nätverk är värt en slant, vilket jag faktiskt kan hålla med om till viss del.

Det intressanta är förstås hur mycket extra det kommer att kosta när man "roamar" efter introduktionserbjudandet.

De rena "metaladdkorten" som Plugsurfing, e-mobility, Ladda Elbilen etc har ju i vissa fall hutlösa påslag, men jag gissar att eon/Vattenfall kommer att lägga sig på en acceptabel nivå?

Jag har ju fortfarande fri SuC på min X, men priset på SuC har ju stigit dramatiskt de senaste åren, det finns ju ingen egentlig prisfördel där längre, "bara" tillgänglighet och bekvämlighet (som förstås fortfarande är i en helt egen division jämfört med alla andra alternativ).

/fth
De räknades lite på detta i en annan tråd, har för mig vi kom fram till att de med en incharge bricka blev typ samma pris på som om man skulle ladda med operatörens egna bricka.
Har dock inte kollat hur de ser ut att använda ett eon kort på incharge.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
hjort72

Inlägg av hjort72 »

thebishop skrev:
I min InCharge app kan jag välja att lägga till "Betalkort" som betallösning av laddning. Antar att man även bör kunna lägga till "Kreditkort"?
Men du menar kanske att man ska kunna "blippa" sitt kort direkt mot laddaren/stolpen?
Dock använder jag enbart min rfid tag.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Fattar inte så många är sugna att stå och fippla med kontokort och koder. Rfid är överlägset enkelt, app+kontokort är nödlösningen. Gör det garanterat billigare också för dom som driver stolpen.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mans71 skrev:
Fattar inte så många är sugna att stå och fippla med kontokort och koder. Rfid är överlägset enkelt, app+kontokort är nödlösningen. Gör det garanterat billigare också för dom som driver stolpen.
Enklast av allt är förstås plug&charge, jag fattar inte varför ingen utom Tesla lyckats implementera detta ännu, hur svårt kan det vara? :?

/fth
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

fth skrev:
mans71 skrev:
Enklast av allt är förstås plug&charge, jag fattar inte varför ingen utom Tesla lyckats implementera detta ännu, hur svårt kan det vara? :?

/fth
För att Tesla bygger både laddare och bil, det gör (mig veterligen) ingen annan.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Curik skrev:
fth skrev:
mans71 skrev:

/fth
För att Tesla bygger både laddare och bil, det gör (mig veterligen) ingen annan.
Teknologin finns jo där.
Jag kan få ett vilket som helst tangentbord att kommunicera med datorn, svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Curik skrev:
fth skrev:
mans71 skrev:

/fth
Det finns ju dock en standard för kommunikationen mellan bil och laddare (ISO 15118), alla förutsättningar fanns på plats redan från start för att göra detta möjligt på varenda CCS-laddare som byggts.

Det finns inga ursäkter öht till varför detta inte är det normala, ren lathet/dumhet/sabotage från operatörerna i mina ögon.

Såvitt jag vet så finns det exakt en bil förutom Tesla som klarar plug&charge, och det är Porsche Taycan, och då endast på Ionity, och endast i några få länder.

Uselt, helt enkelt.

/fth
Jfrih
elbilist

Inlägg av Jfrih »

Plug & charge har fungerat i flera år med de flesta elbilar hos Fastned, de kallar det Autocharge. Tekniken finns alltså men som vanligt gör alla inblandade absolut minimum för att det ska bli enkelt med elbil.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/art ... utocharge-
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

Jfrih skrev:
Plug & charge har fungerat i flera år med de flesta elbilar hos Fastned, de kallar det Autocharge. Tekniken finns alltså men som vanligt gör alla inblandade absolut minimum för att det ska bli enkelt med elbil.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/art ... utocharge-
Skillnaden är att det inte är Plug & Charge.
Jag vet att det är hårklyveri eftersom samma effekt uppnås i och med att laddningen startar när man stoppar i kabeln. Skillnaden ligger i hur allt fungerar i bakgrunden.
P&C ska vara ett säkert sett att göra det på med kryptering och nycklar.
Misstänker att fastned identifierar bilen med dess mac adress och borde därför inte vara lika säkert.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Jag (som säkert många andra) har ju taggar och appar för båda så jag vet inte vad som i praktiken skulle vara bra med detta?

Vattenfall dessutom försöker jag faktiskt undvika eftersom jag tycker att dom ligger fel i pris för det mesta.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

GreenMachine skrev:
Jag (som säkert många andra) har ju taggar och appar för båda så jag vet inte vad som i praktiken skulle vara bra med detta?

Vattenfall dessutom försöker jag faktiskt undvika eftersom jag tycker att dom ligger fel i pris för det mesta.
Men detta är ju lite kul.. Normalt klagar alla på att man behöver så många taggar och appar.. Nu går två stora samman och ser till att du kan få bort en, men ja då tycker man de är helt onödigt.. Dessa två har ju försökt göra saker rätt.
Ja kanske vi ska införa en app för varje unik laddare, de är kanske bättre?

Nej jag tycker detta är superbra och ett steg i rätt riktning. För mig som skaffat eon men inte hunnit/orkat fixa incharge så är ju detta perfekt. Jag uppskattar detta och hoppas fler samarbetar på detta sättet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nja, kruxet är ju att det blir dyrare, eller rentav mycket dyrare, så fort flera operatörer slås ihop så man kan ladda med samma laddkort. Visst är det krångligt med en massa laddkort och brickor. Men om alternativet är att det blir ännu dyrare att ladda bilen än vad det redan är, så får det väl vara lite krångligt då. Det är precis därför jag aldrig skulle använda e-tron laddkortet. Det är galet dyrt jämfört med operatörernas egna laddkort.
Problem uppstår ju först när man är i akut behov av laddning, men enda laddaren som finns tillgänglig inom en radie på 10 mil använder sig av ett betalsystem som enbart kan aktiveras när man har rätt blodgrupp, typ. Då är det bra när man kan använda ett annat laddkort, och då accepterar man ju också att det blir dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Nja, kruxet är ju att det blir dyrare, eller rentav mycket dyrare, så fort flera operatörer slås ihop så man kan ladda med samma laddkort. Visst är det krångligt med en massa laddkort och brickor. Men om alternativet är att det blir ännu dyrare att ladda bilen än vad det redan är, så får det väl vara lite krångligt då. Det är precis därför jag aldrig skulle använda e-tron laddkortet. Det är galet dyrt jämfört med operatörernas egna laddkort.
Problem uppstår ju först när man är i akut behov av laddning, men enda laddaren som finns tillgänglig inom en radie på 10 mil använder sig av ett betalsystem som enbart kan aktiveras när man har rätt blodgrupp, typ. Då är det bra när man kan använda ett annat laddkort, och då accepterar man ju också att det blir dyrare.
Har du kollat i appen?

I lödde finns en eon laddare, där tar incharge 3.90 per minut. Eon tar själva 5kr/kwh. Om du räknar du får ut 46kw ur laddaren så blir de samma pris som om du använder eon kortet.
Ja de har olika prismodeller.. Ja de är dyrare än incharge laddaren men de är samma pris som om du står där med ditt eon kort även om du måste se till att du avslutar när ladd kurvan inte tillåter 46kw längre.
Vad är problemet? Vad gör de så fel?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Jag tycker att du beskriver problemet rätt bra faktiskt. Hur många icke-insatta normala människor orkar och förmår att räkna så? De flesta begriper inte ens skillnaden mellan kW och kWh. Hur många tror du kan räkna om mellan två olika prismodeller på det här viset? Utanför det här forumet alltså. Varför ska det vara så komplicerat? Pristansparens lyser tyvärr med sin totala frånvaro.
Esterox

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tycker att du beskriver problemet rätt bra faktiskt. Hur många icke-insatta normala människor orkar och förmår att räkna så? De flesta begriper inte ens skillnaden mellan kW och kWh. Hur många tror du kan räkna om mellan två olika prismodeller på det här viset? Utanför det här forumet alltså. Varför ska det vara så komplicerat? Pristansparens lyser tyvärr med sin totala frånvaro.
Varför skall man ens behöva räkna ut skillnaden.
Översätt det till bensin/diesel-pumparna och det kommer låta jättekonstigt.

”Tanka för minutpris eller literpris”
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Ok.. Så du är kritisk till Incharge prismodell. Jag är inte heller ett fan av den men de är ju inte de som är frågan här, de kör ju samma prismodell på sina egna laddare som på eon laddarna och de är väl ändå ganska logiskt.

Tyvärr har jag inte hittat vad eon kommer ta för pris på incharge laddare så svårt att säga vilket kort jag skulle föredra än.
Men oavsett så är ju detta ett steg i rätt riktning, jag har så svårt att se att detta skulle vara dåligt.

Men åter igen, de finns mer att önska, detta var bara ett steg i rätt riktning och om man går i rätt riktning så är väl de bra ändå...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Men åter igen, de finns mer att önska, detta var bara ett steg i rätt riktning och om man går i rätt riktning så är väl de bra ändå...
Jag tror att vi tycker egentligen samma sak. Jag håller med om att det är ett steg i rätt riktning. Men det är ett alldeles för litet steg som i praktiken inte ger särskilt mycket. Jämförelsen med bensinpumpen är ju alltid det som ligger närmast. Det får inte vara krångligare eller mindre transparent än att tanka bensin. Det får aldrig någonsin förekomma att man inte vet vad det kostar att ladda bilen med de kilowattimmarna som krävs för att ta sig till nästa laddare. Och därmed menar jag inte att man kan ta reda på priset genom att googla sig genom en massa forum eller genom att ladda ner en app.
Priset per kWh måste framgå klart och tydligt redan innan man ens kopplar in bilen i laddaren. Och när man väl laddar så vill jag se hur många kronor jag har laddat för hittills. Precis på samma sätt som när man tankar fossilsoppa. Precis på samma sätt som när jag köper glass, korv, toapapper eller vad som helst. Det är inget konstigt. Man ska se vad det kostar. För matvaror osv står alltid jämförpriset kr/kg bredvid prislappen så man kan jämföra, även om priset ibland är styckpris och ibland pris per kilo. Det fattar alla. Varför i guds namn är detta inte möjligt när man laddar en elbil?
Sen kan ju operatörerna lämna rabatter för sina egna kunder. Det är helt okej. Precis på samma sätt som jag får rabatt i kassan när jag betalar med ICA-kortet. Men det är en bonus. Det får inte inte betyda att alla andra måste betala random ockerpriser.
Aida

Inlägg av Aida »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tror att vi tycker egentligen samma sak. Jag håller med om att det är ett steg i rätt riktning. Men det är ett alldeles för litet steg som i praktiken inte ger särskilt mycket. Jämförelsen med bensinpumpen är ju alltid det som ligger närmast. Det får inte vara krångligare eller mindre transparent än att tanka bensin. Det får aldrig någonsin förekomma att man inte vet vad det kostar att ladda bilen med de kilowattimmarna som krävs för att ta sig till nästa laddare. Och därmed menar jag inte att man kan ta reda på priset genom att googla sig genom en massa forum eller genom att ladda ner en app.
Priset per kWh måste framgå klart och tydligt redan innan man ens kopplar in bilen i laddaren. Och när man väl laddar så vill jag se hur många kronor jag har laddat för hittills. Precis på samma sätt som när man tankar fossilsoppa. Precis på samma sätt som när jag köper glass, korv, toapapper eller vad som helst. Det är inget konstigt. Man ska se vad det kostar. För matvaror osv står alltid jämförpriset kr/kg bredvid prislappen så man kan jämföra, även om priset ibland är styckpris och ibland pris per kilo. Det fattar alla. Varför i guds namn är detta inte möjligt när man laddar en elbil?
Sen kan ju operatörerna lämna rabatter för sina egna kunder. Det är helt okej. Precis på samma sätt som jag får rabatt i kassan när jag betalar med ICA-kortet. Men det är en bonus. Det får inte inte betyda att alla andra måste betala random ockerpriser.

True true så f***ing true!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mati skrev:
Håller helt med i allt du skriver, vi får hoppas att allt sk-t som operatörerna har för sig bara är tecken på en extremt omogen marknad, och att detta rätar ut sig när konkurrensen hårdnar.

Ett problem är förstås att detta säkert försenar omställningen.

Vi TCS-nördar kan förstås plocka fram fyra appar och ett Excel-ark och reda ut vad som är den optimala strategin när vi skall ut och åka, men den "breda massan" som öht inte vill veta eller lära sig något om kWh, SoC, SuC, pris baserat på tid, effekt, energi, månfas, etc., blir förstås inte mer benägna att skaffa elbil när det ser ut som det gör.

/fth
Skriv svar